lentikseltä

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja lentis » 07 Loka 2012, 17:29

Juu, juur tuollainen kupla, jossa elelee jonkin aikaa, se minusta kuvaa ainakin omaa olotilaa. Menee suurin osa muusta maailmasta täysin ohi, esim. vastailee vaan joka toiseen kysymykseen. :shock: En osaa yhdistää tuollaista pumpulia/leijumista ym. siihen kylläkään. :?:
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Loka 2012, 17:38

lentis kirjoitti:Fedja, tuleeko sulle sellainen omituinen poissaoleva olo, kun tuntuu, että leijailet?

Lähinnä minulla tulee sellainen olo, että vaikka jalat ovat maassa, ne eivät kosketa maata. Ja vaikka ne liikkuvat, niin tuntuvat liikkuvan vähän kuin itsestään.

lentis kirjoitti:Mulle tulee sellainen kummallinen olo esim. töissä, jos teen töitä ilman kuulokkeita. Kuuntelen tasaiseksi taustamölyksi radiota, niin pystyn paremmin keskittymään kuin, mitä avotoimistossa muuten voisin. Ja samoin, kun olen metsässä kävelemässä (joka on ollut minulle henkireikä jo pitkään) niin silloin tällöin metsässä ei pystykään rauhoittumaan, vaan tuntuu, että sammalmättäät ja muut epätasaisuudet ovatkin kuin meren aaltoja eikä näe kunnolla ympäröivää maisemaa. Tällöin myös eksyy helposti eli suuntavaisto pettää (parempi pysytellä tutuissa maisemissa). Jos tulkitsen oikein niin saa nimenomaan liian monesta aistista ärsykettä, jota ei saa tulkittua selväksi...

Mulla oli tosi vaikea keskittyä töihin, kun olin vuoden yliopistolla tekemässä tutkimustöitä avotoimistossa. Koko ajan kuului ääntä. Firmassa oli pienempi avotoimisto ja siellä oli välillä hiljaistakin. Siellä oli helpompi keskittyä töihin, mutta väliin ainakin piti aloittaa paperi lukemaan läpi 6-7 krt, ennen kuin pystyi keskittymään. Tosi monesti kävin kyllä laittamassa oven käytävälle kiinni. Nuo oireet, mitä kuvaat, ovat kyllä selkeitä, mutta ihan spesifejä aivovamman ja vestibulaarijärjestelmän häiriöitä. Minulla eivät ole noin pahoja, mutta tälläkin hetkellä maasto vilisee silmissä (kontrasti- ja korkeuskerot), kun katsoo lähelle. Jos katson kauemmaksi, niin silloin ei vilise. Ei aiheuta minulle pahaa leijailun tunnetta, mutta luultavasti sinulla on joku systeemi enemmän rikki tuossa kohdin. Vesi tai isommat liikkuvat pinnat aiheuttavat minulla sen tunteen, että itse lähtee liikkumaan. Tärinä voi tehdä saman. Mietokin tärinä. Esim. täällä Stokkan alakerrassa on parkkihalli ja Stokkan lattia tärisee sen verran, että välillä aiheuttaa kummallisen olotilan. Noi oireet, mitä tuolla mainitsit, ovat sellaisia, että melkeinpä neurologeista vain Huhmar ymmärtää niitä ja on ottanut selvää oireilusta.
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 07 Loka 2012, 17:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Loka 2012, 17:39

Alustan pehmenemisefekti tulee minulla esiin esim. rappusissa, alkaa askelmat joustaa. Tai jos kävelee muuten epätasaisella tai kirjavalla alustalla. Jopa rappujen kuvio saattaa laukaista tuntemukset. Ja sellainen epätodellinen olotila on hyvin yleistä. Vähän kuin katselisi omaa itseään ikäänkuin takaviistosta. Nämä ovat eräänlaisia huimauksen muotoja ja liittyvät aivorunkotason toimintahäiriöön.
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Loka 2012, 17:43

Minulla on aika paljon juuri näkökenttään liittyviä oireiluja, maisema "juoksee" eteenpäin vaikka olisit pysähtynyt ja esim. vesisateella autossa tuntui kuin koko tuulilasi puuttuisi ja pisarat valuisivat päälle. Ja vastaan tulevat autot näyttävät koukkaavan keulan kohdalla kohti. Seinähyllyt ovat aaltoilevia, ovenkarmit viettävät jne.

Huhmar saa näistä oireista hyvin kiinni :)
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Loka 2012, 17:44

Kerran kuljin pauhaavan kosken viertä. Siinä oli sellaisia 10-40cm:n nousuja kivelle ja laskuja. Liikkuminen tuntui työläältä ja yhtäkkiä tuli vaan itku. Eli kovan äänen takia tasapainoilu vei niin paljon energiaa, että aivot väsähti. Sitten vaan mättäälle makaamaan ja lepäämään puoleksi tunniksi. Tuolloin ensin ihmettelin asiaa, mutta jälkeen päin ymmärsin, että ääni häiritsee tasapainoaistia. Kerran olin luovan tanssin ryhmässä. Siellä oli rumpujen soittaja. Ääni oli niin kova, etten pystynyt liikkumaan yhtään, jähmetyin paikoilleen ensin ja yritin keskittyä sietämään ääntä. Ja väsähdin muutaman minuutin jälkeen.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 07 Loka 2012, 17:58

Niin, sen takia siis tuntuu, että näytän todella tyhmältä, kun käy kylässä paikassa, jossa on paljon lapsia, joihin ei normaalisti törmää. En pysty tekemään mitään. Kahvin juominenkin on työn ja tuskan takana saati puhuminen. Lapset vaan huutaa liian kovaa. Noniin, jopas jotakin. Kiitos.

Niin pitkät piuhat, että vaikka näkee kaiken, mistä muut puhuu, mutta jos asiaa ei itse oivalla, ei ymmärrä mitään. :roll: Tarkoitan siis, etten saa tästä minkäänlaista kokonaisuutta mieleeni, mutta pikkuhiljaa löydän tällaisia sanoja kokemalleni. :wink:
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Loka 2012, 18:00

Minulla riittää puhekyvyn menetykseen pelkästään se, että kuunteleva osapuoli tekee samalla jotain muuta... :roll:
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 07 Loka 2012, 18:04

Kovin lohduttavaa. Ensinnäkin, että olen joku muukin eli te, koette samanmoisia omituisuuksia ja, että olen menossa Huhmarin vastaanotolle, joka saa ko. oireista kiinni eli näkee kokonaiskuvaa, jota itse ei näe. :) Sunnuntain piristys!
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Loka 2012, 16:38

Nyt kun oikein pohdiskelin, oikein yritin. ;) Niin mahtollisestihan tämä valtava päänsärkykin voi olla lähes pelkästään oire tuosta av:sta ja "pään käytöstä"?
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Loka 2012, 16:48

Päänsärky on niskavammaoire ja yleinen aivovammaoire. Minulla on paraikaa oikein mukava jomotus alkamaisillaan, vähän liikaa tullut kuupalle kuormitusta tänään ja oikeasti pää on aivan jumissa ja aivot tuntuvat painavan tonnin. Oikein hampaisiin asti tuntuu painetta.
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Loka 2012, 17:18

Mulla oikeestaan koko ajan päällä päänsärky, jolla ei parhaillaan ole vasteellista lääkettä (kiitos niiden vaihtelemisen). Mutta siis jotenkin koen, että tuo niskan ja hartioiden tuikkiva jomotus on jotenkin siedettävämpää kuin otsan ja ohimoiden särky, joka leviää kasvoille. Sille kun ei juuri mitään mahda. Siihen tämän "oivallukseni" perustin. Kun tuolle ei tunnu olevan minkäänlaista syytä tuolla perusterveydenhuollossa. Vaikkakin vanteeksihan tuo särky kaiketi pitäisi tulkita, kun kallonpohjasta korvien taakse ja ohimoilta otsalle, silmien taakse särkee. :/
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Loka 2012, 17:30

Ei minullakaan tämä päänsärky lähde lääkkeillä. Ei voi kuin kärsiä. Ohimoita ja otsaa puristaa tälläkin hetkellä ja vasen puoli kasvoista sirisee. Korvaankin tuntuu sattuvan. Tämä päivä kidutaan ja huomenna ehkä vähän helpompaa. Lääkkeinä menee Lyrica ja Triptyl.
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Loka 2012, 18:15

Eipä siis kovin hyväksi oivallukseksi kehittynyt tämä. :/
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 14 Loka 2012, 21:19

Hmm.. Ohjasivat minut terkkulastakin uudelleen neurologille, yliopistolliseen sairaalaan, pohjustustietona neuropsykologisten testien tarve. :shock: Tavallaan tyytyväinen, mutta... Nyt olisi kyllä mielenkiintoa saada tuo paperi käteeni, jonka ko. lääkäri minusta kirjoitti käyntini jälkeen. Muisti ei meinaan pelaa, mitä siellä mahtanut turista. Täyttä asiaa varmaan, kerrankin. Pitänee muistaa pyytää se terkkulasta.

Mutta, pianhan pääsenkin jo Huhmarin vo:lle. Yrittänyt jäsennellä jälleen asioita mielessäni, mutta tuntuu olevan yhäkin melkoisen sekalaista settiä. Törmäsin myös aika kovaa siihen tosiasiaan, että perusterve ystävä ei vain ymmärrä minua/olotilaani ollenkaan! Niin turhauttavaa yrittää edes selittää... :(
lentis

ViestiKirjoittaja fedja » 14 Loka 2012, 22:20

Hieno juttu, että pääset neuropsykologisiin testeihin! Niissä on erilaisia testaajia, toivottavasti saat hyvä. Ja jos et saa, niin Huhmaren kautta varmasti löytyy hyvä neuropsykologikin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely