lentikseltä

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Syys 2012, 20:35

Kuvaamassasi törmäyksessä voi hyvinkin tulla aivovamma. Ja tosiaan, jos kehä alkoi heti saman tien. Eihän siihen oikein kierteitä ehtinyt tulla ü. Aivovammahan voi tulla siitäkin, ettei pää käytännössä iskeydy mihinkään eli retkahdusvamman yhteydessä. Yksi mies työpaikallaan törmäsi oveen ja sai neliraajahalvauksen. Eli asiat riippuu siitä, missä kulmassa tapaturma tapahtunut ja miten pää heilahtanut/retkahtanut.

Kuulostaa hyvältä, että fysiatri on ottanut asiaksi hoitosi! Vastaavanlaisen fysiatrin löytäminen on harvinaisuus.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Syys 2012, 20:55

En minäkään tuolla tapahtuma- ja oirekuvauksella sulkisi pois aivovamman mahdollisuutta. Tai vähintään aivorunkovammaa. Kuitenkin sait kovan tällin. En itsekään löynyt päätäni kolarissa ja aivovamman jälkitila oli Huhmareen diagnoosi. Olli Tenovuo opettaa:
"Aivovamma syntyy päähän ja aivoihin kohdistuvan ulkoisen energian vaikutuksesta. Tämä energia voi olla peräisin joko suorasta iskusta, aivoihin kohdistuvasta voimakkaasta hidastuvuusliikkeestä tai aivokudokseen tunkeutuvasta vierasesineestä.

Fysiatrit keskittyy kuitenkin fyysisiin vaivoihin, rankaan jne. eli eivät mielellään ota aivovammamahdollisuuksiin kantaa ja se pitää ottaa huomioon, että niskan retkahdusvamman oireet ja aivovamman ensioireet ovat yhteneväiset, etenkin kun ne tulevat samasta vammasta. Jouko Turkkaa lainaten:
Traumanjälkeisinä liitännäisoireina tunnetaan
hyvin aivovamman kanssa samaan aikaan syntyvän niskan retkahdusvamman aiheuttama niskaoireisto sekä päänsärky, huimaus, tasapainoongelmat eri muodoissaan, epilepsia, hormonaaliset häiriöt ja hydrokefalukseen liittyvät oireet.
Yleisin traumanjälkeinen oire on päänsärky, tavallisesti lihasjännitykseen tai migreeniin yhdistyvänä. Kroonisesta traumanjälkeisestä päänsärystä kärsii 3060 % aivovammapotilaista
(Packard 1999). Autonomisen hermoston häiriöistä yleisimpiä ovat virtsaamisongelmat ja
ummetus. Harvinaisempina jälkioireina tunnetaan ekstrapyramidaalisista oireista erilaiset
pakkoliikkeet ja parkinsonismi. Monivammaisuus komplisoi usein oireistoa.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 28 Syys 2012, 17:57

Kiitos näistä! Vahvemmin uskon meneväni Huhmarille. Usko hieman horjui vielä eilen. Jotenkin omituisen hyvä olla, vaikka aivan järkyttävät kivut yläkropassa päällänsä. Oli henkisesti raskas työpäivä ja muuten vain tökkii yleisestikin. Ehkä se on vain perjantain tuoma hyvä mieli, taas on selvitty yhdestä pitkästä viikosta.

Tänään on ollut niskalihakset kuin tulessa, aivan kuin olisi treenannut lihaksiaan liikaa, lähes kosketusarat. Taitaa triggerit jollakin tasolla tehota?

fedja kirjoitti:Kuulostaa hyvältä, että fysiatri on ottanut asiaksi hoitosi! Vastaavanlaisen fysiatrin löytäminen on harvinaisuus.

Tuossa juuri sitä, mikä fysioterapeutti korosti taannoin, että henkilöllä, joka hoitaa tulee olla itsellä kiinnostus asiaa kohtaan, jotta voi auttaa. Tällä fysioterapeutin ehdottamalla fysiatrilla sellainen kiinnostus tuntuu olevan. Itsekin totesi käyneensä/käyvänsä läpi autonomisen hermoston ongelmia ja uskoi ehkä siksikin vahvasti siihen noidankehään. Toisaalta mehän puhuimme lähes koko ajan hänen osaamisalueelleen kuuluvista fyysisestä puolesta ja vain sivusimme aivovammapuolta. Ehkä siksikin jäi luottavainen olo, ettei lähtenyt ottamaan enempää kantaa "hänelle kuulumattomiin" asioihin. Tiesi kuitenkin, millaisiin kuvauksiin pitäisi mennä, jotta aivovammaa pysyttäisiin kuvantaen todistamaan ym. Jätti sen suoraan osaavan neurologin harteille, jos tilanne ei näillä eväin lähde taas paranemaan...

Ikäväkseni on kuitenkin todettava se, ettei fysioterapeutti, joka minut tälle fysiatrille lähetti, olekaan itse kovin kiinnostunut ko. vammasta. Hän lähetti minut eteenpäin, mikä sekin toki hyvä asia.
lentis

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Syys 2012, 19:51

RetkahdusVamman kuntoutuksessa ensimmäisenä yritetään rauhoittaa tuo autonominen hermosto.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 30 Syys 2012, 21:24

http://www.introspekt.fi/artikkelit/tra ... erapiaa-1/

Tuosta, kun hieman lisäilee ite väliin eikä ota traumaa niin kirjaimellisesti traumana vaan yleisemmin ni selvisi itselle monta asiaa hermostosta ja lymfasuosituksista.

Päivitystä: Nyt on työnantajalla jälleen hieman parempi kuva omasta tilasta ja sen osalta itsellä rauhallisempi mieli. Toivoi kovin, että tilanne saatais rauhotettua töitten osalta, eikä tarvitsis parhaillaan yrittää kehittää uusia toimintatapoja jne, jotka kuormittaa työssä aika paljon, vaikka vanhoillakin selviäisi lähes yhtä hyvin. Tuntuu aivan kuin osa kurkun puristuksestakin olisi helpottanut, kun sai tuon asian pois kriittisimmästä päiväjärjestyksestä. Vai mahtaako olla kyse eilisestä kynttilöiden polttamisesta ja hyvänolontunteesta? :)

Huomenna jatkuu lymfa ja fysioterapia niskan vahvistuksen osalta. Saa nähdä osataanko minua jo siellä auttaa jollakin järkevällä tavalla, kun uusi fysioterapeuttikin.

Lääkitys tuntuu olevan jälleen kohdillaan tuolla Triptylillä ja Dolanilla. Tosin Dolaniakin joudun syömään kaikki kolme kertaa päivässä, iltaisin kaksin kappalein. Mutta jälleen on tämä "ei minua mikään vaivaa, pitäiskö peruuttaa kaikki tulevat ajat"...
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 05 Loka 2012, 18:06

Mahtaakos tälläinen uusi vasemman käden järkyttävä tärinä olla liitännäinen niskan oireistoon? Kun syön molemmissa käsissä työväline, en pysty käyttämään haarukkaa vasemmassa kädessäni ilman, että ruoka siitä tippuisi lautaselle. Käsi vaan alkaa hakkaamaan niin lujaa. Erityistä siinä vielä on, että mitä hälyisemmässä paikassa syön sitä kovempaa koko käsi hakkaa. Mutta miksi vain vasen ja miten tuo hälinä siihen liittyy? Ei kai tuollainen keskittymisestä voi olla kiinni?

Lääkkeidenkin teho alkaa olemaan taas liian pieni, pitänee nostella annosta jälleen. Yläniskan nikamat on myös tainneet jälleen jäädä lukkoon väärään asentoon, kun kaikki niskan liikkeet tuntuu omituisilta ja kipeiltä. Alkaa jälleen hermo mennä tän oireiston kanssa. :(
lentis

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Loka 2012, 21:24

Kyllä tuo voi vammaan liittyä, mutta kuulostaa kohtuullisen vakavalta oireelta. Ja jos on aivovamma, oireisto voi pahentua hälinässä. Joillakin esim. tasapaino on hyvä, jos on rauhallinen paikka, mutta jos meteliä, niin ongelmia sen kanssa. Itsellä melu saattaa tehdä vaikutelman, että kävelee leijaillen, eikä ole oikein kontaktia maahan. Pitäisköhän niskan käsittely jättää vähäksi aikaa? Oletko varaillut aikaa Helena Huhmarelle? Olisi tärkeä saada. Sairaslomaakin kannattais harkita, että pääsis keho hieman rauhoittumaan.

Hyvä linkki, minkä lähetit, mutta pitkähkö ü. Kuuntelin siitä osan.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kojootti » 06 Loka 2012, 14:13

Mulla tärisee oikea käsi enemmän kuin vasen. Kahvia kun juo niin on pidettävä kaksinkäsin kupista kiinni , ettei läiky. Jos olen oudompien ihmisten seurassa juon vasempaa kättä käyttäen. Kahvin kaataminen kuppiin on taitoa vaativaa kuin myös esim kynttilän sytyttäminen. Lepovapinaa ei ole ( joka luultavasti vakavampaa) mutta kun tartun johonkin niin johan helisee astiat :?
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja lentis » 06 Loka 2012, 18:57

kojootti kirjoitti:Mulla tärisee oikea käsi enemmän kuin vasen. Kahvia kun juo niin on pidettävä kaksinkäsin kupista kiinni , ettei läiky. Jos olen oudompien ihmisten seurassa juon vasempaa kättä käyttäen. Kahvin kaataminen kuppiin on taitoa vaativaa kuin myös esim kynttilän sytyttäminen. Lepovapinaa ei ole ( joka luultavasti vakavampaa) mutta kun tartun johonkin niin johan helisee astiat

Oli pakko kokeilla. Kun olen oikeakätinen ja vasenta muutoin tulee vähemmän käytettyä, mutta juu enpä mäkään edes kotona saanut kahvia vasemmalla juotua ilman tärräämistä. :/ Mahtaisko kojootti sinulla olla oikealta puolta enemmän niska rikki? Itsellä kun on vasemmalla enemmän kipuja ja turvotusta ym. Vai mahtaisko mennä mahtavan hermoston ongelmiin? Jos fedjan mainitsema aivovamman voimistava vaikutus pitää paikkansa, niin mitä se siis vahvistaa? Fyysistä oiretta, mistä? Ymmälläni olen.

fedja kirjoitti:Pitäisköhän niskan käsittely jättää vähäksi aikaa? Oletko varaillut aikaa Helena Huhmarelle? Olisi tärkeä saada. Sairaslomaakin kannattais harkita, että pääsis keho hieman rauhoittumaan.

Kuun lopussa on Huhmarille aika, jonka olen meinannut jo useasti peruuttaakin. Olen aika yksin asian kanssa eikä tunnu mielekkäältä pitää yllä itsestä kuvaa, ettei pysty normaaliin touhuamiseen ihmisten kanssa. Toistaalta, enpä ole näinkään kovin pitkälle pääsemässä. Sairaslomaa olen myös monesti miettinyt samanlaisella huonollaomalla tunnolla. :/ Ensi viikolla olis tk:hon aika, jossa voisi sitä puolta mietiskellä kokonaisuutena. (?)

Käsittelystä, niin olen käynyt nyt vain lymfassa, joka tuntuu kohtuullisen hyvältä muutaman päivän ja sitten taas romahtaa. Pohdin jopa, että pitäisikö siellä käydä tiheämpään kuin viikon välein. En tee parhaillaan suurempia vahvistuksiakaan. :(

fedja kirjoitti:Hyvä linkki, minkä lähetit, mutta pitkähkö ü. Kuuntelin siitä osan.
Kuuntelit? Kuulostaa mielenkiintoiselta ja samalla, kun lueskelin kojootin esittelyä niin tulin huomanneeksi tuon helpotuskeinon. Pitääkin miettiä sitä. Ja tekstistä, niin itse olen vain tyytynyt käyttämään tuollaisissa tilanteissa CTRL+f ni on saanut luettua vain sen, mikä mahdollisesti sillä hetkellä kiinnostais noissa pitkissä jutuissa. ;) Tuntuu, että ymmärrän asioita aivan liian hitaasti, ja jos jotakin tajuankin, niin sekin unohtuu viimeistään seuraavaan kertaan mennessä. Kaikki, mitä luen on aina uutta. :shock: Kovin virkistävää 8)
lentis

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Loka 2012, 20:38

lentis kirjoitti:Itsellä kun on vasemmalla enemmän kipuja ja turvotusta ym. Vai mahtaisko mennä mahtavan hermoston ongelmiin? Jos fedjan mainitsema aivovamman voimistava vaikutus pitää paikkansa, niin mitä se siis vahvistaa? Fyysistä oiretta, mistä? Ymmälläni olen.

Juu. Hermosto-ongelmia ja saattaa olla ongelmia siinä, miten käsitellään kropasta erilaisista lähteistä tulevaa informaatiota. Äsken syödessä huomasin, että hajuaisti alkoi toimimaan paremmin, kun kalan paistamisesta johtunut meteli loppui. Sun kannattais olla myös fysiatriisi yhteydessä tuosta oireesta. Kojootti, onko sinulle selitetty, mistä tarkemmin oire johtuu?

lentis kirjoitti: Kuun lopussa on Huhmarille aika, jonka olen meinannut jo useasti peruuttaakin. Olen aika yksin asian kanssa eikä tunnu mielekkäältä pitää yllä itsestä kuvaa, ettei pysty normaaliin touhuamiseen ihmisten kanssa. Toistaalta, enpä ole näinkään kovin pitkälle pääsemässä. Sairaslomaa olen myös monesti miettinyt samanlaisella huonollaomalla tunnolla. :/ Ensi viikolla olis tk:hon aika, jossa voisi sitä puolta mietiskellä kokonaisuutena. (?)

Älä ihmeessä peru. Kannattaa nyt kerätä oireluetteloa ja siitä mitä alkuun tapahtui. Huhmar testaa sinua erilaisin testein ja saat sieltä luultavasti aika korvaamatonta tietoa itsellesi ja oireillesi. Huhmar ymmärtää hyvin oireiston, jota olet kuvannut täällä. Ja tietenkin, jos ei mitään häikkää ole, niin sekin tulee esille. Sun selostuksen perusteella vaikeampi uskoa tuohon viimeiseen mahdollisuuteen.

lentis kirjoitti: Kuuntelit? Kuulostaa mielenkiintoiselta ja samalla, kun lueskelin kojootin esittelyä niin tulin huomanneeksi tuon helpotuskeinon. Pitääkin miettiä sitä. Ja tekstistä, niin itse olen vain tyytynyt käyttämään tuollaisissa tilanteissa CTRL+f ni on saanut luettua vain sen, mikä mahdollisesti sillä hetkellä kiinnostais noissa pitkissä jutuissa. ;)

Juu. Koneella on Mikropuhe-ohjelma (=puhesyntetisaattori), jonka olen saanut Yliopiston Kommunikaatiokeskuksesta. Siihen kopsaan tekstin netistä ja luetan ohjelmalla. Mitäkähän tuo CTRL-f tekee?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 06 Loka 2012, 20:52

fedja kirjoitti:Juu. Koneella on Mikropuhe-ohjelma (=puhesyntetisaattori), jonka olen saanut Yliopiston Kommunikaatiokeskuksesta. Siihen kopsaan tekstin netistä ja luetan ohjelmalla. Mitäkähän tuo CTRL-f tekee?

Olispa kätevä tuo Mikropuhe-ohjelma, pitää selvitellä voisko tuollaisen hommata :)

CTRL+f eli find on hakutoiminto eli siihen vaan haettava sana ja kone etsii kyseiset sanat tekstistä ihan niinkuin tuo foorumin hakutoiminto
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Loka 2012, 21:37

Heh. Käytän tuota Ctrl-f itsekin aina välillä. Eipä vaan yhdistynyt.

Tässä esittelyä äänikirjakirjastosta. Minulla on Victorinox -lukulaite, johon voi tilata kirjoja. Yksi kirja on yleensä yhdellä levyllä. Kirjoja voi selata sivu-tasolla, vähentää tai nostaa lukunopeutta ja voluumia. Kirjoja voi lainata kuunneltavaksi tietokoneelle asennettuun ohjelmistoon. Olen ollut vuosikausia jo jäsenenä tuolla Celialib:ssä ja lainaillut kirjoja sekä äänikirjalaitteeseen, että netin kautta kuunneltaviksi.

http://www.celia.fi/tarkista-oikeus-liittya-asiakkaaksi

Näistä kuunteluasioista voi käydä kyselemässä paikallisesta näkövammaisten yhdistyksestä teknisen puolen ihmisiltä. Täällä päin olivat ainakin tosi avuliaita.

Lisäksi muuten netistä voi ladata NVDA ruudunlukuohjelman ilmaiseksi. NVDA on ruudunlukuohjelma ja sitä voi käyttää kaiken ruudussa olevan tekstin lukemiseen. Käyttö saattaa vaan kestää vähän aikaa. Jos joku asentaa sen, voin laittaa käskyt siihen. Itse käytän Jaws:ia ruudunlukuun, mutta en ole opetellut sen käyttöä vielä surffailuun, kun vaatii opettelua. Mutta pitemmät tekstit kirjoitan puoli-istuvassa asennossa sängyssä ja Jawsin lukiessa kirjoittamani kaiuttimesta.

http://www.nvda-project.org/wiki/About
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 06 Loka 2012, 23:54, muokattu yhteensä 1 kerran
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 06 Loka 2012, 21:52

Kiitos fedja, täytyy perehtyä tarkemmin :). Kyllä mä jonkin verran luen ihan perinteisiä kirjojakin, mutta kovin kauaa ei jaksa kerralla, kun niska väsyy niin nopeasti :?
Orkidea

ViestiKirjoittaja lentis » 07 Loka 2012, 17:16

Fedja, tuleeko sulle sellainen omituinen poissaoleva olo, kun tuntuu, että leijailet? Mulle tulee sellainen kummallinen olo esim. töissä, jos teen töitä ilman kuulokkeita. Kuuntelen tasaiseksi taustamölyksi radiota, niin pystyn paremmin keskittymään kuin, mitä avotoimistossa muuten voisin. Ja samoin, kun olen metsässä kävelemässä (joka on ollut minulle henkireikä jo pitkään) niin silloin tällöin metsässä ei pystykään rauhoittumaan, vaan tuntuu, että sammalmättäät ja muut epätasaisuudet ovatkin kuin meren aaltoja eikä näe kunnolla ympäröivää maisemaa. Tällöin myös eksyy helposti eli suuntavaisto pettää (parempi pysytellä tutuissa maisemissa). Jos tulkitsen oikein niin saa nimenomaan liian monesta aistista ärsykettä, jota ei saa tulkittua selväksi...
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Loka 2012, 17:20

Minulle tulee usein sellainen olotila, että kävelen pumpulin päällä tai vastaavasti kävelyalusta joustaa. Näitä epämääräisiä leijumistunteitakin on ollut, menee ylirasituksen piikkiin ja juuri ärsyketulva esim. kaupassa riittää laukaisemaan kuplamaisen olotilan.
anzqu

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely