lentikseltä

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja fedja » 31 Elo 2012, 13:15

Varmaan merkityksellistä se, että ovatko tulleet stressin myötä vai vammautumisen myötä?

Jansku, tuliko sinulle stressin myötä myös se, ettet tunnista eleitä ja teet niistä vääriä tulkintoja yms. Et tiedä missä välissä puhua ja milloin lopettaa yms. Noitahan piirteitähän voi olla ihan persoonallisuudessakin, mutta luuulta vasti merkityksellistä se, että tulivatko vammautumisen yhteydessä ja samaan aikaan muiden aivovammaan liittyvien oireiden kanssa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Elo 2012, 13:18

Eräs juuri eilen huudahti kovaan ääneen kesken 3.lk:n opettajan powerpoint-esityksen "KIRJOITUSVIRHE!"... :oops: Olis pitänyt ehkä pitää mölyt mahassaan...
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Elo 2012, 13:20

fedja kirjoitti:Tässä ei ole noista yllä olevista asioista, mutta aivovammasta yleensä:
http://www.hippokampus.net/aivovammat/

Minä olen yrittänyt lukea tuota tekstiä läpi x kertaa ja edelleenkään en ole päässyt silmäillen ensimmäistä kappaletta pidemmälle. Sivustossa on liikaa väriärsykkeitä ja lihavoitu teksti on ylivoimaista luettavaa.
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 31 Elo 2012, 16:03

Anzqu, sama teksti löytyy nyt kopsattuna tästä ketjusta. Onnistuuko nyt luku?

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... =5918#5918

Alla olevassa esitelmässä on aika selkeästi noista kommunikaation vaikeuksista.
http://vsavy.fi/Tapahtunutta/images/VSA ... 111108.pdf

Sanat hukassa
Sanavalmius heikentynyt
Hitaampi, takeltavampi ilmaisussa
Vaikea aloittaa keskustelua, ylläpitää keskustelua
Asioita menee ohi, putoaa keskustelun kulusta
Ymmärtää asioita väärin
Vaikea poimia olennaisia asioita kokonaisuudesta
Taustahälyssä keskustelu / osallistuminen
hankaloituu (häiriöherkkyys)

Toiminnan tasolla:
vuorovaikutuksen häiriöt
Syrjähtää puheenaiheesta, rönsyää
Puhuu herkästi muiden päälle
Keskeyttää
Kommunikointi töksähtävää
Ei jaksa keskittyä kuuntelemaan toista
Väsyy keskustellessa /sosiaalisessa
kanssakäymisessä
Hälyäänet korostuu
Ärsyyntyy herkästi
Huumorin tulkinta vaikeutunut

Arkielämän haasteita
Virallisten asioiden hoitaminen, asioinnit
Kommunikaatio työyhteisössä
Kommunikaatio ystäväpiirissä
Kommunikaatio perheessä
Sosiaaliset tapahtumat
Harrastukset
Small talk
Keskustelun perustaidot
Vuoronottaminen
Vuorottelu
Non-verbaali kommunikaatio
Aktiivinen kuuntelu
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Elo 2012, 16:47

Kiitos fedja, nyt oli tarpeeksi selkeä ulkoasu! Luettelot ja ryhmittely rules tälläisellä lahopäällä :D

Ja kovin tuttua oli tuo teksti. Minulla on nyt erikoisuutena kielten sekoittaminen. Jouduin kesällä puhumaan 5 päivää englantia ja siihen päälle vielä useat fb-chattikeskustelut, niin nyt jos kadotan sanan, niin saatan löytää sen englanniksi mutten suomeksi. Esim. olen tässä jo pari viikkoa yrittänyt löytää suomenkielistä nimitystä "boarding passille" :lol: Yleisesti minulla on ollut aina tosi vahva englanti, vaikken kaksikielinen olekaan.

Puhe rönsyää juu, mieletön selittämisen tarve ja sitten unohtaa mistä alunperin oli puhumassa. Ja keskusteluun jos osallistuu niin oma asia on möläytettävä ulos heti tai sen unohtaa. Joskus väsyn ihan normaalissa kahvipöytäkeskustelussakin ja harhaudun muualle enkä kuule mitä toinen sanoo. Tai en yksinkertaisesti ymmärrä, tämä piirre korostuu etenkin puhelimessa.

Senat sakoaa eli peräkkäisten sanojen ensimmäiset tavut vaihtuvat, keskellä sanaa vaihtuu kirjaimet (Huhmar oli eilen puheessani Hulmar), tai koko sana korvautuu toisella vastaavalla pöytä -> tuoli tai ohjeistin lasta laittamaan "repun takkiin". Muksut puuttuu tosi herkästi ja huomauttelee, että puhun pehmeitä, itse en sitä aina edes tajua.

Ja nämä piirteet Huhmar oli luokitellut aivojen syvien osien vaurioon ja hemisfääritasoiseen diffuusiin vaurioon. Kauhistuttaa ajatellakin, että nuo luettelossa olevat ongelmat ovat juuri niitä asioita, jotka tulisivat esille entisessä työssäni. :P
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 01 Syys 2012, 18:07

Noniin, vuorossa jälleen huonompaa. Usean selkeästi paremman päivän jälkeen kurkun puritus on vaihtunut vain yleisesti pään ja niskan alueen vaivaavaan olotilaan. Särkylääke ei tehoa ja elämä on hengailua.

Se, kuinka olen voinut "näin pian jo löytää" oireeni on varmasti monen asian summa. Enkä tietääkseni ole sanonut, että olisin itse itsestäni niin varma, että voisin sanoa, mikä minua vaivaa. Kaikki on vain arvailua, kunnes toisin todistetaan. Ja minusta tuntuu, että tämäkin aika on ollut liian pitkä. Yksi asiaan vaikuttava seikka on se, että kuten olen maininnut, että niskani tilanne ei ole niin paha kuin monella muulla. Kuitenkin, kun viikko törmäyksestä koetin palata töihin, tajusin, että en kyennyt tekemään mitään. Työmuistini, jota jatkuvalla syötöllä tarvitsen työssäni, jossa toistan tekemiäni toimia ja kirjaan niitä muistiin, ei toiminut lainkaan. Sitä pelästyin itse pahasti. Useiden omien tutkimusmatkojen kautta netin syövereihin aloin löytää oikeanlaista tietoa. Luin jo silloin tuollaisia AV ja retkahdusvamma tietoja. Uskoin kuitenkin, että lääkärit osaisivat asiansa ja tekisivät oloni kunnolliseksi. Lopputulosena oli tunne, ettei minua ymmärretty, vaikka luulin että tuntemani kummallisuus näkyisi uloskinpäin. Toinen ratkaiseva tekijä oli tämä, miksi tänne asioita kirjoitan eli foorumi, josta löysin omakohtaiseen kokemukseeni ja itsetutkiskeluuni täsmääviä oireita. Ja lopulta, kun löysin vielä toisen (whipplash) diagnoosin omista papereistani alkoi tiedostaminen... Tällainen avautuminen tästä asiasta.

Olen myös pohdiskellut tuota stressin vaikutusta varsinkin näiden hermosto-oireiden pahenemisessa. Pitänee tarkkailla tilannetta niiden osalta tarkemmin tämän pohjalta.

Kiitos tästä, odottelen jälleen yhä kovemmin sitä Huhmaren aikaa...
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 10 Syys 2012, 16:32

Lääkkeenvaihtoa Triptylistä Noritreniin menossa. Ja jatkuva päänsärky on palannut! Toivottavasti kuitenkin vain vaihdon ajaksi kunnes Noritren alkaa tehota. En oikeastaan muistanut enkä tiennyt että Triptyl on edes auttanut näin paljon. Totesin myös, että lääkkeen haittapuoli mielialojen tasaajana on ollut turhankin tehokas...

Etenemistä: Vanhoissa magneettikuvissa näkyy kuulemma selkeästi (?) alaria ligamentit ja ne ovat ehjät, joten niidenkin osalta fysiatri totesi asian olevan kunnossa. Ensi viikolla pitäisi jonkinlaista kuntoutussuunnitelmaa (?) mennä hänen kanssaan tekemään. Alustavasti mainitsi fysiotrapian jatkamisen, josko niska sitä jo kestäisi paremmin. Tuskimpa, mutta kuitenkin.

Lisäksi tk:sta pyydettiin papereitani yksityisen puolen käynneistäni, jotka toimitinkin sinne. Saa nähdä onko sieltä tiedossa hullun papereita vai mitä. Hieman pelonsekaisin tuntein ne sinne vein, vaikka ymmärrystä sieltäkin suunnalta toki toivon.

Kirjoittelin jälleen muistiini yksi ilta mieleen tulleita oirehdintaan liittyviä sanoja. Olen antanut periksi sille, etten kykene seuraamaan tilaani jatkuvasti. Paha olo on kuitenkin, vaikka sitä ei seuraisi. Tänään jälleen kurkun puristus alkanut voimakkaana. Flunssaakin tässä sairastanut. :(

Yksi itseäni kovasti häkellyttävä ja nykyään myös melko useasti toistuva mahdollinen oire on tilanne, jossa havahdun yht'äkkiä, että elänkin kuluvaa tilannetta parhaillaan. Aivan kuin äkisti tipahtaisi paikalle tilanteeseen, jota ei tunnista heti eläväksi elämäksi. Todella häkellyttävää. Tällainen on niitä kauhistuttavimpia tilanteita työpaikalla ja palavereissa, kun osa asioista/tiedoista on jo täysin menetettyjä. Onko jollakin vastaavia kokemuksia?

Olen yhä pienessä pinteessä työpaikallani, kun en ole saanut itsestäni irti kertoa jotakin tilanteestani esimiehelle. En vain tiedä, millä tasolla asiaan ryhtyisin. Tuntuu, että kaikki on liikaa. Hermosto-oireista kai olisi hyvä lähteä...

Alkanut pohdituttamaan entistä enemmän Huhmaren aika ja siellä selviäminen. Huhmar suositteli itse tunnin aika, jonka myös varasin. Tuntuu vain jo etukäteen, etten pysty suoriutumaan siitä. Toivon ja uskonkin, että Huhmar osaa ottaa homman haltuunsa. :)
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 25 Syys 2012, 16:57

Mitäs meinaa neurologin sanomana "potilas vaikuttaa kääntyvän hieman enblock-tyyppisesti"?
lentis

ViestiKirjoittaja fedja » 25 Syys 2012, 19:58

ei kyllä hajua, mutta voisko tarkoittaa että kääntyy yhtenäisenä blokkina...?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 25 Syys 2012, 20:07

Nii, että paketti pysyy kasassa liianki hyvinkö? Omituista, ei kyl sellanen olo ollut siellä. Tosin tuo kaulan puristus oli vahvana sinäkin päivänä. Kummallinen lausunto joka tapauksessa, mutta enpä paljon siellä käytyäni odottanutkaan. Toteaa vain tilanteen olevan vaikea, eikä kunnollisia hoitokeinoja ole. Dg. Päänsärky ? :shock: Unohdin pyytää sen lähettävän lääkärin lausunnonki. Kun ei sano, ei myöskään saa kaikkia samalla kertaa. :(
lentis

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Syys 2012, 12:44

lentis kirjoitti:Olen yhä pienessä pinteessä työpaikallani, kun en ole saanut itsestäni irti kertoa jotakin tilanteestani esimiehelle. En vain tiedä, millä tasolla asiaan ryhtyisin. Tuntuu, että kaikki on liikaa. Hermosto-oireista kai olisi ...

Kyllä hyvä olisi, kun esimiehellekin alkaisit jotakin kertoa. Jos sitten kaikki tulee yhtäkkiä, ei osaa ottaa riittävän vakavasti. Olisi hyvä pohjustaa, varsinkin jos töissä suoritustasokin vähän putoaa, niin sen ne nopeesti kuitenkin huomaa...

Pidä vaikka asia yksinkertaisena ja kerro vaikka, että pää ei aina oikein pelaa eikä kroppa. Ja että tutkimuksissa käydään. Ja lyö vaikka jossain vaiheessa lääkärinlausuntoa käteen...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 26 Syys 2012, 18:35

DirtyDeeds kirjoitti:
lentis kirjoitti:Olen yhä pienessä pinteessä työpaikallani, kun en ole saanut itsestäni irti kertoa jotakin tilanteestani esimiehelle. En vain tiedä, millä tasolla asiaan ryhtyisin. Tuntuu, että kaikki on liikaa. Hermosto-oireista kai olisi ...

Kyllä hyvä olisi, kun esimiehellekin alkaisit jotakin kertoa. Jos sitten kaikki tulee yhtäkkiä, ei osaa ottaa riittävän vakavasti. Olisi hyvä pohjustaa, varsinkin jos töissä suoritustasokin vähän putoaa, niin sen ne nopeesti kuitenkin huomaa...

Pidä vaikka asia yksinkertaisena ja kerro vaikka, että pää ei aina oikein pelaa eikä kroppa. Ja että tutkimuksissa käydään. Ja lyö vaikka jossain vaiheessa lääkärinlausuntoa käteen...

Sen verran taitaa tietääkin, kun joutunu lähtemään muutamana päivänä aiemmin, ni sanonu et käyn törmäyksen jäljiltä tutkimuksissa. Mutta oikeista asioita ja syistä en oo kyl maininnu, kun jotenkin tuntuu sen menevän jonkun rajan yli. En löydä sitä tasoa, jolla pitäis asiaa selvittää. Ei oo mitenkää erityisen puheliasta sakkia ja henkilökohtaisten asioiden puhuminen vähän vähissä muutoinkin. Toki siihen kannustetaan, mut...
Kaiketi osin sitä etten oo tainnu itellekään myöntää et "pää ei toimi eikä kroppa", ni vaikeaa selittää sitä ulkopuoliselle. Tuoki auttais ku olis joku paperi, minkä esittäis. :/
lentis

ViestiKirjoittaja fedja » 26 Syys 2012, 19:54

Ei sun varmaan juurta jaksain tarvi kertoakaan tässä vaiheessa. Parempi varmaan kertoa sitten tarkemmin, kun olet saanut enemmän ja tarkempaa tietoa vammastasi. Tärkeä tieten ensin keskustella työterveyslääkärin kanssa. Hänen kanssaan voi myös puhua siitä, minkä verran on hyvä informoida esimiestä.

Nuo black out tuntemukset voivat liittyä siihen, että aivot ovat väsyneet liikaa ja menivät offlinelle. Tavallaan sammuivat, koska virta ei enää riittäneet. Ja samalla katkesi informaatiotulva ulkomaailmasta. Mulla on ollut noita. Ne olivat pelottavia. Nyt, kun rasitus ei enää ole niin kova, niin niitä tulee tosi harvoin. Joskus tuli, kun meni hoitamaan siskon lapsia. Aika kaamea olo, kun yhtäkkiä kaikki langat katoaa käsistä. Monesti tuollaisen kohtauksen alla on myös ainakin yksi huonosti nukuttu yö ja sitten sellainen jatkuvampi kuormittava rasitus, josta ei pääse lepäämään hetkeksi.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Syys 2012, 11:36

fedja kirjoitti:Aika kaamea olo, kun yhtäkkiä kaikki langat katoaa käsistä.

Tuo oli kyllä niin kuvaavaa kuin olla ja voi. Meillähän tehtiin lapsille "Koululaisen aamu"-seinätaulut, jotta ÄITI pysyy mukana siitä, mitä pitää vielä tehdä ja mitä on jo tehty. Kun oikeesti ei osaa pää laittaa niitä palikoita järjestykseen 1-2-3-4, niin vähemmästäkin lipeää koko homma käsistä. Ja sitten tulee joko järkyttävä pään puristuksen tunne tai totaalikilahtaminen :oops:

Tässä kunnossa töihin? Varmaan olisi tulokset tyyliin tämä:
Kuva
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 27 Syys 2012, 19:22

Hah, hyvä kuva anzqu! :)

En muuten ole tuollaistakaan tajunnut, että työterveyttäkin pitäisi käyttää. Meillä ei oikein ole sellaista "kunnollista" työterveyttä, joten ei ole tullut mieleenkään. Hyvä pointti!

Kävin fysiatrilla! Jäi kyllä luottavainen olo. Tuntuu olevan perillä whiplashista ja aivovammastakin jollakin tasolla. Ja ottavan tosissaan kaikkea, mitä ääneen sanoo. Pyöritteli hetken ääneen kaikkia vaihtoehtoja, mutta lopulta totesi, ettei usko vielä näillä tiedoilla kyseessä olevan aivovammaan viittaava törmäys. Ei kuitenkaan poissulkenut sitä täysin. Ajattelin ainakin vielä olevani menossa kuitenkin sinne Huhmarin vastaanotolle. Fysiatri kuitenkin haluaisi tällä hetkellä uskoa, että kaikki johtuu vain noidankehästä. (Noidankehä on alkanut heti törmäyksen jälkeen?)

Fysiatri laittoi triggeri-pistoksia nikamien väliin lähelle kallonpohjaa, saa nähdä miten auttaa. Lääkkeet vaihtuivat jälleen ja nyt luotan siihen, et Triptyl on kuitenki se parempi vaihtoehto. Dolania määräsi ainaisten särkylääkkeiden poistamiseksi, tästä jotakin mielipiteitä?

Varoitteli myös sympaattisesta hermostosta sen verran, että pitää osata varoa hyperventilointia ym. En ole sellaisia kokenut, mutta hyvä tietää, mihin voi päätyä. Ja kuten täällä jo minua osattu neuvoa siinäkin, että hengitysharjoituksia pitäisi kovasti opetella tekemään sen rauhoittamiseksi. Lisäksi lymfaa jatketaan, ja omt-ftkin stabiloinnin osalta mikäli niska sitä jo kestäisi omaharjoittelun ja niskan vahvistusten jälkeen. Tätä vähän itse epäilen, tosin muistissa on vahvana edelliskerran hoitojen jälkeinen romahdus.
lentis

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely