lentikseltä

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja lentis » 19 Marras 2012, 20:38

Jaa niin, unohdinkin kirjoitella siitä, kun omt-ft oli sitä mieltä, että oireisto on liian laaja-alaista heidän hoidettavakseen. Lupasi ottaa neuropsykologisten testien ym. jälkeen yhteyttä minua hoitaneeseen fysiatriin ja keskustella mahdollisuudesta Ortonin lähetteeseen monialaiseen kuntoutukseen. Kuulostaa sinänsä hienolta, että yksi ottaa tosissaan. :) Mitäs tuossa pitäis minun vaatia/pyytää, jos Ortoniin lähetettä aletaan rustata? Mietin, että pitäiskö iteki ottaa yhteyttä fyisatriin jne.

Ja toisaalta tuo yleislääkäri, joka minut lähetti neuropskologisiin testeihin, on kirjannut ylös, että tarvitsen tukea neuropsykologiseen kuntoutukseen...

On nyt kolmatta viikkoa täysi kökkö olo. Päänsärkyyn ei lääkkeet auta ja kaiken tekemisen jälkeen on pää tukossa ja niska tulessa. Lymfa tänään helpotti huomattavasti hermostoa. Toivottavasti auttais myös tohon nukkumiseen. :)
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 27 Marras 2012, 16:57

Ensimmäinen erä neuropsykologisista testeistä takana. Väsymys on kyllä käsin kosketeltavaa, kun meinaa istualtaan nukahtaa vielä päiväunien jälkeen... :/

Neurologille olen jonossa ja ehkä tammikuussa saan vasta ajan testien tuloksille. :( Taidanpa pistäytyä tässä välissä HH vastaanotolla tulosten kanssa, kun ne minulle henk. koht. tulevat... En näe järkevänä odotella tammikuulle asti turhanpäiten. Vai miten muut asian näette?

Onkos ihan normaalikäytäntö tällainen, kun neuropsykologi haluaa nähdä minut uudelleen vielä tällä viikolla? Tuli mieleen tasan ne kaksi vaihtoehtoa, että joko varotoimenpiteenä mihin tai jotakin on todella hullusti. :shock: :roll:

Nyt takaisin lepäämään...
lentis

ViestiKirjoittaja Orkidea » 27 Marras 2012, 17:13

No minulla ainakin neuropsykologinen tutkimus tehtiin kolmessa osassa tai siis kahdella ensimmäisellä kerralla testattiin ja viimeisellä kerralla käytiin tulokset läpi aika perusteellisesti ja keskusteltiin jatkosta eli kuntoutustarpeesta.
Orkidea

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Marras 2012, 17:19

Minä taasen kävin yhden pitkän päivän, 6 tuntia taisi mennä testeihin ja yhteenvedossa oli mahdollisuus soittaa neuropsykalle ja keskustella tuloksista.

Ja puhelinlangat lauloivat kyllä aika tiiviiseen tahtiin seuraavat pari kuukautta.
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 27 Marras 2012, 18:26

No hyvä, tuo helpotti, että muittenkin kohdalla voi venähtää ja jakaa testejä eri päiville ym. En siis ainakaan siten mitenkään kumma tapaus. ;)

On kyllä niin vetämätön olo, enkä olisi yhtään pidempää jaksoa pystynyt tekemäänkään. En edes itse huomannut kuinka aika hujahti ohi ja väsymys/reagoinnin hitaus/ymmärtäminen alkoi olla päällä. Pitänee muistaa mainita tästäkin tuolla jälkimmäisellä kerralla...

Aloitin tänään myös keskustelun terveyskeskuslääkärin kanssa Orton asiasta ja hän lupasi sitä selvittää eteenpäin whiplash-erikoisosaamisen puitteissa. Saa nähdä, mihin sekin johtaa.
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 29 Marras 2012, 13:30

Tänään olikin hieman erilainen päivä. Menin eilen kokeilemaan uimista, tai siis vesijuoksemista ensimmäistä kertaa sitten kevään mitenkään poikkeavien uintisessioiden. Eipä ollutkaan enää niin mukavaa tuo. Mikähän nyt on muuttunut? Vielä kun lähdin uimahallilta velloi ympärilläni kuin olisin ollut vieläkin uimassa, polvet vetelänä. Samanlainen huono olo kuin hissillä liikkumisen ja laivamatkailun jälkeen. Miksen muista kevään uimisista sellaista tulleen? Liekö sitten ohittanut olotilani vain ohimennen vai onko tässä jokin jatkumo?

Niin ja tuo hissillä kulkeminen, enpä muistanut kuinka haasteellista se on, kun sitä on tarkoituksella vältellyt pidemmän aikaa. Mutta sinne neuropsykologisiin testeihin ei oikein helposti muualta päässyt kuin hissillä useita kerroksia ylöspäin. Tuli hetken tutustuttua seinien pintamateriaaliinkin, kun alusta tuntuikin yllättäen hyytelöltä...

Ja tilannepäivityksenä; neuropsykologisista tutkimuksista jäi alustavasti käteen alentunut työmuisti ja erityisesti visuaalisuuden alentuma. Myös kuormittuvuudesta ja väsymisestä puhuttiin jonkin verran. Suositellaan neuropsykologista kuntoutusta, ei voida todeta työkyvyttömäksi, mahdollisuus väliaikaiselle sairaslomalle pidetään auki. Paremmin tuloksia ja yleiskuvaa pohditaan neurologi Tenovuon toimesta joskus tammikuun puolella...
lentis

ViestiKirjoittaja kojootti » 29 Marras 2012, 15:15

Niin kovin tutulta kuulostaa nuo lentiksen oireet.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Marras 2012, 15:48

Nyt on sitten minun vuoroni taas pelotella, mutta tuo veden jälkeinen epämääräinen olotila liittyy elimistön gravitaatiokeskuksen häiriöön ja tämä on osa aivorungon toimintahäiriötä. Elimistö ei siis osaa kannatella itseään painottomuuden (vesi) jälkeen. Olotila on todella äklö, koin saman lokakuussa kun ensimmäisen kerran uskalsin altaaseen ja veteen sitten kolareiden. Sai kyllä jonkin aikaa keräillä itseään kasaan, enkä edes noussut vedestä ylös kuin vyötäröön saakka. Tiukasti vaan selkä altaan laitaa vasten ja käsillä laidoista kiinni ja tasoittelua. Sitten tietysti pitää muistaa, että vedellä on huomattava lymfakiertovaikutus, juuri samaisesta painottomuuden tunteesta johtuen.

Minä olen ottanut tavaksi nousta hississä varpailleen juuri ennen pysähdystä, ottaa vähän sitä hissin tekemää notkahdusta vastaan eikä tunnu niin pahalta jälkeenpäin.
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 03 Joulu 2012, 19:44

Ai, aivorunko... :shock:
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 03 Tammi 2013, 18:30

Tuo todella auttaa hieman hississä kulkemista, kun varvistaa ennen notkahdusta. Löysin muuten eräästä talosta ilmeisesti niin uuden hissin, jossa notkahdusta ei tullut vaan loppu sujui kuin erään ruotsalaisen kalustetalon keittiön laatikoiden sulkeminen... Hieno parannus hisseihin! Pakko vielä lisätä, että sekään parannus ei siis täysin poista huojuntaa hissistä poistumisen jälkeen, mutta helpottaa. Uimaan en ole toiste uskaltanut.

Minulla on muutenkin vain positiivisia uutisia! :D :shock: 8) Olen ollut nyt jo koko alkuvuoden (eli kolme päivää) paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan. Joko joululoma on tehonnut flunssan, oksennustaudin ja levon myötä TAI päivittäiset niskan stabilointitreenit alkaa tuottamaan jonkinlaisia tuloksia. Voipi olla molempia. Mutta mukavampi olotila ehdottomasti. Olen saanut loman aikana ja treenien myötä hermoston aiheuttaman kurkun puristuksen ja muun ongelmatilan tasaantumaan. Todella toivon, että jotakin olisi pysyvästi muuttunut paremmaksi eikä tämä olisi vain tällainen vaihe oireistossa... Olen pystynyt jälleen käymään jopa tunnin kevyellä kävelylenkillä, kun oireisto antaa myöden (se päivä ei ole arkipäivä eikä joka viikko).

Toiseksi, olen jonossa yliopistosairaalaan sekä neurologian että fysiatrian polille. Neurologian polille aika pitäisi olla tosiaan jo nyt tammikuussa ja fysiatrian puolelle tehtiin lähete keväälle (?). Nekin asiat alkavat sujua...

No onhan tässä näitä kääntöpuoliakin. :roll: Vaikka itse alkaa olla aika perillä omasta olotilasta, on sen viestimisessä muille vielä työnsarkaa ja aiheuttaa paljon hampaidenkiristystä puolin ja toisin. Ja onhan näitä, mutta jääköön ne pois nyt, kun näköjään kerrankin melko positiivisella mielialalla. ;)
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Tammi 2013, 19:22

Loistavaa, juuri nämä hyvät päivät sitä auttavat jaksamaan huonompinakin kausina :)
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Tammi 2013, 21:14

Kiiitti Anzqu, kyllähän tämä tuleva jo tiedettiinkin...

Sain ajan fysiarian polille jo, mutta tammikuuksi luvattu neurologiaika uupuu vieläkin.
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 15 Helmi 2013, 20:33

Tulin päivittämään tilanteeni. Se ei siis suinkaan ole jääny tuollaiseksi odottamiseksi niinkuin edellisestä olisi voinut päätellä.

Olin Tenovuon vastaanotolla lyhyellä varotusajalla ja nyt olen läpikäymässä tarkempia tutkimuksia ja kuntotuslinjakin on avattu. Traktografia suoritettiin ja fMRI:hinkin sain lähetteen. Lisäksi aloitettiin neuropsykologinen kuntoutus.

Oireisto on ailahtelevaa. Mutta päänsärky on se, mihin voi aina luottaa joka aamu alkavaksi. :cool: Sain myös pari viikonloppua taaksepäin ilmeisen migreenikohtauksen lauantai aamuna, kun heräsin aamuyöllä järkyttävään viiltävään toispuoleiseen särkyyn päässä. 600Buranalla sain unenpäästä uudelleen kiinni, mutta heräsin muutaman tunnin päästä aivan samaan olotilaan. Tästä en ole päässyt vielä raportoimaan eteenpäin. Edellinen samanlainen kohtaus oli viime kesänä.

Nyt on tiedossa kevään aikana siis kuntoutusta, fysiatrilla käynti ja tutkimustulosten kuuleminen, kun ne valmistuvat. Ensimmäinen askel kuntotuksessa oli saada itselleni yksi etäpäivä viikkoon, jotta kuntotuksen järjestäminen on selkeämpää ja saan levähdystaukoja edes yhtenä päivänä viikossa töiden lomassa. Konkreettista! :)
lentis

ViestiKirjoittaja Orkidea » 15 Helmi 2013, 21:07

Hienoa, että asiat etenevät :) Kiva kuulla, että sait edes yhden etätyöpäivän, mutta oireisto huomioonottaen kuullostaa aika raskaalta tuo sun arki :? Tuosta päänsärystä oli juuri toisaalla puhetta ja parikin kokeneempaa kertoivat, että Triptyl ja Propral ihan pienellä annoksella auttavat kuulemma hyvin tuohon päänsärkyoireistoon. Kannattaa ottaa puheeksi lääkärin kanssa, jos asiasta ei ole vielä puhuttu.
Orkidea

ViestiKirjoittaja lentis » 15 Helmi 2013, 22:12

Kiitti Orkidea! :)

Ei ole tuosta propralista ollut puhetta. Toisaalta lääkityksen vaihdosta puhuttiin kyllä. Laitanpa korvantaakse eli lekalla työmuistin taakse...
lentis

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely