Hulluksi tulee, mitä tehdä?

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja anzqu » 05 Kesä 2012, 17:41

Komppaan torveloa...

3x niskan MRI = (lähes) terve niska ja 2x pään MRI = terve pää. Mutta mikä kettu se minun oireiluani sitten muka ylläpitää, ystävällisesti kyseleepi hän??!

Onhan minulla neuropsykologinen arvio aivorunkovammasta, muttei sitä ole kukaan lääkäri vielä diagnoosiksi asti vahvistanut... kun ei ole sitä tutkimusnäyttöä :?
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 23 Marras 2012, 01:53

Hohoo, I'm still alive :).

Hitto että hävettää näin pitkä päivitystauko :(. Mua itseä korpeaa ihan hitosti kun joku jättää jossain foorumissa päivittämättä että mitä siellä lääkärissä tai kuvissa sitten selvis ja here I am, doing the goddamn same thing... Yh, miten noloa. Mut olkoon. Hyvää kannattaa aina odottaa ja minähän olen hyvä.. eh.

Eli niistä kuvista. Siellä oli kahdessa välissä pienet sentraaliset protruusiot. Oliko ne nyt C5 ja C6. Ei oo sitä lappua tässä hollilla niin ei paremmin muista. Mitään hermokompressioo ei ollu eikä ne muutenkaan mihinkään painanu. Duraan ne yletty ja se sitten ilmeisesti selitti/selittää oireet. Ok. Hoidoks cst-terapiaa x 8. Ja minä kävin.

Here's the fun part. Mä oireilen edelleen. Saatana. Kävin ne kahdeksan kertaa ja tein sitä pientä nyökkäysharjoitetta, jonka sain (oli muutama muukin koko kropan hallintaliike tai jotain sinnepäin, mut jostain syystä ei energia riittäny niihin) ja pari viikkoa mä koin oloni vanhaksi Sätkynukeksi, joka ei siis sekään ole normaalia nähnytkään mut oli se olo sentään tuttua. Kävin vielä yhdeksännen kerran täysin omakustanteisesti mut siinä vaiheessa oli jo oireisto lievästi palautunut ja nyt on menny viimiset kaks kuukautta ilman mitään hoitoa tai treeniä. Lopetin siis sen kaulaharjotteenkin (melko tyhmää varmasti..) kun tuli sellanen ybervitutus et kun ei kerran mikään auta niin olkoon sekin.

Se pään vetäminen loppu lähes tyystin itseasiassa jo heinäkuun vaiheilla kun mulle tuli viikoks hieno viiltävä kipu tonne hartioiden väliin aina kun liikutti päätään johonkin suuntaan. Sitten kun se kipu hävis niin rauhottu vetokin. Ja paino sanalla rauhottu.

Tossa noin kaks kuukautta sitten palattiin vähän kuin alkupisteeseen. Paitsi että nyt se kohtauksellinen mikälie ei tunnu siltä kuin päässä olis mönjää vaan siltä kun mut olis huumattu täyteen jotain väsyttävää ainetta ja silmäluomet painaa tonnin. Edelleen niitä väsymyskohtauksia (paremman sanan puutteessa) edeltää usein pieni vihlaisu päässä tai hetkellinen pahoinvointi. Pään vetämistä tapahtuu yhä mutta huomattavasti rauhallisemmassa muodossa. Välillä selkälihaksia vääntää niin paljon että se vaikuttaa kävelyyn. Välillä vaan polvet notkahtaa ikäänkuin niistä katoais voima hetkeks. Mikään noista vetämisistä ei edelleenkään aiheuta kipua ja yhäkin ne on hallittavissa mut ever so annoying they indeed are.

Mielenkiintosia päänsärkyjä on myös esiintyny. Pari päivää oli särkyä niin että aina kun pisti vaakatasoon niin takaraivosta lähti aivan hitollinen särky joka levis hevosenkenkämaisesti kunnes rauhottu pois. Päätä on särkeny vain kun kyykistyy, kumartuu, aivastaa, yskii. Päätä on särkeny vaan iltaisin, jota kaks kaljaa on pikemminkin vaan huonontanu. Onpa ollu särkyä, jota mä en ole saanut pois kun vasta kahden 800 mg ibuprofeenin jälkeen. Kun tää ihme kohtauksellisuus alkoi niin mielenkiintosta on se että päänsärkyä ei ole juurikaan ollu. Ei niin huonoa jos ei jotain hyvääkin.

Viimisin outo päänsärkyepisodi oli just joku pari kuukautta sitten: päivällä oli pientä lievää jännäniskatyyppistä särkyä. Iltaa kohden alko ruoka maittamaan huonosti ja kun tultiin oltiin tulossa kaupasta kotiin niin yhtäkkiä päätä alkoi särkeä toiselta ohimolta melko paljon ja sit se siirtyi hetkeks poskelle ja kaulalle. Kun päästiin kotiin iski aivan yhtäkkiä aivan totaalisen jäätävä väsymys ja pahoinvointi. Menin sitten makuulle ja päänsärky paheni joksikin aikaa kunnes mä nukahdin hetkeks ja särkykin sitten laantu ja pahoinvointi helpotti. Kun mä nousin niin olo oli kun ei olis nukkunu viiteen vuoteen ja voin vaikka vannoa että mun oikea silmäluomi lähes roikkui. Onko tollanen tuttua kauraa teille muille vaivaisille?

Yleensäkin toi luomen "roikkuminen" on ehkä uus juttu. Ptoosi se on vissiin nimeltään mut se on enemmänkin kuvaava kuin diagnosoiva sana mun kohdalla. Luulisin. Jos ymmärrätte mitä tarkotan.

Selkeästi uus juttu kesän jälkeen on valonarkuus joka ei helpota. Sitä ei ollu sillon kun tää kaikki alko ja senkin mä huomasin vasta kun täytyy nykyään konetta käyttää pienennetyllä näytönkirkkaudella. Silmälekurissa kävin ja kaik ok. Joten mikä sitä sitten aiheuttaa, ei ole mulle auennut tässä kuukausien aikana. Vaan eipä se kauheesti elämää häiritse.

Tästä tulee ihan kauhean pitkä ja sellanen rambling-tyyppinen sepustus mut yhden mä haluan vielä kysyä: mä tein dexametasonikokeen (1 mg klo 23.00, kortisolin jarruttamiseksi) tossa muutama viikko sitten ja vajaan puolentoista tunnin päästä mun pää alko vetämään aivan hitosti. Se oli huomattavasti voimakkaampaa kun normaalisti, lähes hallitsematonta. Nukkumaan mennessä vielä kolme kertaa kävi niin että pää veti voimakkaasti taakse (ikään kuin joku olis kiskonu ponnaria nilkkoihin) ja mulla oli oikeesti hankaluuksia saada päätä takasin asentoon. Tarkottiko toi kaikki sitä että kun kortisoli väheni niin se paljasti alla olevan vian vai mitä hittoa?

T: nolopäivittäjä (mutkun mä oon ollu niin keskittyny etsimään vastausta omiin hormonimahdollisiinvikoihin et tää palsta on ihan jääny... :( )
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 23 Marras 2012, 08:57

Kuvasit juuri kaksi minulle tyypillistä päänsärkykohtausta, hevosenkenkämäinen kipuaalto joka lähtee pistoksena niskasta ja toispuoleinen kipu, joka pakottaa nukkumaan.

Jälkimmäisen olen tulkinnut migreeniksi, sillä se alkaa minulla epämääräisenä pistelytunteena kasvoissa ja nostattaa pikkuhiljalleen päänsärkyä ja kun kipu iskee, tuntuu kuin joku olisi lyönyt rautakangen kallosta sisään ja kipu tuntuu toispuoleisena aina pitkälle rintakehään saakka.

Ensimmäisen kipukohtauksen taasen olen itse tulkinnut hermokosketuksena. Minulla on sittemmin todettu fMRI-kuvauksessa C2-nikaman virheasento ligamenttivamman vuoksi ja veikkaan, että tuo nikama pääsee välillä painamaan jonnekin, minne sen ei kuuluisi painaa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 23 Marras 2012, 12:21

Toi takaraivosta lähtevä päänsärky oli onneks kertaluontoinen (toistaiseksi) mut outoudessaan hieman hämmentävä. Mulla oli sillon samalla viikolla ollut yks vuoro OMT:aa et olisko sillä sitten ollu jotain vaikutusta asiaan?

Oliskohan se toinen episodi ollu sitten kans jotain migreeniluontoista? Mulla kun on sitäkin. Se väsymys oli niin outoa kun se tuli kun salama kirkkaalta taivaalta mut toisaalta mulla on ollu niitä väsymyskohtauksia ihan solkenaan et jos sillä kerralla vaan sattu päänsärky ja pahoinvointi mukaan kuvioihin?

Onks sulla mitään arvioo antaa tohon dexametasonijuttuun? Mä luulen kyllä et kortisolin väheneminen varmaan vaan paljasti et vikaa on edelleen mut täyttä mutuahan se on ja siks kyselin toista mielipidettä.

Entä silmien valonarkuus? Mä ostaisin kyllä sen et jos niskalihakset on kireellä niin ne jotenkin vaikuttas silmien valonarkuuteenkin mut että ihan 24/7? Toisaalta mulla on ollu jo monta vuotta ehkä keskimääräistä herkemmät silmät valolle ja nyt se on vaan hiukan lisääntyny jostain syystä. Yks omituinen ominaisuus lisää :roll: .

Mä joskus (aina välillä kävin pikaseen täällä jotakin kurkkaamassa) huomasinkin sun anzqu kirjottaneen jotain selvinneen fMRI:ssä. Mitä se sun tulos kaiken kaikkiaan oikeen tarkottaa? Mikä on ligamenttivamma? (Ligamentti on täältä sanana tuttu kyllä mut tarkottaako se et sulla on siis jotain selkeesti rikki ja voiko sitä parantaa mitenkään?) Ja miten siihen fMRI:hin oikeen pääsee? Potemalla tarpeeks pitkään?
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 23 Marras 2012, 13:24

Sätkynukke kirjoitti:Mulla oli sillon samalla viikolla ollut yks vuoro OMT:aa et olisko sillä sitten ollu jotain vaikutusta asiaan?

Kävin lukaisemassa taustaasi ja sinähän olet iskenyt aikoinaan takaraivosi, joten yläniskassa saattaa olla jonkinasteinen vaurio, jota ei ole saatu vielä kuvauksilla kiinni ja tämän vaurioalueen käsitteleminen laukaisee oireiston. Yläniskassa sijaitsee aivorungon hermokeskus, jonka toiminta voi mennä sekaisin iskusta.

Onks sulla mitään arvioo antaa tohon dexametasonijuttuun?

Tähän en osaa sanoa mitään, fedja ja Jansku taitaa olla kortisoliexpertit.

Entä silmien valonarkuus?

Tämä voi liittyä myös takaraivon iskuun ja aivorungon hermokeskuksen häiriöön. Hajataitto olisi toinen mitä olisin ehdottanut.

Mä joskus (aina välillä kävin pikaseen täällä jotakin kurkkaamassa) huomasinkin sun anzqu kirjottaneen jotain selvinneen fMRI:ssä. Mitä se sun tulos kaiken kaikkiaan oikeen tarkottaa? Mikä on ligamenttivamma? (Ligamentti on täältä sanana tuttu kyllä mut tarkottaako se et sulla on siis jotain selkeesti rikki ja voiko sitä parantaa mitenkään?) Ja miten siihen fMRI:hin oikeen pääsee? Potemalla tarpeeks pitkään?

Elikkäs minä pääsin työkkärin avustuksella aivovammoihin erikoistuneelle neurologille neuropsykologisen oireistoni vuoksi ja neurologi laittoi lähetteet Vantaan Magneetti funktionaaliseen MRI-kuvaukseen ja Turun Pulssiin aivojen traktografiakuvaukseen. fMRI:ssä selvisi, että yläniskan C2-nikamahampaasta lähtevä ligamentti (=nivelside), joka kiinnittyy kalloon estäen pään liiallisen kääntymisen, oli vaurioitunut. Odottelen tämän vamman tiimoilta neurokirurgin aikaa joulukuun loppupuolella. Itse vammahan aiheuttaa kipua ja pään liikerajoitteita.[/quote]
anzqu

Re: Hulluksi tulee, mitä tehdä?

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 07 Loka 2015, 11:40

Loooooong time no visit. Vaan täällä taas. Ja perin juurin umpilopen kyllästyneenä, uupuneena, masentuneena, vittuuntuneena, huolestuneena you name it... Osaankohan mä vielä kirjoittaa oikeaan kohtaan tän viestin? Ja lukeeko tätä kukaan?

Enivei, en jaksa nyt vielä kirjoittaa koko stooria tähän asti vaan tulin kysymään APUA. Mä en enää tiedä keneltä mä saisin jeesiä. Oireilu on aallottain lisääntyny tässä vuosien aikana ja nyt olis muutama magneettikuvakin, joissa on omasta mielestä pari epäselvää kohtaa enkä mä löydä vastausta surffaamalla, joten tulin sitten tänne. Osaatteko antaa jonkun neurologin tai muun tai yleensä jonkun, joka on magneettikuvalukutaitoinen nimen, sähköpostin tjtn, joka osais antaa jotain osviittaa johonkin suuntaan ilman että tarvitsee ilmaantua paikalle, maksaa itsensä kipeeks ja olla edelleen yhtä tiedotonna?

Kiitos jo etukäteen, ja toivottavasti joku vielä käy täällä lukemassa näitä. (En o fezessä, enkä mene :-).)

-still losing my mind... even more so now...-
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Loka 2015, 21:03

Moi! Joku on käyttänyt diagnose.me -palvelua netissä. En tiedä, löytyykö Suomesta vastaavaa.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 08 Loka 2015, 14:43

Tsekkasin sen palvelun. Aika suolainen hinta ja onko se sitten miten luotettava :?: . Täytyskö yrittää vaan jollekin fysiatrille ja sitä kautta uusiin kuviin, vielä kerran. Huoh ja hohhoijaa että on tässä maassa hankala saada selvyyttä asioihin helposti ja kivuttomasti. Määää en jaksa. Jos olis nimmanperkeleesti rahaa niin eipä olis murheita. Ainakaan tällasten asioiden suhteen. Sen kun suhais yksityisellä puolella erikoislääkäriltä toiselle ja otattais magneettikuvia toisensa perään. Eikä tuntuis missään :-D . Vaan paskat.

No, mä tuun joskus kirjottamaan koko tarinan. Kiitos ehdotuksesta kuitenkin DD, hyvä tietää tollasenkin sivuston olemassaolosta :-) .
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Käyttäjäesittely