Hulluksi tulee, mitä tehdä?

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Touko 2012, 15:08

Sätkynukke kirjoitti:Ootsä anzqu ihan varma et toi käsien vapina ei johtunu siitä että naapurin Masa meni vähän liian kaltevasti kävellen postilaatikolle? :wink:

Kyllä minusta tuntuu, että tuo käsien vapina johtui ihan Italian maanjäristyksen jälkijäristyksestä :D

Kun minulla oli käsissä hermo-oireet pahimmillaan, niin kävelin kokoajan käsi koukistettuna rinnankorkeudelle, ikäänkuin kuvitteellisessa kantositeessä. Ja kättä kyllä jumpattiin fysioterapiassa ihan reippaasti, että saatiin pahin hermo-oireilu kuriin ja nythän vasen käsi, joka oireili ensin on paremmassa kunnossa kuin oikea, joka alkoi oireilla vasta myöhemmin. Ja kyllä tuli välillä pidettyä käsiä pään päälläkin, kun ei mikään asento ollut hyvä, kun tuntui että käsi on kokonaisuudessaan rasvakeittimessä, sen verran polttavaa se kipuilu pahimmillaan oli.

Ja kyllä, välillä häviää kädet ja välillä jalkoterät, vaikkei minulla muuten jaloissa oireita olekaan. Makuullaan vaan alkaa yhtäkkiä ihmetellä kun ei jaloilla tunne mitään. Ja prkl, enpä muistanut tätäkään neurologille sanoa viime viikolla...
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 21 Touko 2012, 17:33

Häviää jalat, kädet helvetti järki ja rahat.
No, eni vei, päiväunilla, tai ts. oikosenaan kun makaa, häviää jalat/kädet, pääosin vasemmalta, vammautuneelta puolelta, ei tiedosta missä asennossa on esim. käsi tai jalkaterä. Nitä pakko liikauttaa etä tietää minkälaisessa asennossa tai ylipäätään missä ne. yleensä kuitenkin omalla paikallaan.
toisinaan häviää, on hävinnyt toinen käsi (löytynyt kuitenkin), on niin puutunut että se pitää ensin etsiä toisella kädellä, ja sitten nostaa se viereen.
Mulla kaikki eriskummaliset vaivat ovat niska/päävamman seurausta, no, lisäksi tos, cprs, ja jotain muuta hermokimppujen venymistä/vaurioitumista.
Oli jotain muutakin, en muista.
kirjoitusvirheet johtuvat päävammasta, anteeksi seka sotku.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 22 Touko 2012, 10:09

Huuh, kauhee väsy päällä.

Teillä on kyllä ihan kamalia puutumisia :shock: . Mulla on vaan jotain tuntohäiriöön rinnastettavaa, joka ei vaikuta käyttöön mitenkään. Paitsi öisin joskus, mut niitä on niin harvoin.

Kyllä mä luulen et mulla on nyt vaan lihakset jotenkin triplajumissa. Eilenkin tuli istuttua koneella liian pitkään ja selkä särki koko loppupäivän. Oli kuin olis ollu kuuma rautakanki rangan tilalla ja uutena kohtana oli keskiselän kipu. Mut lihaksista heittäsin johtuvan tuonkin. Illalla veti taas päätä ja siinä kun yritin kuulostella et mitä tapahtuu niin eniten tuntu vaan lihakset kramppaavan vaikka se ihmeellisesti koko takaraivossakin tuntuu. Pää kääntyy johonkin suuntaan mut ei se ole hallitsematonta. Se vaan kääntyy ja mä saan sen heti takasin.

On kyllä mielenkiintosia päiviä kun ei koskaan tiedä et mitä noi niskat seuraavaks keksii. Illalla se alko ja näköjään nytkin jatkuu: mun pää tippuu taaksepäin jatkuvasti. Tää on uutta, aina se tuppaa nimittäin olemaan tuolla eteenpäin työntyneenä ja sit mä nostelen sitä takasin. Nyt se haluaa näköjään olla takana ja mä nostelen sitä eteen. Go figure.

Mä hilpasen nyt pikkunokosille kun siihen on mahdollisuus. Unta unta unta.

Sätkis
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 22 Touko 2012, 10:42

Sätkis, onkos sinulla muuten ollut aiemmin kipuilua esim. sormien nivelissä tai nilkoissa, polvissa jne. Entäs silmien kuivumista, kaihertamista, silmätulehduksia? Tai jatkuvaa nielun kuivumista tai kuivaa ärsytysyskää?

Tuli vaan mieleen sellainenkin tapaus, kuin Sjögrenin syndrooma. Kuuluu reumasairauksien alle ja saattaa aiheuttaa myös Parkinsonin taudin kaltaisia nykimisisoireita ympäri kehoa.

Yleisin tulehduksellinen reumasairaus, Sjögrenin syndrooma
Neurologiset ongelmat Sjögrenin syndroomassa
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Touko 2012, 13:27

Noihin oireisiin voi olla apua löydettävissä ja helpotus voi tulla nopeastikin, jos löydät oikean hoidon ja oikeat diagnoosit. Etenkin, jos ovat tension neck oireistoa, mutta julkiselta puolelta et luultavasti apu löydä. Ei kannata jäädä elämään noiden oireiden kanssa pitkään, vaan hakea apua mitä pikimmiten, koska sitä luultavasti sun oireille voi olla saatavissa. Suosittelen Tampereella käyntiä.

Porista muistaakseni löytyy hyvä cst-terapeutti, joka voi auttaa hermoston rauhoittamisessa, mutta Treella tietävät siitäkin. Hermosto käskyttää sun lihakset, joten kouristusmaiset jutut melko varmasti tulee hermoston ärsytyksestä.

Katoppa tää:
http://vsavy.fi/Tapahtunutta/images/Aiv ... Ketola.pdf
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 23 Touko 2012, 15:17

Anzqu, nivelet mulla taitaa olla ainoat, jotka ei oo koskaan särkeneet :D . Mulla ei ole harmainta aavistusta edes miltä nivelkivun pitäis tuntua ja hyvä niin :-). Silmät mulla taitaa olla aika kuivat kun ne vuotaa koko ajan ja tätä on ollu vuosia. Mä luulin ensin et ne on kosteat mut sitäkin guuglattuani taitaa olla enemmän kuivuuden merkki. Nielun kuivumista tai ärsytysyskää ei. Mulla on kyllä välillä tullut sellasia hassuja yskänpuuskia (joskus yöllä joskus päivällä) mut mä liitän ne enemmän tupakointiin vaikkakaan varsinaista tupakkayskää ne ei mun mielestä ole. Katoin tota Sjögrenin syndroomaa joskus itsekin ja tokihan siinä juttuja on, jotka sopii mut enimmäkseen ei. Hyvä ehdotus tuokin silti :-).

Tervehdys fedja ja kiitos kommentista. Mä uskon kyllä sataprosenttisesti et spesialisti osais ihan varmasti sanoa paremmin kun terkkalääkäri et missä vika ja mitä tehdä. Ongelma piilee siinä et jos menee yksityiselle ja se haluaa kuvia niin ne kaikki maksetaan omasta pussista ja kun ei ole vakuutuksia eikä mitään (kotiäitinä ei ees työterveyshuoltoa... prkl.. :-)) niin kustannus on aika huikee. Ja sit jos mitään ei löydy niin on tullu maksettua itsensä kipeeks jutuista, jotka kunnallisella olis saanu ilmaseks tai ainakin hyvin vähin kustannuksin. Ja taas toisaalta se spesialisti vois kyllä jo yhdellä käyntikerralla osata sanoa et missä vika ilman mitään kuvia. You see, tää on kauheeta puntarointia ja vaikka omalle terveydelle ei periaatteessa voi laittaa hintaa niin käytännössä sille on pakko :-(. Justiinsa on menny melkein viissataa euroa tähän ongelmaan (ja se on vielä todella pieni summa teihin muihin verrattuna) ja kakssataa euroa siitä fysioterapiaan, josta ei ollu oikeen mitään apua.

Kyllä mä silti ajattelin et voisin varata ajan sinne Tampereelle ja käydä ainakin kertavisiitillä kun se ei vielä taloutta kaada.

Sit fedja sellanen kysymys et saako tätä keskustelua siirrettyä tonne käyttäjäesittelyn puolelle? Kun ei tässä oikeen oo sellasta yleismaailmallista kaikille jeesiä tuovaa aihetta vaan enemmän mun ongelmien pohdintaa niin sopis varmaan paremmin sinne?

Sätkis
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 24 Touko 2012, 10:48

Kiitokset siirrosta :-).

Varasin eilen sille Penttiselle ajan. Meni kesäkuun alkuun parin viikon päähän. Nyt on sellanen hölmö fiilis et toivottavasti oireet ei oo helpottanu siihen mennessä kun eihän mulla sitten mitään asiaa sille ole mut eiköhän kaikista paras kuitenkin olis jos pääsis perumaan koko varauksen :lol: .

Ens viikon lääkäriajasta toivotaan edes röntgenkuvia. Mä haluan nähdä sen kuuluisan oikoryhdin niin vois olla kohtuuhuojentunut et kova jännitys vaan lihaksissa päällä.

Hitto kun mua harmittaa. Luin ton tension neck-osion läpi ja siellä oli sellanen nimimerkki kun mutteri, jolla oli samanlaista menoa pään kanssa kun mulla. Se ei kirjottanu kun yhden kerran ja olis niin kiva tietää, mitä sille kuuluu ja millä se sai helpotusta vaivaansa.

Onks teillä kellään sellasta et kun meette nukkumaan niin alkaa silmissä ikäänkuin värisemään. Silmät kun sulkee niin tulee sellasia vähän niinkun käänteisiä himmeitä sahalaitoja silmänurkkaan ja sit tulee sellasia mustia läikkiä, jotka lähtee pois ja tulee uudestaan. Joskus saattaa jopa joku valonvälähdys olla. Mietin et onko nää kuitenkaan niskasta kun lasiaisen irtaumassa on vissiin jotain samankaltaista? Täytyypä tota sitten lääkäriltä yrittää muistaa kysyä.

Sätkis
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Touko 2012, 11:18

Lähetä, Sätkis, mutterille yksityisviesti ja katso saatko yhteyden? Siitä menee hänen sähköpostiinsa tieto... :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Touko 2012, 13:42

Kannattaa sätkis kirjata ylös nyt oireistosi, kaikki mitä on ja ottaa lappu mukaan lääkärille.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 28 Touko 2012, 21:43

DD, mä laitoin sitä viestiä :lol: . Ei se anna jos ei ota, yllättäen ei vastausta oo ainakaan vielä kuulunu..

Fedja, mulla jo jonninmoinen lappu onkin mut miten näyttää se tai kertoa kaikki oireensa ilman et tulee aivan totaalisen idiootti fiilis.. Musta tuntuu et jos mä länttään sen lapun sen lääkärin nokan eteen niin se nauraa mut pihalle ja sit jos mä yritän selittää kaikki niin takuulla jätän juttuja pois ihan vaan siks et se ei pitäis mua aivan totaalipöpinä. Nyyh, miksei mulla jälleen kerran voi olla vaan jalka poikki.. :cry: :lol: .

Oli aika mielenkiintonen viikonloppu noin niinkun oireiden suhteen. Oon yrittäny minimoida koneella istumisen totaalisesti ja oli oikeestaan pakkokin kun ei niska jaksanu sitä yhtään. Tai oikeastaan lapaluiden väli. Ja myös niska. Äh, koko hela hoito. Alkuviikon sellasta ajoittaista pientä kiskomista ja sit perjantaina rupes vetämään ihan solkenaan. Mä en tiedä mikä sen pahimman laukas mut mä kävin iltapäivällä vaunuilemassa kera kahden koiran ja ilta oli yhtä vääntöä. Päätä veti joka saatanan suuntaan, välillä vaan heilu niinkun olis koko ajan kieltämässä jotakin (aivan mahtavasti kuvaus jälleen..) ja yhdessä vaiheessa vetoa oli myös siten et yläkroppa käänty takaoikealle, ikäänkun joku olis kiskonu mua olkapäästä alas taakse. Kerran ennenkin oli tollanen kroppaan kohdistuva siten et kun mä kävelin niin ihan hetken aikaa mun vasen puoli väänsi eteenpäin. Iiiihan hämärää.

No lauantai menikin sitten pää enimmäkseen kenossa ja aina kun yritti nostaa sitä suoraks niin hitollinen vihlaisu lapaluiden välissä. Soitin jopa sitten päivystykseenkin kun alko mietityttämään et jääkö mun pää vallan vinoon. Sairaanhoitaja totes lihasjumista olevan kysymys ja ohjeisti ottamaan läjäpäin nappeja kipuun, jos tarvetta. No otin mä yhden tuplaibumax-satsin mut kun ei sitä särkyä oikeestaan ollu kun piti päätä vaan oikeassa asennossa tai oli muuten lepotilassa niin hittojako niitä sitten napsimaan.

Eilen ja tänään ollu sit ajoittaista vetoa, jota on tullu kävellessä tai kauppareissun jälkeen. Lapaluiden väli ei hirveesti oo särkeny, joskus pientä vihlontaa. On tää hianoo. Koko ajan sellanen et tekis mieli tehdä sitä ja tätä (joka on uutta mulle, et sitä olis sillee ihan kiva päästä hyödyntämään..) mut sit mä en uskalla tehdä oikeen mitään kun yks helvetin kauppareissukin saa mut ihan väsyneeks.

Niin joo, se vaunulenkki taasen sillon perjantaina ei tuntunu missään. Tai en ainakaan huomannu mitään kauheeta väsymistä. Et niinkun mitvit?? Miksei tässä jumalauta ole yhtä selkeetä oiretta, joka sitten on ja pysyy ja siihen on hoito (oli se sitten mitä tahansa), ku ei, ku tää on tällasta perkeleen soutamista ja huopaamista ja arvuuttelua.

Naah, hittojako tässä kiroamaan, kyl työ tiiätte
:) .

Sätkis (joka laittaa viimisen kerran nimensä tekstin perään kun tajusi että se nimimerkki näkyy myös tossa sivussa ihan vakituiseen...)
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 28 Touko 2012, 21:59

Se tahtoo olla näissä niskavammoissa vähän sellaista, että rasitus joka rasittaa aivoja on todella lamaavaa (esim. sosiaaliset tilanteet tai lukuisia aistiärsykkeitä sisältävät tilanteet tai pelkkä syvää ajattelukykyä tarvitseva tilanne), kun taas fyysinen rasitus (esim. lenkillä käynti) ei välttämättä väsytä niin rajusti... Että oikein tulee sellainen omaa mielenterveyttään kyseenalaistava olo :lol: "Vian ei tarvitse olla suuri, kun se on korvien välissä", luki kaverin fb-statuksessa tänään ja ei voinut olla tykkäämättä!

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitenkäs isoja koiria oli matkassa, vetävätkö hihnassa? Jo pelkkä vetävän pienenkin koiran taluttaminen riittää venyttämään lihaksia ja kalvoja ja pahentaa oireet.
anzqu

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 28 Touko 2012, 22:27

Sitähän mä itsekin mietin et josko koirat olis jotenkin saanu vetoa aikaseks. Ei ne varsinaisesti vedä mut isompi ryntäilee joskus (rotuja tarkemmin mainitsematta tää isompi kaveri on noin 65 kilonen ja pikkusempi 11 kilonen). Olin kans teepaita päällä ja vaikka oli helvetin lämmin niin tuuli jonkun verran et oisko sillä ollu osuutta asiaan. Tai sitten se johtu siitä et yks ohiajanut auto oli punaisen värinen.. saatana :wink: .

On muuten aika uskomattoman lamaavaa se väsymys, mikä tulee ja se on ihan hiton inhottavaa. Sit ihan yhtä uskomatonta, miten se jonkun ajan päästä menee ohi ja taas tuntee itsensä ihan kohtuupirteeks. Ensin on kuolemanväsynyt ja sit taas oma itsensä.

Vian ei tarvitse olla suuri.. Heh, ihan loistava :D .
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 29 Touko 2012, 00:18

Sätkynukke kirjoitti: Sätkis (joka laittaa viimisen kerran nimensä tekstin perään kun tajusi että se nimimerkki näkyy myös tossa sivussa ihan vakituiseen...)

How MIGHTY observant of you! :P :D :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 05 Kesä 2012, 13:43

DD, et kai sä suinkaan vittuile... :lol: .

Kaks lääkärivisiittiä takana. Viime viikolla siis siellä terkan puolella ja sieltä kotiin Sirdalud-reseptin kanssa (en hae). Eipä siitä oikeen mitään iloa ollut ja muistin sen perskeleen röntgenkuvankin vasta kotona. Eli lääkäri ei ees ehdottanu kuvaamista ja mä en muistanu kysyä. Stn. Niin joo, laitto se niiden omalle fysioterapeutille lähetteen ja sano että mä tarviin voimajumppaa. En oo vielä varannu aikaa.

Sitten se Penttisen visiitti. Se oli lähes varma et mulla on kaularangassa jotain vikaa. Huomiseks varasin magneettiajan ja sit käyn kuvien kanssa kontrollissa. Jos kuvista ei mitään löydy niin sit mulla on joku asentoryhtiongelma tai jotain. Se teki niitä jotain testejä ja sano ettei kauheesti mitään löytäny eikä toisaalta ihme kun ei mulla kipuja enää oo ku hetkellisesti ja iltaisin nekin enemmän. Pyöreä hartiaryhti, leuka työntyy eteen. Refleksit oli symmetrisesti vilkkaat, kuitenkin normirajoissa. Hoffman +- l.a. (tai 1.a.), mitä toi tarkottaa? Guuglasin kyllä sen testin eli tiedän mitä siinä haettiin mut ei jummarra mitä toi loppuosa tarkottaa.

Pää vetää edelleen varsinkin rasituksen jälkeen ja sillon kun sitä kääntää liikaa johonkin suuntaan ja samalla usein sitten lapojen väli särkee hiukan. Nyt viimisen viikon ajan oon huomannu et rasitus ei tee hyvää ollenkaan. Imurointi ei onnistu ku hetken ja pelkällä kävelylläkin iskee yhtäkkinen uupumus. Ehkä tärinä tai joku on sitte liikaa. Go figure.

Pikainen päivitys siis ja ah, en ole hullu, vain niskavaivainen :lol: . Nauretaan vielä kun voidaan... Mä toisaalta toivon et kuvista löytys jotain koska sit olis selkee syy mut sit taas se hoitaminen olis ihan eri juttu kun perus lihasjumin kanssa. Eli toivokaamme puhtaita kuvia :) . (Jos jotain silti olis niin oma veikkaus menis pienen pullistuman puolelle. Tämän osuessa oikeaan mä jumalauta lottoan lauantaina ;-).)

Olis se kyl hianoo jos näitäkin tutkimuksia sais ihan perusterveydenhuollosta eikä vaan voivoita ja reseptejä. Säästöt hupenee kun joutuu kaiken maksamaan itse mut onpahan sit tutkittu ja hope so terveeks todettu (rangan osalta siis).
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 05 Kesä 2012, 15:50

pudotan sut pilvistä alas. perus MRI ei välttämättä tuo löydöksiä esiin. itse kävin 2x niskaMRI, mutta ei mitään löytynyt. vasta vantaan Magneetti ja fMRI toivat selkeät löydökset esiin alarialigamentit revenneet, nikama siirtymä ja hydropsia okkipitoatlantaanivelissä samoin atlantoaksiaalinivelissä, rotaatiot voimakkaasti rajoittuneet ja lisäksi toisen puolen atlantoaksiaalinivelen subluksaatio.
mutta näitä vammoja ei voi olla vakuutusyhtiön mielestä, kuvitelmia ja aistiharhaa.
mutta puolestani pidän peukkoja jotta perus MRI toisi sulle helpotuksen.

-torvelo-
torvelo

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely