Hulluksi tulee, mitä tehdä?

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Hulluksi tulee, mitä tehdä?

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 19 Touko 2012, 15:52

Uusi palstalla, ans kattoo saako järkevän viestin aikaiseksi :-). Hei vaan hei siis ens alkuun.

Mä yritän laittaa lyhyehkösti ja ytimekkäästi, mut antakaa anteeks jos tästä paisuu kaamea romaani.

Oon 32 vuotias kohta ihan kaheliksi tuleva nainen. Kaikki alko noin puoltoista kuukautta sitten. Yhtenä aamuna sahalaita (kyseessä aurallinen päänsärytön migreeni, josta kokemusta raskausajalta ja kaks kertaa aikasemmin koko aikuisiältä), illalla huomasin ottavani aina välillä sivuaskeleita. Seuraavana päivänä pää alko tehdä sellasta pientä edestakasliikettä aina istuessa. Muutama päivä tällasta ihme oloa ja sit alko huimaamaan kunnolla. Hetkittäin olin aivan varma että taju lähtee. Sormia nyki. Huimaus oli voimakkaasti taaksepäin tai oikealle kaatavaa. No päivystyksessä pikavisiitti ja totes siellä että epäselvää. Pari päivää eteenpäin ja lääkärin lähetteellä päivystykseen. Huimaus oli jatkuvaa siten, että pahimmat tuli kohtauksittain ja ne kesti ehkä reilun puolen tuntia, jonka jälkeen armoton väsymys. Huimaus oli sellasta et ihan yhtäkkiä pää muuttu hirveen raskaaks ja jos sitä yritti nostaa ylös tai kääntää niin tuntu kuin siellä olis ollu jotain hirveen paksua mönjää aivojen tilalla. (Vaikee selittää...). Sairaalassa kaks päivää, toinen niistä neurolla. Pään TT, EEG, EKG, verikokeet ja verenpaineet normaalit. Ainoa löydös oli fysiologinen nystagmus katseen äärisuunnassa. Tosin ei jummarra miksi se on löydös kun sehän on ihan normaalia.

Sairaalassa ollessa ensimmäisenä yönä heräsin pään voimakkaaseen nykinään, jonka jälkeen kaamea pahoinvoinnin aalto ja sen jälkeen hikiaalto. Takas unille ja heräsin oikean käden karmeeseen kipuun. (Tuttua kipua, ennen tosin sen saamiseksi on täytynyt rasittaa käsiä aivan helvetisti, nyt mä vaan heräsin siihen.) Takas unille ja seuraavaksi heräsin kun valo sattu silmiin. Hoitaja oli tullu mittaamaan verenpainetta ja kattovalo oli päällä. Mä en ole ikinä kokenut niin suurta valonarkuutta. Yritin avata silmiä mut se tuntu kun olis aurinko mollottanu suoraan nokan edessä ja vesi valu silmistä. Lopulta mä laitoin vaan käden silmien eteen ja odotin et valot sammutetaan. Tää kaikki tapahtu siis yöllä aikavälillä 2-6.

No kotiin sitten tension neck-diagnoosin kanssa. Seuraava viikko meni käsien vapistessa (ei lepovapinaa) ja niskan särkiessä ihan helvetisti. Välillä myös lieviä huimauskohtauksia. Sit mä kyllästyin ja vedin kahden päivän tuplaibumaxkuurin ja seuraavan päivän iltana särky lakkas kun taikaiskusta ja heti perään ihan kaamea huimauskohtaus. Seuraava viikko meni sitten enimmäkseen joko lapojen välin tai niskan särkiessä ja pieniä huimauskohtauksia sillon tällön.

Alotin fysioterapian (viiden kerran lähete) ja jonkin aikaa tuntu että pikkuhiljaa alkais oireet helpottaa. Kädet vapisi hienoisesti lähinnä enää aamuisin ja isompia huimauskohtauksia ei tullu. Myös käsien puutuminen tuntu vähenevän. Tokkurainen olo ja väsymyskohtauksia kyllä ja päänsärkyä lyhyillä vihlaisuilla. Sahalaitakin ilmesty yhden viikon sisään kaks kertaa.

Tehtiin sitten fyssarin kanssa tossa vajaa kaks viikkoa sitten kaulalihasten testaus (makuuasennossa päätä ylös ja alas, sitten sama liike pää käännettynä oikealle ja vasemmalle). Ei ihmeempiä, sano että ne on ihan ok. Saman päivän iltana pitkästä aikaa aivan hitonmoinen huimaus, joka alkoi näkökentän tärinällä ja sitä seuras hitollinen kipu lapaluiden välissä. Meni osittain ohi ja tuli uudestaan ja tätä jatku koko illan. Välillä särki niska ja välillä lapaluiden väli. Loppuviikosta sukeutui hirveen mielenkiintonen:

Seuraava päivä meni rytmihäiriöiden parissa, sitä seuraava lähinnä peruskaameeta huimausta ja kännistä oloa, sitä seuraava vatsakramppeja joista viimisin kesti noin kaks-kolme tuntia (särky tuntu ylävatsalla keskellä ja oli sen verran ilkeetä että meni huohottamiseks ja kumarassa olemiseks), äitienpäivänä päästiin sitten ihan uusiin ulottuvuuksiin kun ensin puutui lievästi vasen kämmen. Sit aivan yhtäkkiä mun pää veti vasemmalle, siten että leuka yritti päästä olkapään viereen, so to speak. Tää meni onneks nopeesti ohi. Loppupäivän iski kohtauksittain sellasta pään vetoa joko alas tai taakse ja välillä myös lievää kuristumisen tunnetta. Sunnuntai-maanantai välisenä yönä heräsin jossain vaiheessa pään voimakkaaseen nykinään, mut nukahdin aika pian takasin.

Viime maanantaina kävin yksityisellä neurologilla ja se oli täyttä rahan haaskausta. Eipä tuo mittään nähny niillä koputteluillaan, anto reseptin Triptyliin ja käski rentouttaa hartioita. Ei olis kyllä itselle tullu tollanen mieleen...

Tiistaina oli viiminen fyssari ja kun selitin sille tosta kamalasta viikosta ja siitä pään vetämisestä niin: -Voi kyllä sulla on vielä paljon tekemistä noitten lihastes kanssa. Täähän oli ihan uutta tietoa mulle...

No tää loppuviikko on ollu vaihteleva. Alkuviikosta oli vielä noita kuristumiskohtauksia, jotka sai välillä aikaan ihan kunnon oksennusrefleksin (ilman oksennusta siis..). Eiliseen asti mä ajattelin et ehkä tää ihan oikeesti pikkuhiljaa helpottaa vaan sit illalla tuli ihan kamala vetokohtaus. Mä tunsin miten koko takaraivo alhaalta ylös asti veti mun päätä taaksepäin tai työnsi sitä sivuille. Ihan hämärää. Kerran tän kohtauksen aikana tuli myös sellanen yksittäinen nykäys niinkun joku olis vetäny mun silmiä ja nenää sisäänpäin (hienosti selitetty taas.. :-)).

Ja niinjoo, vasen jalka on puutuillu jonkun verran nyt täs parin päivän aikana. Ja toissapäivänä särki oikea käsi sitä vanhaa tuttua kipua vaikka mä en taaskaan ollu tehny sillä oikeen yhtään mitään ihmeempää.

Jees, eli siinä noin pääpiirteittäin. Mä ihan tarkotuksella kirjotin sen noin ranskalaisten viivojen sijaan et sais jonkinlaisen kuvan miten nää oireet etenee tai muuttuu koko ajan. Tiedä sitten oliko se hyvä idea. Muita mitä tässä "matkan" varrella tulleita juttuja on:

-äänen temppuilu (välillä se ei jaksa ja välillä käheä)
-lasiaissamentumat (sairaalasta lähtien)
-yksittäinen hajuharha (makuuasennossa sellanen märän koiran/ulon haju ja kun nosti päätä haju katos, tätä kesti hetken aikaa)
-pari makuharhaa (juu, mä voin olla kyllä ihan kahelikin mut väittäsin niiden olleen tollasia...ehkä)
-nopea hengästyminen
-verenpaine temppuilee (se on matala ja tekee nopeasti noustessa kohinaa päähän, välillä tähän riittää pelkkä pään nopea liike)
-sellanen hassu oikean kulmakarvan nouseminen tahtomatta, joka saa mut näyttämään siltä kuin toinen silmä roikkuis (joku otsalihasjuttu ilmeisemmin..)
-hikipuuskat

Tässähän näitä. Jotain pikkunykimisiä, ajoittaista tinnitusta ym. pikkukremppaa on kans mut eipä noita ihan kaikkia viitsi luetella. Tää on jo muutenkin pitkä ku nälkävuosi tää mun sepustukseni. Sen verran täytyy muistaa vielä sanoo et useimmat isommat vaivat ilmenee kohtauksittain ja näiden välillä on kohtuu jees oloa. Mitä nyt väsyttää tai päätä kiristää mut ei sen kummempaa.

Ja nyt se perkeleen kysymys: Mitä hittoa mä teen? Odottelenko et tää tästä rauhottuu? Rauhottuuko tää? Onks tää ihan perus jäykkäniskalaista vai jotain muuta?

No okei, siinä oli enemmän ku yks kysymys mut mä toivon et joku teistä viisaammista osais sanoo mulle jotain. Antaa jotain neuvoa?

Kiitos jo etukäteen,

Sätkynukke
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 19 Touko 2012, 20:00

Kiitos Jansku nopeasta vastauksesta :) .

Mä oon täällä jo monen monta hetkeä viettänytkin ja yrittänyt etsiä tietoa. Sitä on kyllä hienosti löytynyt mut samalla se on hankaloittanut kun sitä on niin paljon ja sitten täytys yrittää soveltaa itseen. Ja noista omaharjotteistakin kun tosiaan ei tiedä mitä uskaltaa kokeilla ja mitä ei jos kerran joku kaulalihasten kokeilu sai niskan aivan sekaisin. Samalla huomannu sellasen epätoivosen seikan et tää ei taida olla mikään ihan pikanen pienellä levolla ja muutamalla lihastreenillä ohimenevä juttu. No, ehkä mä teen poikkeuksen ja huomenna kaikki kivut ja outoudet on poissa :lol: . Keeping my fingers crossed. Toki tässä on nyt odoteltu se puoltoista kuukautta oireiden katoamista ja olon paranemista... mut ei anneta sen masentaa..

Joo, mäkin jotenkin viimein ton ensimmäisen vetokohtauksen jälkeen aloin uskoa et ei mikään aivokasvain ym. voi tällasta aiheuttaa. Niskasta jostain nää on tultava vaikka aina jonkun kohtauksen kohdalla sitä miettii et noni, siellä se kasvain ihan varmasti on. Täytyy tsekata tota autonomista hermostohommaa.

Noista kaatumisista ja muista niin oikeastaan kaks kertaa tulee parhaiten mieleen. Toinen on kun olin jotain kahdeksan vanha, istuin takapenkillä kun perään ajo auto. Me oltiin liikkeessä jo enkä mä muista että se kovin iso kolaus olis ollu. Vaikee kuvitella sen olevan minkään takana mut hitostako sitä tietää. On noita niskavaivoja ollu jo kuitenkin koko aikuisiän. Neljä vuotta sitten mä kaaduin istualtani taaksepäin ja löin takaraivon tv-tason reunaan. Sattu mut ei hirveesti, kauhee känni päällä kun oli. Ilta jatku ihan jees. Kotona muutaman tunnin unien jälkeen heräsin elämäni kamalimpaan päänsärkyyn. Aloin oksennella ja päivystyksessä sitten totesivat että varmaan lievä aivotärähdys. Onko näillä sitten vaikutusta nykytilanteeseen, paha sanoo.

Multa ei otettu magneettikuvaa vaan pelkkä tietokonekerroskuva. Mulla nakuttaa aina välillä et kun siinä ei kaikki näy (just näitä ms-juttuja ym..) mut emmä jaksa uskoa että magneetissakaan mitään näkyis. Täytyy ens viikolla varata joku lääkäri jos pääsis ton niskan kanssa johonkin kuviin. Löysin muuten netistä jonkun Jesse Salmisen opinäytetyön (Niskan alueen oireiden tutkiminen provokaatiotestien avulla) ja siinä tuntus olevan kans aika hyvää infoa.

Asun Satakunnassa eli Pori on lähin iso kaupunki. Onks täällä päin jotain hyvää asiantuntijaa? Tamperekaan ei toki kaukana ole mut olis tietysti hienoa jos nyt ihan läheltä apu löytyis.

Sellanen kysymys vielä et miten sulla noi oireet tulee? Tai siis miks nää oireet tulee ja menee ja muuttuu? Miks mulla on päivässä aina joitakin tunteja kun ei oo oikeen mitään hätää ja sitten on taas helisemässä vaikka vaan istus televisiota katsomassa? Tää on kamalaa kun ihan hirveetä soutamista ja huopaamista joka perkeleen päivä. Sit kun on hyvä olo ja yrittää esimerkiks imuroida niin kunto loppuu kesken ja pakko vetää vaakatasoon ja kärsiä mahdollisista seurauksista.

Ah ja voih, nyt saunaan, josko se jeesais tähän pään kiristykseen
:) .

Sätkis
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Touko 2012, 20:04

Jos yhtään lohduttaa, niin täällä on aika monta samassa veneessä seilaavaa, ihan kirjaimellisestikin :lol:

Tein tuossa itse lääkärille oirelistauksen (taustalla kaksi niskan retkahdusvammaa) ja se on seuraavanlainen:

- Päivittäisessä käytössä Lyrica 50+50mg, Vimovo 500/20mg ja Triptyl 30mg (nostettu 16.3.12)
o ilman lääkitystä ei voi olla eikä lääkitys aina edes riitä pitämään kipuja poissa
o ylimenevä kipu sietämätöntä -> tarvittaessa Panacodia 1-2kpl, lääkityksen tarkistus?
o Lyrican pudotus laukaisi voimakkaan päänsäryn ja kasvojen hermokivun
- Vasemmalle puolelle päätä on koskenut jatkuvasti n. 4 viikkoa kolarista lähtien
o kuin joku olisi lyönyt jääpiikin kallosta läpi
o kipu tuntuu päälaelta korvan kautta leukaan saakka ja heijastuu hartiaan
- Vasemman käden hermokipu paheni huomattavasti aiemmasta
o sirinää, puutumista, polttava kipu olkapäästä sormiin, kuuma pahentaa
- Oikea käsi alkoi antaa myös voimakasta hermokipua, aiemmin täysin oireeton
o kipua oikeassa hartiassa ja hauiksessa
o esim. puristusote saa kämmenessä särähtävän nuljahduksen tunteen
o oikean käden nyrkkiin puristaminen vaikeampaa kuin vasemman
o oikean käden toiminta on selkeästi heikentynyt! -> olen oikeakätinen!
- Lähimuisti pätkii, kaikki pitää kirjoittaa muistiin useampaan paikkaan
o kaksi kalenteria + kännykän hälytykset käytössä
o kuullun muistaminen todella työlästä, puhelinasiointi vaatii suuria ponnisteluja
o ajatus ja kirjoitus toimii, mutta sisäistäminen vaikeutunut
o olen aiemmin pelannut todella paljon muistin varassa, nyttemmin se ei onnistu
- Tavarat tippuvat käsistä, kolhin käsiäni esim. hyllyjen reunoihin
o käsien käskyt eivät mene perille
o kiireessä käsien liikkeet pätkivät
o käsiin ilmestynyt ajoittaista vapinaa
- Kiertohuimausta, tasapainovaikeuksia, tunne kuin kävelisi vaahtomuovipatjan päällä
o läheltä piti -tilanteet rapuissa
o en voi ohittaa rappukäytävää tai isompaa oviaukkoa ilman kaatumisen tunnetta
o asentohoidot auttavat kiertohuimaukseen -> todettu oikean korvan tasapainoelinperäinen asentohuimaus 1.11.11
- Kaularanka rutisee ja paukkaa entistä enemmän
o syvien lihasten pito nollaluokkaa -> mitattu fysioterapiassa 12.3.12
- Keskiselkä kipeytyi todella pahasti kolarin jälkeen
o jälkimmäisen kolarin venäytys tuntui välittömästi selkään saakka
o fysioterapiassa todettu 12.3.12 pahat kaula/rinta/selkälihaskalvojännitykset -> rangan apulihaksisto käytössä
- Autolla ajo mahdotonta niskan ja käsien voimakkaiden kipujen + näköhäiriöiden vuoksi
o käsien asento laukaisee niskakivut
o pidettävä niskatukea yli 5min matkoilla -> tärinä pahentaa kipu/näköhäiriö/huimausoireilua pelkästään kyydissä istuessa
- Kädet jäykistyvät helposti ja tuntuvat raskaille
o toimintakyky katoaa
o pyykinviikkaus ja hampaiden pesu käy urheilusuorituksesta
o leikkasin hiuksistani 30cm pois -> peseminen/harjaamaan tuotti kovaa kipua
o lakananvaihto pahinta mitä on olemassa, en saa puristusotetta patjasta
o kivut vaikeuttavat kotitöitä -> olen joutunut hankkimaan mm. yleiskoneen, robotti-imuri on vakavasti harkinnassa, mies ja lapset valjastettu kotitöihin
o koti lipeää käsistä -> kykenen enää siivoamaan max. keittiöntasot
- Voimakkaat invalidisoivat kipukohtaukset (ollut kaksi kertaa) -> imurointi laukaisi
o nielu salpautuu, hengitys vaikeutuu, ei kykene puhumaan
o ranka tulessa, voimakas paineentunne niskassa/selässä
o niska ja kädet lakkaavat toimimasta, lihakset kramppaavat kauttaaltaan
o tila kestää useita tunteja, kipulääkitys ei auta
- Puhuminen työlästä
o ajatuksen kasassa pitäminen hankalaa, harhaudun sivuraiteille, puhe rönsyää
o menen helposti ylikierroksille, hyperajo -> joudun jarruttelemaan itseäni tai uuvun
- Syvälle pään sisään n. korvan korkeudelle ilmestynyt paineentunnetta ja puristusta
o tuntuu kuin koko ylähammasrivistö työntyisi irti, joskus paineentunne myös alahampaissa
o itkeminen tai kova nauraminen pahentaa oiretta -> helpottuu hieman niskatuella
- Tunteen sahaavat laidasta laitaan, ärsyynnyn helposti
o tavarat lentävät, raivokohtaukset -> pahempi kuin lapset, olen mm. hajottanut imurin
o itkuherkkyys lisääntynyt
- Aloitekyky on aivan onneton
o edes se mikä oli ennen mukavaa, tuntuu ylivoimaiselle
o joudun pakottamaan itseni tekemään asioita, joskus jopa nousemaan sängystä
o ei pysty, ei kykene, vaikka kuinka haluaisin
- Väsymys lisääntynyt
o tarvitsen huomattavasti enemmän unta
o aivot väsyvät -> joudun hakeutumaan päivällä pitkälleen tai ottamaan päiväunia
- Elämästä on tullut todella vaikeaa lisääntyneiden rajoitteiden/häiriöiden vuoksi!
o kodin ulkopuolella olen täysin riippuvainen muiden avusta -> liikkuminen/asiointi
o kaupassa en voi käydä ilman tukihenkilöä tai keskittymiskyky katoaa -> asioin vain tutussa kaupassa, vieraampi kauppa kuormittaa liikaa ja uuvun totaalisesti (värit, valot. hälinä)
- Päivittäiset voimakkaat näköhäiriöt
o valopallot
o värisevät viivat
o utuinen värisevä verkko näkökentässä
o illuusio maiseman liikkeestä eteenpäin
o sateen valuminen näkökentässä
o oikealla puolella jopa iso pimeä kohta keskellä näkökenttää
o näkökenttä välillä kuin katsoisi putken läpi
- Säikyn kaikkea mitä en ehdi havaita
o liikenteessä kaikki tuntuvat tulevan päälle -> näkökenttä vääristyy
o en havaitse takanani olevia ihmisiä tai esineitä, törmäilen jatkuvasti
o takavasemmalla oleva ihminen tuntuu kaatuvan päälle/menevän nahkasta läpi
- Keskittymiskykyni on onnetonta, häiriöherkkyys huipussaan
o pidemmän tekstin lukeminen työlästä, yleensä luovutan parin rivin jälkeen
o jos ajatus karkaa, on sen takaisin saaminen työlästä, jopa mahdotonta
o ärsyynnyn keskeytyksistä ja vaadin ehdotonta rauhaa tekemisiini
o ruuat palavat pohjaan ilman ajastinta -> jouduin ostamaan riisinkeittimen
- Äänet, valot, hälinä, tärinä jne. laukaisevat oireilun pahempana
o joudun sulkeutumaan omaan kuplaani esim. kaupassa -> tuijotan ostoskärryä
- Pahoinvointi vaivaa aikaisempaa herkemmin
o pelkkä heiluva maisema televisiossa laukaisee
o myös kuviolliset portaat tuntuvat elävän ja saavat aikaan pahoinvointia
- Korvissa suhisee ja lumpsaa + kiputiloja
o avoin korvatorvi diagnosoitu syksyllä
o taajuutta vaihtavaa tinnitystä molemmin puolin
o tärinä laukaisee voimakkaan kiputilan vasempaan korvaan + turvottaa nielurisan
- Vasen suupieli ja silmä nykivät jatkuvasti
o kasvoissa vasemmanpuoleisesti kohtauksellista sirinää ja puutumista, esim. kylmä ilmavirtaus riittää aktivoimaan kasvo-oireilun
o Lyrica vähentänyt oireilua, lääkkeen pudottaminen pahensi
o silmän yläluomi nykii ja vaikeuttaa vasemman silmän katseen tarkentamista
- Jatkuva kipu rasittaa lääkityksestä huolimatta
o päivittäiset kipupistokset alaniskassa/niskarangassa/kallonpohjassa
o jatkuva tietoisuuden tunne, että niskassa ja pään sisällä on jotain vialla
o kipujen lisääntyessä tai ollessa pahana toimintakyky nollassa -> olenko vammainen?
o välillä en tiedosta lainkaan oireiluani ja olo on kovin normaali -> kohtauksellista!

Ja minulla on siis tällä hetkellä vain kaularangan venähdys/revähdys diagnoosina ja tuoreena löydöksenä 5 oikeasta sivusta yhteen luutunutta nikamaa rintakehässä. Ja neurologiset tutkimukset käynnissä.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Touko 2012, 20:11

Sätkynukke kirjoitti:Neljä vuotta sitten mä kaaduin istualtani taaksepäin ja löin takaraivon tv-tason reunaan. Sattu mut ei hirveesti, kauhee känni päällä kun oli. Ilta jatku ihan jees. Kotona muutaman tunnin unien jälkeen heräsin elämäni kamalimpaan päänsärkyyn. Aloin oksennella ja päivystyksessä sitten totesivat että varmaan lievä aivotärähdys.

Tässä onkin aika varteenotettava tekijä oireiden tiimoilta :!:
anzqu

ViestiKirjoittaja Orkidea » 19 Touko 2012, 22:06

Tervetuloa foorumille! :D Minäkin veikkaisin, että niskasta on mennyt jotain rikki silloin neljä vuotta sitten ja se on nyt alkanut vaivaamaan :? Suosittelen menemään pikimmiten hyvälle fysiatrille, jotta niskasi tutkitaan kunnolla ennenkuin sitä aletaan hoitamaan. Minäkin suosittelen lämpimästi fysiatri Eero Penttistä ja hänen fysioterapeuttivaimoaan Tuijaa, olin itse aiemmin muualla hoidossa yli vuoden ja niskani meni vaan koko ajan pahempaan kuntoon, mutta Penttisten hoidossa aloin kuntoutumaan todella nopeasti :D

Kun niska on oikein ärtynyt, niin oireita voi tulla todella pienistä asioista, esim. pienetkin pään liikkeet voivat aiheuttaa kovaa kipua tai huimausta. Itse en esim. voi siirtää katsetta nopeasti kattoon/taivaalle tai kallonpohjan viiltely ja huimaus alkavat välittömästi. Tämä ja moni muu juttu ovat siis vältettävien listalla, mutta kyllä niiden kanssa pystyy elämään, kun ymmärtää syy-seuraus suhteen. Se onkin yksi suurimpia Tampereen hoitopaikan anteja, että jokaikiselle kummalliselle oireelleni on löytynyt järkevä selitys, eli enää ei tarvitse epäillä omaa mielenterveyttään :wink: Ja ainakin minun on huomattavasti helpompi sietää oireitani, kun ymmärrän mistä ne johtuvat. Muistan itsekin hyvin sen alkuaikojen paniikin, kun autonominen hermosto aiheutti vaikka mitä kummallisia oireita, olin myös ihan vakuuttunut, että minulla on aivokasvain, ms tms. :?
Orkidea

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Touko 2012, 23:14

Sätkynukke kirjoitti:Löysin muuten netistä jonkun Jesse Salmisen opinäytetyön (Niskan alueen oireiden tutkiminen provokaatiotestien avulla) ja siinä tuntus olevan kans aika hyvää infoa.

Teretuloa, Sätkis!

Tuohon edelliseen lainaukseen täytyy viitata ja todeta, että ei olis tarvinnut netistä hakea. Olisit ihan täältäkin löytänyt: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=384

:P :D :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 20 Touko 2012, 12:56

Vitsi mä tunnen itseni ihan terveeks kun katselen tota sun listaa anzqu :lol: . Tsemppiä sulle kyllä noitten kanssa jaksamiseen. Samoin kuin kaikille muillekin niskoittelijoille.

Se vois olla että toi kaatuminen aiheutti jotain mut suonette vielä oman epäilykseni asian suhteen. On niin vaikee kuvitella et joku neljän vuoden takainen juttu alkais out of blue vaivamaan tällä tahdilla mut en toki kiellä sen mahdollisuutta. Pystyyköhän sitäkään koskaan saamaan selville? Ja kun onhan mulla noita käden kipeytymisongelmia ollu jo ennen sitäkin. Toisaalta ihmiskroppa on kyllä niin monimutkanen et ihan kaikki voi olla mahdollista. Prkl miksei mulla voi olla vaan jalka poikki?? :wink:

Jansku, sepä tässä outoa onkin kun ei ollu mitään ihmeempää. Mä oon yrittäny pähkäillä ja pähkäillä ja ainoo mitä mä keksin on et noin viikko ennen tätä härdelliä tein palapeliä, jonka aikana mun niska alko polttelemaan. Eipä siinäkään mitään uutta, oon mä sitä palapeliä ja muitakin tässä vuosien aikana tehny aina samalla polttelulla eikä ne tällasta oo aiheuttanu. Mulla on ollu ton niskan kanssa ongelmia jo pidemmän aikaa mut huomasin jossain vaiheessa et mä jännitän hartioita ihan joka tilanteessa (jopa hampaita pestessä..) ja kun mä opettelin tietosesti rentouttamaan niitä niin ongelma on pienentyny todella paljon. Nyt pystyy ruokaakin tekemään ilman et niska alkaa vihottelemaan yhtään. Tosin ongelma on sitten siirtyny tonne keskiselkään kylkien kohdalle :D . Mä jostain syystä jännitän kroppaani ihan ihme jutuissa ja sit särkee ja väsyy.

Hei myös Orkidealle. Sanoit niin naulankantaan ton että oireiden sietäminen on helpompaa kun tietää mistä ne johtuu. Mä oon niin kyrsiintynyt just siihen kun en tiedä mikä vaivaa ja mistä kohtaa. Ja tosiaan tässä on aina välillä ajatellut et pelkkää luulosairautta koko touhu. Sillon sairaalassa mä sain elämäni ensimmäisen oikeen oppikirjan mukaisen paniikkikohtauksen ja sit kun tajusin mitä se oli niin ensin mä ilostuin kauheesti et jee, ei mulla ookaan muuta kun paniikkihäiriö ja sit hetken päästä mä itkeä vollotin et mä oon hullu, mä oon hullu, täällä ihmiset yrittää toipua jos minkälaisista kamalista aivojutuista ja mä vaan panikoin. Nyt on kyllä tässä reissun aikana käyny kohtuuselväks et ei tää nyt ihan pelkkää paniikkihäiriötä oo, tai sitten se on tehny mussa jonkun hyvin erikoisen version itsestään.

Hei DirtyDeedsillekin, mä vähän uumoilin et tuskin mä löydän netistä yhtään mitään sellasta mitä täällä ei ihmiset olis jo tsekannu :lol: .

Tää elo kummaa on, eilen ja tänään (tähän asti) ollu kohtuu jees oloa. Nyt on taas sellanen fiilis et ei tää pientä jumia kummempaa ole. Teillä on ilmeisesti monilla retkuniska niin mä vaan mietin sitä jännäniskaa.. Kun toisaalta nää kaikki sais kyllä ihan lihasjännityksen piikkiin, mut tekeekö jännitysniska tollasta dystonian tyyppistä oireilua? Onks teillä tietoa?

Mä jään funtsimaan tota Penttistä. Toisaalta sitä haluais saada hoitoa ihan kunnalliselta kun kerran sellanen on olemassa ja rahallisesti se on aika kova paukku lähteä tätä selvittämään pelkästään yksityisellä. Semminkin kun ei oo mitään takeita et yksityinen löytäis mitään sellasta vikaa mitä ei kunnallinenkaan (tässä siis oletuksena et mun niskassa ei ole juuri muuta kun lihasjumia).

No mut, ehkä huomenna jotain ratasta eteenpäin.

Sätkis
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 20 Touko 2012, 14:24

moi Sätkis,

osaltani toivotan tervetulleeks.

Oma vaatimaton veikkaukseni on että sulla on jotain niskassa rikki. hikoilut, sykkeen säätelyt yms. viittaa autonomisen hermoston häiriötilaan/vaurioon.
Keho suojaa vauriota, ja kun kuormitus tulee liian kovaksi, laukaisee oireet. Tämänkin vuoksi oireita ei yleensä yhdistetä niskaan/päähän suorilta käsiltä, koska (tapa)turmista voi olla jo kauan.
Itselläni tapaturmat 2008, av-diag 2010 ja paskaniska 2011.

Voimia

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 20 Touko 2012, 21:31

Tervehdys myös torvelo.

Voisko sit kuitenkin olla niska paskana enemmänkin, hmm. Toisaalta on juttuja jotka antais ymmärtää et joku muu kun perusjumi vaivaa, just toi sykehomma esimerkiks. Musta tuntuu et enimmäkseen se hengästyminen tapahtuu kumartelujen jälkeen, esim. poimin muksun lelut lattialta ja kun nousen ylös on kun olis kovankin treenin suorittanu. Sit mä rupesin miettimään sitä neurologivisiittiä. Se kun kokeili mun päätä jotenkin sillee et se otti siitä otteen mun kainaloiden alta ja käski rentoutumaan. Eipä tuossa mitään, ei sattunu eikä mitään. Jälkeenpäin mä ihmettelin kun mulle tuli siellä vastaanotolla kauhee hiki ja ajattelin taas jotenkin vaan et onpas paska kunto kun ei naputtelujakaan jaksa ja toivottavasti toi neurologi ei nää mun nenän hikipisaroita. Nyt vasta mä aloin miettiä et ehkä se pään testaus jotenkin laukasi jonkun reaktion? Pääkin siinä jossain vaiheessa hieman vapisi ja mä vaan yritin mahdollisimman hyvin peittää sen kun ajattelin et oon vaan hermostunu. Vittu mitä touhua, mennä nyt omakustanteisesti kalliille yksityislääkärille ja sitten feidata mahdollisimman paljon omia oireita... Niskavaivat ilmeisen selvästi vaikuttaa myös älykkyysosamäärää alentavasti.. (Note to myself: lisää idiotismi oirelistaan..)

Tänään sitten kauppareissulla jossain vaiheessa vasen jalka taas puutuili. Tai ei se oo varsinaista puutumista vaan sellasta hassua tuntomuutosta kai. Mikä osa niskasta vaikuttaa siihen että varpaat (pikkuvarvas ja kaks viereistä) niinkupuutuu? Ja jalasta silleen hassusti et reiden ja säären etuosat? Ja miks mun jalat on välillä tosi voimattomat? Siellä fyssarilla tehtiin jossain vaiheessa myös muita lihastestejä. Vatsalihakset on ihan paskat ja muutkin kohtuuhuonot (tää oli kyllä tiedossa) mut niitten testien jälkeen ainoastaan reidet oli kipeet ja jäykät melkein neljä päivää. Missään muissa, ees vatsassa, ei tuntunu mitään. Ihme kroppa.

Ja mikä vaikuttaa vasemman käden pikkurillin ja nimettömän niinkupuutumiseen?

Ja miks niska hikoaa öisin?

Heh, kysymystulvaa. Tässä tuntee itsensä ihan pikkulapseks jälleen. Miks tätä ja tota ja näinpäinpois. Mut kun te ootte niin käteviä tässä. Teiltä saa paljon enemmän vastauksia ja ehdotuksia kun neurologilta *kiittää ja niiaa*. Todella mä olin kyllä positiivisesti yllättynyt kun näin paljon kommentoitte ja vaikka mä en purematta niele tota vanhaa kaatumisteoriaa niin se on kyllä todella visusti mielessä kun joskus johonkin lääkäriin pääsen.

Tässä on itseasiassa mulla selvittely (lue: guuglailu) kesken vielä kilpirauhasasiankin tiimoilta. Nää pakkas niinkun molemmat samaa aikaa päälle. Mulla on monikyhmystruuma ja just ennen tän reissun alkua se ultrattiin yli kymmenen vuoden tauon jälkeen ja otettiin verikokeet samaan syssyyn. No kävipä sitten ilmi että mulla on ollu jo kymmenen vuotta sitten arvot huonot eikä ne nytkään hurrattavat ollu mut kun ne on viitteissä niin ei kukaan oo sanonu mulle koskaan yhtään mitään. Ennen kun nyt tää tk-lääkäri soitti niistä ja kerto niistä vanhoistakin arvoista. Eipä sekään mitään muuta sitten, tällä hetkellä pienin tyroksiiniannos vaan lähinnä sen struuman pienentämiseen. Mut mä selvitän kyllä senkin asian jossain vaiheessa. Tässä vaan oikeen kehtaa tk:een kahtakaan aikaa varata: -Joo, mä tarvitsen toisen ajan kilpirauhasjutuista ja toisen niskojen tiimoilta... (Sit kun mä haluan tän kilpirauhashomman just sille, joka sinne ultraankin lähetti ja se ei ole omalääkäri.)

Mullahan muuten on kyllä ei ens mut seuraavaks viikoks aika lääkärille just näistä niskoista. Hyvä muisti mut ihan sattanan lyhyt. Varasin sen viime viikolla yhden huimaavan päivän jälkeen mut en jälleen osannu oikeen terottaa miten vittumaista olotilaa tässä on läpikäyty ja tokasin sitten vaan et öh, niskavaivaa... Aika sinänsä hassua kun täällä missä mä asun on aina päässyt tosi hyvin lääkärille niin nyt kun soitin aikaa niin kolmen viikon päähän! Musta tuntuu et jos mä olisin sanonu ihan mitä tahansa muuta ku niskavaivat, vaikka peräpukamat, niin olisin päässy viimeistään viikon päästä...

Ja nyt kun pääsin valittamisen makuun niin ihan hiton ihmeellistä sekin kun olin sairaalassa. Jos lopputuloksena on tension neck-diagnoosi mut mä oon niiden takia kaks päivää sairaalassa niin miks mut vaan passitetaan kotiin eikä lähetetä vaikka seuraavalle osastolle tai oteta niskasta kuvia? Jos oireisto on sellanen et sitä pitää vielä neurologisella osastolla olla niin miten hitossa siitä päädytään vaan passittamaan kotiin ilman yhtään mitään. Sen fyssarilähetteenkin mä jouduin soittamaan perästä päin. Ei pysty käsittää, mut toisaalta.. I´m only human..

No niin, tekstiä tekstiä taasen. Tää on toisaalta hyvä näitä vähän tänne purkaa kun ei tota puolisoakaan voi koko ajan kuormittaa.

Sätkis
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 20 Touko 2012, 23:39

Ääh, kirjoitin pitkän vastauksen, mutta kone jumitti ja hukkasi vastauksen johonkin bittiavaruuteen :( Tässä uudelleen lyhyesti.

Oireita voi tosiaan tulla vasta pitkän aikaa vamman jälkeen. Itse sain lapsena kaksi retkahdusvamman tyyppistä vammaa, mutta niitä ei hoidettu mitenkään, kun eivät vaivanneet, todettiin vaan aivotärähdykset molemmilla kerroilla. Minulla ongelmat alkoivat vasta reilut 20 vuotta myöhemmin muuton yhteydessä, vaikka jätin kaikki painavat nostelut suosiolla muuttomiehille. Siihen verraten neljä vuotta on aika lyhyt aika :wink: Toivotaan kuitenkin, että kyseessä on vaan jännitysniska, joka saadaan nopeasti kuntoon, mutta muutkin vaihtoehdot kannattaa tosiaan pitää mielessä...

Hyvä kun mainitsit tuon kilpirauhasen, sekin voi tosiaan aiheuttaa vaikka mitä kummallista oiretta, jos arvot eivät ole sinulle optimit (vaikka mahtuisivatkin juuri ja juuri viiterajojen sisään). Jos tarkoitit tuolla pienimmällä annoksella 25 µg:n annosta, niin sillä ei ole useimmille aikuisille vielä mitään vaikutusta, koska elimistö yleensä vähän hidastaa, kun se huomaa, että hormonia tulee ulkopuolelta. Useinmiten tulos on siis +- nolla. Useinmiten tarvitaan vähintään 50 µg ennenkuin arvoissa näkyy muutosta ja varsinainen hoitoannos on yleensä korkeampi. Olen joutunut noihin perehtymään oman vajikseni myötä, joten jos sinulla on jotain kysyttävää, niin laita vaikka yksäriä :)

Minulla toi hikoilu, hengästyminen ja sykkeen vaihtelu liittyy lähinnä käsien kohoasentoihin, mutta myös kumarteluun (tosin en tällä hetkellä pysty juurikaan kumartelemaan tuon viimeisimmän retkahdusvamman seurauksena, koska se aiheuttaa heti arvottoman huimauksen...). Oletko huomannut, että käsien kohottaminen pahentaisi oireita? Jos käsien kohoasento aiheuttaa ongelmia, kannattaa perehtyä TOSin oireisiin, toisaalta puutuminen voi tulla kaularangastakin (muistelisin, että nimettömän ja pikkurillin puutuminen tulisi C8 tasolta, mutta en ole ihan varma). Toisaalta pinne esim. rannekanavassa voi varmaankin myös aiheuttaa puutumista, mutta tuntuu aika epätodennäköiseltä, että se alkaisi vaivaamaan samaan aikaan niskan kanssa.
Orkidea

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Touko 2012, 08:13

Sätkynukke kirjoitti:Vitsi mä tunnen itseni ihan terveeks kun katselen tota sun listaa anzqu :lol: .

Voi kuule, minä taasen tunnen itseni terveeksi moneen muuhun retkuun verrattuna :lol: Ja kun eihän näistä mikään näy päällepäin ja diagnoosit puuttuu, niin oireethan on silloin todellisia vain minulle...

Sätkynukke kirjoitti:Ja mikä vaikuttaa vasemman käden pikkurillin ja nimettömän niinkupuutumiseen?

Niska. Tarkalleen niskarangan alimmat nikamat. Minulla on ollut samaista ongelmaa heti kolareiden jälkeen, meni jopa pintatuntokin noista sormista joksikin aikaa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 21 Touko 2012, 10:57

Huomentapäivää.

Another day and what a glorious day it is :D . Aika hyvä fiilis just nyt. Nautitaanpa siitä hetken...

Ja sit eteenpäin. Kiva kun tää on tällasta salapoliisin työtä tää niskameno. Täytys osata hirveesti tarkkailla et missä asennossa tai mitä teki kun joku oire paukahti päälle. Näinä itsetarkkailun aikoina sen ei luulis olevan vaikeaa mut totta puhuen alkaa olla ajoittain aika kyllästynyt ja väsynyt koko hiton touhuun. Aluks mä ajattelin et mä en hitto vie ota enää uutta kaveria, jonka kanssa vaan opettelee elämään. Tässä on jo levottomia jalkoja, migreeniä, tensiosärkyä, paineurtikariaa ja noin viidentoista vuoden putki oman mielen kanssa taistelua (joka on tosin nyt saanu epäilyksen varjon kilpirauhasen myötä). Mut siis välillä on hanskat tiskiin meininki ja sit kun on hyvä olo niin se vaan lisää sitä et eihän tässä edes mitään ongelmia ole. Ja niinkun moni täällä varmasti tietää, ärsyttävien särkyjenkin kanssa oppii elämään. Vuan viälä ei luavutet.

Puhuit Orkidea tosta TOS-syndroomasta ja siitä on tullut jonkun verran tietoa etsittyä. Mä oon ollu välillä huomaavinani et käsien kohoasento olis yks laukaseva tekijä ja siks sitäkin mietin. Siinäkin on toisaalta taas juttuja, jotka ei täysin sovi mut musta alkaa tuntua et mä en ihan yhtä selkeetä tekijää tähän hommaan löydä. Joka taas toisaalta antas ymmärtää et tää olis enemmän lihasjumia kun muuta. Oliko sulla muuten jotain tarkempaa tietoa sun niskoista et mikä siellä on pielessä? Yksäritarjous vastaanotettu :-).

Hei toi C8-homma. Viime yönä kun menin nukkumaan, olin oikealla kyljellä ja vasen käsi lepäs suorana vähän niinkun lonkan päällä tai sillee pikkasen takana. Jonkun ajan päästä alko kyynärvarresta pikkurilliin ja nimettömään asti sellanen jännä sirinä (siis just vasemmassa kädessä), niinkun sillon kun puutumisen jälkeen tunto palaa. Siirsin sitten kättä enemmän vatsan suuntaan tai niinku eteenpäin ja sirinä lakkas. No tästä innostuneena mä kokeilin tätä juttua muutaman kerran ja sama homma tapahtu aina uudestaan. Eli siinä asennossa ainakin toi C8 tekee jotain. En tiedä mitä siinä varsinaisesti tapahtu mut oli hienoa huomata tollanen kytkös :D . Sit taas siitä yhdestä opinnäytetyöstä katselin et C5 olis vastuussa hauisten alueesta, joissa myös siis ongelmaa. Mä alan oppia :-). Pikkuhiljaa...

Toi vagushermo on kans mielenkiintonen. Välillä silti kun näitä kytköksiä yrittää täällä netin syövereissä selvitellä niin tuntuu et ajatukset menee ihan solmuun ja päästä alkaa nousta savu. Kun ei nää mee ihan et A vastaa Beestä, C vastaa Deestä jne. Kropassa on kaikkia hienoja pikkunyansseja, jotka sekottaa pakkaa ja voi jumalauta että se ärsyttää kun yrittää etsiä selkeetä tietoa. Ensin sitä on innoissaan et ahaa, toi johtuukin tosta ja sit kun vähän kaivelee niin huomaa et jaa, siihen voikin vaikuttaa myös miljoona muuta asiaa ja myös se missä asennossa kuu on maata kohti ja jäikö orava auton alle eilen vai toissapäivänä jne. Mut ei anneta sen masentaa :) .

Anzqu, nää on kyllä myös siitä ihania vaivoja et ei päälle päin näy mitään. Masentuneenkin erottaa ihmisjoukosta paremmin :D .

Mä taidan nyt pitää sen ens viikon lääkäriajan. Ensin ajattelin et yritän aikaistaa sitä mut sit ei tiedä kenelle joutuu ja kun toi omalääkäri vaikka pikainen onkin niin ei se nyt ihan voivottelijakaan ole. Joskus kävin sillä näyttämässä ihmeellisiä paukamia, joita tuli aina ajoittain sääriin ja se laitto lähetteen ihotautilääkärille jollain ruusuepäilyllä vai mikä se oli. No enivei, ihotautilääkäri sitten katso niitä paukamia ja totes samantien että lintukirpun puremia :lol: .

Sätkis
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Touko 2012, 11:10

Sätkynukke kirjoitti:Ensin sitä on innoissaan et ahaa, toi johtuukin tosta ja sit kun vähän kaivelee niin huomaa et jaa, siihen voikin vaikuttaa myös miljoona muuta asiaa ja myös se missä asennossa kuu on maata kohti ja jäikö orava auton alle eilen vai toissapäivänä jne. Mut ei anneta sen masentaa :) .

Näinhän se menee :lol: Minä aina syytän kuukivien asentoa tai naapurin Erkin jakausta. Ja jos jääkaappi on rikki, niin vika on äiti-suhteessa :roll:

Tää on niin tätä. Onneksi vointi aaltoilee ja esim. tänään kun on hyvä päivä, niin meinasin tehdä Extreme Duudsonit ja kokeilla ajaa polkupyörällä. Huomenna voin olla taas todella vammainen ja tällöin pelkkä sängystä ylösnousu on urheilusuoritus.

Mulla on muuten edelleen tuota samaa, että nukkuu kyljellään, niin päällimmäinen käsi puutuu. Ihanata aamulla yrittää herätessään lätkiä täysin turralla kädellä herätyskelloa pois päältä. Ja minullahan on siis todettu pienet välilevynpullistumat C5-6 ja C6-7 väleissä ja C4-5 välissä hermojuuren ahtaumaa. Tosin uusimmassa MRI:ssä taisi hermojuuret olla vapaana ja toinen pullistumakin kadonnut. Mutta silti tulee päivittäin "sukeltajanpuukkoa" tuonne C7 tienoille ja yläniska on aivan tukossa. Ongelma-alueena onkin nyt C2-nikama ja mitään fyysistä selitystä ei tuon nikaman kipuoireilulle ole löytynyt. Ja nyt muuten vapisee taas kädet, prkl. Tais romahtaa sokerit :P
anzqu

ViestiKirjoittaja Sätkynukke » 21 Touko 2012, 12:02

Ootsä anzqu ihan varma et toi käsien vapina ei johtunu siitä että naapurin Masa meni vähän liian kaltevasti kävellen postilaatikolle? :wink:

Äitisuhde ja jääkaappiongelmat :lol: . Siis ihan loogista mun mielestä.

Eli siis pullistumat voi aiheuttaa aaltoilevaa ja kohtauksittaista oloa? Mulle kun nettisyövereissä ei oo ihan auennu et miten ne loppupeleissä käyttäytyy. Tossa joku päivä kun toi käsi särki niin löysin jostain keskustelusta sellasen et jos käden kipu helpottaa kun laittaa sen pään päälle niin kyse on kaularangan pullistumasta. No kokeilin sitä ja kyllähän se helpotti. Mut jotenkin ajattelin et jos olis joku pullistuma niin oireet ois koko ajan päällä. Eli ilmeisesti voinee olettaa et jos ei koko aikaa käsi särje niin ei ainakaan iso pullistuma ole, sikäli kuin on sellanen ollenkaan?

Kerran tän reissun aikana oli myös niin et heräsin yöllä kun kädet oli puutuneet. Jostain olkavarresta kyynärvarteen. Olin nukkunu molemmat kädet pään yläpuolella. Se oli hiton inhottavaa kun sitten yritti liikuttaa käsiä niin hauikset huusi hoosiannaa. Ei muuta kun mahdollisimman ärsyttämätön asento käsille ja takas unille. Kaikkee jännää :) .

Onks teillä muuten kellään koskaan puutunu siis ihan halvausasteelle joku osa kropasta? Tää ei liity mitenkään tähän nykyseen tilanteeseen, tuli vaan puutumisista mieleen. Mä nimittäin joskus nuorena aikusena nukuin kännissä käsi pään yläpuolella. Heräsin jossain vaiheessa ja ihmettelin missä mun käsi on. Kesti hetken tajuta et se on pään yläpuolella. Siinä ei ollu mitään tuntoa tai liikettä ja toisella kädellä mä sen sitten jotenkin sain syliin ja se oli ku kuollut klimppi koko käsi. Mä sitten kauhuissani jauhoin vaan et eikä, eikä ja hieroin kättä. Tunto palas pikkuhiljaa ihan jumalattoman säryn kanssa. Mitä tästä opimme? Älkää olko nuoria aikuisia.. :wink: .

Niin asiasta ihan takasin. Mietin et voiko se pään nykiminen, johon oon pari kertaa heränny olla jotain jännityksen laukeamista? Kuulostasko yhtään loogiselta?

Sätkis
Sätkynukke
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 21 Touko 2012, 12:41

Sätkynukke kirjoitti:Onks teillä muuten kellään koskaan puutunu siis ihan halvausasteelle joku osa kropasta? Tää ei liity mitenkään tähän nykyseen tilanteeseen, tuli vaan puutumisista mieleen. Mä nimittäin joskus nuorena aikusena nukuin kännissä käsi pään yläpuolella. Heräsin jossain vaiheessa ja ihmettelin missä mun käsi on. Kesti hetken tajuta et se on pään yläpuolella. Siinä ei ollu mitään tuntoa tai liikettä ja toisella kädellä mä sen sitten jotenkin sain syliin ja se oli ku kuollut klimppi koko käsi. Mä sitten kauhuissani jauhoin vaan et eikä, eikä ja hieroin kättä. Tunto palas pikkuhiljaa ihan jumalattoman säryn kanssa. Mitä tästä opimme? Älkää olko nuoria aikuisia.. :wink: .
Jep, mulle käy noin 100 % varmuudella, jos erehdyn nukkumaan käsi/kädet pään yläpuolella :? Tosin sitä ei ihan helposti pääse sattumaan, kun se käsien kohoasento sattuu sen verran paljon, ettei siihen asentoon pääse herkästi nukahtamaan. Eli joo, mulla sattui lapsena ne pari retkutyyppistä tapaturmaa ja parikymmentä vuotta myöhemmin alkoivat tosi rajut ja oudot oireet. Diagnoosiksi annettiin vain TOS, etenkin kun minulta löytyi ylimääräiset (ja siten ahtauttavat) kaulakylkiluut ja testeissä näkyi selvästi, että suonet ja hermot puristuvat kun kädet ovat koholla. Diagnoosi oli kuitenkin siinä mielessä ristiriitainen, että oireeni tulivat selvästi kaularangasta, etenkin kallonpohja oli aivan täysin jumissa ja alempaa löytyi kolmesta välistä hermojuurivaurioita. Tuo aiheutti minulle vaikka mitä kummallisuuksia, kun lisäksi autonominen hermosto oli pahasti ärtynyt. Minulla oli esim. jalkaoireita, vaikka ne eivät tyypillisesti TOSiin kuulu.

Nyt tilanne on muuttunut siltä osin, että pari kuukautta sitten jouduin pahoinpitelyn uhriksi, jossa yhteydessä niska retkahti ensin sivusuunnassa ja heti perään eteen-taakse suunnassa. Nyt diagnoosina on siis whiplash ja C1-2 tason instabilius eikä aivovammaakaan ole pystytty ihan varmasti poissulkemaan. No TOS oireet pamahti tietysti täydellä teholla päälle samantein, joten nyt on vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin... Toisaalta ei sen niin väliäkään, koska hoidot ja treenit ovat samat joka tapauksessa... eli Tampereella osaavat hoitaa noita, mistään muualta en sitten ole toimivaa hoitoa löytänytkään :roll:
Orkidea

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely