Janskun gluteus medius

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Maalis 2012, 09:30

Hmmm... kyllähän niitä gluteuksia ensin voi vahvistaa kotijumpalla. Mulla on myös gluteus-liikkeitä pitkään ollut kotijumpassa. :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä
 
Viestit: 1613
Liittynyt: 27 Loka 2008, 23:22
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Maalis 2012, 09:50

anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija
 
Viestit: 1221
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 17:43

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Maalis 2012, 10:23

Lantion nosto:

http://kuntoplus.fi/harjoitusvideot/pilateskoulu-lantion-nosto

Siis lihaksiinhan vaikutti joku muutkin... Odotas, kun pitää miettiä, lankomiehellä epäiltiin jotain aineenvaihdunnan lakkaamista, kun alkoi lihaksisto surkastua. Ettei olisi ollut kreatiiniin liittyvää? Kuitenkin jotenkin liitännäinen hermovaurioon.

Pelkkä sokerirasitushan ei kerro paljoa. Siinähän voi "huijata" pelkästään välttelemällä runsaita hiilareita pari päivää ennen mittausta. Otettiinko sinulta myös pitkä sokeri?

Mulla muuten on kintut olleet tosi voimattomat nyt jonkin aikaa. Alaselkä hirtti kiinni viikonloppuna (se hierottiin perjantaina) ja pohkeet on aivan "tyhjät". Ja alaselässähän minulla on todettu lantionikamien kulumat jo pari vuotta sitten ja nikamaväli oli tuolloin jo alkanut kehittää luukudosta.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija
 
Viestit: 1221
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 17:43

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Maalis 2012, 11:22

Jansku kirjoitti:Alhainen kreatiini kertoo huonosta lihasmassasta.

Pitkä? Paastosin, mitattiin, join litkua ja mitattiun. Ei muuta.

Joo, ei ole otettu. Pitkä sokeri mitataan kokoverinäytteestä.

Sokerihemoglobiini Hba1c (B-GHb-A1C)

"Koska glukoosin kiinnittyminen on hidasta, yhden päivän veren glukoosin arvo vaikka olisi kuinka suuri ei vaikuta sokerihemoglobiinin arvoon käytännössä mitään. GHb-A1C-arvo kuvastaa keskimääräistä veren glukoosin määrää edeltävän 28 viikon aikana. "

Voikohan niskavamma laukasta ongelmat verensokereiden kanssa? Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten verensokereiden putoaminen laukaisee kovat tutinat ja vapinat, hyvä että saa enää käsiä toimimaan.

Ja tuota stressi-unihäiriö asiaa olen pohtinut minäkin. Ensin tulee ylikuormitus, sitten unihäiriöt ja sitten vasta selkeät stressioireet. Näin ainakin meni minulla.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija
 
Viestit: 1221
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 17:43

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Maalis 2012, 13:53

anzqu kirjoitti:Lonkan loitonnus kylkimakuulla, kohta 3.2

http://www.ouka.fi/sote/ikaantyminen/Kotijumpat/sankyjumppa.html

Tämä anzqun ehdottama on jo harvinaisen kova liike, lähde mielellään mahdollisimman kevyestä liikkeestä. Tämä on kevyin versio:

Makaa lattialla kyljelläsi molemmat jalat koukussa. Tee simpukkaliike eli pidä nilkat yhdessä ja nosta polvea hitaasti vähän matkaa kohti kattoa. Pidä yläasennossa 5-10 sekuntia ja laske rauhallisesti polvi alas ja rentouta lihakset.

Ennen liikettä aktivoi mielellään syvät vatsalihakset. Liikkeen aikana lantio tai alaselkä ei saa kääntyillä tai liikkua mihinkään suuntaan, pyydä vaikka alussa joku katsomaan että lantiosi on pystysuorassa kattoa kohti eikä vinossa. Sitten liikkeessä lantio ei saa liikkua eteen tai taakse tai muuallekaan, nosta polvea vaikka vain 5-10 cm, jos muuten lantio tai alaselkä alkaa liikkua.

Laita kätesi mediuksen päälle ja tunnustele lihasta liikettä tekiessäsi. Mediuskin helpommin aktivoituu, kun tunnustelemalla sitä fasilitoidaan. Tee liike rauhallisesti ja hitaasti, aloita vaikka 5-10 per kumpikin jalka, kaksi sarjaa per päivä. Sitten kun alkaa medius turhan paljon väsyä, lopetat sarjan siihen ja lisäät toistoja sitten, kun medius mukavasti jaksaa. Jos teet liian väsyneellä lihaksella, se yrittää kompensoida muilla lihaksilla sitä liikettä.

Paras olisi tietysti, kun osaava fysioterapeutti ohjaisi liikkeen ja katsoisi, ettei tule kompensaatiota. Mutta koitapa tätä! :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä
 
Viestit: 1613
Liittynyt: 27 Loka 2008, 23:22
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Maalis 2012, 14:05

DirtyDeeds kirjoitti:
anzqu kirjoitti:Lonkan loitonnus kylkimakuulla, kohta 3.2

http://www.ouka.fi/sote/ikaantyminen/Kotijumpat/sankyjumppa.html

Tämä anzqun ehdottama on jo harvinaisen kova liike, lähde mielellään mahdollisimman kevyestä liikkeestä.

Nii-in... Onhan tuo kieltämättä aika hurjaa havaita, että ikääntyneille suunnatut jumppaliikkeetkin on liian kovatasoisia! Mutta taitaa moni mummo ja pappa peitota niskavammaiset peruskunnollaan mennen tullen :oops: :roll:
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija
 
Viestit: 1221
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 17:43

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Maalis 2012, 14:25

Jansku: Carusellissa mäkin kävin mielelläni istuskelemassa ja nauttimassa keväisistä ilmoista. Joskus rullaluistelin Espoosta Caruselliin kahville tai siihen Cafe Ursulaan Kaivopuiston toiselle laidalle. Silloin tais olla mediuksetkin kunnossa... :D

Anzqu: Ei ole mitenkään sanottua, että ne on ikääntyvillekään sopivan tasoisia. Epäilen, että ovat liian kovia monet liikkeet. Jopa huippu-urheilijat saattavat käyttää pakaralihaksiaan väärin ja kipeyttävät jatkuvasti alaselkänsä, joten aika suhteellistahan tämä on... 8)
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä
 
Viestit: 1613
Liittynyt: 27 Loka 2008, 23:22
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Maalis 2012, 14:35

Heh, sittenhän meilläkin on vielä toivoa :lol:

Tekeekö siis tämä kyseisen lihaksen heikkous sitä, että lopulta jalkaterätkin lähtevät kääntymään ulospäin ja alkaa kävellä kuin ankka?
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija
 
Viestit: 1221
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 17:43

ViestiKirjoittaja Ippe » 27 Maalis 2012, 14:37

Olen saanut Ortonista pakaralihaksen aktivointiin hyvän liikkeen.
Seisaaltaan liu'utetaan toista jalkaa lattiaa pitkin taakse ja takaisin tukijalkaa hieman koukistaen. Huolehdi niskan asennosta. Toistoja 5-15 kertaa puolta vaihdelleen. Kehittää myös tasapainoa.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija
 
Viestit: 155
Liittynyt: 07 Loka 2010, 11:32

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Maalis 2012, 14:50

Ippe, sanoppas viisaampana, onko tämä vastaava liike:

Maataan sängyllään selällään ja koukistetaan toinen polvi jalkapohja alustaa vasten ja jätetään toinen jalka suoraksi. Sitten koukistettua jalkaa työnnettään lantiosta eteenpäin siten, että jalkapohja painuu alustaa vasten.

Minä nimittäin avaan tuollaisella liikkeellä joka aamu yöllä jumiutuneen alaselän ja liike tuntuu suoran jalan pakarassa.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija
 
Viestit: 1221
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 17:43

ViestiKirjoittaja Ippe » 27 Maalis 2012, 15:05

Seisaaltaan tehden ja tasapaino yhdellä jalalla, liike on ollut ainakin itselleni haastava. Tasapaino kun on välillä mitä sattuu ja varsinkin oikea jalka huterampi.

Itsestäni kyllä tuntuu siltä, että näissä treeneissä ei ikinä viisastu. Niska on tällä hetkellä tosi herkillä. Kumpa muistaisi aina ensin kuulostella, miltä mikin liike tuntuu heti aluksi niskassa.... vaikka liikkeen pitäisikin kohdistua pakaralihakseen :roll:
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija
 
Viestit: 155
Liittynyt: 07 Loka 2010, 11:32

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Maalis 2012, 17:02

anzqu kirjoitti:Tekeekö siis tämä kyseisen lihaksen heikkous sitä, että lopulta jalkaterätkin lähtevät kääntymään ulospäin ja alkaa kävellä kuin ankka?

En osaa sanoa. Tosin osa pakaralihas-kompleksista juurikin kääntää jalkaterää ulospäin, joten en oikein usko. Mutta sun täytyy kysyä fysioterapeutilta varmaa vastausta.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä
 
Viestit: 1613
Liittynyt: 27 Loka 2008, 23:22
Paikkakunta: Oopu


Paluu Käyttäjäesittely

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron