Lillerilalleri aidalta tippui...

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Lillerilalleri aidalta tippui...

ViestiKirjoittaja lillerilalleri » 03 Helmi 2012, 22:36

delete
Viimeksi muokannut lillerilalleri päivämäärä 09 Helmi 2012, 01:06, muokattu yhteensä 1 kerran
lillerilalleri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Helmi 2012, 02:24

Kannattaa ainakin kysellä sellaiselta nimimerkiltä kuin Mansku. Laittaa vaikka yksäriä. Hän aika harvoin käy täällä palstalla, mutta oli joku aika sitten HUS:ssa neurologilla.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lillerilalleri » 04 Helmi 2012, 10:10

Kiitos fedja kovasti, yritän tavoittaan Manskua =)
lillerilalleri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lillerilalleri » 05 Helmi 2012, 10:33

Hei pliis vastaatkaa joku epätoivoiselle tai kommentoikaa ..
oletteko saaneet diagnoosia kunnalliselta puolelta vai sitten pitkien aikojen ja monen ravaamisen jälkeen jostain yksityiseltä vai miten?
Miten olette ohjautuneet kuntoutukseen jos aluksi diagnoosi on ollut väärä tai jotain muuta?
Olen yrittänyt lukea ihmisten kirjoitelmia mutta moni on jo hommassa pidemmällä enkä oikein saanut selvää millaista reittiä kukin on asioissa edenny.
Mulla jo tosiaan pitkä aika tapturmista ja nyt vasta tutkitaan (=hutkitaan) ..voiko neurologin vaihtaa toiseen ja onko siitä hyötyä tuolla kunnallisella tasolla jos tieto taito ei vaan riitä ?
Jokainen varmaan tunnistaa tämän että jaksaminen on aivan loppu ja epätoivo suuri ...välillä miettii että tekee itselleen jotain kun ei vaan tahdo jaksaa
lillerilalleri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Helmi 2012, 12:19

Hei ja tervetuloa sivustolle!

Minä pyysin itse sairaalassa ollessa lähetettä fysiatrille joka laittoi ensin kuntoutukseen. Menin samalle fysiatrille yksityisesti kun vointi vaan huononi eikä dg:tä löytynyt. Sain sitten lähetteen Käpylään Helena Huhmarille ( neurologi, ei ole siellä enää). Häneltä sain ensimmäisen dg:n eli aivorunkovamman jälkitila. Hän laittoi minut sitten Ortoniin kuntoutustutkimukseen, sieltä lääkäri konsultoi talon fysiatri Karl-August Lindgreniä joka aloitti laajat tutkimukset: fMRI , autonomisen hermoston tutkimus ja Kolmiulotteiset CT kuvat niskasta. Näiden jälkeen sain lopulliset diagnoosit. Kaikkiin Orton haki maksusitoumuksen meidän keskussairaalasta jolloin itse piti maksaa vain n 10 euroa päivästä.

Voit ilman muuta pyytää toiselle neurologille jos niin haluat ja jos oletat siitä olevan hyötyä.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lillerilalleri » 05 Helmi 2012, 19:39

Kiitos kojootti vastauksestasi! Juu kun tilanne on ihan outo ja uusi. Eli ensin menin työkkärin maksusitoumuksella Ortoniin työkyvyn selvitykseen, jossa oli myös psykiatrin konsultaatio ja ko. psykiarti tiesi jotain näistä aivovammoista ja kyseli onko ollut tapaturmia? ja tosiaan epäili että mulla on aivovamma ja kaikkihan täsmääkin tuohon ja moni asia sai selityksen.
Mutta työkkäri ei suostunutkaan maksamaan enää Ortonilla neurolgia ja magneettikuvausta joten Orton ei voinut jatkaa tutkimuksia eikä arvoidia työkykyä ja sieltä laitetiin HUS:iin tutkimuksiin.
Neurologi teki muutaman testin mutta ei meinannut uskoa kaikkia tuloksia, en esim. reagionut äänirauta testiin toisella puolella ja keskellä päätä, tasapainio todettiin huonoksi, neurologi ei kyselly oireista enkä muistanu kertoa vaikka oli lista mukana..
Huomenna neuropsykologin testi. Mua vaan pelottaa että ei saa mitään selvitettyä mutta jos kerta sieltä voi pyytää lähetteitä taas Ortoniin tms. niin tuo tieto jo helpottaa kovasti ja joitan kuntoustahan heidän kai tulee esittää.
Olen ollut niin kauan opiskelemassa ja sairaslomalla että taloudellinen tilanne ei kestä yksityislääkäriä mutta sitten Helena Huhmarille (on Mehiläisessä nykyään ja Turkka myös) ja keksiä rahat jostain -ei kai siinä muu sitten auta. No pitäsi pitää nyt vaan pää kylmänä ja käydä nuo HUS:in tutikimukset läpi ja katsoa mitä seuraa.
Kiitos kaikille että sain keventää mieltä :shock:
lillerilalleri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Helmi 2012, 23:16

Hyvä, että pääset neuropsykologiseen testiin. Siellä voi jotakin tulla esille, mutta aina ei tule. Itsellä pääosin menivät hyvin tai erittäin hyvin, mutta kun testattiin eri neuropsykologilla tarkkavaisuutta, niin niissä ongelmat näkyvät.

Onpa kumma, että jättivät tutkimukset kesken...

Itse menin 6v vammautumisen jälkeen yksityisesti ORTONiin Lindgrenille. Hän haki maksusitoumusta yliopistosairaalta ja sain 3vk + 1vk. Silloin siellä ei ymmärretty aivovamman oireita. 10v vamman jälkeen olin niin huonossa kunnossa, että hakeuduin yksityisesti Käpylän fysiatri Ahoniemelle. Hän diagnosoi kaularankavamman ja kehotti hakemaan KÄpylään Osittaisen selkäydinvamman saaneiden kurssille. Tuolla kurssilla sitten pyysin päästä Käpylän neuropsykologille. Sain tunnin konsultaation A.Toloselle, joka "tajusi" lähes kaiken outouksista mitä kerroin, ja osasi selittää minulle vammaani ja sen oireita. Edelleen hänen konsultaationsa auttaa ja vaikuttaa. Tuon kurssin loppuepikriisissä suositeltiin jatkokonsultaatiota Helena Huhmarille. Kysyin itse kyllä, että tuleehan konsultaatiosuositus loppuepikriisiin. Sitten takaisin yliopistosairaalaan, josta lopulta sain hankittua maksusitoumuksen Huhmaren konsultaatioon, josta sain aivovammadiagnoosin. Siitä parin vuoden päästä hain INSURE -aivovamman saaneiden kurssille. Hain 3-4krt. LOpulta Huhmaren lausunnolla pääsin sinne. Tällainen mutkainen tie. Melkoista taistelua ollut oma reitti.

Laitoin Manskulle yksityisesti viestiä, jos viitsisi tulla sinulle vastaamana.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lillerilalleri » 06 Helmi 2012, 07:57

kiitos suuresti fedja! kohta lähtö neuropykologin testiin..vaastavat testit on mulle menny aiemmin aika pileleen joten luulen että siellä näkyy niinkuin tähänkin asti kongitiivista hitautta yms.

joo se on raha mikä puhuu - työkkäri ei ollut enää valmis myöntämään maksusitoumusta työkyvyn kartoituksen peruspaketin päälle lisätutkimusia varten..kyselin työkkäristä syytä vaan enpä ole vastausta saanut.
joo tää voi olla pitkä vääntö ennkuin asia selviää...voikohan HUS laittaa suoraan lähetteen esim. Huhmarelle..

neurlogi laitto kyl kiltisti lähetettä kuulo ja näkö tutkimuksiin tosin mun pyynnöstä - itse ei ehdotellu mitään, mul ei toispuoleisesti toimi kumpikaan(toinen korvalla ei kuule ja toisella silmällä ei juurikaan näe) ja ovat voineet mennä 4-vuotiaana sattuneesa tapaturmssa..nää masennus ja muut kiukkuoireet on kyl alkanu/lisääntyny vuoden 2004 tapaturman jälkeen..

no kunhan toivun tän päiväisestä laitan tänne kirjoitelmaa miten meni ja millaista oli ja mitä sanottiin (jos sen enää muistaa..hhahah...) - oisko tuo oikea paikka sitten keskustelulle tuolla muilla palstoilla ?
lillerilalleri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Käyttäjäesittely