Annmark liittyy joukkoonne

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Annmark liittyy joukkoonne

ViestiKirjoittaja Annmark » 27 Loka 2011, 13:55

Moi kaikille!

En oikeastaan tiedä mistä aloittaisin... Ensi viikolla olen menossa Fysiatrin juttusille...ENMG ja kaularangan rtg otettu pari viikkoa sitten. Nyt epäillään että kaikki kipuni ja vaivani olisivat sittenkin kaularanka peräisiä. Tarkemmin ajattellen se voisikin olla hyvin mahdollista kun on lukenut muiden juttuja ym. Olen ollut mukana 4 kolarissa, pahin tapahtui 2003, seuraavat 2006, 2009 ja nyt viimeisin syyskuussa 2011 .

Oireina siis minulla on käsien puutumusta, huimausta, kyynärpäissä kipua päänsärkyä/migreeniä,niska/hartiaseudun särkyä vaikkakaan en ole siihen ennen kummemmin kiinnittänyt huomiota että minulla olisi niskat jumissa. Muita outoja juttuja on se että tuntuu kuin minulla ei olisi enää voimia käsissä, olen aina ollut fyysisesti voimakas, nykyään en jaksa kantaa kunnolla painavaa kauppakassiakaan, käsiin sattuu ja hetken päästä ne vapisee kuin horkkatautisella. Hyvänä esimerkkinä on kuin yks päivä kannoin 4l tonkan moottoriöljyä kaupasta autoon, niin sen jälkeen en meinannut saada enää autonavainta virtalukkoon vapinan takia. Käsiä en jaksa myöskään kannatella ollenkaan, verhon vaihtamiset ja pyykin laitto narulle on tuskaa. Aiemmin minulla on myös pitkillä automatkoilla viiltänyt jalkoja... Työmatkaa minulle tulee noin 35min autolla ajoa, tällä aikaa rupeaa jo niska särkeä lapaluiden välistä ja niskasta.

Minulla on myös kamalan kipeitä kohtia ympäri kehoa, sellasia kohtia johon jää selläinen häilyvä kipu hetkeksi jos esim painaa rintalastasta, käsivarren ulkosyrjästä ottaa kiinni tai vaikka tökkää leikillään minua kylkeen tulee sellainen kutsun sitä kiputuntemukseksi. rytmihäiriöitä, kovaa väsymystä, ollut jo monta vuotta (mieheni sanoo että olen kuin pikkuvauva joka aina vaan nukkuu :( )

Tuntuu että niska menee vaan enemmän ja enemmän jumiin, nykyään nukun kaulaliina kaulassa ja kuljen se kaulassa joka päivä...lämmin helpottaa hetkeksi, mutta jos saan vähäänkään kylmää niskaan rupeaa jomottamaan eikä mitkään lääkkeet auta.

Minulla siis leikattiin golffarin kyynärpää, 1/2011 tehtiin kyynärhermon vapautusleikkaus ja vaihdoin työtehtäviä lääkärin,siis käsikirurgin suosituksesta. Mutta nyt kun olen ollut tässä uudessa työssäni noin 3kk on kyynärpäät, nyt molemmat ruvenneet särkemään, niissä on leposärkyä ym vaivaa päivittäin. Nyt minulla on ruvennut myös tuon viimeisen kolarin jälkeen ruvennut huimaamaan, olen myös kerran pyörtynyt. Kävin neurologilla ensin ja hän passitti minut kardiologian polille, johon odotan aikaa. Niskaa pakottaa ja päätä särkee... toivottavasti ensi viikolla selviää se asia että onko nämä sittenkään kaularangasta johtuvaa vai onko jokin muu vaiva.

Että tällaista...
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Loka 2011, 14:40

Tervetuloa sivustolle!

Onpas yhden ihmisen kohdalle sattunut kolareita, voi jestas. Eipä olisi ihme vaikka kaularanka olisi alkanut vihoitella. Hyvä, että olet päässyt tutkimuksiin, kerro lisää kun kuulet tarkemmin. täältä olet varmasti tietoa saanut :D
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Annmark » 27 Loka 2011, 15:02

Kiitos Kojootti! Juuh on tullut oltua kolareissa, tämä viimeisin kolari oli ihan omaa aikaansaannosta mutta muut ovat olleet sellaisia että minun päälle on ajettu tai olen ollut kyydissä kun päälle on ajettu :cry:

Ensi viikolla sitten enemmän asiasta :D

kojootti kirjoitti:Tervetuloa sivustolle!

Onpas yhden ihmisen kohdalle sattunut kolareita, voi jestas. Eipä olisi ihme vaikka kaularanka olisi alkanut vihoitella. Hyvä, että olet päässyt tutkimuksiin, kerro lisää kun kuulet tarkemmin. täältä olet varmasti tietoa saanut :D
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Loka 2011, 17:44

Tervetuloa Annmark!

Lueskelin tarinaasi ja nyökyttelin päätä sanaparsien "joo", "niin" ja "sama" kanssa. Voin allekirjoittaa kaikki oireet, tosin en ole vielä pyörtynyt ja takana on kaksi kolaria tältä vuodelta, ensimmäinen risteyskolari helmikuun alusta ja toinen peräänajokolari kesäkuulta. Ja itse olen ollut molemmissa syypäänä, vaikkakin lieventäviä asianhaaroja on ollut mm. huono näkyvyys ja tietyöt. Ensin 15v autolla ajoa ilman onnettomuuksia ja sitten 4kk sisällä kaksi, toinen toistaan pahempia.

En yhtään ihmettelisi, jos oireistosi on kolariperäistä. Osa oireistasi (huono kylmänsieto, väsymys ja kipuherkkyys) kuulostivat myös fibromyalgialle, jota myös sairastan, mutta samaiset oireet liittyvät myös voimakkaasti niskan retkahdusvammaan. Ja niskavamman kanssa nämä oireilut ovat selvästi pahentuneet pelkästä fibroajasta. Että näin niskavamman jälkeen jos koskee, niin sitä sitten koskee ja kunnolla. Ennen kolareita vaan kolotti jokapaikkaa ja aina oli väsynyt.
anzqu

ViestiKirjoittaja torvelo » 27 Loka 2011, 18:41

Minunkin puolesta terveeks

Vaivoja enempi ruotimatta, suosittelen pehmeää niskatukea. Itsellä helpottaa oloa ja suojaa viimalta paremmin kuin kaulahuivi. Kylmä ja veto mun niskalle huono yhdistelmä.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Annmark » 28 Loka 2011, 07:56

Kiitos Anzqu!
Fibromyalgia niin siinäkin on noita kipupisteitä tosiaankin, mulla ei ole sitä ikinä tutkittu. Netistä katsoin niin ne mun kipupisteet ei satu yhteen niitten karttojen kanssa mitä tuolla näkee... Minkälaista kipua se Fibro sitten sinulle tekee? Viime yö meni taas kipuillessa, kyynärvarteen sattui niin että itkua tuhersin peiton alla niin etten miestäni herättänyt...jossain vaiheessa nukahdin mutta, heräsin kolmen jälkeen siihen että päätäkin rupes särkemään, sen jälkeen ei auttanut muu kuin nousta tähän päivään. Se tietää sen että iltapäivällä olen ihan kuollut... töissäkin pitäisi jaksaa olla! Nooh, onneksi on jo perjantai!!!

anzqu kirjoitti:Tervetuloa Annmark!

Lueskelin tarinaasi ja nyökyttelin päätä sanaparsien "joo", "niin" ja "sama" kanssa. Voin allekirjoittaa kaikki oireet, tosin en ole vielä pyörtynyt ja takana on kaksi kolaria tältä vuodelta, ensimmäinen risteyskolari helmikuun alusta ja toinen peräänajokolari kesäkuulta. Ja itse olen ollut molemmissa syypäänä, vaikkakin lieventäviä asianhaaroja on ollut mm. huono näkyvyys ja tietyöt. Ensin 15v autolla ajoa ilman onnettomuuksia ja sitten 4kk sisällä kaksi, toinen toistaan pahempia.

En yhtään ihmettelisi, jos oireistosi on kolariperäistä. Osa oireistasi (huono kylmänsieto, väsymys ja kipuherkkyys) kuulostivat myös fibromyalgialle, jota myös sairastan, mutta samaiset oireet liittyvät myös voimakkaasti niskan retkahdusvammaan. Ja niskavamman kanssa nämä oireilut ovat selvästi pahentuneet pelkästä fibroajasta. Että näin niskavamman jälkeen jos koskee, niin sitä sitten koskee ja kunnolla. Ennen kolareita vaan kolotti jokapaikkaa ja aina oli väsynyt.
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Mistä olet hankkinut niskatukesi?

ViestiKirjoittaja Annmark » 28 Loka 2011, 08:36

Mistä olet hankiinut niskatukesi, vai oletko ihan itse sellaisen askarrellut?
Se voisi olla kyllä parempi kaikinpuolin :)

torvelo kirjoitti:Minunkin puolesta terveeks

Vaivoja enempi ruotimatta, suosittelen pehmeää niskatukea. Itsellä helpottaa oloa ja suojaa viimalta paremmin kuin kaulahuivi. Kylmä ja veto mun niskalle huono yhdistelmä.

-torvelo-
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 28 Loka 2011, 08:54

Annmark kirjoitti:Kiitos Anzqu!
Fibromyalgia niin siinäkin on noita kipupisteitä tosiaankin, mulla ei ole sitä ikinä tutkittu. Netistä katsoin niin ne mun kipupisteet ei satu yhteen niitten karttojen kanssa mitä tuolla näkee... Minkälaista kipua se Fibro sitten sinulle tekee? Viime yö meni taas kipuillessa, kyynärvarteen sattui niin että itkua tuhersin peiton alla niin etten miestäni herättänyt...jossain vaiheessa nukahdin mutta, heräsin kolmen jälkeen siihen että päätäkin rupes särkemään, sen jälkeen ei auttanut muu kuin nousta tähän päivään. Se tietää sen että iltapäivällä olen ihan kuollut... töissäkin pitäisi jaksaa olla! Nooh, onneksi on jo perjantai!!!

Fibro itsessään ei tee päänsärkyä, vaan kolottavaa kipua on ympäri kehoa. Aiemmin puhuttiin pehmytkudosreumasta ja vanha kansa reumatismistä, joista yhditelmä on osuvampi eli reumaattista särkyä, ei luissa, ei lihaksissa eikä nivelissä vaan juuri niiden ympärillä olevissa pehmytkudoksissa, joka vaihtaa paikkaa hyvinkin nopeamma tahdilla. Oireilu on samantyyppistä kuin niskavammassa (kipu, väsymys...), mutta kipu erilaista.

Välillä tulee tunteita, kuin joku työntäisi kuumaa neulaa sorminiveleen ja kohta kipu siirtyykin jo varpaaseen. Itse kuvaisin fibrokipua noiden pienten nivelten pistoskipujen lisäksi jatkuvana kolotuksena, joka tuntuu joko nivelten vieressä tai luita myöten luun ja lihaksen välissä (=pehmyskudoksissa). Joillakin fibrolaisilla kipeytyy esim. jalkapohjat, joissa menee paljon jänteitä. Jos kipu on enemmän lihaksistossa ja laadultaan polttavaa, "raaja työnnetty rasvakeittimeen" tai "työnsin sormeni pistorasiaan"-mallia, niin se on hermokipua, ei fibroa. Tuollainen polttava kipu herätteli minuakin kolarin jälkeen, kun oireisto oli pahimmillaan. Fibrossa unesta tulee myös katkonaista, mutta heräilylle ei välttämättä ole sen erityisempää syytä ja aamulla kun herää, kroppa on kuin jyrän alle jäänyt, täysin voimaton ja kolottava, mutta tila helpottaa kun lähtee liikkeelle.

Oma kipuiluni on ollut niskavamman jälkeen pääosin hermokipua. Fibro on ollut hiljaa taustalla ja muistuttaa itsestään vain säiden muuttuessa äkillisinä pakotuksina sormissa ja varpaissa, sekä kaupan HeVi-osastolla, jossa sormet kangistuvat. Tämä aamu on poikkeus, sillä kävin eilen saunassa ja poden nyt fibrolle tyypillistä saunakrapulaa, mutta tiedän että kankeus menee ohi ja sitten tilalle jää vain niskavamman tuoma epämääräinen olotila. Epämääräinen siksi, että minulla on tällä hetkellä lääkitykset jotka vievät pois hermokipua, mutta jättävät tilalle oudon tuntemuksen ilman sitä polttavaa kipua. Minulla oli lähes kaikki fibrokipupisteet kipeinä, kun diagnoosia reumatologilla annettiin, niskavamman jälkeen on kipeytynyt aivan eri pisteet, esim. olkapäässä ja rintakehässä, jotka taasen liittyvät hermokipuihin. Näissä kohdissa on jotkut hermokimput.

Eli jos et tunnistanut oireitasi kertomistani fibro-oireista, niin tiedät ainakin pitää pääsi, jos sitä diagnoosia aletaan sinulle tyrkyttämään, mikäli tutkimuksissasi ei tule mitään muuta merkittävää esille. Selittämättömät krooniset kivut tahtomat osalle lääkäreistä merkitä automaattisesti fibroa. Nimittäin jos/kun fibrodiagnoosin saa, niin siitä eteenpäin kaikki vaivat työnnetään sen piikkiin, sen enempää tutkimatta. Papereissa kulkee vain maininta "JPK" - joka paikka kipeä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että niskavamman kanssa on saanut aika paljon tehdä töitä oman uskottavuutensa kanssa, koska pelkästään fysiatreissa on suuria eroja. Kolmesta tapaamastani fysiatrista vain yksi on ollut sellainen, jolla on myös fibroasiantuntemus ja hän osasi erotella niskaoireet ja fibron toisistaan. Terkkulalääkäreistä puhumattakaan! Niillä sitä vasta saa erotella kipujaan, että tämä kuuluu fibroon, mutta tämä ei...
anzqu

ViestiKirjoittaja torvelo » 28 Loka 2011, 10:34

Askartelu ei ole vahvimpia puoliani, ja kärsivällisyyttä vielä vähemmän.
Omani ostin Respectasta, mutta ymmärtääkseni, niitä saa Instrumentariumista, tai vastaavista. Googlekin voi tietää lähimmän paikan. TK:n apuvälinelainaamostakin voi kysellä.
Tämä on hienommalta nimeltä kaularankaortoosi, koko vaihtelee kaulan, yms. mukaan. Sovittamalla löytyy paras.
ostettunakaan hinta ei ole päätä huimaava ( :lol: ), kuitin mukaan n. 25 E.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 28 Loka 2011, 10:37

torvelo kirjoitti:Askartelu ei ole vahvimpia puoliani, ja kärsivällisyyttä vielä vähemmän.
Omani ostin Respectasta, mutta ymmärtääkseni, niitä saa Instrumentariumista, tai vastaavista. Googlekin voi tietää lähimmän paikan. TK:n apuvälinelainaamostakin voi kysellä.
Tämä on hienommalta nimeltä kaularankaortoosi, koko vaihtelee kaulan, yms. mukaan. Sovittamalla löytyy paras.

-torvelo-

Minulla on käytössä päivystyspolilta saatu pehmeä niskatuki ;) Fysikaaliset hoitolaitokset myyvät myös erilaisia tukia.
anzqu

ViestiKirjoittaja Annmark » 28 Loka 2011, 11:16

Joo noista arvauskeskuksen lääkärieistä ei oikein aina ota selvää. Eikä niitä välttämättä oikeastaan välillä kiinnostakkaan. Mulla ei ole tuon tyylistä polttavaa kipua niin kuvailit, tietenkin jokainenhan on yksilö... :D
Viimeksi muokannut Annmark päivämäärä 28 Loka 2011, 11:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Annmark » 28 Loka 2011, 11:18

Hahaa, ei ole minunkaan vahvimpia puolia tuo askertelu... :lol: Täytyy tosiaankin ruveta etsimään tuollaista..tai mennä päivystykseen niin kuin anzqu :lol:

torvelo kirjoitti:Askartelu ei ole vahvimpia puoliani, ja kärsivällisyyttä vielä vähemmän.

-torvelo-
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 28 Loka 2011, 11:48

Mulla ei ole tuon tyylistä polttavaa kipua niin kuvailit, tietenkin jokainenhan on yksilö...

Kirjotin jo pitkän vastauksen, mutta mokkula oli tippunut linjoilta...

Pääpointti on, että hermokipu tuntuu yleensä isommalla alueella esim. koko käden matkalla ja fibrokipu harvoin ylittää niveltä. Kaksi täysin erityyppistä kiputilaa ja hermokipu noista laadultaan se pahempi.

Pääpointti siis oli, että jos tutkimuksissa ei löydy mitään, niin lyöt nyrkkiä pöytään, että tekevät jatkotutkimuksia. Älä anna antaa fibroleimaa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Annmark » 28 Loka 2011, 12:11

Joo mulla on niinkuin sitten tuon hermokivun tapaista, mutta myös noita tollaisia muita kipuja, esimerkiksi mulla saattaa särkeä pikkurillin ja nimettömän rystysiä ja kämmentä siltä alueelta silleen raastavasti... mutta sitten on niitä hermokivun kaltaisia kipuja ja silloin tuntuu että tekisi mieli repiä koko käsivarsi irti samalla kertaa!!

Tänään on särkenyt päätä ihan sikana, särkee myös tonne lapojen väliin ja on huimaava olo ...toivon todellakin että vkl ei menis näissä merkeissä. Vkl pitäisi haravoida... evvk... 8)

anzqu kirjoitti:
Mulla ei ole tuon tyylistä polttavaa kipua niin kuvailit, tietenkin jokainenhan on yksilö...

Kirjotin jo pitkän vastauksen, mutta mokkula oli tippunut linjoilta...

Pääpointti on, että hermokipu tuntuu yleensä isommalla alueella esim. koko käden matkalla ja fibrokipu harvoin ylittää niveltä. Kaksi täysin erityyppistä kiputilaa ja hermokipu noista laadultaan se pahempi.

Pääpointti siis oli, että jos tutkimuksissa ei löydy mitään, niin lyöt nyrkkiä pöytään, että tekevät jatkotutkimuksia. Älä anna antaa fibroleimaa.
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 28 Loka 2011, 13:33

Nuo on juuri niitä minun potemia niskavammakipuja. Kämmenessä on joku kohta, johon esim. veitsenkannan osuminen laukaisee kaamean kiputilan, joka säräyttää kivun muualle käteen. Pikkusormessa js nimettömässä saattaa tuntua kipua ja kiristystä, joka kulkee kämmenen ulkosyrjää myöten ja huomaa, että samaan aikaan saattaa koskea myös kyynärpäähän tai hartiaan tai olkapäähän. Pelkkä käden laskeminen rentona alas riittää laukaisemaan tunteen. Olihan välillä kausi, etten voinut kulkea kuin käsi kyynärpäästä taivutettuna ja nostettuna rinnan päälle, muutoin kiputila oli sietämätön. Sormista pystyy päättelemään mistä kiputila tulee, sillä eri hermot hermottavat eri sormia.

Huimausta, kyllä. Päänsärkyä, kyllä. Päänsärky tulee pääsääntöisesti yhteen tietyyn pisteeseen syvälle pään sisään. Suupieli nykii, kasvoja puuduttaa jne. Ensiviikolla olenkin menossa pään MRI-kuvaan.

Toivottavasti saat vastauksia tilaasi, sillä epätietoisuus se vasta syö miestä/naista. :roll:
anzqu

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely