Auringonkukka esittäytyy..

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Auringonkukka esittäytyy..

ViestiKirjoittaja auringonkukka » 08 Heinä 2011, 16:44

Olipa onni että googletin ja löysin tämän muiden kivulaiaiden palstan..

Olen 26v. hoitoalalla työskentelevä nainen. Olen ollut nyt 3v lasten kanssa kotona ja syksyllä olisi paluu töihin.

Mun oireina ovat; niska-hartia säryt, joita mulla on ollut "aina", vasemman lapaluun luona tuntuva kipu (alkoi v.2003), joka vihloo olkapäähän ja käsivarteen. 3vkoa sitten pikkurilli ja nimetön puutuivat, aiemmin vihlonta on kohdistunut lähinnä etusormen tietämille. Pahinta kipu on lavan luona!
Välillä tämä vasen lavanseutu särkee ihan järkyttävästi, jolloin kipu vetää sormiin asti, ja välillä käsi on ihan hyvä. Toki pieni krooninen kipu lavassa tuntuu melkein aina. Jos aamupäivä on hyvä, illalla alkaa kipu.

Lisäksi jos mulla on esim. nuorempi poika (3v) hetken sylissä, käsi väsyy, alkaa täristä, menee sellaseksi hassuksi -ei kuitenkaan puudu. Salilla en pysty tehdä olkapäitä siinä laitteessa, missä nostetaan ylöspäin -käsi on selkeästi heikompi, ja menee taas "hassuksi".

Mulla on selkeästi kivuliaita jaksoja, ja sitten parempia -jolloin vain lavan seutu särkee.

Tk-lääkärilä kun on käynyt, aina sama tarina; niska-hartia jumi/ tulehtuneet lihakset. 1-3pvää sairaslomaa, tulehduskipulääkekuuri. Joskus oon käynyt fysioterapeutilla (vuosia sitten) joka neuvoi venytyksiä.

Eilen kävin yksityisellä Fysiatrilla, joka totesi oireiden perusteella ja tutkiessani mua; Niskaperäinen oirekuva. Hermokudoksen ärsytykseen liittyvä aika varmasti. Niskassa on yliliikkuvuutta.
Sanoi epäilevänsä niskan välilevyn pullistumaa. Nyt magneettikuvaus ja hermoratatutkimus. Laittoi lähetteen kunnalliselle puolelle, ja antoi varmuudeksi lähetteet myös yksityiselle puolelle -pirun kallista vaan yksityisellä! Ja kunnallisella taas piiiiitkät jonot :(

Olo on aika epätodellinen, oon kovasti koittanut googlettaa näitä niskan välilevyn pullistuman oireita, ym. mutta mulle on edelleen epäselvää että voiko se todella oireilla näin, että välillä on parempia jaksoja?

Tällähetkellä olo on hyvä, eli kipu tuntuu vain lavassa ja olalla, ei mikään järjetön, vaan sellainen jonka kanssa oon tottunut elämään.

Kiitos jos joku jaksoi lukea tän, vertaistukea ja kokomuksien jakamista kaipailisin
:roll:
auringonkukka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Heinä 2011, 17:48

Hei auringonkukka ja tervetuloa palstalle! Oikean osoitteen löysit, täältä olen minäkin saanut paljon apua ja mietinnän aihetta omille niskavaivoilleni :)

Tuli heti ensialkuun mieleen tuosta sinun tilanteestasi parikin yhdistävää tekijää; hoitoala, lapset ja tietysti oireet. Veikkaisin, että olet oikeakätinen ihminen, joka kantoi aina lapsia vasemmalla lonkalla ja samalla hääräsi kotona askareita? Kauppakassitkin varmaan kannat mielummin vasemmalla kädellä?

Kuvailemasi oireet ovat samanlaisia kuin mitä minulla ilmaantui helmikuun kolarin jälkitilana. Tuolloin fysiatri teki erilaisia TOS-provokaatioita ja vasen käteni muuttui todella raskaaksi ja hassuksi ja lopulta lakkasi toimimasta. Kiputila tuntui juuri lapaluun vieressä, pistona olkapäällä sekä alaniskassa ja heijastui voimakkaasti vasempaan käteen.

Mikä sitten sinun kohdallasi tilanteen tekee voi vain arvailla. Asia voi olla monen tekijän summa, mutta eihän tietenkään välilevyperäisyyttäkään voi sulkea pois. Toivottavasti saisit pikaisesti ajan tutkimuksiin, mikään ei ole niin ikävää kuin odottelu näiden vaivojen kanssa.

Palstalta löydät paljon lisää luettavaa ja täällä on monia vuosia erilaisten oireiden kanssa taistelleita konkareita, jotka todellakin auttavat mielellään.

Tässä pari linkkiä, joita olen itse lueskellut käsioireitteni vuoksi:
http://www.coronaria.fi/vaihe3/yle/kl/kl82003/YlaraajanHermopinteet.pdf
Kunnallislääkäri-lehtiartikkeli 8/2003 Yläraajan hermopinteet

http://www.fysiatria.net/TOS_AWV6.html
Fysiatria.net artikkeli TOS-oireyhtymästä
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja auringonkukka » 08 Heinä 2011, 20:34

oi, kiitos kun jaksoit kommentoida :) Ja juurikin noin kuin kirjoitit, uskomatonta!
Joo, itseasiassa olen lukenut melko paljonkin tosta TOS oireyhtymästä.

3vkoa sitten kävin päivystävällä lääkärillä tk:ssa, hain tulehduskipulääkekuurin. Kerroin lääkärille että "en tullut hakemaan sairaslomaa, olen kotona hoitovapaalla lasten kanssa. Ja kivut ovat nyt sitä luokkaa että.. plaa plaa, kerroin oireeni alusta asti" tämä lääkäri oli eka joka otti mut tosissaan, teki jotain testejä joissa kädet piti olla ylhäällä, ym.. Ehdoitti mulle juuri tätä TOS oireyhtymää. Käski varata omalle lääkärille ajan, jotta pääsisin jatkotutkimuksiin. Juuri sen innoittamana läksin tuonne Mehiläisen fysiatrille! Kerrankin mut otettiin tosissaan (siis se päivystävä lääkäri) eikä mun oireita vähätelty. Olin jo innoissanii että saan diagnoosin!

..mutta tää fysiatri ei kommentoinut mitään, kun kerroin että tk:sta ehdottivat TOS:ia. Teki omat tutkimuksensa ja niinkuin jo kerroin mitä se sitten päätteli.
Inhottavaa vaan elää epätietoisuudessa, kyllä mä odotan että saan tutkimukset kunnallisen kautta -tästä on jo niin kauan kärsitty, että ei ne kuukaudet enää missään tunnu. Ensi viikolla soittelen sinne fysiatrian polille, ja kyselen arvioituja jonotus aikoja.

Mutta oirekuvan perusteella mun mielestä tää TOS sopisi mulle, kuin nenä päähän :wink:

ps. mä oon jo koukussa tähän palstaan! Uskomatonta kuinka se "helpottaa" kun on muitakin ns. samassa tilanteessa olevia. Musta tuntuu että ei kukaan ota lähipiirissä mun kipua todesta, ei ne tiedä mitä se on. Enkä mä toisaalta siitä puhukaan, toki mun mies yrittää ymmärtää ja tukea <3
auringonkukka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Heinä 2011, 20:52

Sinäänsä ymmärrettävää ettei fysiatri kommentoinut TOS:ia, koska sehän on oireyhtymä eli seuraus jostakin hermo, valtimo tai laskimoperäisestä.

Omalla kohdalla oireilun takana voi olla kotiäitivuodet, hoitotyö, opiskelut, päätetyö, kolarit jne. Oireiluhan tuli minulla esille vasta helmikuun kolarin jälkeen (sittemmin kahden kolarin), joten jotain on rintarangassa, niska ja olkapään seudulla tapahtunut joka oireet aiheuttaa. Minullahan magneettikuva ei itsessään paljastanut muuta kuin syyn pitkittyneelle niskakivulleni (pieni välilevyvaurio), sitten tuli uusi niskan retkahdus ja nyt oireilu on molemminpuolista. Olen itsekin menossa parin viikon päästä fysiatrille, josko sitten saisi tutkimuksia eteenpäin. Lähete omalääkäriltä lähti kiireysluokalla 8-30pv ja alunperin sain ajan elokuun puoleen väliin, mutta soitin fysiatrian osastolle ja sain aikaistettua aikaa.

Magneettikuvat kävin yksityisellä liikennevakuutuksen piikkiin, joten sitä en voi sanoa miten herkästi julkisella puolella aletaan edes MRI-kuvauksia tekemään, saati hermoratamittauksia mitkä myös olisivat minulla jossain vaiheessa ajankohtaiset.

Mutta sinulla kävi tuuri omalääkärin kanssa, kun sait vastaasi henkilön joka kuunteli. Minullakin tilanne on ollut vielä suht hyvä ja tämä palsta on ollut kultaakin kalliimpi tiedonlähde oireiden kirjavassa viidakossa. Eihän se diagnoosi oireita poista, mutta jo pelkkä tieto auttaa ymmärtämään enemmän minkä kanssa painii ja mitkä ovat ennusteet.
anzqu

Paluu Käyttäjäesittely