Jaanalla monenlaisia tapaturmia

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 18 Touko 2011, 12:26

Enpä osaa muuta neuvoa kuin että pidä jääpalapussia siellä takaraivolla/niskassa kun sattuu.

Jos niska on oikoryhtinen, kuten minulla on, niin käsien pitäminen niskan takana tuntuu varmaan mukavalta. Voi sinne rullata pienen pyyhkeekin rullalle tukea antamaan.

Nukkumaan mennessä tyynyn ominaisuudet ovat tosi tärkeät ja ainakin minulla on tosi tärkeä "kuopia" kädellä kuoppaa siihen tyynyyn niin että pää ja niska saavat oikeanlaista tukea. Muuten rupeaa takaraivo jumputtamaan.

Jos meinaa masentaa - ja se herkästi kipu/niskapotilaalle tapahtuu - niin suosittelen pyytämään siihen lääkityksen ajoissa - ja aloittamaan sen. Masennus ja serotoniinivajaus pahentaa kipusi toiseen potenssiin, omasta kokemuksesta tiedän.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja kojootti » 18 Touko 2011, 14:04

Jos olet lukenut tarinaani huomaat paljon yhtäläisyyksiä. Olin myös jalaton vuodenvaihteen 2007-2008 liian rajun OMT:n jäljiltä. LEPO on ollut tärkein auttaja. Kylmäpakkaus niskassa on myös minua auttanut. Hae vaan sitkeästi lisää sairaslomaa :!: et ole työkuntoinen tällä hetkellä.
Parhaat lääkärit on olleet Ortonissa Lindgren ja Huhmar Synapsiassa (ei ole siellä enää). Yritä päästä kunnon fysiatrille esim Lindgrenille vaikka yksityisesti niin saat apua.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 18 Touko 2011, 17:41

Oletko lukenut osion artikkelit ja linkkejä aivovammasta ym (älä nyt säikähdä!!!!) , Erityisesti Olli Tenovuon tekstejä kannattaa lukea. Niin ja tuossa otsikolla Yleinen Keskustelu(whiplash) / Miksi aivovammat lisääntyy ja lisääntyy? Japexs on laittanut sitä kautta linkin Olli Tenovuon luennosta. Nuo sun kannattaa lukea.
Mulla nuo oireet johtuu aivorunkovamman jälkitilasta ja lievästä aivovammasta.

Onko sulle tehty neuropsykologiset testit?
kojootti
kojootti

Re: Tänään 5 tuntia pystyasennossa ja ihan rikki

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Touko 2011, 20:47

Jaana kirjoitti:Suihku, taksissa puoli tuntia, kinesioteippaus retkahtaneeseen olkapäähän, 10 min akupynktioneuloja kipeytyneeseen alaselkään (tulessa, eikö auttanut, ei ehtinyt pitää kauemmin), 1,5 h kaupassa lapsen juhlavaatetta ostamassa välillä istuen, puoli tuntia taksissa kotiin ja nyt voin vain maata puoli-istuvassa asennossa, huimaa, selkäsärkyä, mutta ei niskakipua. Meni niin tiukoille äsken, että vasen korva meni lukkoon, nyt aukesi, kun lihakset rentona. Jopa silmien liike huimaa silloin, kun oikein kiristää. Mistä se johtuu? Kävely tuntuu olevan liian rankkaa niskalle. Voisiko johtua huonoista luhaksusta, nyt kun ei ole voinut ylläpitää lihaskuntoa koko keväänä? Kokemuksesta vadta parin tunnin kuluttua pystyn ehkä nousemaan ylös.

Moikka Jaana. Onpas ikävän kuuloiset oireet, mutta et taida minun kokemuksen mukaan olla ainoa, jonka oireet vanhan vamman jäljiltä yhtäkkiä räjähtävät esiin jonkin asian provosoimana. Olen oman vammani kautta törmännyt vastaaviin oireisiin kuin sinulla paitsi ei yhtä rajuina. Tosin tänään oli sellainen kaupunkireissu, että ihmeen kaupalla selvisin pystyssä. Tuntui koko ostosreissun ajan, että taju lähtee. Ja tuntui vilisevän silmissä hyllyt yms. vaikka normivauhtia käveli. Voisikohan sinulla olla dura-tason shokkitila tai duratason oireilua joka aiheuttaa autonomisen hermoston oireilua + korvien lukkoilua, silmäoireita . Mikäli näin, niin kraniosakraaliterapia voi lievittää oireilua. Tuo on ainoa hoitomuoto, joka itselle käy. Kaatohuimaukset yms voi tulla selkäytimen ja ydinjatkoksen ärsytyksen tienoilta, kun siellä on kehon koordinaatiota ja lihasjänteyttä aistivia tumakkeita.

Vaateostoksilla oleminen provosoi minulla oireita paljon. En juurikaan jaksa käydä vaateostoksilla. Vaateostoksilla olo on rankempaa kuin ruokaostoksilla. Pelkkä vaatteiden selaaminen tangossa tekee huonoa. Ruokaostoksiin kylläkin saan kantoapua. Yritä lyhentää rasitusta, esim. ostoksilla oloa 0.5h kerralla. Voit päästä jälkikäteen vähemmällä.

Onko niskasi tutkittu? Onko tsekattu MRI-kuvista, ettei ole ligamenttivammoja yläniskassa?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Touko 2011, 11:11

Minulla aluksi oli mustaa välkkyvää verkkoa silmien edessä. Nykyään auringonvalossa tähtiä.

Silmä-/korvaoireet ja huimaus voivat tulla niskavammasta.

Itsellä oireet alkoivat 1vk kolarista, mutta olen kuullut useammasta tapauksesta, joissa autonominen hermosto yhtäkkiä heittää volttia pitkänkin ajan perästä ja lyö voimakkaat hermosto-oireet/huimaukset yms päälle. Yhdessä tapauksessa kolarista oli vuosia ja sitten mielettömät oireet. Mutta oireisto saatiin kuntoutuksella niin hyvään kuntoon, että hän pystyi palaamaan töihin. Vastikään kuulin tapauksesta, jossa oireisto alkoi 1kk päästä kolarista voimakkaana, ja tämäkin tapaus pääsi kahden vuoden kuntoutuksen jälkeen töihin, vaikka kaikki keskeytyi tuoksi ajaksi voimakkaan huimauksen, ajatuksen hitauden ja ääni/valoherkkyyksien takia. En tiedä tietääkö kukaan mikä aiheuttaa oireiston provosoitumisen yhtäkkiä, vai onko se sitä, että kroppa kompensoi aikansa vamman seurauksia aikansa, kunnes ei enää pysty siihen.

Pääsetkö kuntoutukseen Ortoniin? Normineurologit ovat ihan pihalla tästä vammasta. Toivottavasti pääset neurologille, joka olisi perillä tästä. Aika harvassa on niitä neurologeja/neurokirurgeja. Toki hyvä on käydä neurologilla, että tarkistetaan muut syyt, jotka voivat aiheuttaa oireiston.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Touko 2011, 13:35

Minut potki tämän alueen fysiatrian ylilääkäri samalla tavalla ulos. Napromexiä vaan ja töihin. Yksityiseltä puolelta olen ymmärryksen, tietämyksen, kuntoutusohjeet ja avun saanut. Tre, Käpylä, Orton. Minulle Lindgren haki maksusitoumusta erikoissairaanhoidosta ja sain 4x1vk. Käpylään pääsin Kelan maksamaan kuntoutukseen, mutta sitä ennen kävin yksityisesti Käpylän fysiatrilla, joka totesi selkäytimen venähdysvamman. Sanoi, että hänelle tulee 5 vastaavanlaista tapausta vuodessa kuin minä. Tuosta päätellen yliopistosairaalaan ei taida tulla edes niitä 5 vastaavaa tapausta 10:ssä vuodessa, joten ei osata diagnosoida. Viimeisin, aivovammakuntoutus, oli myös Kelan maksama. Hain sinne vuoden verran ja lopulta pääsin.

Juu. Kannattaa kyllä näyttää laskelmat, että eikö kannattaisi jo alkaa kuntouttaa. Varsinkaan, jos et ole oikein saanut mitään kuntoutusta. Jos on huonossa kunnossa, niin yleiskuntoutukset eivät auta. Ortonissa on Osastokuntoutus, joka räätälöidään pitkälti tapauskohtaisesti. Orton on paras kuntoutuslaitos retkahdusvamman osalta, Käpylä aivovamman. Treella on lisäksi myös erinomainen tietämys retkahdusvamman kuntouttamisesta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Touko 2011, 22:11

Tuo turvotus voi olla vammaan liittyvää. Jotkut saavat paljon apua turvotukseen lymfahieronnasta.

Minä olin vammautumisen jälkeen töissä n. 4.5vuotta, kunnes tuli totaalitiltti, kun yritti pahojen oireiden kanssa olla töissä. Nyt sitten isoin haaste on ihan perusarki, yritän saada arjen toimimaan. Olen n.5.5 v ollut saikulla. En ole hyvä esimerkki siitä, että vammautumisen jälkeen olisin kuntoututunut työkykyiseksi, mutta uskon sen olevan mahdollista, mikäli vamma ei liian paha. Tahdonvoima on hyvä esimerkki siitä, että retkahdusvammasta voi kuntoutua. Kuntoutuminen on mahdollista! Mitä aikaisemmin vammautumisen jälkeen saa hyvän kuntoutuksen aloitettua, niin sitä parempi.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Kaksi whiplashia ja muita

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Touko 2011, 12:21

Jaana kirjoitti:Toisen kerran perääni ajettiin liittymässä 6 vuotta sitten ja epäilen, että olkapään retkahtaminen nyt saattaa liittyä siihen. Olin pää vasemmalle kääntyneenä ja oilea lapaluulihas tuli kipeäksi ja nyt sitten tammikuisen jumpan jälkeen oireet tulivat pahempina kuin kolareissa.

Minullahan ei ole taustalla kuin yksi ainoa kolari ja sekin siten, että olin itse käytännössä (kai?) nollavauhdissa ja vääntymässä vasemmalle kun minun autoni osui vähintään 60km/h ajaneen auton kylkeen. Toinen kuski sanoi kyllä tehneensä väistöliikkeen, mutta ilmeisesti auton perä lähti heittelemään ja auto törmäsi kylki edellä keulaani. Arvailuja, sillä minulla on tilanteesta musta aukko omassa mielessä.

Enivei, minulle tuli sivuttaissuuntainen whiplash ja oireilu on ollut todella ärhäkkää juuri lapaluun vieresssä, vaikka tuorein fysiastri epäilee yläniskan ligamenttivammaa. C6-C7 nikamat ovat olleet alusta saakka äärimmäisen äksyjä vasemmalta puolelta, minne minun oireeni muutoinkin keskittyvät C2-nikaman lisäksi. Luin Yläraajojen hermopinteet-artikkelistä, että C7-juurisyndrooman oireilu heijastuisi juuri tuohon lapaluun seutuun.
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Touko 2011, 13:45

Aika samansorttinen vammamekanismi. Pitääkin pistää itselleen tuo olkapääasia jonnekin muistinsopukoihin, jos alkaa herjata vuosien saatossa. Minulla kun on koko tilanne muutenkin edelleen "päällä" eli kolarin jälkeisen oireet eivät ole missään vaiheessa vielä edes selvästi helpottaneet. Paitsi vakuutusyhtiön mukaan, joka on todennut minut jo kahdesti terveeksi näiltä osin...

Kyllä kävi tuossa eräänä iltana itselläänkin mielessä, että alan päivä päivältä kannattaa enemmän jenkkilän tyyppistä ostoterveydenhoitoa, jossa saat itse valita missä käyt ja maksaa käyntisi vakuutuksesta. Sitten tajusin, että ei jumantsuikka, vakuutuksesta! Siihen se hoidonsaanti sitten loppuisikin... Mutta kunnallisella puolella mitä olen tämän toisen riesani tiimoilta käynyt, on lopputulos ollut reseptipino ja printattu esite ja itsellään täysin heitteillejätetty olo. Eli JOS vain talous antaa periksi, niin hakeudu yksityiselle oireidesi kanssa. Kuitenkaan ymmärrykseni mukaan vakuutusteknisesti vammasi ei vanhene, jos vain joku erikoislääkäri pystyy perustellusti osoittaamaan syy-seurausyhteyden. Mutta eiköhän tuollakin joku porsaanreikä ole, viisaammat varmaan tietävät nämäkin :(
anzqu

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Kesä 2011, 01:35

Nikamasiirtymiä ilmeisesti useampia, eikä ryhtikään normaali ole?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Kesä 2011, 11:18

Siirtymä ei ymmärtääkseni suoranaisesti voi tulla päätetyöstä. Siinä kudokset tai luumassa syystä tai toisesta antaa periksi, jotta siirtymä voi syntyä. Näitä ns. passiivisen osajärjestelmän puutoksia voi paikata aktiivisen eli lihasjärjestelmän avulla. Eli tässäkin peräänkuulutetaan taas sitä kuuluisaa lihastukea nikamajärjestelmälle.

Normaaliksi lasketaan niskan tasolla muistaakseni vielä 2-3 mm siirtymä eli sun siirtymäs on selkeästi sen yli. Hyvää lisätietoa nikamasiirtymästä ja sen kuntoutukseta löydät täältä: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=274

Siinä puhutaan selän nikamasiirtymästä, mutta periaatteet ovat niskassa ihan samat. Kuntoutuksen käytännön toteutus on erilainen, mutta siinäkin periaatteet siis samat.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 02 Heinä 2011, 11:05

Vau !

oletpa saanut paljon aikaiseksi.

Ota torvelo lisäesimerkiksi toimittajan tapaamiseen.
Neuropsykilogin (kuntouttaja) mielestä vaikea-asteinen aivovamma, (kognitiivisten vaikeuksien takia), niskan vaikea-asteinen retkahdusvamma, autonomisen hermoston toiminta häiriö. Muuten niskaan ei oikein kukaan tutkinut, rtg ja mri "lähes" normaalit. Ei otettu taivutuskuvia saati fmri:tä. Sekä arvelut hermopleksuksen pahasta venähduysvammasta, venähdys, koska enmg löydökdet kutakuinkin normaalit.
OMT-terapeutti ei edes uskaltanut koskea niskaan, epäili tunnustelun perustella vaikeaa yläristiside vammaa.Mutta silti Kelan ja vakuutusyhtiön mielestä täysin työkykyinen työskentelemään raskaassa ja stressaavassa työssä - kotieläintila (lammas).

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 06 Heinä 2011, 20:42

Näinpä juuri, kovat on päiväkohtaiset vaihtelut. Tänään hyvä päivä ja huomisesta ei taas tiedä kukaan. Minulla palantunne pahenee yleensä iltaa kohden ja samalla tulee nielemisvaikeudet. Johtuisiko niskan väsymisestä, mene ja tiedä.
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Heinä 2011, 11:56

Asiaa! :D Loistojuttu, että pääset fysiatrille! Itsekin olen suuntaamassa parin viikon päästä Mikkeliin fysiatria tapaamaan.

Luulisihan sitä, että kaikkien tahojen kannalta olisi paras asia, että asiakas tutkittaisiin kerralla perusteellisesti ja mahdollisimman nopeasti saisi vaivaansa tarvitseman hoidon. Mutta mitä vielä, kun kaikkeen pitäisi olla se ihmepilleripelastus! Onhan minullakin todettu 15min työterveyslääkärikäynnin perusteella masennus, joka nyt kummittelee lopun elämääni sairastiedoissa. Ja heti tällä samaisella 15min käynnillä tarjottiin mielialalääkitystä, jotta jaksaisin työssä paremmin! Ja mitä menin hakemaan, oli lääkärin kannanotto huonoon työergonomiaan ja sen vaikutukseen fibromyalgiaoireitteni pahenemisen suhteen. Jepjep, masentuneeksi leimattiin, kun valitin työoloistani (=lääkärin palkanmaksajasta).

Kyllä sitä kaikenlaisia lääkäreitä tuolla yksityiselläkin sektorilla riittää. Pitää vaan aina kysellä muilta, että millainen lääkäri kukakin mahtaa olla ja seurata suosituksia. Toisaalta nämä nuoret pojat ovat olleet siinä mielessä mukavia lääkäreitä, etteivät he mene suinpäin tekemään diagnoosejaan, mutta googlen käyttö oireiden metsästyksessäkään ei aina välttämättä herätä luottamusta ;)
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Heinä 2011, 16:33

Minä olin pari päivää ennen työterveyslääkärikäyntiä juuri jutellut psyk.sairaanhoitajan kanssa olotilastani fibro-sopeutumisvalmennuksessa ja hän nimenomaan sanoi, etten minä mikään masentunut ole vaan burnoutin partaalla. Ja kehotti käymään työterveyslääkärillä puhumassa asiasta, josko saisin jotain muutosta työoloihin. Ja muutos olisi ollut pilleripurkki :D Lääkäri antoi minulle kotiin(!) BDI-testin tehtäväksi ja tarjosi mielialalääkitystä jo valmiiksi ennen testitulosta. Ja minähän kieltäydyin lääkkeistä, jolloin piti jäädä miettimään asiaa ja varata uusi aika parin viikon päähän. No, työsuhteeni loppui, niin jäi tuo kontrollikäynti sitten käymättä. Tein samaisen nettiversion BDI-testistä, eikä pisteet riittäneet lähimaillekaan masennusdiagnoosia ;) Ja muutenkin olotila koheni kummasti kun sai kuukauden nukkua uupumustaan pois ilman työkuormitusta...

Piti muuten testata tuota neuvomaasi liikettä ja mieletön rutina ainakin kuului niskasta hartioita myöten :D Samaisella seudulla minullakin kipua on, lisäksi C5-6 välissä. Oma liikkeeni joka tehdään joko makuullaan tai selkä seinää vasten kasvot suoraan eteenpäin ja liu'utetaan sitten takaraivoa pintaa pitkin ylöspäin pari senttiä, pito ja palautus, käy tällä hetkellä liikaa kallonpohjaan ja pahentaa olotilaa.
anzqu

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely