Gindanin seikkailut huimauksen parissa

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Touko 2011, 20:21

Tsemppiä, Gindan, eiköhän se sullakin ole niskaperäistä. Sitä paitsi, jos se yleislääkärin mielestä on psyykkistä, on se melko varma merkki siitä, ettei vika ainakaan siellä psyykkisellä puolella ole... :twisted:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja gindan » 05 Touko 2011, 21:28

Kiitokset tsempistä. Kyllä ainakin vielä jaksan uskoa että kyse on niskoista ja/tai hermostosta, mikä tässä temppuilee.

Toki pidempi sairastelu ja epätietoisuus vaikuttaa varmasti myös mieleen, joka vaikuttaa ainakin jollain lailla takaisin fyysiseen puoleen. Mutta siitä olen itsekin suht varma että lähtöjään tämä on fyysistä. Henkinen puoli voi olla mukana korkeintaan pahentamassa tilannetta.

Viime viikolla aivan rehellisesti sanottuna meni hiukan mentaalipuolellakin yli, kun ongelmat työsuhteen jatkumisen suhteen yllättäen aktualisoituivat. Mutta luulisin tämän nyt hellittäneen, joten siinä mielessä ollaan jälleen ruudussa A.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 12 Touko 2011, 16:35

Noin, tulipahan viimein käytyä fysioterapeutin luona. Vääntelyn ja kääntelyn lopputulos oli että niska on jossain määrin yliliikkuva ja yläpäässä on tiukkuutta. Käytännössä suurtakin arkuutta esiintyi aivan kallon juuressa. Syvät lihakset ovat surkeassa kunnossa, joten hoito on nyt ensi sijassa niiden voimistamista. Eli sellaista leuka sisään/rintaan harjoitusta selin makuulla pitäisi suorittaa.

Muutoin olo on nyt onneksi tasoittunut ja parantunutkin jossain määrin. Jos pari viikkoa sitten seilasin kamalan ja huonon olon välimaastossa, nyt voisi sanoa että olo on pääsääntöisesti kohtalainen muutamia lyhyitä poikkeuksia lukuunottamatta.

Josko se tästä...
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 16 Touko 2011, 16:10

gindan kirjoitti:Olen alkanut kallistua sille kannalle että olen kehittänyt itselleni jonkin sortin ahdistuneisuushäiriön lähtien näistä huimausoireista sydänoireiden kautta viimeisin kahden viikon aikana ilmenneisiin elävän elämän haasteisiin/ongelmiin.

Olisiko siis vaan niin että meikäläiseltäkin on vain nyt vastoinkäymisten summana mennyt ns. kuppi nurin... ei kiva, mutta toisaalta se voisi selittää paljon viime aikoina kokemaani oireilua.

Tervehdys Gindan,

ollaan kohtalotovereita. Minullakin on tämän kevään aikana mennyt "kuppi" nurin. Niskap*ska vaivaa eikä öisin saa unta tai jos saa, niin pätkissä.

Mikä johtuu mistäkin, on vaikea sanoa. Oliko ensin niska ja muut kivut, ja siitä seurasi sitten kipuperäinen depressio? Vai hiipikö depressio salakavalasti mieheen ja sitten tuli niskakipuakin.

Lääkätiede kun on todennut mittaamalla, että jostain syystä niskakipupotilailla on muita alempia serotoniinipitoisuuksia.

Minä en ole lääkäri, vaan kohtolotoveri. Eikä minua kiinnosta oikeastaan mikä johtuu mistäkin. Sama se diagnoosille, jos vain jostain löytyy terapia mikä tepsii.

Sanoisin nyt näiden omien kokemusteni ja lääkärin (fysiatri) neuvojen perusteella että:

* sympaattinen hermosto se sinut yöllä hereillä pitää - sympaattisen hermoston kuuluisi mennä nukkumaan yöllä ja sen vastavaikuttajan, parasympaticuksen aktivoitua - vaan meillä ei näin käy - siksi sydän hakkaa, verenpaine on 160/100 ja pulssi hakkaa - ja hikoiluttaa - kaikki muuten pakene-tai-taistele-reaktion vaikutuksia vissiin - adrenaalireaktio siis

* bentsodiatsepiineistä voi yrittää hetkellistä apua hakea mutta a) niihin syntyy tottumus ja toleranssi (lakkaavat tepsimästä) ja b) niihin jää koukkuun - myös Sirdalud on bentso!

* parempi kun yrittää tullaa ongelman kanssa omin voimin, pehmein konstein! vain äärimmäisessä hädässä bentsoa tms.

* sympaattisen hermoston rauhoittelussa kotikonstein olen vielä oppipoika itsekin, mutta muutama konsti:

- kahvi ja tee kokonaan pois! - varsinkin kahvi on paha sympaticuksen piiskaaja. Kahvin kofeiini itseasiassa buustaa elimistön adrenaliinineritystä - ja adrenaliini on vihonviimeinen aine jota kaipaat kroppaasi lisää!

- opin aikoinaan ns. itsehypnoosin - se ei ole vaikeaa jos tietää miltä hypnoosi tuntuu - käy hypnotisoijan luona, niin saat fiiliksen siitä kuinka transsiin vaipuminen sujuu - sen jälkeen sama tila on helppo hakea omin päin hämärässä huoneessa sängyssä makaamalla ja ajatuksen voimalla

- miksi hypnoosi on kiinnostava tila: siinä minä ja alitajunnan välinen tiukka raja hetkeksi hämärtyy ja pääset ehkä herkemmin "juttelemaan" aivojesi tiedostomattomalle osalle - joka ohjaa sitä sympaattista hermostoa! Juttelussa muista yksi sääntö: tiedostamaton minä ei oikein ymmärrä loogista käsitettä negaatio eli EI-sanaa. Joten älä käskytä tiedostamatonta tyyliin "Ei hermostuta, ei hikoiluta" koska aliminä droppaa noista ne ei-sanat veks ja toteuttaa vain käskyt "hermostu, hikoile" jne :) Kinkkistä, eikö? :) Mutta kyllä se rupeaa sujumaan kun tajuat niksin. Eli aliminälle jutellaan "Kaikki on hyvin, turvallista ja rauhallista, on hyvä olla jne" Joku sanoisi tuota yberpositiiviseksi jutuksi

- alkoholi hidastaa hermojen toimintaa - ja auttaa siksi myös esim. sympaticuksen yliaktivaatioon tai unensaantiin - mutta VARO: alkoholi on huono lääke. Se pumppaa serotoniinivarannot tyhjiin, uni on huonoa ja seuraavana aamuna hermostoperäiset oireet tulevat 2x takaisin - joten mieluummin vaikka betnsoja kuin alkoholia lääkkeeksi

- kylmä hidastaa hermosolujen toimintaa ja helpottaa kipuja - kylmäpussi siis niskalle - max 10 min - väliin ohutta flannellia tms. jos tuntuu liian kylmältä - kannattaa tehdä käsittely ennen nukkumaan menoa, toivon mukaan sympaattiset hermotkin rauhoittuvat

- lääkkeistä turvallisia sympaattisen hermoston rauhoittelijoita ovat mm. betasalpaajat. Oletko tsekannut verenpainettasi ja pulssiasi yöllä? Betasalpaajat auttaisivat noihinkin.

- Antti Heikkilän kirjassa "Siunattu Kipu" (joka on kirjana 50%:sti paskaa :), väitetään, että ns. kuivaharjaus karkealla pyyhkeellä (tai harjalla) auttaisi rauhoittelemaan sympaattista hermostoa - en tiedä ja Heikkilän epäluotettavuuden lähteenä tuntien en suosittele tietona tuota kenellekkään, tuonpa tässä vain esille arvioitavaksi

Kuten itsekin arvetit, niin sinulla saattaa olla myös ahdistusta/masennusta taustalla. Ainakin itse epäilen sitä. Ainakin voi olla serotoniinivajausta, mikä altistaa herkistyneelle kivuntuntemiselle. Siihen auttaa Cipramil tyyppiset lääkkeet. Joten pyydä lääkäriäsi testaamaan "masennus". Se on sellainen testi, ettei ole kovin vaikea ruksia siitä itselleen pinnoja kotin, niin että varmasti täyttää masennuksen kriteerit (varmaan lääketeollisuuden kehittämä testi :) Mutta Cipramilista on se hyöty, että se parantaa noita serotoniini tasoja, rauhoittaa autonomista hermostoa ja nostattaa kipukynnystä. Annos ei tarvitse olla kovin suuri 5-10 mg/vrk.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Touko 2011, 21:10

posi+iivinen kirjoitti: - kahvi ja tee kokonaan pois! - varsinkin kahvi on paha sympaticuksen piiskaaja. Kahvin kofeiini itseasiassa buustaa elimistön adrenaliinineritystä - ja adrenaliini on vihonviimeinen aine jota kaipaat kroppaasi lisää!

- opin aikoinaan ns. itsehypnoosin - se ei ole vaikeaa jos tietää miltä hypnoosi tuntuu - käy hypnotisoijan luona, niin saat fiiliksen siitä kuinka transsiin vaipuminen sujuu - sen jälkeen sama tila on helppo hakea omin päin hämärässä huoneessa sängyssä makaamalla ja ajatuksen voimalla

Kiinnostava vastaus sinulla Gindanille. Kofeiinista täysin samaa mieltä kuin posi+tiivinen. En kestä sitä juuri ollenkaan ja huomaan tuon hermoston kiihtymisen.

Hypnoosi ei toiminut minulla lainkaan. Itsellä autonomisen?/sympaattisen hermoston rauhoittamiseen auttaa pitkät rentoutussessiot ja kraniosakraaliterapia ja bentso silloin tällöin. Beetasalpaajaa ei ole tullut testattua vuosiin, mutta kannattaisikohan tuota testata uudestaan, hmmm...
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 17 Touko 2011, 00:03

fedja kirjoitti:Hypnoosi ei toiminut minulla lainkaan. Itsellä autonomisen?/sympaattisen hermoston rauhoittamiseen auttaa pitkät rentoutussessiot ja kraniosakraaliterapia ja bentso silloin tällöin. Beetasalpaajaa ei ole tullut testattua vuosiin, mutta kannattaisikohan tuota testata uudestaan, hmmm...

Tarkkuutta: Puhuinkin itsehypnoosista

Kyllä autosuggestio pelaa, kun sen osaa. Saan koska vain 6-10 pinnaa pois verenpainearvoista itsehypnoosin voimalla. Se on paljon. Verrokkina esim. yleinen verenpainelääke Propral. Saat ottaa sitä normiannoksen 20 mg jotta saat saman vaikutuksen.

Muista, että autonomista hermostoa käskyttää sinun Id, tiedostamaton minäsi, aivojesi primitiivisimmät ja vanhimmat osat. Se ei ole tahdon vallassasi, mutta voi "jutella" sille. Tiedän kaksi tapaa, joilla Id, tahdosta riippumattomaan aivojen osaan saa yhteyden.

Yksi on palleahengitys, joka on esim. joogan perusta.

Tapa numero kaksi on sitten autosuggestio, itsehypnoosi tai transsi. Kutsu sitä miksi haluat. Myös joogassa on siihen liittyviä elementtejä, vaikkei sitä juuri hyödynnetäkään keskusteluun Id:in kanssa.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja gindan » 17 Touko 2011, 12:21

Mielenkiintoinen ehdotelma :)

Olen itsekin koittanut tutkiskella hermostoon liittyviä asioita. Ei vain vielä ole osunut sellaista lääkäriä kohdalle, joka olisi halunnut ottaa mitään kantaa asiaan. Ilmeisesti "hermoston toimintahäiriö" ei sinänsä ole sairaus..

Jossain vaiheessa olen ajatellut että sympaattinen ja parasympaattinen hermostoni toimivat väärin päin. Eli päiväsaikaan, kun pitäisi olla virkeä, syke laskee alas. Sitten kun pitäisi mennä nukkumaan, ei nukutakaan vaikka väsyttää.

Uniongelmiin ja myös tähän päälle puskeneeseen levottomuuteen olen nyt pari viikkoa syönyt mirtatsapiinia, joka tuntuu ainakin auttavan nukkumiseen. Tosin hieman liiankin hyvin. Ei meinaa aamuisin päästä sängystä ylös sitten millään. Lisäksi olo on ollut viime päivinä hieman kummallinen. Olisiko mirtatsapiinin sivuoire vai jotain muuta. Tämä näissä lääkkeissä on ongelmana. Kun niitä alkaa syömään, ei enää tiedä mikä johtuu lääkkeestä ja mikä jostain muusta.

Sirdaludia olen popsinut edelleen. Tämä ei minussa aiheuta suuremmin väsymystä. Sen vuoksi se ei nukahtamiseenkaan auttanut.

Vointi on näillä tempuin (tai niistä huolimatta) tasoittunut jonnekin kohtalaisen ja huonon välimaastoon.

Itse olen sitä mieltä että tilanteeni johtuvat niskasta sekä jonkinlaisesta hermostollisesta häiriötilasta. Tietysti on mahdollista että kyseessä olisi pelkästään hermostollista oireilua, mutta uskon sen verran lääkäreihin että niskaperäistä on tässä ainakin mukana. Tämän lisäksi oletan että jonkinlainen ahdistuneisuushäiriö pahentaa tai ainakin pahensi näitä tuntemuksia (nyt en enää tiedä johtuvatko tuntemukset vieläkin jatkuvasta ahdistuneisuudesta vai lääkkeestä...).

Viikon päästä on seuraava aika lääkärille, jolloin pitää tätä lääkitystä pohtia uudelleen. Pitää yrittää myös keskustella näistä hermoasioista, jos vaikka saisi jotain vahvistusta siihen puoleen. Hän nimittäin jossain vaiheessa sivulauseessa mainitsi jotain hermostollisuudesta.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Touko 2011, 16:23

posi+iivinen kirjoitti:Kyllä autosuggestio pelaa, kun sen osaa. Saan koska vain 6-10 pinnaa pois verenpainearvoista itsehypnoosin voimalla. Se on paljon. Verrokkina esim. yleinen verenpainelääke Propral. Saat ottaa sitä normiannoksen 20 mg jotta saat saman vaikutuksen.

Muista, että autonomista hermostoa käskyttää sinun Id, tiedostamaton minäsi, aivojesi primitiivisimmät ja vanhimmat osat. Se ei ole tahdon vallassasi, mutta voi "jutella" sille. Tiedän kaksi tapaa, joilla Id, tahdosta riippumattomaan aivojen osaan saa yhteyden.

Yksi on palleahengitys, joka on esim. joogan perusta.

Tapa numero kaksi on sitten autosuggestio, itsehypnoosi tai transsi. Kutsu sitä miksi haluat. Myös joogassa on siihen liittyviä elementtejä, vaikkei sitä juuri hyödynnetäkään keskusteluun Id:in kanssa.

Kas, kas. Tuliko minulla lukuvirhe. Enhän minä voi tehdä virheitä ü ü. No, taitaa mennä väsymyksen ja huonon keskittymiskyvyn piikkiin. Palstalla on meitä aivovammaisia, joilla menee myös asiat sekaisin. Taidat olla tarkan markan miehiä tai naisia ü.

Rentoutushan on itsesuggestiota, ja puhelut itsensä kanssa myös, mitä myös itsekin harjoitan. En ole mittarilla katsonut paljonko saan sillä vaikutettua verenpaineeseen ja sykkeeseen, mutta oletettavasti huomattavasti.

Ja palleahengityksestä. Uskon, että toisille auttaa toisille ei. Luultavasti löytämäsi keinot ovat hyviä juuri sinulle, mutta jokainen itselleen ratkaisuja etsivä löytää kokeilemalla ja vinkkien kautta omat konstinsa, eivätkä ne kaikilla ole samat. Aivovamma ja selkäydintason retkahdusvamma niskajännityksen kanssa tekee autonomisen hermoston toiminnasta/hengityksestä-hengityksen rytmityksestä astetta kompleksisemman jutun ja konstisi eivät välttämättä yksioikoisesti toimi, mutta kyllähän löytämistäsi keinoista voi vinkkejä/ideoita itselle ottaa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 18 Touko 2011, 11:51

En usko huuhaahan, olen taipuvainen tieteelliseen, analyyttiseen ja järkiperäiseen ajatteluun. Siksi tykkään pitäytyä faktoissa ja pitävässä pohjassa - ja erikseen mainitsen jos jokin asia on mielestäni vähän huteralla pohjalla kuten tuossa Heikkilä kommentissanikin tein.

Palleahengitys: pallea on kehon ainoa lihas, jota käskyttää sekä tahdonalainen että autonominen hermosto.

Siten palleahengityksellä saa takuuvarmasti yhteyden autonomiseen hermostoonsa. Se mitä sillä aikaansaadulla yhteydellä sitten aikaansaa, on itsekunkin oma asia ja tässä varmaan on yksilöllisiä eroja.

Mutta yhteys palleahengityksellä tiedostamattomaan taatusti syntyy - jos nyt ylipäänsä on kroppa sen vielä ehjä että on ne "kaapelit" sinne olemassa.

Kaikki nämä itämaiset "mytologiat" ja "filosofiat" tyyliin jooga, TM jne nojaavat muuten hengityskontrolliin ja palleahengitykseen.

Autosuggestiollakin saa sellaisia tuloksia aikaiseksi kuin mihin sitä osaa käyttää. Se on vain työkalu ja käyttäjästä riippuu, miltä jälki näyttää. Yksi ei saa moottorisahalla edes polttopuita pätkittyä ja toinen tekee sillä taideteoksia.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 18 Touko 2011, 12:20

gindan kirjoitti:Mielenkiintoinen ehdotelma :)

Lienee vähän enemmänkin kuin vain "ehdotelma". Lainaus kirjasta "Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot" kirjasta (Hoogland-Sandström-Hoeven et al), jota parhaillaan luen:

"Tunne-elämän alueella olevat ongelmat (esimerkiksi pitkään jatkuva kiputunne) eivät kuitenka salli sympaattisen hermoston ja sisäerityksen palautua lepotasolle edes unen aikana. Tällöin syntyy autonomisen hermoston toimintaan epätasapainotila: sympaattinen rasitushermosto toimii jatkuvasti kun taas parasympaattisen palautumishermoston toiminta vaimenee. Tällaisen epätasapainon seurauksena elimistö sairastuu (nk. stressisairaudet)."

gindan kirjoitti:Olisiko mirtatsapiinin sivuoire vai jotain muuta.

On. Väsymys on mirtsapiinin sivuvaikutus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mirtatsapiini

gindan kirjoitti:Sirdaludia olen popsinut edelleen. Tämä ei minussa aiheuta suuremmin väsymystä. Sen vuoksi se ei nukahtamiseenkaan auttanut.

Ei kait kun olet syönyt sitä ilmeisen liikaa ja sinulle on kehittynyt toleranssi. Bentsot kehittävät nopeasti toleranssin elimistössä. Siksi niitä pitäisi käyttää harkiten ja vain hetkellisesti.

gindan kirjoitti:Itse olen sitä mieltä että tilanteeni johtuvat niskasta sekä jonkinlaisesta hermostollisesta häiriötilasta. Tietysti on mahdollista että kyseessä olisi pelkästään hermostollista oireilua, mutta uskon sen verran lääkäreihin että niskaperäistä on tässä ainakin mukana.

Veikkaan, että 80% oireistasi selittyy psyykkeellä ja stressillä. Kun saat sen puolen kuntoon, saat loput 20% fyysisistä ongelmista hoidettua kevyellä fysioterapialla tai omatoimisestikin kuntoon.

gindan kirjoitti: Tämän lisäksi oletan että jonkinlainen ahdistuneisuushäiriö pahentaa tai ainakin pahensi näitä tuntemuksia (nyt en enää tiedä johtuvatko tuntemukset vieläkin jatkuvasta ahdistuneisuudesta vai lääkkeestä...).

Omasta kokemuksestani voin sanoa: ahdistus pahentaa niitä fyysisiä tuntemuksia potenssiin kaksi. Ainakin itselläni helpotus löytyi SRRI-lääkityksestä, joka vähensi ahdistusta ja nosti kipukynnystä. Niinpä kivutkin ovat lievittyneet. Lisäksi mieli on positiivinen nyt ja jaksan uskoa, että tästä palataan vielä takaisin entistä vahvempana.

gindan kirjoitti: Viikon päästä on seuraava aika lääkärille, jolloin pitää tätä lääkitystä pohtia uudelleen. Pitää yrittää myös keskustella näistä hermoasioista, jos vaikka saisi jotain vahvistusta siihen puoleen. Hän nimittäin jossain vaiheessa sivulauseessa mainitsi jotain hermostollisuudesta.

Ainakin noiden antamasi infomaation perusteella kuulostat niin kohtalotoveriltani, että voisit kokeilla samaa kuin minäkin ja katso pääset sillä takaisin terveiden kirjoihin:
- 100% sairasloma tai toimettomuus - stressaamattomuus mistään
- peruslääkityksenä Cipralex (5 tai 10 mg)
- sympaattisen hermoston ylikierrokset kuriin tarvittaessa beetasalpaajilla (ei bentsoilla! ei ainakaan jatkuvasti!), minä mittaan ylikierrokset verenpaineesta ja lääkitsen vasta sitten jos tarvis on
- jos oikein ahdistaa, niin siihen voisi ottaa bentsoa - esim temestaa - mutta ei jatkuvasti! - suosittelen kuitenkin tuohonkin mieluummin palleahengitystä ja mietiskelyä, ahdistusta voi hallita noillakin konsteilla
- kipukohtia hoidat tarvittaessa kylmäpussilla
- fyysisenä treeniä HYVIN kevyttä treeniä, esim käveleskelyä luonnossa tai vesikävelyä rauhalliseen tahtiin uimahallissa - uidakin voi, jos osaat tehdä sen niskaa jännittämättä, esim selkäuintia (mutta EI rintauintia)
- lisäksi päivittäin itserentoutusharjoituksia ja itsehypnoosia, positiivisia mielikuvaharjoituksia.
- ravinto: vähennä hiilihydraatteja, alkoholi KOKONAAN pois - samoin muut nautintoaineet varsinkin kahvi
- lisäravinteista kannattaa huolehtia, että saa RIITTÄVÄSTI magnesiumia ja kalsiumia. Lisäksi on hyvä varmistaa, että B-vitamiineja on tarjolla. Ainakin itse olen huomannut, että kroppa kuluttaa niitä aivan vimmatusti tällä hetkellä. Normaalisti silloin tällöin ottamani voimakkaan B-monivitamiinitabletin haistaa vessassa käydessä mutta ei nykyään! Ilmeisesti kaikki kuluu!
- kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä kannattaa nauttia päivittäin - jotkut sanovat että paras aika olisi illalla - en tiedä - pääasia lienee, että nauttii - EPA-happoa tarvitaan nimittäin serotoniinin ja muiden välittäjäaineiden synteesissä ja niistä sinullakin on pulaa kun kerran ahdistaa ja masennusta pukkaa päälle (kipu kuluttaa serotoniinivarastoja!)
- älä sorru kapseli Omega3-valmisteisiin - ne ovat huonoja ja sisältävät härskiintynyttä kalaöljyä tai jopa kemiallisesti manipuloituja - parhaita ovat nämä Möllerin pullosta otettavat öljyt (saa Apteekista). Niistä maistaa onko tavara kunnossa (kunnossa oleva öljy maistuu miedolle) Säilytä pullo jääkaapissa.

Ainakin noilla tempuilla minä olen saanut suunnan kääntymään takaisin kohti päivänvaloa. En ole 100% terve, mutta muutos parempaan päin on selvästi menossa.

Sitten se tärkein asia, kun rupeaa voimavarat riittämään: sinun pitää miettiä ehkä elämässä vähän asioita uusiksi. Stressin, fyysisen aktiviteetin, vastuiden, sitoumusten, työuran ja monen muun asian yhtälöä. Vaadit ehkä itseltäsi liikaa?

Tsemppiä! Eiköhän täältä vielä nousta ja pistähän kuulumisia.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja gindan » 25 Touko 2011, 11:59

Täällä on taas viikko menty eteenpäin. Olotila on edelleenkin "tasainen" eli ei mitenkään terve ja normaali, mutta toisaalta mitään normaalia toimintaa estävää oireiluakaan ei ole esiintynyt.

Koko ajan on hiukan heittävä olo eli tasapaino vallitsevan ympäristön kanssa on hiukan hakusessa. Takaraivopäänsärkyä on lievänä myös jatkuvasti. Lisäksi ilmeisesti nuo niskajumppaliikkeet ovat ärsyttäneet yläselkää, sillä lapojen korkeudella esiintyy pientä kipuilua.

Plussapuolella on se että en ole pariin viikkoon kärsinyt pahoinvoinnista ja siten en ole syönyt myöskään pahoinvointilääkkeitä. Myös särkylääkkeettä olen ollut sen samaisen pari viikkoa. Alkoi tuntumaan että syön niitä osin huvikseni ja paremman puutteessa, joten ajattelin ottaa itseäni niskasta siinä asiassa.

Fysioterapeuttikin löysi tiukkuutta niskasta tai oikeastaan aivan kallon alareunalta / kallon alta. Sieltä se takaraivosärkykin tuntuu lähtevän.

gindan kirjoitti:
Sirdaludia olen popsinut edelleen. Tämä ei minussa aiheuta suuremmin väsymystä. Sen vuoksi se ei nukahtamiseenkaan auttanut.
Ei kait kun olet syönyt sitä ilmeisen liikaa ja sinulle on kehittynyt toleranssi. Bentsot kehittävät nopeasti toleranssin elimistössä. Siksi niitä pitäisi käyttää harkiten ja vain hetkellisesti.
Itseasiassa minuun tuo ei ole väsyttävästi vaikuttanut missään vaiheessa eli ei johdu toleranssin kehittymisestä. Ehkä siitä lievästi raukeampi olo saattaa tulla, mutta ei siitä minulle nukahtamislääkkeeksi ollut. Joka tapauksessa lopetin näidenkin syömisen ainakin toistaiseksi. Täytyy ottaa uusi kuuri taas jossain vaiheessa, jos homma ei ala helpottamaan ja edelleen uskotaan niskajumin olevan hankaluuksien taustalla.

Sirdaludhan ei kuulu bentsoihin. Vaikuttava aine on titsanidiini, jonka vaikutusmekanismi on ymmärtääkseni jokseenkin erilainen kuin bentsodiatsepiinin. Myös titsanidiinin koukuttavuus on ymmärtämäni mukaan lievempi - varsinkin pienillä annoksilla.

gindan kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että tilanteeni johtuvat niskasta sekä jonkinlaisesta hermostollisesta häiriötilasta. Tietysti on mahdollista että kyseessä olisi pelkästään hermostollista oireilua, mutta uskon sen verran lääkäreihin että niskaperäistä on tässä ainakin mukana.
Veikkaan, että 80% oireistasi selittyy psyykkeellä ja stressillä. Kun saat sen puolen kuntoon, saat loput 20% fyysisistä ongelmista hoidettua kevyellä fysioterapialla tai omatoimisestikin kuntoon.
Itse arvelen tällä hetkellä että hommassa on mukana niskaa, niskalähtöistä autonomisen hermoston pelleilyä, höystettynä lievällä ahdistuksella. Tällaiseen lopputulokseen nyt lääkärin kanssa ainakin saavuttiin.

Eli hoidetaan niskaa fysioterapian keinoin ja lisäksi syön mirtatsapiinia uniongelmaan ja hermoston/ahdistuksen rauhoittamiseen. Kuukauden kuluttua katsotaan miltä näyttää.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 25 Touko 2011, 12:18

Saattaa kannattaa kokeilla kaiken jumppauksen rauhoittamista. Ainakin minulla kroppa oli siinä tilassa että kuntoutus oli pikemminkin rampauttamista.

Fysioterapeuteilla kun on yleensä "into" teetättää koko rahan edestä, mikä voi väärässä pisteessä olevalle hoidokille olla myrkkyä. Vähän kuten ylikunnossa oleva urheilija: silloin kaikki harjoitus on vain haitaksi ja ainoa mikä auttaa on lepo.

Itse ainakin huomasin, että kroppa pääsi suistumaan tilaan jossa se ei enää kykene suoriutumaan edes kevyestä fyysisestä harjoituksesta vaan vain stressaantuu siitäkin lisää. Jos sellaisen tilan itsessään havaitsee/epäilee, niin täyslepo päälle.

Itselläni lähti homma oikenemaan:

2 viikon täyslepo kaikesta treenaamisesta ja rasituksesta, päälle annettiin vain rauhoittavaa akupunktiota ja lymfaterapiaa.

Nyt olen pikku hiljaa aloitelemassa ominpäin treenausta. Sekin on tyyliltään varovaisen venyttelevää. Fysioterapiajumppaan menen vasta kun tunnen että kroppa sen kestää.

Ainakin itselläni takaraivojumputus on merkki siitä, että nyt on rasitettu liikaa.

PS. Sirdalud on täyttää kyllä kemialliselta koostumukseltaan bentsodiatsepiinin määritelmän eli sieltä löytyy sekä se bentseeni-rengas että diatsepiini-sakara. Myös farmakologisesti Sirdalud käyttätyy pitkälti bentsojen tapaan eli vaikutta keskushermostoon, vaikkei bentsojen luettelossa olekkaan.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 27 Touko 2011, 13:34

Sinullekin Gindan tiedoksi (ja muille samantyyppisen oireiston kanssa taisteleville):

Sinullakin kun oli tuota takaraivosärkyä ja tiukkuutta, niin minulla tuloksia on tuottanut seuraava resepti:

-SSRI-lääkitys masennuksen, ahdistuksen ja yleisen serotoniinivajeen korjaamiseen (Cipralex on lääkkeen nimi) - ei sivuvaikutuksia tuosta lääkkestä - SSRI-lääkitys toistaiseksi jatkuvaa pienellä annoksella
- lisäravinteissa käytössä laadukas kalaöjy ja satunnaisesti B-vitamiini ja magnesium
- sympaattisen hermoston ylikierroksiin beetasalpaajat ja itsehypnoosi mutta lääkettä annostelen vain tarpeen mukaan - ei jatkuvasti - ei tarvetta enää vähään aikaan kun sain ylikierrokset pois ja tilanteen normalisoitua - elimistö pitää balanssin nyt itse

Noiden toimenpiteiden jälkeen olin jo miltei työkykyinen. Enää jäljellä hieman tiukkuutta yläniskassa ihan kuten sinullakin ja takaraivosärkyä. Noiden epäilin osaltaan olevan hieman "jälkisärkyä" ja mm. kalvojen aristusta.

Noihin otin täsmähoitona :

- akupunktio (valittettavasti en osaa sanoa pisteiden nimiä, selässä ja niskassa ja päässä ne pisteet kuitenkin olivat) - tämä lievitti lihasten tiukkuutta selvästi yhdessä rentousharjoitusten kanssa

- mainittakoon, että akupunktiossa käsiteltiin myös ns. rintarangan pisteet- joilla on sympaattista hermostoa rauhoittava vaikoitus - varsinkin ensimäisellä hoitokerralla nuo pisteet olivat tajuttoman kipeitä ja antoivat hyvän vasteen - akupunktiollakin voi siis taitava hoitaja hoitaa autonomisen hermoston ylikierroksia vähän rauhallisemmiksi...

- takaraivosärkyyn auttoi yllättäen erikoinen hoitomuoto, jota harva hoksaa pyytää - oma fysioterapeuttinikin oli vähän vastahakoinen, pitäen sitä kait "ei-vaikuttavana hoitona" tähän vaivaan. Kyseessä on lymfaterapeuttinen hoitomuoto. Minulle se annettiin suomalaisperäisellä keksinnöllä nimeltä LympfaTouch. Tässä esite. http://www.lymphatouch.com/fi/component ... ?ItemId=27 Tuossa esitteessä kyllä mainitaan myös niska-hartiaongelmat, joten on erikoista, ettei tuosta ole tämän enempää ollut juttua/kokemusta missään?

Noita laitteita on Suomessa kait joku 16 kpl eri puolilla Suomea.

Hoitoa vaikeuttaa niskan alueella jos on runsaasti karvoitusta... ikävä kyllä.

Mutta itsellä yksi ainoa käsittelykerta vei takaraivojomotukset tiehensä. Kyseessä liene ollut ns. jälkisärkytila, jossa lymfakierto ei ollut vielä ehtinyt poistaa kaikkea kuonaa. Katsotaan kuinka tilanne pysyy. Voin suositella kuitenkin tuota kokeiltavaksi, koska riskejä tuossa terapiassa ei ole! Liekö tuossa sitten jotain craniaali-sakraaliterapiamaista kun saadaan nestekierto käyntiin :)
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja gindan » 06 Heinä 2011, 13:56

Päivitetäänpä hieman. Olotila on ollut vaihteleva, muttei missään vaiheessa ns. hyvä.

Kardiologin ja neurologin olen tässä välissä tavannut ja näiden kahden käynnin jälkeen lopputulema on se että kyseessä on autonomisen hermoston toimintahäiriö, joka mahdollisesti on niskaperäinen. Tai ainakin niskan ongelmat vaikeuttavat tilannetta. Uusi lääkitys tuohon hermostohäiriöön tuntuu tässä kohtaa toimivan - pari päivää mennyt kohtalisen mukavasti.

Tänään kävin uuden OMT-fyssarin luona ja hän oli sitä mieltä että hommassa on mukana niskaongelmaa. Minulla on ilmeisesti ainakin kolme seikkaa pielessä:
1. Syvien lihasten kunto on heikko
2. Nikamat C2-C3 liikkuvat yhtenä könttinä eli liikkuvuus tuosta välistä on korvaantunut yliliikkuvuudella ylä- ja alapuolella
3. Lihasten tiukkuudessa on selvä puoliero, jonka mahdollinen seuraus on se että yläniska viestittää tasapainokeskusta epäsymmetrisesti

Jatkan siis syvien lihasten treenaamista. Lisäksi tuli teippi niskaan. Hoito jatkuu kesälomien jälkeen elokuussa.

Täytyy sanoa että juuri nyt olen hieman toiveikas tämän homman suhteen. Ensinnäkin löytyi neurologi, jonka kanssa pääsin keskustelemaan tuon hermostohäiriön läpikotaisin ja lääkityskin tuntuu saavan jotain aikaan. Toisekseen tämä uusi fyssari oikeasti löysi asioita, joita hänen mielestään voi ja pitää fysioterapialla hoitaa.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 20 Heinä 2011, 01:10

Tänään kävin uuden OMT-fyssarin luona ja hän oli sitä mieltä että hommassa on mukana niskaongelmaa. Minulla on ilmeisesti ainakin kolme seikkaa pielessä:
1. Syvien lihasten kunto on heikko
2. Nikamat C2-C3 liikkuvat yhtenä könttinä eli liikkuvuus tuosta välistä on korvaantunut yliliikkuvuudella ylä- ja alapuolella
3. Lihasten tiukkuudessa on selvä puoliero, jonka mahdollinen seuraus on se että yläniska viestittää tasapainokeskusta epäsymmetrisesti
Jo se on kumma, kun ensin käyn yhden OMT-fyssarin luona pari kuukautta ja hän ei löydä miehestä mitään varsinaista vikaa. Sitten tämä toinen kertoo että niskassa on monikin asia pielessä. Tämän lisäksi kävin erään urheiluhierojan luona, joka katsoi minua ja totesi että koko mies on vinossa ts. lantio oli noin 4 senttiä vinossa. Tuo saattaa hyvinkin selittää tuon fyssarin havaitsemaa puolieroa lihasten tiukkuudessa. Tätä suoristeltiin sitten parilla käsittelyllä... vaikutus oli ainakin se että kävely tuntui alkuun kummalliselta, kun vaikutti siltä että toinen jalka olisi pidentynyt muutamalla sentillä. Mielenkiinnolla odotan että vaikuttaako tämä ylempänä...
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely