Gindanin seikkailut huimauksen parissa

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Gindanin seikkailut huimauksen parissa

ViestiKirjoittaja gindan » 24 Huhti 2011, 22:44

Olen kirjoitellut tänne aiemminkin. Tarinani alkuvaiheet löytyvät tuolta: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... &start=150

Pieni jatkokertomus meni tuonne: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... sc&start=7

Minun oireeni ovat siis olleet myös moninaisia ja moninaisia ovat olleet myös tutkimukset. Mutta mitään ei siis ole löytynyt. Nyt alkaa allekirjoittaneeseen hiipiä epätoivo. Ellei tämä johdu niskoista, niin mistä sitten? Toisin sanoen nyt en halua edes muita vaihtoehtoja ajatella.

Nyt on oma elo mennyt nimittäin kovin tukalaksi. Eilen illalla tuntui siltä että vähintään jalat lähtevät alta tai sitten menee taju. Ramppasin asunnossani ympyrää miettien mitä tehdä. Jotenkin aikaisemmista kokemuksista tiesin että jos lähden päivystykseen, niin ei siitä mitään hyötyä ole. Menee vain rahat matkoihin ja päivystysmaksuun. Plussana tietysti se että ei tarvitse olla keskenään kotona odottamassa mihin tila kääntyy.

Taannoin kun kävin tätä pyörrytystä poliklinikalla valittamassa, vastaus oli että ei ole mitään akuuttia, takaisin kotiin seuraamaan tilannetta. Ja jos menee pahemmaksi ota yhteyttä. Tähän naruun tietysti tartuin ja kommentoin että "jos olo yhtään pahenee, se tarkoittaa pyörtymistä ja milläs mä yksin asuvana silloin otan yhteyttä yhtään mihinkään?" Tähän ei muuta vastausta tullut kuin se että "et sä nyt kyllä näytä pyörtyvän." Kannustavaa kerrassaaan. Ihan niin kuin ihmiset huvikseen siellä ramppaisivat.

No eilen kuitenkin tartuin luuriin, soitin taksin ja lähdin. Oikeastaan lopputuloksen tietäen, mutta yksinkertaisesti hirvitti olla yksin kotona. Perillä vapisin ja tärisin odotusaulan tuolilla alun toista tuntia. Olo oli aivan kamala. Toisaalta loppua kohden ajatus alkoi hieman oikenemaan. Sitten lääkärin kuultavaksi. Tehdään neurologiset sormi nenään -kokeet, mitataan verenpaine ja happisaturaatio. Ei mitään akuuttia. Siinä sitten valittelen että voisiko tämä nyt oikeasti johtua niskoista hänen mielestään. Ehkä. No, tökättiin kokeeksi kankkuun kaksin kappalein relaksanttipistoksia ja eikun kotiin seurattavaksi.

Olisko niistä oikeasti ollut apua? Ehkä, mene ja tiedä. Sen verran vaihtelevaa tämä olo on ollut muutenkin. Ei tiedä mikä on seurausta ja mistä. No, tänään aloitin sitten Sirdalud -kuurin. Päivä on ollut parempi. Parempi siis siinä mielessä että ei ole tullut akuutisti mieleen lähteä apua hakemaan. Ei terve millään muotoa.

Tällä hetkellä odotan keskiviikkona vuorossa olevaa fysiatrin tapaamista kuin kuuta nousevaaa ja toivon sitä että tämä oireilu on todella niskaperäistä. Jos on jotain muuta, niin sitten menee mystiseksi, koska koko mies on tässä viime kuukausien aikana tutkittu päästä varpaisiin.

Toivottavasti siis olen oikealla foorumilla :)
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Huhti 2011, 14:18

No, onneksi keskiviikko on jo lähellä. Toivotaan, että silloin alkaa jo jotain selvitä!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Fysiatri

ViestiKirjoittaja gindan » 27 Huhti 2011, 20:24

Palailin juuri fysiatrin pakeilta. Kyllä hän oli vahvasti sitä mieltä että tensionaalista laatua on tämä huimaus. Kivahan se on, jos ei ole mitään vakavampaa, mutta ei tuo lausunto näitä oireita poista, eikä tilannetta paranna.

Olo on ollut kohtalaisen ja kamalan välillä. Hetkittäin tuntuu siltä kuin jalat pettäisivät alta ja järki kaikkoaisi päästä. Kamala tunne, kun sitä ei pääse mitenkään karkuun. Sitä vain makaa sängyssä ja vapisee ja odottaa että se menee ohi.

Oli muuten vinkeä fysiatri. Vanhempi herrasmies, joka teititteli potilastaan. Sain siinä tutkiskelun päätteeksä akupunktiohoidon. Tuo tuli kyllä hieman puskista, mutta ajattelin että kokeillaan nyt sitäkin, vaikken varsinaisesti ole tuon kaltaisten hoitojen kannattaja. Lopuksi runnottiin lapojen välisiä nikamia.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 28 Huhti 2011, 19:56

No, tänään aloitin sitten Sirdalud -kuurin. Päivä on ollut parempi. Parempi siis siinä mielessä että ei ole tullut akuutisti mieleen lähteä apua hakemaan. Ei terve millään muotoa.

Tänään on ollut huimauksen suhteen parempi päivä. Sen sijaan on esiintynyt lihasheikkoutta tai ainakin sen tunnetta sekä käsissä että jaloissa. Johtuisiko Sirdaludista. Onko raadilla kokemuksia? Tänään tuli viides päivä täyteen, kun olen nutustanut 3x2mg -tabletteja. Vielä otin yöksi.. jos aamulla tuntuu kintuissa tältä kuin tänään, yritän olla ilman.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

hmmm..

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 28 Huhti 2011, 20:13

mä oon ottanu vaan yöks.. tuleeha siitä semmonen lötkö olo.. miten oot muuten voinu ottaa päivällä? eikö sitä nukahda pystyyn?? pitäiskö munki kokeilla lähtiskö nää kireydet sillä lailla...
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 28 Huhti 2011, 20:16

Ei tunnu aiheuttavan unetusta minulle. Ilmeisesti tämäkin vahvasti henkilökohtaista. Sen sijaan suun kuivumisen ja pahoinvoinnin aiheuttaa. Pitää ottaa pahoinvointipilleri kaveriksi.

Väsymyksen puutteesta sanoisin että ikävä kyllä... nukkuisin nimittäin mielelläni edes yöllä. Eilenkin yritin mennä ajoissa nukkumaan, mutta siitä mitään tullut. Hikoiluttaa ja säpsähtelyttää. Kello oli ehkä noin 2, kun viimein nukahdin herätäkseni kuudelta. Tuon jälkeen torkahdin ehkä tunniksi. Huoh.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Huhti 2011, 21:16

Minulla ei sirdalud tuntunut helpottavan kireyksiä ollenkaan silloin kun kokeilin. Lekuri sanoi, että voit huoletta lisätä annosta. Lisäsin ja seurauksena oli se, että kireyspuolella ei tapahtunut mitään, mutten pystynyt olemaan pystyssä, kun heti pimeni päässä. Ryömin maata pitkin puhelinluettelon luokse ja soitin myrkytyskeskukseen. Syynä oli sirdaludin aiheuttama veren paineen lasku. Aikani kun makoilin, niin lääkkeen vaikutus loppui ja toivuin ennalleen.

Gindan. Jos sinulla on paljon autonomisen hermoston oireita, niin voi olla, että se pitää vireystilaa yllä, eikä nukuta. Itsellä helpottaa nukahtamista huomattavasti Oxamin ja nyt olen kokeillut myös Olanzapiinia (psykoosilääke). En viitsi Oxaminia 15mg syödä joka päivä, niin välillä olen ottanut tuota jälkimmäistä lääkettä erittäin pienellä annoksella. On myös muita väsyttäviä ja hermostoa rauhoittavia lääkkeitä, kuten Triptyl. Tää viimeinen on paljon käytetty ja ilmeisesti aika turvallinen lääke. Tosin nukuttava vaikutus saattaa häipyä jonkin ajan kuluttua lääkkeen aloituksesta.

Kannattaa myös harkita kraniosakraaliterapian kokeilemista. Sen hoidon pitäisi juurikin rauhoittaa tuota autonomista hermostoa ja auttaa dura-tason oireiluun, jos ongelma on sieltä peräisin. (Voimakas Lihasjumi niskassa --> dura-tason ärsytys --> autonomisen hermoston ärsyyntyminen)
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja gindan » 28 Huhti 2011, 21:30

Jossain vaiheessa minulle määrättiin Mirtatsapiini -nimistä lääkettä nukahtamiseen. Kokeilin. Kokemus tosin oli että väsytti enemmän, mutta nukahtamiseen se ei vaikuttanut. Tuo(kin) on vissiin jokin masennuslääketyyppinen ratkaisu. En tiedä onko sukua olanzapiinille(?)

Lähinnä nukahtamista juuri nyt haittaa heikotuksen tunne reisissä. Tunne on lähinnä levoton eli tuntuu koko ajan siltä kuin reisilihakset valmistautuisivat nykäykseen. Ymmärtääkseni Sirdaludin pitäisi auttaa tälläisiin nykinöihin, eikä aiheuttaa niitä. Ota näistä selvä...

Ensi viikolla päässen vielä työterveyslääkärin juttusille. Pitäisi tehdä jonkinlainen yhteenveto. Pitääpä kysellä noiden mainitsemiesi rohtojen perään. Sitten loppuu sekin riemu ja pääsen kunnallisen terveydenhuollon piiriin. Auts.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Huhti 2011, 15:44

Ai niin. Unohdin mainita, että triptyl ei sovi minulle. Jostakin syystä pahentaa kiristyksiä. Monelle kaltaiselleni kuitenkin sopii hyvin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja gindan » 29 Huhti 2011, 16:49

Viime yö menikin sitten vallan pyöriessä... väsyttää, mutta kun ei onnistu nukahtamaan kunnolla. Pääsee vain sellaiseen sekavaan puoliuneen...

Kävin lääkärin luona ja nyt vaihdettiin 3x2mg Sirdaludia päivän mittaan yhteen 6mg depot-kapseliin illalla. Tuon lisäksi vielä nukahtamislääke Stella. Saas nähdä herääkö koskaan :)

Sitä muuten sanoi lääkäri että tuo Sirdaludin väsyttävä vaikutus vähenee, jos pillereitä vetelee myös päivällä, koska elimistö tottuu niihin. Jos ottaa vain iltasella, pitäisi väsyttää enemmän.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Nukkumisen vaikeus

ViestiKirjoittaja gindan » 03 Touko 2011, 11:23

Nyt on mennyt nukkuminen todella hankalaksi... Menee taas usko siihen että voiko tämä oikeasti johtua vain niskoista.

Homma menee niin että olen juuri nukahtamaisillani. Tässä vaiheessa ikäänkuin elimistö kehittää paniikin nukahtamista vastaan. Sydämen syke alkaa tuntua voimakkaammin, päässä tuntuu humahdus, hikoiluttaa. Kerrassaan kamala tunne.

Eilen yritin nukahtaa ilman nukahtamislääkettä. Tuntui alkuun lupaavalta, kun tunsin oloni väsyneeksi, mutta lopulta kun uni alkoi tulla edellä kuvattu toistui. Pakotin itseni olemaan paikallaan tuossa paniikkitunteessa ja taisin vajotakin johonkin unen kaltaiseen (mielestäni näin pätkän unta), josta kuitenkin heräsin vajaan tunnin jälkeen hiestä märkänä.

Otin tämän jälkeen nukahtamislääkkeen, jotta pääsin uneen. Noiden lääkkeidenkin kanssa tuo nukahtamisen tunne on samanmoinen, mutta jotenkin se lääke "repii" minut siitä läpi unen puolelle. Ei siis mikään mukava nukahtamistuntemus, mutta saapahan ainakin jonkinlaista unta jonkun tunnin.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

jep

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 03 Touko 2011, 11:38

gindan, mulla on ollu tommosta kans sillo ku oli paniikkihäiriötä/ahdistusta. se sit vaan meni ohi joskus. tais kestää pari kuukautta, aina ku kävin nukkuu sydän alko hakkaa, ei nukuttanu enää ja yö meni heräilen ja nukkuen vuorotellen koko ajan. välillä en nukkunu ollenkaan moneen tuntiin ja sit lopulta nukahdin ja heräsin parin tunnin päästä taas. meinasin hulluks tulla. siihen autto sit se ku menin liikunnalliseen työhön nii unettomuus, niskakivut ym. jäi kokonaan pois heti ekan viikon jälkeen :D
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 03 Touko 2011, 21:10

Olen alkanut kallistua sille kannalle että olen kehittänyt itselleni jonkin sortin ahdistuneisuushäiriön lähtien näistä huimausoireista sydänoireiden kautta viimeisin kahden viikon aikana ilmenneisiin elävän elämän haasteisiin/ongelmiin.

Olisiko siis vaan niin että meikäläiseltäkin on vain nyt vastoinkäymisten summana mennyt ns. kuppi nurin... ei kiva, mutta toisaalta se voisi selittää paljon viime aikoina kokemaani oireilua.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Haksu » 04 Touko 2011, 09:18

Hei

Tuoltapa tietoa mahd paniikki oireiston synnnystä ym asiaa.

http://tinyurl.com/6k4crto

Haksu
Haksu
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja gindan » 05 Touko 2011, 18:22

Voi ö'ö. Tt-lääkärin visiitti peruttu tänään ja ajan sain vasta reilun kahden viikon päähän, jos nyt siis on töitäkään enää silloin. No, puhelinaika ensi tiistaina...

Kävin yleislekurilta hakemassa lisää sairaslomaa. Vaihteeksi hän oli sitä mieltä että oireilu ei olisikaan niskaperäistä. Millä näistä ottaa oikein selvän. Kun en ole valmis uskomaan että tämä olisi täysin psykologistakaan.

Nyt taas hatuttaa tämä oma olotila.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely