JumiJumi

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

JumiJumi

ViestiKirjoittaja JumiJumi » 19 Huhti 2011, 22:59

Hei. :) Kopioin nyt tähän ensimmäisen viestini ns. esittelyosuuden, jossa olen kertonut vähän omaa niskaongelmahistoriaani.
Nimimerkistä suurimmat anteeksipyyntöni. Kirjautuessani tänne, oli juuri niskaongelma suurimmillaan ja mielikuvitus karkuteillä. :lol:

Olen 26v naisimmeinen ja niskavaivani alkoivat jo teini-iässä.
Muistan nukkuneeni huonossa asennossa sohvalla ja heränneeni niska kipeänä. Sen jälkeen useita vuosia kärsin oireesta, joka tuli ajoittain kääntäessäni päätä. Niska ns. naksahti ja siihen sattui ihan jumalattomasti noin murto-osasekunnin ajan. Asialle ei kuitenkaan tehty mitään.

Olen ammatiltani puutarhuri ja muutamia vuosia sitten olin töissä kunnallisella puolella, jossa jouduin käyttämään trimmeria suhteellisen paljon. (lue joka päivä 8h) Eräs päivä tuli jalkojeni alle maanjäristys! Siltä se ainakin tuntui. Maa keikahti ja sitten kaikki normalistoitui. Jatkoin töitä normaalisti.
Loppupäivästä alkoi tulla yht äkkiä todella huono olo. Oksetti ja alkoi huimata. Loppujen lopuksi en pysynyt tolpillani ja minut oli ajettava autolla kotiin. Istuin vain eteisen lattialla ja ihmettelin, että kuinka nyt näin, kun siskoni toi lastani hoidosta kotiin. Mietin jo nestehukkaa ja ties mitä.
Seuraavana aamuna olo ei ollut parempi, mutta ajoin silti lapsen pyörällä hoitoon (hullu minä), työpaikalle en sitten meinannut edes päästä, koska pyörrytti ihan kamalasti.
Minut vietiin terveyskeskukseen päivystykseen, missä tehtiin ne normaalit testit, jossa suljettiin aivoveritulpan sun muun mahdollisuus pois, sitten ohjattiin sairaslomalle kotiin.
Oireet ei helpottaneet ei sitten millään. En pääsyt edes kaupassa käymään, koska päässä heitti jos kävelin vähänkin pidemmän matkan. Pelkäsin jo paniikkihäiriötä.
Menin lekuriin uudelleen ja sieltä minut ohjattiinkin fysiopterapiaan, jossa todettiin jotenkin vinossa oleva niskanikama. Kävin koko kesän fysioterapiassa, jossain vaiheessa normaali fysioterapeutti vaihtui OMT:ksi, joka hoitikin minua hyvin. Oireet katosivat...mutta huimausta esiintyi esim. jos kannoin kauppakasseja, tai tein muuten raskasta työtä. Trimmeriin en ole voinut sen koommin koskea.

Talven oli melko hiljaista, mutta taasen kesällä alan töihin palattuani alkoi tulla oireita.
Enää oireet ei olleetkaan pelkkää huimausta, vaan aloin kärsiä kasvojen puutumisesta, sydämen tykytyksestä, tärinästä ja ties mistä. Taas minua vietiin lääkärille, samat testit ettei ole aivoissa häikkää ja fysioterapiaan mars.
Fysiotarapia auttoi jälleen.

Talvella sain ajoittaisia oireita, esim. ripustaessani pyykkejä ylhäällä oleville naruille, mutta kun ei ollut raskasta työtä, niin ei ollut pahoja oireitakaan.
Joskus välillä sain (ja saan edelleen) näitä maanjäristystuntemuksia, esim. kumartuessani laittamaan roskia roskikseen.

Taas tuli kesä, työpaikka vaihtui ja ajoin paljon päältäajettavaa ruohonleikkuria.
Oireet palasi. Uusina oireina esim. käsien puutuminen.
Fysio...auttoi, mutta minut laitettiin jatkotutkimuksiin keskussairaalalle, jossa suljettiin pois tasapaino-ongelmat sellaisella vängällä testillä, missä laitettiin "kypärä" päähän ja kamera tallensi silmien liikkeet, kun tasapainoelimiä ärsytettiin eri tavoin.
Lopulta sain lähetteen muutamalle fysioterapia käynnille keskussairaalalla, joita en voinut käydä, koska minulla todettiin struuma ja siitä aiheutuneet oireet estivät harjoitteiden teon. (kiva kiva)
Näiden niska ja tasapaino-ongelmien lisäksi minulla on myös paljon selkäjumeja. (minulla on yliliikkuvat nikamat kuulemma) Saan myös selkään ajoittaisia kipupiikkejä. Mitään pitkäkestoista selkäsärkyä on ollut kuitenkin vain ajoittain.

Nyt uusimpana oireena on sitten tullut kasvojen kihelmöinti ja kutina ns. sisältäpäin, jonka laukaisi ilmeisesti hammaslääkärillä käynti ja puudutuspiikin laiton jännittäminen.
Hammaslääkärikäynnin jälkeisenä päivänä alkoi kasvojen oikeaa puolta kihisemään leuan, posken ja silmän alueelta. Vuorokausi eteenpäin ja tunne oli jo koko päässä ja silmien takana.
Tästä vuorokausi eteenpäin ja en jaksanut enää kannatella edes päätäni ja yläselkä oli todella voimaton ja jumissa.
Onneksi omt auttoi pahimmat oireet pois, mutta nyt olen sitten runnomisen jälkeen jäykkä tapikka, joka ei oikein taivu mihinkään. :lol:

No mutta sellaista täällä.
Nyt siirryn tutustumaan muihin kirjoittajiin ja heidän tarinoihinsa! Olen todella onnellinen, että löysin tämän paikan. :) Vertaistuki on kullan arvoista.
JumiJumi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Huhti 2011, 11:05

No, eihän tuossa nimimerkissä mitään, hyvin kuvaavahan se on! Jos se sua itseäsi kuitenkin haittaa, niin omien tietojesi ylläpidossa voit koska tahansa nimimerkkisi muuttaa!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Käyttäjäesittely