Leenu esittäytyy

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Leenu esittäytyy

ViestiKirjoittaja Leenu » 24 Helmi 2011, 01:46

Olen täällä palstalla jo pidempään vieraillut ja lukenut juttujanne ja viimein päätin omat tunnarit laittaa.
Olin 2005 noin 100 auton kolarissa ja luulin selvinneeni säikähdyksellä, mutta siitä lähti alamäki. Kaikenlaista ongelmaa on sen jälkeen ollut, nyt viimeiset 7 kk saikulla.

Tässä mun diagnoosilistaa

S13.4 Status post syndroma whiplash
M53.0 Syndromacervicocraniale
M50.3 Kaularangan välilevyrappeuma C4-6 oikealla ja C5-6 vasemmalla
M51.3 ja M54.5 Lanneselän fasettinivelärsytys, välilevyrappeuma L4-5 välissä
M35.7 Elastisuus/lihaskivut lantiorengas
M79.1 Lantiorenkaan lihaksiston ongelmat
M17.1 Vasemman polven nivelrikko (leikattu vuosi sitten, toipuilen edelleen)
Lisäksi lievä astma, jatkuva nenän tukkoisuus makuulla, maksa-arvot taivaissa, korkea leposyke, ummetusta, virtsaamis vaikeuksia, tunnottomutta, puutumista ...

Viime kesänä äkkijarrutus tilanteessa niskan retkahdus uusi ja näkökykyni meni sekaisin. Ongelmana on näön fokusointi joka toimii viiveellä. Tuntuu kuin kaikki liikkuva olisi epäselvää ja kun yrittämällä saan sen selkeeksi niin tästä saan kamalan päänsäryn jos pidempään rasitan silmiä. Välillä myös tuntuu että silmät eivät toimi samanaikaisesti.
Menossa huomenna kolmannen kerran niskarusettiin ottamaan puudutuspiikit sillä ollaan näkö saatu palaamaan entiselleen, eka kerralla 5h ja toka kerralla lähes 3 viikoksi.

Kuva
Leenu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 24 Helmi 2011, 08:49

Heippa,

Torvelolla kaikkia noita omituisia oireita (ummetus tms.), mun hoitava neurologi sanoi niitten johtuvan autonomisesta hermostosta.
Osaksi vaivani selittyvät aivovammalla myöskin.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Leenu esittäytyy

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Helmi 2011, 20:15

Leenu kirjoitti:jatkuva nenän tukkoisuus makuulla, maksa-arvot taivaissa, korkea leposyke, ummetusta, virtsaamis vaikeuksia, tunnottomutta, puutumista ...

Samoin täällä noita edellä mainittuja. Helpottaako sinulla tunnottomuus, puutuminen yms niskarusettipuudutuksella? Maksa-arvot tosin hiukan koholla välillä vaan ja puutumisoireita ei kovin paljon. Missä sinulla on tunnottomuutta ja puutumista.

Oletko päässyt kuntoutukseen Ortoniin tai saanut niskaan mitään hoitoa? Onko aivovamman mahdollisuus poissuljettu.

Itsellä myös silmien yhteispelissä on ongelmia.

Tervetuloa palstalle!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Aivovamman poissulkeminen?

ViestiKirjoittaja Leenu » 14 Maalis 2011, 14:45

Mitenhän tuo aivovamman poissulkeminen tehdään? 1,5 kk tuon 2005 kolarin jälkeen minulta otettu pään TT eikä siinä löytynyt mitään erikoista(olisiko mahdollinen aivovamma pitänyt näkyä siinä?). Tuo kuvaus tehtiin kun ilman mitään ennakovaroitusta vasen jalka meni hervottomaksi eikä ottanut alle (äkillinen monopareesi).
Ortonissa olen käynyt 2009-2010 talvena kivunhallintakuntoutuksen. Puudutuksen (1,5 ml Lidocania molemmin puolin niskarusettiin) jälkeen olen lähes täysin terve ihminen(ainoastaan vuosi sitten leikattu vasen polvi uhittelee hieman) 0,5 - 2 vuorokautta. Tuo olotila on ihan taivaallinen ja se tosiaan alkaa heti siitä hetkestä kun piikit pistetty. Näön fokusointikin alkaa toimimaan heti ja pysyy normaalina pari viikkoa kunnes alkaa taas pikkuhiljaa huononemaan.
Puutuneisuus on raajoissa, vaihdellen miten milloinkin paikaa. Jaloissa minulla on myös heikentyneet refleksit. Pinta tunnottomuutta minulla on alaselässä ja pakaroissa. Aamuisin eivät sormeni meinaa toimia. Minulla on myös silloin tällöin outoja motoriikka häiriöitä, esim. silmän ja sormien yhteistyö ei oikien toimi.
Olen jatkuvasti väsynyt. Minulla on noin 2 viikon välein niin huono päivä että usein en pääse edes sängystä ylös. Kipukohtaus ja sen tuoma epätoivo ottaa täysin vallan minusta. En edes tuolloin tiedä mihin kohtaan minua sattuu, tuntuu kuin kipu olisi kaikkialla ympärilläni. Tämmöisestä tokeneminen vie aina pari päivää.
Minulla on lapsena todettu luki- ja kirjoitus häiriö, mutta nyt pari vuotta sitten niiden lisäksi todettiin ADD. Töissä oli ongelmia uusien asioiden oppimisessa ja muistissa joten minut lähetettiin noihin testeihin. Mielestäni minulla ei ole ollut mitään keskittymishäiriöihin viittaavaa ennen 2005 ja alkanut pohtimaan että onko tämäkin ehkä vaan yksi oire joko aivovammasta vaiko tuosta jo diagnisoidusta aivoverenkierron heikkenemisestä.
Leenu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 14 Maalis 2011, 16:01

Moi,

MRI:ssä ei DAI-tyyppinen aivovamma välttämättä näy. Pitäisi olla vertailun vuoksi kuvat ennen onnettomuutta. Mulla todettiin aivovamma neuropsykologisten testien ja kokeneiden erikoislääkäreiden avulla. Mulla MRI kuvat olivat "puhtaat".

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja kojootti » 14 Maalis 2011, 16:45

Hei,

minullakin aivovamma diagnosoitiin erikoisneurologin kahden tunnin keskustelun ja neurologisten tutkimusten avulla. Aivovamma on kuin näkymätön tauti sanoi eräs viisas amereikkalainen neurologi TV- ohjelmassa. Sitä ei välttämttä kuvissa tai päällepäin näy vaan tarvitaan hyvä lääkäri joka osaa anamneesin (kysymysten ja keskustelun) perusteella tehdä diagnoosin. Tsemppiä asioiden selvittelyyn :D
kojootti
kojootti

Jonkin verran asioihin vauhtia

ViestiKirjoittaja Leenu » 30 Maalis 2011, 14:27

Fysiatri lupasi laittaa minut pään magneettikuvaukseen, ainakin saan selvyyden onko minulla aivot :lol: . Lääkityksen vaihtamistakin pohdittiin, mutta vielä ainakaan ei keksitty mikä olis se Lyrican korvaava lääke. Olen myös menossa toimintaterapeutille ja aloitan Ortonissa sovelletun rentoutuksen kurssin. Käyn myös kerran viikossa allasfysiossa ja toisena viikonpäivänä taas omaehtoisessa fysiojumpassa. Lisäksi joka aamuinen aamujumppa ja illalla muutamat niskaa vahvistavat liikkeet ja jalkapohjien akupisteiden 10-15 minuutin hieronta(itse). Alkaa käymään työstä tää saikulla olo mutta ei kai tässä muukaan auta.
Leenu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 31 Maalis 2011, 09:19

Kojootti, muistatko kuka oli tuo amerikkalainen neurologi, tarviisin jotain tutkimus ym. materiaalia muutoksenhaku prosessiin.

Leenu, tarkemmin luettuna ja tänään ymmärtäneenä mulla on aika paljon samoja oireita kun sulla.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja kojootti » 31 Maalis 2011, 10:51

Torvelo: harmi kyllä en muista sen neurologin nimeä. Se oli siinä aivovaurioista kertovassa dokumentissa joka tuli n kuukausi tai kaksi sitten Teemalla. Löytyiskö se vielä Areenalta? Muistanko väärin vai oliko täällä joku muukin viittaus siihen ohjelmaan :?:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja kojootti » 31 Maalis 2011, 11:03

Olin oikeassa. Fedja on maininnut ohjelman tuolla Ajankohtaista nyt osiossa. Siinä kerrotaan lumilautailijoista ym ,kolmen nuoren tarina aivovamman jälkeen.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja torvelo » 31 Maalis 2011, 16:23

Tänks coyote.
Katsoin se toisen tuntematon potilas, masennuin, tulen siis häviämään tän paskan. Muutoksenhaku -> Vakuutusoikeus -> tappio.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja kojootti » 01 Huhti 2011, 18:57

Elä masennu, elä. Kirjoitin tuonne yksityiselle puolelle enemmän aiheesta muutoksenhaku.
kojootti
kojootti

Aivovamman jälkitila ja aivoperäiset näköhäiriöt diagnoosi

ViestiKirjoittaja Leenu » 18 Maalis 2012, 16:58

Neuropsykologisen kuntoutuksen alettua marraskuussa 2011 alkoi myös selkenemään hieman tämä tilanteeni. Vuoden vaihteessa sain neurologilta aivovamman jälkitila diagnoosin ja neurooftalmologilta aivoperäiset näköhäiriöt diagnoosin. Olotila huojunut epätoivon ja helpotuksen välillä. Insure kuntoutukseen haettu. Kunnan kanssa tappelen oikeudestani fysioterapiaan(lähete on mutta vänkäävät vastaan). Kelassa vanha kuntoutustuki(=määräaikaiseläke)hakemus valituslautakunnassa ja uuden diagnoosin kanssa uusi hakemus odottaa käsittelyä. Varma ei halunnut uutta hakemusta vaan siellä alkuperäinen hakemus menossa muutoksenhaussa. YTK maksaa mulle työttömyyskorvausta, vaikka minulla edelleen työpaikka odottamassa tosin olen työkyvytön. IF vakuutusyhtiöön yrittänyt vanhaa tapaturma(2005 autokolari tahtui työmatkalla joten kyseessä on työtapaturma) asiaa avata, mutta ei tunnu etenevän. Mulla neljänlääkärin(neurologi, fysiatri, Ortonin kuntoutustukimuslääkäri ja työterveyslääkäri) B-lausunto tämän vuoden loppuun mutta en tiedä riittääkö. Elän syklistä elämää, onneksi puudutuspiikkien jälkeen on hyviäkin hetkiä niin jaksaa taas kärsiä. On tää tilanne vaan niin perseestä(sorry). Tsemppiä kaikille muillekin, onneksi kevät arska yritää meitä sentään hieman helliä.
Leenu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Maalis 2012, 19:11

Sulle kans tsempit. Onhan tuo niin turhaa, että melkein kaikilla samaa tarinaa.

Mutta nautitaan valon lisääntymisestä!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Tässä tämän hetkinen diagnoosilista

ViestiKirjoittaja Leenu » 18 Maalis 2012, 23:25

T90.5 Aivovamman jälkitila
T91.8 Niskan retkahdusvamman jälkitila
H47.7 Aivoperäiset näköhäiriöt
M53.0 Syndroma cerviconcraniale
S13.4 Kaularangan nyrjähdys tai venähdys
M50.3 Muu kaularangan välilevyrappeuma
M51.3 Muu nikamavälilevyn rappeuma
M35.7 Sidekudoksen poikkeava elastisuus
M79.1 Lantiorenkaan ja lihaksiston myofasciaalinen kiputila

Ihan ei ole työkuntoinen olo. Varman asiantuntija lääkäreiden mielestä en ole siinä kunnoossa että minua kannattaisi lähteä uudelleen kouluttamaan mutta silti en ole heidän mielestäni kykemätön työhön. Kelan asiantuntijalääkärit ovat sitä mieltä että koska vielä pari vuotta pystyin tekemään töitä niin pitäis sit pystyä edelleenkin koska mitään radikaalia huononemista ei kunnossani heidän mielestään ole tapahtunut. Huoh!
Sorry tää vuolatus, mutt jonnekin tätä pahaamieltä on välillä purettava.
Leenu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely