Marielan tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Marielan tarina

ViestiKirjoittaja mariela » 13 Tammi 2011, 22:26

Päivitystä minun tarinaan ja kuulumisiin...

Kaikki alkoi siis vajaa vuosi sitten, helmikuussa 2010. Jouduin työmatkalla autokolariin, kun vastaantuleva auto ajautui meidän kaistalle ja rysäytti päin nokkaa. Olin tilataksissa takapenkillä ja auton suurempi koko onneksi taisi suojata jonkin verran. Törmäys 100 km/h oli kuitenkin niin voimakas, että penkit irtosivat lattiasta ja lensin polvilleni etummaisen penkin (joka sekin irtosi) päälle. Toisaalta jos ei olisi irronut, niska olisi rytkähtänyt ehkä vielä pahemmin..

Aluksi tuntui että selvisin vähällä. Vain jalkoihin sattui ja niistäkään ei tutkimuksissa löytynyt suurempaa vikaa. Ensiavussa otettiin röntgenit päästä varpaisiin ja niissä ei näkynyt mitään. Seuraavana aamuna tuli niskan lihaskiristys ja lievähkö särky, joka meni kuitenkin nopeasti ohi.

Pääsin jatkamaan ihan normaalia elämää kevään mittaan ja oireita ei vielä ollut. Vasta reilun 2 kk päästä toukokuussa työreissun ja huonosti nukutun yön jälkeen oireet alkoivat yhtäkkiä. Alkoi huimata / tuntua epätodelliselta. Tämä jatkui pari viikkoa, ja ekat viikot meni maatessa. Sitten huimaus muutui enemmän pudottavaksi ja keinuttavaksi. Touko-kesäkuussa tutkittiin asentohuimauksen tms. sisäkorvaperäisen varalta, kävin Rahkollakin. Ei apua.

Kesäkuussa menin yksityisesti neurologille, joka epäili oireiden, ikäni (vajaa 30-v) ja naissukupuolen perusteella MS-tautia. Tämän vuoksi otettiin pään MRI, joka oli puhdas. Neurologi oli ehdottanut, että voidaan tarvittaessa kuvata myös rankaa MS-taudin varalta, eli siksi otettiin vielä kaula-ja rintarangan MRI:t. Ei löytynyt mitään, eikä radiologin lausunnossa ollut mitään niskavammaankaan viittavaa. Neurologi oli sitä mieltä, ettei niskassa ole ainakaan vikaa. Jep jep..
Niska alkoi tuntua kireältä, joten työterveys lähetti fysioterapiaan "jännitysniskan" takia. Valitsin ensimmäisen FT:n summanmutikalla ja kävin hänen luona muutaman kerran kesällä, ei osannut auttaa tosiaankaan.

Vasta kesäloman jälkeen hakeuduin toiselle fysioterapeutille, kun oireet voimistuivat taas pahasti töihin palatessa. Teen näyttöpäätetyötä. No tämä fysioterapeutti osasi sanoamissä mättää ja löysi niskastani toiminnallisia ongelmia, keskiniskan yliliikkuvuutta ja C2 liikerajoitusta. C0/C1 tasossa myös jotain. Niskan syvien lihasten ja pään hallinta olematon, kannattelutestissä en pystynyt hallitsemaan lihaksia yhtään.
Syksyn mittaan sain harjoitusohjelman aktivoimaan ja voimistamaan niskan syviä lihaksia. Kevyttä mobilisaatiota on myös tehty, mutta siitä ei minulle juurikaan apua. Olen tehnyt harjoitteita nyt joka päivä tunnollisesti, ainoastaan kun kiristys on kauhea pidän taukoa.

Pudottavat olot ja huimaus on ollut koko ajan se hallitsevin ja häiritsevin oire. Usein se on päällä koko ajan ja pahimpina päivinä epätodellisella ololla höystettynä. Jos tulee makailtua paljon sohvassa tms. kävelyt jää vähemmälle, tämä karsea olotila tulee helposti päälle. Parhaina päivinä huimaus on vaan välillä esim. istumasta ja makuulta noustessa, ja tulee lyhyempinä humahduksina. Niskan lihakset on kireällä usein.

Syksyn mittaan minulla on ollut myös melko jatkuvia kipuja ja jäykkyyttä rintarangassa. Ilmeisesti tyypillistä niskaongelmaisille. Lisäksi syksyllä alkoi tuntua puutumista kasvojen toisella puolella usein ja muuallakin kropassa ohimeneviä kihinöitä. Välillä olo on ylikierroksilla, menee kylmiä väreitä päästä jalkoihin jne.

Loppuvuodesta kävin Tampereen kehutulla fysiatrilla. Hän diagnosoi whiplashin ja autonomisen hermoston toimintahäiriön. Oli samaa mieltä, että pään ja syvien lihasten hallinta heikkoa, niitä vahvistamalla voidaan saada paljon aikaan. Mutta aikaa se ottaa. Magneettikuvistani hän löysi ainoastaan (lievän) repeämän välilevyssä C2-C3 tasolla (siis tummentumana). Kuvissa repeämä oli jo parantumassa eikä siitä hänen mukaan kannattanut huolestua.

Nyt alkuvuodesta taas olen huomannut, kuinka oireet siirtyvät paikasta toiseen. Minulla nyt alhaalta ylös - rintarangan paha jumitus on hetkeksi poissa, ja siirtynyt ilmeisesti ylemmäksi ala- ja keskiniskaan. Tarkoittaen enemmän häiritseviä oireita :(
FT löysi liikerajoitusta nyt viime kerralla C5-C7 nikamista ja ekoista kylkiluista. Huomaan oireiden muuttumisen selkeänä: Niska on kireällä ja alkanut taas narista, mitä oli viimeksi kesällä. Toinen korva on napsunut koko ajan, nyt toinenkin on alkanut elää ihan omaa elämäänsä rutisemalla ja pörisemällä aina välillä. Leuat tuntuvat kireiltä ja kitalaki pitää kummallista ritinää. Silmät on kirkkaalle hieman aremmat, mitä oli kesälläkin. Lisäksi nyt parin viikon ajan olen herännyt öisin siihen, että jomman kumman kädestä on nimetön ja pikkurilli puuduksissa (alussa oli koko käsi). Tunto palaa suht nopeasti eli ilmeisesti hermo on jossakin asennossa tilapäisesti puristuksissa...? Tätä tulee selällään nukkuessa. Kipuja ei ole ollut.

En tiedä, mistä tämä muutos voi johtua. Syksyllä oli jo muutamia hyviä aikoja, loppusyksystä jopa useita päiviä peräkkäin että ei huimannut ja oireet oli muutenkin rauhalliset. Ilmesesti loppuvuoden tiukempi työrutistus vaikutti nyt näin...

Siinäpä tarinaa.. välillä on aika epätoivoinen olo, esim. nyt oireiden muuttuessa. Tuntuu että ei kestäisi enää uusia oireita, kun on jo pitkä aika kolarista. Mutta ilmeisesti 10 kk on lyhyt aika näissä vammoissa.

Viimeksi tänään teki mieli välittää pari valittua sanaa henkilölle, joka autollaan rysäytti päin. Ei taida tietää millainen tuska tästä on aiheutunut mulle ja läheisilleni, sekä myös muille autossa olleille, joille tuli muun tyyppisiä vammoja. Mutta mitään asialle ei voi ja tietenkään kukaan ei tahallaan tällaista aiheuttaisi, joten turha syyttää tietysti..
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 16 Tammi 2011, 10:39

Heippa Mariella,

pahalta tuntuu, kun noi oireet ei helpota, tai jos jokin helpottaa niin tulee uusia tai jokin vanha rupeaa tuntumaan pahemmalta.
"Onneksi" sulla on taustalla liikenneonnettomuus, ja kait(?) voidaan toteennäyttää että vammat/oireet johtuu siitä. Paremmat mahkut saada kuntoutusta. Ja toivottavasti siten olo korjaantua.

Peukkuja

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 16 Tammi 2011, 23:28

Ei ole helppoa sullakaan :( Valitettavasti näissä vammoissa toipumisaika tuntuu olevan pitkä - joillakin jopa vuosia, mutta se varmaan johtuu osaksi siitä, että ensin on saatu vääränlaista apua ja menty takapakkia, kunnes oikea hoitorutiini on löytynyt. Jännä juttu, että niin monella meistä se tärkein juttu syvien lihasten vahvistaminen. Näin mullakin. Mä en toistaiseksi ole onnistunut herättelemään syviä lihaksia tarpeeksi, vaikka olenkin hinkannut erilaisia harjoitteita jo aika kauan. Ihmeellistä on se, että vaikka olen fysioterapeutin valvonnan alla osannut tehdä vähän rankempiakin liikkeitä oikein (eli niin, etteivät pintalihakset kiristy), se ei ole näkynyt käytännön voimissa. Mulla on yksi uusi, erikoinen niskan syvälihasharjoite, joka voisi auttaa suakin, mikäli haluat kokeilla. Kerro, jos näin on, niin laitan sen vaikka tänne sun käyttäjäesittelyyn :) Tsemppiä!
CH

ViestiKirjoittaja mariela » 19 Tammi 2011, 21:42

Kiitti tsempistä Torvelo ja CH!!

Se on kyllä niin outoa, että vointia ei pysty ennustamaan seuraavaa päivää pidemmälle. Löysä yläniska hakee tukea ja vetää paikat jumiin milloin mistäkin...

Ei ole vielä vakuutusyhtiö ei ole paennut vastuutaan vaan maksanut OMT-kuntoutukset tähän saakka. Lääkäri tosin ennusti, että enempää fysioterapiaa / muuta kuntoutusta ei vakuutusyhtiöltä pian heru, kun turmasta on pian vuosi. Mun mielestä kohtuutonta ja aion kyllä taistella asiasta, jos siihen mennään. Mikäköhän tuo maaginen vuoden raja on, että siinä pahinkin retkahdusniska paranee ja kuntoutus voidaan tyssätä siihen paikkaan..

Vaikka välillä iskee epätoivo, niin mulla on kyllä kova usko noihin syviin lihaksiin ja niiden kautta kuntoutumiseen! :) Mitä oon lukenut, niin niskan stabiliteetista / tuesta jopa 80% tulee lihasvoimasta, jos nyt oikein muistan. Lähtötilanne on mulla noiden hallinnassa todella kehno, eli rutkasti parannettavaa löytyy. Täytyy vain toivoa, että harjoittelu puree lihaksiin ja ne rupeaa tosiaan vahvistumaan ajan myötä.

Niin ja CH, mielellään kuulisin lisää tuosta harjoitteesta! :)
Mulla on aika monipuolisia, perinteisiä niskan harjoitteita, voisin listata niitä tänne jossain vaiheessa.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 20 Tammi 2011, 00:18

OK, tässäpä tämä!

Näitä tarvitset:

1) Lippis, jonka lippaan olet kiinnittänyt laserkynän (esim. vahvalla teipillä) niin, että valokenno osoittaa suoraan eteesi. Kynän valo pitäisi myös saada pysymään pohjassa itsestään. Mä saan sen pysymään pohjassa kiristämällä sen päälle hiuspampulan.

2) Suuri, valkoinen paperi, jolle olet piirtänyt eri väreillä isoja kuvioita (esim. kahdeksikkoja, ympyröitä, spiraaleja... ja suoria viivoja).

3) Tuoli

4) Rutosti huumorintajua ;)

Tee näin:

- Tarkista, että huonessa on hyvä valaistus

- Kiinnitä kuviopaperi seinään

- Istu tuolilla lippis päässä n. 1,5 metrin päässä seinästä niin, että laserkynän valopiste osuu suunnilleen keskelle seinään kiinnittämääsi paperia.

- "Piirrä" laserkynällä kuvioiden päälle mahdollisimman tarkasti. Touhu on erittäin hidasta ja turhauttavaakin, ja kaikki eivät pysty tekemään sitä kuin hetken kerrallaan. Eli tee fiiliksen mukaan!
CH

ViestiKirjoittaja mariela » 20 Tammi 2011, 17:08

Jep, tämä on mielenkiintoinen!! Pitääpä ehdottomasti kokeilla! :)

Ja tässä luulisi niiden haluttujen lihasten aktivoituvan vähän kuin huomaamatta. Noissa perinteisissä pään nostoissa, nyökkäyksissä saan olla aina varuillaan, että pintalihakset ei mene ihan viulunkieliksi ja hoida koko liikkeen suoritusta.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 21 Tammi 2011, 16:25

Heippa!

Mulla kanssa yhtenä oireena oli tuo kaiken lamauttava kaatava ja pudottava huimaus, kävelin välillä päin seiniä suunnilleen, ja fysiatri sitten tuikkasi tonne niskaan pari puudutuspiikkiä. Vaikutus oli ihmeellinen, en tiedä miten pysyvä se on, mutta huimaus oikeasti hävisi :shock: Nyt olen menossa fysioterapiaan ja toivon että huimaus pysyy poissa.

Toivottavasti vaivaasi löytyy apua :)
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 21 Tammi 2011, 20:13

Oho, aika jännä juttu! Ja siis hieno homma, että sait tuosta avun oireisiisi!

Jotenkin tuo puudutus sitten on varmaan vaikuttanut niskan toimintaan ja siten niihin aistireseptoreihin (vai mitä onkaan), jotka kaularangassa toimii "tasapainoelimenä". Väärästä tasapainoaistimuksesta kaularangassa se huimaus kai käsittääkseni johtuu. Täytyy kysyä ensi kerralla tarkemmin fysiatrilta, miten nuo puudutukset toimivat.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 19 Touko 2011, 07:41

Päivitystä...

Tällä hetkellä inhottavin oire on jatkuva lihasten nykiminen joka puolella vartaloa jatkuvasti vuorokauden ympäri. Lisäksi käsivarsissa, varsinkin vasemmassa kyynärpään yläpuolella nykii lähes jatkuvasti. Käsissä on myös polttelevia lihaskipuja. Kaikki rasitus pahentaa nykinöitä, samoin unen puute jne. Kun täällä niin monella muullakin on tätä nykimistä, niin pakko liittyä muiden hermoston ärsytysoireiden joukkoon..

Uskon että niskaan on tullut lisää hallintaa ja voimia. Alkuvuoden olen niskaharjoitusten lisäksi tehnyt myös lavoille ja olkapäille harjoitteita kuminauhalla. Osa harjoituksista on vielä liian raskaita, mutta hitaasti edetään. En tiedä, liittyykö nykiminen osaltaan harjoittelun lisäämiseen. Toivottavasti ei, koska muuten luulen että harjoittelu on kohentanut oloa.

Kaikkein paras asia on, että huimaus on tällä hetkellä hieman parempaa. Sitä tuntuu edelleen päivittäin, mutta paljon, paljon vaimeampana tällä hetkellä. Kävely sujuu hyvin ja maa ja taivas pysyvät aika hyvin paikoillaan :) Viimeksi lääkärikäynnillä nikamat ei olleet aiempaa enempää linjassa ja pää pysyvästi kiertynyt C1:n suhteen. Onkohan kroppa niin fiksu että osittain sopeutuu muuttuneeseen niskan toimintaan, kun kerran huimaus vähitellen helpottaa, ainakin hetkeksi...
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 19 Touko 2011, 10:07

Onhan sulla B-vitamiinien status kunnossa? Itselläni ainakin tulee herkästi lihasnykimisiä eri puolille kehoa, jos on Been vajausta.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja mariela » 19 Touko 2011, 13:44

Sama mullekin tuli mieleen. Otin kuukauden kuurin Neurobion Fortea, mutta en jatkanut sen jälkeen, kun en tiennyt kuinka kauan niitä saa ottaa yhtämittaa. Nyt menee pelkästään tavallista monivitamiinia ja magnesiumia..
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 20 Touko 2011, 10:52

Ei niitä jatkuvasti kannata mielestäni syödä. Vain silloin kun kroppa viestittää, että "nyt tarttis".

Neurobion forte on siinä mielessä vähän köyhä valmiste, että se sisältää vain kolmea B-vitamiinia. Toki noista kolmesta on eniten hyötyä hermoperäisissä ongelmissa, mutta aivan aina näin ei ole. Siksi voi olla hyödyllistä kokeilla jotain muutakin, laajakirjoisempaa B-valmistetta, esim. Bekofortea.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Touko 2011, 21:20

Oletko Mariela kysynyt lekurilta viiltokipujen ja nykinöiden lisääntymisestä. Minulla tuo duratason ärsytys ja sen paheneminen ilmentyy noina viiltokipuina.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mariela » 25 Touko 2011, 07:31

Fedja, mulla on seuraava lekurikäynti vasta kesämmällä, niin en oo päässyt vielä kysymään. Mutta uskoisin, että tämäkään ei ole heille vieras oire.

Kyllähän tämä pakostikin jostain lisääntyneestä ärsytyksestä johtuu - ihmetyttää vaan kun alkoi vasta pari kuukautta harjoittelun lisäämisestä, eikä heti alkanut reagoida näin voimakkaasti... joinain päivinä nykinä on hieman parempaa ja rasituksen jälkeen aina pahenee.

On tämä vaan niin outoa - eilen olin hammaslääkärissä jossa laitettiin tujut puudutukset ja kiskottiin pari viisaudenhammasta pois. Poisto meni tosi hyvin, muutamalla nykäisyllä, mutta puudutuksen hälvettyä toinen puoli leuasta on nykinyt nopealla tahdilla, jatkuvasti ja näkyvästi. Eli kovasti tuntuisi keho reagoivan kaikkiin ulkoisiin ärsykkeisiin..
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 01 Kesä 2011, 15:21

Moikka Mariela,

Oireesi kuulostavat kovin samoilta kuin omanikin. Eli tuo kokolailla jatkuva huimas ja epätodellinen olo. Minulla ei tosin mitään merkittävää onnettomuutta lähihistoriasta löydy, joten ihan tension neck -diagnoosilla mennään.

Minullakin on hoitona tuota niskan syvien lihasten vahvistamista. Minkälaisia liikkeitä sinulla on ja on ollut tehtävänä?

Itsellä tällä hetkellä kaksi:
- Selin makuulla vedetään leukaa rintaan siten että takaraivo pysyy alustassa, joka minulla on muutamaan kertaan taiteltu pyyhe. Tätä noin 10 sekunnin pitoja x 20.
- Vatsallaan makuulla kädet vatsan alla siten että sormet kohtaavat noin navan kohdalla. Nostetaan olka- ja kyynärpäitä ylöspäin sekä nostetaan otsa irti alustasta ja pidetään katse suoraan alaspäin tai hieman enemmän kohti rintaa. Tätä noin 10 sekunnin pitoja x 10.

Tekemistä tuolla saralla varmasti on, koska jos yrittää pitää päätä ylhäällä selin makuulla se ei siinä tärisemättä pysy kuin 10-20 sekuntia. Hidasta hommaa, eikä mitään tunnu tapahtuvan.. tahtoo koetella luontoa.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely