Tervehdys!

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Tervehdys!

ViestiKirjoittaja Puntti-Jamppa » 22 Joulu 2010, 20:51

Tervehdys! Tullaan palstalle itsekin kurkistamaan. Olen yli nelikymppinen mies ja kuusi viikkoa sitten ilmeni että kaularankaan tulee leikkaus eteen. 6. ja 7:nen kaulanikamassa välilevynpulistuma,kulumaa ja kaarevuus oiennut. Olen kehonrakennusta ja voimanostoa harrastava kaveri ja loppukesällä huomasin reenin yhteydessä että vasemmasta kädestä oli selvästi voimat hävinneet. Myös käsi oli nk. puutuneen oloinen ja ikäänkuin kylmäkin olisi ollut. Magneettikuvaus ja hermoratatutkimus osoitti että nk. välilevytyrä olisi niskassa. Kipuja ei ole kädessä eikä niskassa mutta tuo puutuminen ja kesäinen voimien heikkeneminen mikä kyllä nyt on palautunut sai minut lähtemään leikkaukseen. Operaatioon en vielä ole 5.odotteluviikon jälkeen saanut(leikkaus yksityislääkärin kautta keskussairaalassa). Harmittaa odottelu. Olen lueskellut kertomuksia tältä palstalta ko. operaatiosta mutta mieltä alkoi askarruttamaan ehkä typeräkin ja mitätön homma mutta miten mahtaa käydä tuon voimailuharrastuksen kanssa,pääsenkö koskaan enää reenaamaan esim penkkipunnerruskisoihin joihin piti keväällä tähdätä. Miten tuo implantti kaulanikamassa suhtautuu punttireeneihin? Mahdetanko kieltää rautojen kanssa touhuilu kokonaan tai osittain? Onko kenelläkään kokemusta moisesta?

Todellakin pieniltä huolenaiheelta saattaa kuulostaa mutta 25 vuoden punttiharrastuksen lopettaminen kuulostaa aika konkreettiselta elämänmuutokselta! :( Kertokaapa kokemuksianne....
Puntti-Jamppa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Tervehdys!

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Joulu 2010, 22:27

Puntti-Jamppa kirjoitti:Harmittaa odottelu. Olen lueskellut kertomuksia tältä palstalta ko. operaatiosta mutta mieltä alkoi askarruttamaan ehkä typeräkin ja mitätön homma mutta miten mahtaa käydä tuon voimailuharrastuksen kanssa,pääsenkö koskaan enää reenaamaan esim penkkipunnerruskisoihin joihin piti keväällä tähdätä. Miten tuo implantti kaulanikamassa suhtautuu punttireeneihin? Mahdetanko kieltää rautojen kanssa touhuilu kokonaan tai osittain? Onko kenelläkään kokemusta moisesta?

Moi, Jamppa!

Mä sain jalkakyykyssä aikaiseksi niskaani välilevyn pullistuman kymmenisen vuotta sitten ja mun nostelut loppuivat siihen - ainakin toistaiseksi. Mun tilanteeni on kuitenkin ihan erilainen, eikä sikäli vertailukelpoinen sun tilanteesees.

Sen verran voin kuitenkin rauhoitella, etteivät sun nostelut välttämättä tuohon lopu. Muistan lukeneeni artikkelin eräästä jenkkien voimanostolehdestä - olisko ollut Powerlifting USA? - yhdestä huippunostajasta, joka kisoissa oli parhaimmillaan vetänyt yli 300 kiloa penkistä ja joutui niskan välilevyleikkaukseen. En enää muista kaverin nimeä, mutta voimakatoa oli ollut kädessä niinkuin sullakin. Taisi kuitenkin kisailla puolen vuoden sisään leikkauksesta - jos en pahasti väärin muista - ja kiroili, että penkki oli pudonnut voimakadon myötä 250 kilon tienoille. En enää muista, oliko niissä kisoissa maastavedossa tai kyykyssä kisaillut, mutta ainakin penkissä oli ottanut kisaa.

Toisin sanoen kyseessä ei välttämättä ole kisaurasi loppu. Se on kai kuitenkin aika tapauskohtaista ja tarvitset sitten leikkauksen jälkeen siitä asiantuntijan arviot ja asiansa osaavan kuntoutuksen, jolloin jää nähtäväksi mikä tulevaisuutesi voimanostossa on. Joka tapauksessa kyseessä on niin vakava juttu, että parempi on sun olla hyvin varovainen ja maltillinen asiassa. Liikuttelet kuitenkin todennäköisesti sen verran isoja rautoja, että varovainen ja maltillinen kannattaa olla eikä ihan pelkästään omin neuvoin mennä salille kokeilemaan mitä paikat kestää... Kuva
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Puntti-Jamppa » 27 Joulu 2010, 12:23

Kiitos vinkistä. Olen mmärtänyt tämän foorumin joistain kirjoituksista ettei niskanikamat välttämättä heikkene implantin asetuksesta mutta kyllä sen paikallaanolo varmaan tulee alitajunnassa pyörimään koko loppuelämän ja eteenkin salilla JOS sinne vielä siis on asiaa. Onhan punttireeneissä monia eri liikevariaatioita jokaiselle lihasryhmälle mutta perusliikkeet on usein ne raskaimmat ja niitä on tehtävä jos etenkin aikoo kilpailla. Ja eteenkin tuo penkkipunnerrus nyt on juuri se liike josta kaikki aina puhuu kun keskustellaan salireenistä ja ihmisen voimista. Kun nyt omaa kroppaa tuntee ja pikkasen myös kropan anatomiaa niin ei penkkipunnerrus nyt ihan pahin liike luulisi olevan niskalle. Tai tietysti raskailla ja eteenkin maksimipainoilla tehdyt toistot ovat kova riski koko kropallekin. Voi olla että joudun harjoitteluohjelmaa muuttamaan kevyempään suuntaan siis enemmän toistoja mutta pienemmillä painoilla. Jättää siis maksimit tekemättä ainakin reenatessa. Varmaan leikkauksen jälkeen lekurit sitten ottavat kantaa kysymykseen mitä tulee apunttien kolisteluun. Nyt ei voi muuta kuin odotella leikkausta ja katsella kun vaatteet alkaa lepattamaan päällä kun kaveri niiden alla kuihtuu päivä päivältä. Nyt jo lähes 9 kiloa lähtenyt massaa pois :cry: Voimista puhumattakaan!!

Kumman kauan vaan kestää ennenkuin leikkausaikaa ilmoitetaan. :shock: Odottavan aika on pitkää!!
Puntti-Jamppa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Joulu 2010, 15:40

Jotenkin kuvittelisin, että penkki noista kisaliikkeistä vähiten rasittaisi leikattua niskaa. Kyykky ja mave varmaan enemmän rasittaa niskaa, eritoten mave. Tää on kyllä ihan omaa näppituntumaa, urheilulääkärit ja -fysioterapeutit osannee sitten paremmin sanoa.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Käyttäjäesittely