DirtyDeedsin niska/selkätarina, osa 1 - ALKUVAIHE

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

DirtyDeedsin niska/selkätarina, osa 1 - ALKUVAIHE

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Tammi 2009, 07:39

LINKIT KOKO TARINAAN AIKAJÄRJESTYKSESSÄ:

Kuva
Moi, kaikki!

Olen sairastellut niskasta alkaneita pahoja selkävaivojani jo yli 9 vuotta. Selkää ei edelleenkään ole saatu sellaiseen kuntoon, että edes osapäiväinen työnteko olisi mahdollista. Asiaa selvitellään edelleen, ja selkää yritetään aktiivisesti kuntouttaa. Monelta osin on mystistä, miksi selkä ei suostu kuntoutumaan ja erityisen mystistä tuntuu olevan myös se, miksi alunperin niskan välilevyvammasta alkanut ongelmavyyhti rampautti niin pahasti selkänikin. Tähän jälkimmäiseen kysymykseen ei ole oikein kunnon vastausta lääkäreiltä löytynyt. :shock:

Niskani leikattiin Töölön neurokirurgian osastolla syksyllä 1999, eikä osaston muilla niskapotilailla ollut vastaavia selkäongelmia, eikä neurokirurgikaan ymmärtänyt niska- ja selkäongelmieni yhteyttä. Olisinkin erityisen kiinnostunut kuulemaan, jos jollakulla on ollut vastaavia kokemuksia, tai jollain tutullaan on ollut vastaavia kokemuksia.

Itse epäilen, että selkäongelmieni taustalla olisi suoraan tai välillisesti selkäydintä suojaavan kovakalvon - eli duuran eli duurapussin - jonkunlainen ärsyyntyminen niskan välilevyvammasta. Asiaa sivuavaa keskustelua löytyy tästä ketjusta:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... ?p=120#120

Lisäksi läheisesti näihin kalvoihin - duurakin on yksi näistä kalvoista - liittyy kraniosakraaliterapia ja sen johdannaiset. Tähän liittyviä linkkejä löytyy tämän keskustelun alusta:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=39

Seuraavaan tämän ketjun viestiin laitan ensimmäisen osan tarinastani. Se on pitkä ja yksityiskohtainen, koska tarkoitukseni on ollut mahdollisimman konkreettisesti ja tarkasti kuvata oireistoa ja ongelman taustoja. Kaikenlainen kommentointi ja asiasta keskustelu kiinnostaa allekirjoittanutta, joten mukaan kommentoimaan, jos on pienikin mielipide tai kommentti asiaan. Ja tietysti ISOT mielipiteet ovat myös tervetulleita... :D

Avainsanat Googlea varten: invalidisoiva selkäsärky mystiset selkäongelmat kaularankavamma niskatrauma lihaskiristys yläselkäsärky hieroja kiropraktikko selkäranka jumissa aliliikkuva ranka sormihalvaus rannehalvaus iskeeminen kipu syvien lihasten suojajännitys syvät lihakset kivulias kramppi ympärivuorokautinen kipu särky
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 27 Helmi 2011, 20:27, muokattu yhteensä 5 kertaa
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Tammi 2009, 08:03

Tästä se tarina sitten alkaa, aikajärjestyksessä tietty...
Kuva

HEINÄ-ELOKUU 1999
==================

Niskavammani sain aikaiseksi heinä-elokuun vaihteen tienoilla 1999, suhteellisen suurella varmuudella kuntosalilla. Olin aloittanut kuntosalitreenaamisen uudelleen noin kuukautta aikaisemmin, ideana oli laittaa kroppa kuosiin siltäkin osa-alueelta, kun olin juuri vaihtanut työnantajaa. Ajattelin, että jaksaa kunnolla painaa duuniakin, kun treenaa kropankin kuosiin. Salibandyähän olin pelannut koko ajan, joten aerobinen kunto oli ihan siedettävä, mutta lihastahan ei oo koskaan liikaa...

Enivei, yhtenä liikkeenä oli jalkakyykky, eli tanko painoineen hartioilla ja siitä kyykkyasentoon ja ylös. Liike kehittää jalkoja, selkää ja lantion seutua, pääpaino on kuitenkin seuraavissa lihaksissa: etureisilihakset, pakarat ja alaselkä. Tehokas liike, mutta näemmä virheellisesti tehtynä vaarallinenkin. Virheeni oli se, että tanko oli ilmeisesti liian ylhäällä, jolloin se ei levännytkään hartioiden päällä, vaan lepäsi rangan päällä ja paine kohdistui kaularangan ja rintarangan ylimenoalueelle.
Ideana oli varovasti kokeilla, missä kunnossa jalkalihakset on ja lämmittelyiden jälkeen laitoin tankoon 90 kg. Ajattelin, etten vielä viitsi laittaa 100 kg tankoon, kun olin äskettäin aloittanut puntin eikä paikat olleet sen ihmeemmin vielä tottuneet. No, paino oli törkeän kevyttä ja tulinkin tästä innostuneena alhaalta ylös mahdollisimman kovalla vauhdilla, joten tuli samalla tehtyä vähän - jollei nyt räjähtävää voimaa, niin ainakin - nopeusvoimaa. Tein 15 toistoa, kun painot tuntui niin kevyiltä. Olin aika tyytyväinen sarjan jälkeen, koska jalat oli vahvemmassa kondiksessa kuin mitä olin odottanut. En kuitenkaan ollut jalkoja treenannut punteilla kymmeneen vuoteen, jalat oli tullut sinä aikana treenattua lähinnä juoksemalla tai luistelemalla.

Treenin aikana tai jälkeen ei ollut mitään negatiivisia tuntemuksia, kaikki oli ihan ok. Ehkä noin viikon sisällä yläselkään alkoi kuitenkin tulla ikävää särkyä, joka aika nopeasti voimistui niin kivuliaaksi, ettei nukkumisestakaan tahtonut tulla mitään. Samoin töissä yritin jatkuvasti hieroa yläselkääni, koska olo oli aika lailla sietämätön. Lihakset kiristeli yläselässä, joten yritin rentouttaa niitä esimerkiksi salilla tekemällä kevyesti kulmasoutua eli liikettä yläselän lihaksille, mutta tästä ne lähinnä ärtyivät. Aika nopeasti huomasin, ettei kannata kuntosaliliikkeillä niitä yrittää rentouttaa.

Niinpä "vaistomaisesti" hakeuduin hierojalle, muttei sekään auttanut. Hieroja suositteli samassa talossa toimivaa kiropraktikkoa, jolle sitten meninkin. Tässä vaiheessa allekirjoittaneella ei ollut aavistustakaan siitä, mitä kiropraktikot tekevät. Kiro tutki mut, ja kun niskan kääntäminen ei provosoinut kipua, niin manipuloi niskankin. (Jälkikäteen kävi ilmi, että mulla oli tosiaan ollut niskassa prolapsi, joten jälkikäteen on vähän hirvittänyt...) Kiropraktikko ei sen tarkemmin kertonut, että mitä oli löytänyt, mutta sanoi, että muutaman päivän kuluttua pitäisi tulla vapautunut olo ja käski soittamaan hänelle tilanteesta. Jälkikäteen olen tästä kaneetista tajunnut, että ranka on ollut aika totaalisen jumissa ja kiro oletti tilanteen laukeavan ja vapautumisen tunteen tulevan siitä. Hän ei kuitenkaan tiennyt sitä, että niskassa oli aktiivinen prolapsi, joka veti paikat jumiin välittömästi uudelleen. Itsekään en tätä sillä hetkellä tiennyt, mutta koska kaverin ennustus tilanteen laukeamisesta muutaman päivän päästä osoittautui virhearvioksi, en enää koskaan vaivautunut soittamaan hänelle. Harmi, koska siitä olisi niskaleikkauksen jälkeen ollut paljonkin hyötyä, mutta mistäs sen olisi maallikkona tajunnut? Varsinkaan kun kiro ei vaivautunut selkeästi kertomaan mistä hänen mielestään oli kyse ja mitä oli löytänyt.

En muista oliko vielä tässä vaiheessa kipua vasemmassa kädessä, mutta ainakin se sitten näihin aikoihin alkoi. Kipu tuntui särkynä ja painontunteena vasemman käden käsivarren ja kyynärvarren ulkosyrjällä, suurin piirtein hartiatasolta jonnekin ranteeseen asti. Kipualue kädessä oli jotakuinkin viivan muotoinen, aivan kuin viiva olisi piirretty ojentajan kohdalta lähtien käden ja kyynärvarren ulkosyrjää pitkin ranteeseen asti. Ylivoimaisesti rajuin kipualue oli kuitenkin yläselässä.

Ainakin elokuun alkupuolella pelasin vielä muutamaan otteeseen sählyä, en muista oliko siinä vaiheessa vielä kovia kipuja. Ongelmia ei kuitenkaan pelaamisessa ollut, vaikka huomasinkin jälkikäteen, että selkä väsyi hiukan normaalia enemmän tutun divariporukan kanssa pelatessa.

Sitten oli vuorossa viikon työmatka eräille messuille / kursseille Floridaan. Yläselkä oli todella hankala ja alaselkäkin alkoi jo tuntua väsyneeltä iltaan mennessä. Kävin hotellin hierojallakin moneen otteeseen, mutta se ei yhtään auttanut. Suosittelivat kiropraktikolle menoa, mutta matkaa olisi ollut aika lailla enkä olisi voinut osallistua kaikille olennaisille luennoille, joten jäi käymättä. Ainoa mikä hiukan auttoi, oli jäiden päällä makaaminen. Hotellin käytävän jääpala-automaatilta hain aina ison kasan jäitä, laitoin ne pyyhkeen sisään ja sen jälkeen päälle makaamaan. Kivuliain kohta oli yläselkä, mutta alaselkäkin alkoi olla aika väsynyt ja jo hiukan kipeäkin iltaisin. Eräänä aamuna huomasin vasemman käden sormien ja ranteiden valahtaneen toimimattomiksi. En siinä vaiheessa ymmärtänyt käyttää termiä halvaantunut, vaan ihmettelin vain, että miksi ne eivät enää yhtäkkiä toimi?

Suomeen palattuani hain heti apua ongelmaan yksityiseltä lääkäriasemalta, ja yleislääkäri ohjasi minut neurologille. Asiat etenivät kuitenkin hitaasti ja tässä vaiheessa selän tilanne paheni nopeasti. Kovat lihaskiristykset yläselästä olivat levinneet alaselkään asti, ja alaselkä kesti yhä vähemmän ja vähemmän. Tässä vaiheessa aamuisin levätyn yön jälkeen selkä oli hyvän ja tuoreen tuntuinen - yläselän särkyä lukuunottamatta - mutta illalla alaselkä oli jo väsynyt ja särki reilusti.

(Alaselän kipu on ymmärtääkseni tässä vaiheessa ollut lähinnä iskeemistä, eli hapenpuutteesta johtuvaa. Kova selän lihaskiristys heikensi tietysti verenkiertoa ja esti lihasten palautumista, kun verenkierto ei päässyt poistamaan normaalisti kuona-aineita ja tuomaan lihaksiin happea ja ravinteita. Selän lihakset olivat kovan kiristyksen lisäksi jatkuvassa ylirasituksessa siksi, että koko selkään levinnyt suojajännitys piti syvät lihakset krampissa ja rangassa jatkuvat nikamalukot eikä ranka siis päässyt liikkumaan ja taipumaan normaalisti. Tämän seurauksena pintalihakset ovat joutuneet tukemaan rankaa ja toimimaan epänormaalisti, eivätkä ole sitä jaksaneet tehdä ja lopulta pintalihaksetkin ovat olleet totaalisessa krampissa ja ylirasituksessa. Yön levon aikana - alkuun - lihakset ehtivät palautua ja olivat siksi taas aamulla tuoreet eikä yläselkää lukuunottamatta aamuisin selkä särkenyt. Tämä kuitenkin muuttui aika nopeasti...)

Tässä vaiheessa melkeinpä päivä päivältä tilanne huononi, ja aina aikaisemmin ja aikaisemmin illalla selkä alkoi voimakkaasti särkeä eikä jaksanut enää kannatella minua pystyssä. Aamuisin selkä oli siis tuore ja palautunut, mutta päivä päivältä se kesti vähemmän, kunnes säryt pakottivat minut vaakatasoon jo iltapäivällä. Tilanne paheni koko ajan ja pian selkä ei enää yön aikana päässytkään palautumaan ja alkoi särkeä ympärivuorokautisesti.

SYYSKUU 1999
==========

Syyskuun alkupuolella tilanne oli jo niin paha, että minun oli pakko jättäytyä pois töistä ja jäädä sairaslomalle. Tutkimukset olivat edistyneet sen verran, että ENMG-tutkimus paljasti vahvan C8-hermojuurivaurion vasemmalla puolella ja seuraavaksi tehty magneettikuvaus paljasti välilevypullistuman C7-ThI -nikamavälissä. (MRI-lausunnossa todettiin, että välilevypullistuma ei komprimoi kaulaydintä, mutta vuosia myöhemmin leikkauskertomuksesta kävi ilmi, että välilevypullistuma niskassa oli painanut duurapussia, joka suojaa ja ympäröi selkäydintä. Näin ollen jonkinlaista painetta selkäytimeenkin lienee kohdistunut.) Neurologi kirjoitti lähetteen Töölöön niskaleikkaukseen KIIREELLISENÄ, koska liikuntakykyni heikkeni vaarallisen nopeasti eikä töistä ollut pitkään aikaan voinut haaveillakaan. Odotusaikana kävin myös yksityisellä fysiatrilla, joka oletti, että tilanne helpottaa jäljellä olevan sairasloman aikana. No, ei todellakaan helpottanut.

Syyskuun puolessa välissä pystyin olemaan väkisin iltapäivään asti pystyssä, kunnes kovenevat kivut pakottivat makaamaan loppupäivän. Niskaoperaatio oli ajoitettu jonnekin lokakuulle, ja syyskuun lopussa en enää pystynyt käytännössä kuin makaamaan koko päivän kipujen takia. Pystyin olemaan pystyasennossa korkeintaan viisi minuuttia kerrallaan, eikä näitä muutaman minuutin pätkiä voinut kovin montaa päivän aikana harrastaa. Laskujeni mukaan olin pystyasennossa korkeintaan noin 30 minuuttia vuorokaudessa ja kivut olivat sietämättömät myös makuulla. Suihkussakaan ei voinut joka päivä käydä, vaan kävin joka toinen päivä. Hiusten pesut monesti jäi, kun piti vaan nopeasti yrittää kroppa pestä muutamassa minuutissa ja heittäytyä takaisin vaakatasoon vaatettamaan itseään. Suihkussa muutama minuutti räpiköidessä selkälihakset tärisivät rasituksesta, ne eivät kerta kaikkiaan jaksaneet pitää minua hetkeäkään pystyssä ja olivat jatkuvassa kivuliaassa krampissa, ja kivut lisääntyivät muutamassa minuutissa niin koviksi, ettei pystyasennossa enää voinut millään olla.

Aamiaista oli vaikea viidessä minuutissa syödä, ja huomasinkin, että kun kiristin painonnostovyöni kireälle lanteilleni, sain oltua pystyasennossa noin 15 minuuttia, jossa ehti aamiaisen paremmin syödä. Leikkausta odotellessa rutiini olikin tätä, aamupäivällä nopea aamiainen painonnostovyön avulla, ja korkeintaan joka toinen päivä nopea suihku, jonka jälkeen piti nopeasti syöksyä vaakatasoon. Ystäväni kävivät puolestani kaupassa ja täyttivät jääkaapin, itse en pystynyt asunnossanikaan mitään tekemään. Päivä meni odotellessa ja kipuja sietäessä, ja pystyasennossa ei oikein muuta voinut olla kuin pikaisen aamiaisen, pikaisen vessa-asian tai hyvin pikaisen suihkun verran. Jos halusi keittää kahvit, piti nopeasti laittaa kahvi tippumaan, mennä makaamaan sitä odotellessa ja käydä sitten nopeasti hakemassa kupillinen kahvia, joka luonnollisesti piti vaakatasossa nauttia.

Minkäänlaisia pääkipuja tai niskakipuja ei ollut muistaakseni missään vaiheessa myöhemminkään sairasteluvuosieni aikana. (Joskus satunnaisesti sairasteluvuosieni aikana niska tosin saattoi tuntua väsyneeltä, mutta harvemmin sitäkään). Fysiatrin lausunnossa syyskuulta 1999 noin kuukautta ennen leikkausta kuitenkin todettiin, että niskan kääntö provosoi käsikipuja, tosin en itse tällaista muista. Runsas kuukausi aikaisemmin kiropraktikon tutkimuksessa niskan kääntö ei ollut provosoinut mitään kipuja käteen tai muuallekaan mutta tässä vaiheessa tosin ei ollut käsikään vielä halvaantunut. Välilevy oli ilmeisesti jälkikäteen hitaasti hajonnut, koska muun muassa vei viikkoja ennen kuin vasen käsi osittain halvaantui. Muistan pari kertaa tuon kohtalokkaan jalkakyykyn jälkeisinä viikkoina vielä salilla varovasti kokeilleeni jalkakyykkyä maksimissaan 80 kilolla, mutta se ei enää todellakaan tuntunut hyvältä. En sitten osaa sanoa, ovatko nämä jälkikäteen tehdyt kyykky-kokeilut sitten vielä edesauttaneet siitä kohtalokkaasta kyykky-sessiosta alkanutta välilevyn hajoamisvammaa.

Joskus vuosia myöhemmin Ortonin kuntoutustutkimuksessa, jossa tehtiin uudestaan ENMG-tutkimukset kädestä, neurologi kertoi minulle, että niskan välilevyvammoista syntyy tyypillisesti tilanne, jossa kova suojajännitys ja lihaskiristys syntyy noin 10-15 niskan välilevyvamman alapuolelle. Hänen kertomansa mukaan kyseiseen kohtaan syntyy noin nyrkinkokoinen lihaskramppialue. Siitä yläselän kipuni ja kramppini siis olivat lähtöisin, mutta jostain syystä jota ei oikein kukaan ole pystynyt selittämään nämä kiristykset levisivät nopeasti alaselkään ja vielä alemmas ihan pakaroihin asti. Oireet siinä vaiheessa tuntuivat kaikkien kipujen lisäksi siltä kuin rangan molemmin puolin olisi asennettu aivan järjettömän kireät teräsvaijerit, niin tolkutonta se kiristys oli. Lisäksi syvällä rintakehässä tuntui aivan mieletön kiristys, joka tietysti tämäkin oli suht kivulias ja ikävä tunne. Kiristys paheni ja oli leikkausta edeltävinä viikkoina jo niin kova, että tosissaan muistan pelänneeni, että jos se vielä pahasti kovenee, en hetken päästä pysty enää hengittämään. No, siihen asti se ei onneksi mennyt, että olis hengittämistä haitannut. Sekin tunne ilmeisesti johtui siitä, että kaikki rangan ympärillä olevat lihakset olivat tolkuttomassa kivuliaassa krampissa. Kylkiluuthan kiinnittyvät rankaan ja kiristys varmaan rajoitti niidenkin liikkumista ja siitä tuli nämä syvällä rintakehässä tuntuneet kiristykset ja puristukset.

LOKAKUU 1999
=============

Lokakuun alkupuoli meni leikkausta odotellessa, kotona kovissa kivuissa maaten ja silloin tällöin lääkäreitä puheluilla häiritessä. Muutaman kerran soittelin Töölöön ja sainkin loppujen lopuksi leikkausta viikolla kiirehdittyä. Alun perin odotusaika Töölön leikkauskutsusta itse leikkaukseen oli neljä viikkoa, mutta tästä sain tosiaan viikon pois.

Näinä viimeisinä viikkoina ennen leikkausta ei tosiaan tarvinnut öisin nukkua, kivut olivat sen verran kovat, että pitivät jatkuvasti hereillä.

Leikkaus oli ajoitettu erääseen maanantaihin ja sunnuntaina piti saapua Töölöön. Sunnuntaina tilasin taksin ja pihalla sitä odotellessani oli pakko mennä heti nurmikolle makaamaan. Mukaan olin ottanut painonnostovyöni, jolla välillä saattoi hiukan helpotettua pystyssä oloa. Taksin tultua siirryin takapenkille makuuasentoon, sillä vain noin 20 minuutin matka Espoosta Töölöön olisi ollut täysin mahdotonta olla pystyasennossa.

NISKALEIKKAUS TÖÖLÖSSÄ
===================

Tästä jatketaan seuraavassa osassa, joskus, ehkä... :wink:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Niin tuttua...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Tammi 2009, 20:29

Nimittäin tuo kokovartalokiristys. Itse olin tuossa terästankotilassa 5 vuotta. Kyllähän mä välillä ihmettelin, että miksi mä oon niin jäykkä, ja nivelet ratisee, mutta ei se mua suuremmin vaivannut. Kyykkyjä en voinut tehdä ollenkaan, koska en päässyt kyykkyyn, lonkat kinnasi. Sama juttu, ojentajat ja habat ihan mahdottomia, koska ei nivelet antanut periksi. Kökköläärä. Ja mitä enemmän treenas, sitä jumimpaan menin.

Nyt kun olen käynyt CST:ssä 9 kuukautta, tajuan millaisessa paineessa selkäytimeni on ollut vuodesta 03. Joskus oon ihmetellytkin, miksi jalkapohjat on aina kipeet, tuli kaiken maailman kyhmyruusuja ja tulehduksia kuin tyhjästä. Ja kaikki oikeelle puolelle. Mutta kaikki on alkanut tuolloin 03, kun sain lievän retkahdusvamman kaatuessani oikealle kyljelleni motskarilla, eikä minua hoidettu mitenkään. Kivut kyllä meni pois ajan ja passiivisen fysioterapian kanssa, mutta niska jäi virheasentoon ja oikea puoli kroppaa oli ihan tukossa koko ajan. Niska aiheuttaa pahaksi päästyään kivut myös rintarankaan ja lopulta kinnaa koko kropan. Rintaranka onkin suomalaisten hoidetuinta aluetta... Valitettavasti ongelmapei katoa, jossei niskaa saada kuosiin.

Mutta toi kokovartalokanitus on ihan ymmärrettävää: polla painaa koko ytimen "kasaan", kun niskan tukilihakset ei ole kunnossa, tai siellä on muuta vikaa, kuten prolapsia yms. ahtauttamassa mainitsemiesi kalvojen normaalia liikettä. Keho hakee tukea alempaa ja alempaa, kunnes koko rööri on tukossa. Ja hirveen monella se menee tonne lonkkiin asti, ennen kuin aattelee, että mitäs ihmettä nyt tapahtuu. Kuulosta DD karmealta nuo kivut. Onkos tilanne nyt millainen?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Tammi 2009, 19:19

Se on totta, mitä sanoit. Ihminen tuntuu olevan aika monimutkainen kokonaisuus, taitaa olla jo vähän liian paljon niitä liikkuvia osia... :? Enpä olis aikanaan kuvitellut, että jos niskan alueelle tulee jotain krämää, se voi vaikuttaa niin rajusti joka puolelle kroppaa.

Tilanne nykyisin? No, yökivut sain aikanaan jumpattua pois, mutta pystyssäolo on edelleen kivuliasta ja vaan osan päivästä pystyy olemaan pystyssä.

Enivei, yritän saada lähiviikkoina skrivattua seuraavan osan...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Tammi 2009, 19:35

Väliaikatiedote: Seuraava osa tarinasta on aika hyvässä mallissa, saan sen varmaan tiistain-keskiviikon tienoilla julkistuskuntoon. Löysin myös leikkauskertomuksen, ja laitan senkin mukaan tekstiin.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Odotamme

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Tammi 2009, 00:32

Odotamme innolla... :) Selkäosa kakkosta nääs.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Joulu 2009, 00:04

Mä kokeilin googlea hakusanalla suojajännitys ja tänne päädyin! :) Luin taas uudestaan ja uudestaan ton sun ketjun alun ja mietin, että mitähän hittoa siel rangassa on sulla tapahtunut. Mikä DD sun vointis on nyt ollut?! :)

Muuten, ft lupas investoida kalvokirjaan ja sit mä saan sen kans lainaks jossain vaihees. Kuulosti kyl niin tutuilta noi kahvinkeitot ja nurtsilla makailut, edelleen. Voi meitä. :( ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 21 Joulu 2009, 01:22

Voi sinua DD, jo ne vaivat ovat antaneet. Sory en vieläkään pysty kunnolla lukemaan tekstejä, mutta tsemppiä, toivon, että tulet vielä kuntoon.

Mieleeni tuli, että syvärentoutusharjoituksista voisi olla apua myös sinulle muiden harjoitteiden lisäksi.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Joulu 2009, 19:20

tahdonvoimaa kirjoitti:Mä kokeilin googlea hakusanalla suojajännitys ja tänne päädyin! :) Luin taas uudestaan ja uudestaan ton sun ketjun alun ja mietin, että mitähän hittoa siel rangassa on sulla tapahtunut. Mikä DD sun vointis on nyt ollut?! :)

Muuten, ft lupas investoida kalvokirjaan ja sit mä saan sen kans lainaks jossain vaihees. Kuulosti kyl niin tutuilta noi kahvinkeitot ja nurtsilla makailut, edelleen. Voi meitä. :( ;)

Ympäri mennään, yhteen tullaan! :P Aika arvoitus se kieltämättä on, ei ole kirjallisuudestakaan vastaan tullut vielä selitystä. Yleensä niskan välilevypotilailla, kuten Vaivaisakalla ja Brokebackillakin, tulee rintarangan tienoille kovat kiristykset, jotka eivät tahdo leikkauksen jälkeenkään helposti antaa periksi. Mystistä on, että mikä mun tapauksessa oli niin erilaista, että veti niin kovan krampin ihan alaselkään ja pakaroihin asti, ettei pystyssä voinut olla. Vastaavan tyylisistä tarinoista en ole kuin yhdestä lukenut, ja se ei ollut näin invalidisoiva. Kaverilla oli alaselkä kipeä, mutta pystyi olemaan pystyssä. Jos jostain tulee vastaan mahdollista selitystä tai teoriaa, niin laitan siitä kyllä palstalle tarinaa...

Kalvokirjakin kiinnostaa. Faskioista on näissä hankituissa ja osin perkaamattomissa selän kuntoutus -kirjoissakin aika paljon tietoa, mutta vähän eri näkökulmasta. Sikäli kalvojenkin toimintahäiriöt yms. kiinnostaa.

Pandora kirjoitti:Voi sinua DD, jo ne vaivat ovat antaneet. Sory en vieläkään pysty kunnolla lukemaan tekstejä, mutta tsemppiä, toivon, että tulet vielä kuntoon.

Mieleeni tuli, että syvärentoutusharjoituksista voisi olla apua myös sinulle muiden harjoitteiden lisäksi.

Dänks, Pandora. Voi meitä kaikkia... :P Syvärentoutusharjoitteitakin tuli kokeiltua, mutta ei mulla oikein motivaatio riittänyt niihin. Tai usko. Mutta voipi olla, että jossain vaiheessa kokeilen vaikka henkiparannuskeinoja ja craniosacraaliterapiaa. Jos vaikka kropassa on vielä jäljellä jotain jännitystä tai muuta sellaista, joka pitää saada laukaistua.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 21 Joulu 2009, 20:41

Ainakin henkiparannuksen osalta tiedät varmaankin minne kääntyä, mutta valitettavasti Veikko sanoi minulle, että kyllä tuo lihaskuntoutus työ täytyy tehdä ihan itse ja ne lihakset kuntoutuvat pelkästään harjoitusten osalta. Hän voi toki hoitaa häiriöt, jotka ihmiskroppaan ei kuulu, mutta kyllä se lihaskunto tulee ihan harjoitteiden kautta.

Tylsä mies. Tai ei sittenkään, ehkä vain viisas.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Joulu 2009, 22:13

Pandora kirjoitti:... kyllä tuo lihaskuntoutus työ täytyy tehdä ihan itse ja ne lihakset kuntoutuvat pelkästään harjoitusten osalta.

Kirottua. Mä jo hetken luulin... :? :shock: :?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Joulu 2009, 00:01

Voihan Veikkoa! ;) Mä oisin halunnut häneltä syvät lihakset. Epistä. ;)

Ja ole kyllä mäkään törmännyt missään vastaavaan sdlkään, vaiks paljon olen lukenut. Tietyllä tavalla Fedjan oireistossa on paljon samaa, vaikka se kiristys on eri paikassa. Onko tost viimeisimmästä omt:ssa ja harkoista ollut enemmän apua ku edellisestä?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 23 Joulu 2009, 00:32

Sanokaas muuta, sitä minäkin haluaisin, mutta no häiriötilat tuo mies osaa poistaa ja melko tehokkaasti kivut saada aisoihin.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Käyttäjäesittely