Needforspeedin tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Needforspeedin tarina

ViestiKirjoittaja Needforspeed » 05 Marras 2010, 14:52

Moi,

Olen reilu kolmekymppinen mies Keski-Suomesta ja ajattelin sepustaa tuoreen tarinani teidän ihmeteltäväksenne.

Sain vajaa kolme viikkoa sitten rakennustyömaalla päähäni ison puupalkin, palkin pää tippui heijariliikkeellä ylhäältäpäin päähäni(oik. ohimoon) ja samalla pääni taipui/retkahti reilusti vasemmalle puolelle. Isku oli raju, en kuitenkaan menettänyt tajuntaani, tuli vain sumea olo ja näin ns. tähtiä.

Jomotus päässä ja niskassa oli kova, tästä lähdin sitten paikalliseen tk:hon. Siellä sitten tehtiin normi neurotestit eli sormi nenään tms, nämä meni ok, joten buranaa, kotiin ja muutama päivä sairaslomaa.

Muutama päivä meni lepäillessä kovan pääkivun ja niskakivun kanssa, olo oli kuin pienessä pöhnässä, sitten alkoi tulla heikko ns. etova olo, olo huononi lepäilystä huolimatta ja menin taas tk:hon. Siellä lääkäri tutki, ottivat EKG:n ja huomasivat rytmihäiriöitä. Sieltä sitten ambulanssilla keskussairaalaan, siellä otettiin verikokeet, pään kuvaus CT:llä ja EKG. Lääkäri tutkaili rytmihäiriöitä ja totesi niiden olevan potilaan ominaisuus, ei siis vaarallisia. Pään CT oli myös puhdas, joten lääkäri kirjoitti sairaslomaa muutaman päivän lisää ja kotiutti.

Taas muutama päivä meni lepäillessä, olo oli edelleen hieman sumea ns. epätodellinen. Pää ja niskat edelleen kipeinä. Sitten alkoi tulla outoja oireita, joita säikähdin aika lailla. Jaloista rupesi ensin varpaita puutumaan, sitten osa kielestä. Pyysin avovaimoa viemään minut päivystykseen, sieltä laittoivat jälleen keskussairaalaan lähetteen niskan CT:hen. Niskan CT oli myös puhdas, ottivat jälleen varuilta myös pään CT:n, se oli puhdas myös. Päivystävä lääkäri konsultoi sitten neurologia, joka muutaman tunnin odottelun jälkeen tulikin tutkimaan minua. Neurologi laittoi lähetteen pään magneettiin ja määräsi Sirdalud relaxantteja sekä särkylääkkeitä.

Pääsin vajaassa viikossa sitten pään magneettiin, jonka jälkeen neurologilta tuli soitto, että pään magneetissa ei poikkeavuuksia ja jos olo ei parane niin sitten pitäisi hakeutua fysiatrille.

Sain paria päivää myöhemmin kotiin kirjallisena neurologin lausunnon ja siinä oli merkattu epäily whiplash vammasta. Googletin tuon termin ja siten löysin tämän foorumin, huomasin että en olekaan oireideni kanssa yksin, kohtalotovereita löytyykin yllättävän paljon. Olin jo puutumisen kanssa ihmeissäni, että hulluksiko tässä on tulossa..

Oireitani on vielä:
-Niskakipu
-Pääkipua jonkin verran, aiemmin tuo kipu oli takaraivossa ns. kallon pohjassa mutta se on helpottanut hieman
-ajoittain pientä puutumista, aiemmin oli pelkissä jaloissa mutta nyt olen huomannut niitä myös käsissä sekä naamassa
-liikkeiden hitaus
-yleinen väsymys

Paikallinen tk lääkäri määräsi viikko sitten Burana 800 tulehduskipulääkkeitä sekä sain lähetteen fysioterapiaan. Kävinkin alkuviikosta jo ekan kerran fysioterapeutilla, mutta en kokenut että siitä olisi ollut suurta apua, joten ajattelin nyt odottaa että osaava fysiatri tutkii ja määrää hoidot ennenkuin jatkan fysioterapissa käyntiä.

Nyt on aika varattu Tampereelta foorumillakin mainostetulta Fysiatrilta reilun viikon päähän. Toivotaan että hommat lähtee rullaamaan hyvin ja kuntoutumiseni pääsisi alkamaan mahd. pian.

Luulin jo muutama päivä sitten, että olo on menossa parempaan suuntaan, liikuin hieman enemmän ja jätin lääkkeet melkein kokonaan pois, mutta tuo taisi kostautua. Kipu tuli takaisin, lisäksi viimeiset 3 yötä tullut nukuttua todella huonosti. Eli lepäilylinjalla jatketaan, sairaslomalla olen ensi viikon alkuun asti, tosin tuntuu sille että olen aika kaukana työkunnosta joten sairaslomaan on tod.näk. haettava jatkoa.
Needforspeed
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 05 Marras 2010, 16:58

Onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon mukaan. Tuttuja oireita, mulla olo oli kanssa alkuun "kuin pienessä pöhnässä", eli melk. vuoden ennen kuin tajusin lähteä kunnolla hoitoon. Piti lähteä kun vasen käsi meni aivan voimattomaksi - tuntui kuin se olisi halvaantunut. Mutta nyt ootellaan neuron testejä. Fysiatri jo todennut niskan retkahdus vamman. Olen myöskin Keski-Suomesta.
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Marras 2010, 21:14

Moi Need 4 Speed!

Kiva homma, että aletaan löytyä Googlesta yhä paremmin mutta harmi, että jouduit etsiskelemään whiplash-hakusanalla. Ei koskaan mitään kivaa silloin tiedossa. :(

Kuulostaa tosi tutuilta nuo oireet. Mulla meni kanssa ekat kuukaudet aivan pöhnässä niskavamman jäljiltä. Niska kun on ihmisen tasapainoelin, yksi monista. Toki myös aivot on saattanut ollaa pientä iskua mutta enemmänkin taitaa olla tuo "epämääräinen" olo tyypillistä niskalle. Sellainen sievä pkkupöhnä koko ajan. Ihan kuin kävisi vähän hitaalla tai olisi kännissä.

Ja varmasti on ollut sen verran kova isku, ja vielä sivulta päin, että on niska kovilla. Niskan ligamentit eli nivelsiteet eivät yhtään tykkää retkahduksista ja kaulaydinkin saattaa venähtää riittävän kovasta iskusta. Hyvä että olet varannut ajan Penttiselle ja pääsit noinkin nopeasti. Itse olen ollut tyytyväinen häneen. Kysele ihmeessä hyviä fysioterapeutteja. Tuntee valtakunnallisesti fyssarit merkittävän hyvin. :D

Tsemppiä eloon niskavaivaisena. On onni, että niskavaivaisen ennuste on hyvä, kunhan saa nopeasti oikean diagnoosin ja löytää sopivan kuntoutuksen. Mulla meni melkein 2 vuotta, ennen palauduin kunnolla työkuntoon, ja vieläkin saa vähän valita, mitä tekee ja millä tyylillä. Erityisesti kannattaa kiinnittää alussa huomio juuri kipulääkitykseen, välttää venyttelyä sekä hierontoja ja fysikaalisia. ennen kuin doagnoosi on tehty. Mikäli siellä on jotain isoa revähdystä tai repeämiä, ei passaa ärsyttää niskaa mitenkään ennen diagnoosia. Huonommaksi muuten vaan menee. Mutta Penttinen osaa varmasti neuvoa fiksun kuntoutustavan, hänellä on kuntoutuksen erityispätevyys. Kysele paljon, hän kertoo mielellään, kunhan uskaltaa kysyä. :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Marras 2010, 21:18

Ja jep, hae ihmeessä saikkua riittävästi. Retkahdusvamman kuntoutuksessa kriittistä usein juuri alkuvaihe, jolloin paranemista voi eniten omalla toiminnalla nopeuttaa tai hidastaa. Lepo ja kova sana aluksi, varsinkin jos mukana on vähänkin päävammaa. Kova väsymys on luontainen oirekuva sekä pahemmissa niska- että lievemmissäkin päävammoissa.

Voimia!!!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Paluu Käyttäjäesittely