Ippen tarinaa

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Ippen tarinaa

ViestiKirjoittaja Ippe » 04 Marras 2010, 18:43

Kaatuminen 2007 ja tämän kolmen vuoden aikana mitä erilaisimpia oireita, jotka viimeisen vuoden aikana ovat enevässä määrin vaikeuttaneet elämääni ja tekemisiäni. Vakuutusyhtiön kanssa taistelua.

Tänään sain kaularangan funktionaalisen MRI kuvauksen lausunnon;
Oikea alarligamentti on vaurioitunut. Tämä vaurio ei aiheuta sivutaivutuksissa liikepoikkeavuutta CI ja CII nikamien välillä, mutta mahdollistaa sen että oikealle taivutetaessa tulee ligamentum transversum ja selkäydin kontaktiin keskenään. Tämä viittaa ns. funktionaaliseen myelopatiaan. CI nikaman massa lateralis on 5mm retropositiossa CII nikamaan nähden. Tämän vuoksi CI ja CII nikamien välilä on 9 asteen rotaatio. ThI ja Th II välissä on sentraalinen diskusprolapsi.

Tässä tiivistelmä kahden sivun lausunnosta.

Täällä foorumilla on tosi paljon tietoa ja kokemusta, mutta kun ei jaksa kahlata kaikkea läpi. Jos nyt joku sattuis tämän lukemaan ja osais antaa jotain vinkkejä esim. mahdollisen hoidon suhteen. OMT terapiaa ei ole vielä edes kokeiltu. Ultra ei ole sopinut, eikä stabilointiliikkeet.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Re: Ippen tarinaa

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Marras 2010, 22:29

Ippe kirjoitti:Tänään sain kaularangan funktionaalisen MRI kuvauksen lausunnon;
Oikea alarligamentti on vaurioitunut. Tämä vaurio ei aiheuta sivutaivutuksissa liikepoikkeavuutta CI ja CII nikamien välillä, mutta mahdollistaa sen että oikealle taivutetaessa tulee ligamentum transversum ja selkäydin kontaktiin keskenään. Tämä viittaa ns. funktionaaliseen myelopatiaan. CI nikaman massa lateralis on 5mm retropositiossa CII nikamaan nähden. Tämän vuoksi CI ja CII nikamien välilä on 9 asteen rotaatio. ThI ja Th II välissä on sentraalinen diskusprolapsi.

Jos nyt joku sattuis tämän lukemaan ja osais antaa jotain vinkkejä esim. mahdollisen hoidon suhteen.

Hoitovinkeistä. Taitaa olla Suomessa kaksi linjaa niillä, jotka ymmärtävät noista vaurioista jotain. Osalle palstalaisista saman vamman kera on sanottu, ettei tuollaiselle niskalle saa tehdä mitään. Tampereella taas ilmeisesti tuollaisen vaurion saaneitakin on kuntoutettu stabiloivin liikkein ja neuraalikudosharjoittein, mutta ne poikkeavat niin paljon muissa hoitolaitoksissa ohjattavista liikkeistä, että se apu pitäis hakea sieltä. Jos kiinnostaa ja Tre:lla käynti on mahdollista, niin kannattaa konsultoida onko niskallesi mitään tehtävissä.

Itsellä ei ollut fMRI:ssä vastaavia vaurioita kuin sinulla. Manuaalisessa tutkimuksessa kuitenkin Treen fysiatri on sitämieltä, että CI kierrossa tulisi jotakin häikkää ytimen kanssa. Palstalla ei taida olla ketään, jolla olisi vastaava vamma kuin sinulla ja olisi Treella hoidossa. Sen sijaan sellaisia on, joilla on samanlainen vamma.

Kallo on C0, ensimmäinen nikama CI. CI ja CII tuntuvat olevan kiertyneet toistensa suhteen. Th tarkoittaa rintarankaa. Siellä on välilevyn pullistuma. Ilmeisesti Alarialigamenttivaurion takia sinulla tulee päätä kiertäessä tuon transversumligamentin ja selkäytimen kontakti. Loppuja en ymmärtänyt.
Saisitkohan tästä kuvasta lisäinformaatiota.
http://www.thiemeteachingassistant.com/ ... tocid=3790
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Marras 2010, 21:26

Moikka, Ippe!

Lueskelin tuossa läpi sun kokemuksia. Olen samaa mieltä kuin Fedja siitä, että niskan osalta sun kannattais käydä Tampereella fysiatrilla. Turusta en osaa ainakaan minä nimetä yhtään hyvin niskavammoihin perehtynyttä fysiatria. Ja jos Tampereella käyt Penttisellä, niin Turussa Meritalossa on OMT-liike -niminen fysioterapeuttifirma, jossa ainakin OMT-fysioterapeutti Olli Vahtera osaa kuntouttaa Penttisen antamien ohjeiden mukaan. Olli on Penttisen luottomiehiä, joten sieltä löytäisit sitten niskan osalta hoitoosi tietynlaista jatkuvuutta.

Aivojuttujen osalta sitten olet näemmä menossa Tenovuolle. Se kuulostaa monellakin tavalla hyvältä, Tenovuo kun on hyvin perehtynyt aivovammoihin ja niiden tutkimiseen eikä kaihda vakuutusyhtiöiden kanssa taistelua, joten sieltä saat todennäköisesti hyvät lisäeväät jatkaa taistelua vakuutusyhtiöiden kanssa. Tenovuo osannee ohjata sitten aivopuolen juttujen osalta jatkon ja Tampereen fysiatri muuten jatkon, joten siinä sulla voisi olla hyvä yhdistelmä jatkohoitoon.

Näiltä molemmilta saat todennäköisesti painavat lausunnot taisteluusi vakuutusyhtiöiden kanssa. Nehän toimivat yleensäkin juuri noin, kuin sinunkin kanssasi. Ensin saattavat alkuun maksaa kiltisti korvauksia ja sitten yhtäkkiä ilmoittavat, että joko olet mystisesti äkillisesti täysin parantunut tai vaivasi eivätkään johdu heidän korvausvastuullaan olevasta vahingosta, vaan jostain muusta. Se on väsytystaistelua ja siihen taisteluun tarvitaan jatkuvasti lisää lääkärinlausuntoja, kunnes joskus lopulta vakuutusyhtiö antaa periksi. Mulla se taistelu kesti kymmenkunta vuotta, jotkut pääsevät vähemmällä. Joka tapauksessa se on yleensä vähintään vuosien vääntö.

Sun kannattaisi varmaan myös marssia oikeusaputoimistoon, vaikka asiasi ovatkin jo muutoksenhakulautakunnassa ja vakuutusoikeudessa. Niiden asioiden lisäksi ne osaavat siellä auttaa myös muissa asioissa ja katsoa esimerkiksi toimeentuloasiasi parhain päin, eli mihin tukiin olet oikeutettu ja miten niitä haetaan ja tekevät vaikka hakemukset puolestasi. Suosittelisin, että marssit myös sinne, jotta etujasi ei pahemmin poljeta. Esimerkiksi varatuomari M. Ainasoja Turun oikeusaputoimistosta on pätevän tuntuinen. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.oikeus.fi/6181.htm
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ippe » 06 Marras 2010, 01:14

Kiitos, Fedja ja DirtyDeeds, vastauksista!

Taidanpa varata ajan sinne Tampereelle. Olen kyllä käynyt jo 2008 Synapsiassa ja siellä fysiatri totesi minulla olevan tapaturman aiheuttama kaulaytimen ja aivorungon venyminen. Tilanne oli jo välillä hieman parempikin, mutta lähti oleellisesti runsas vuosi sitten pahenemaan.

Nyt pistelyt ja puutumiset ovat koko ajan päällä ja tasapaino on kokonaisuutena huono jalkojen hervottomuuksineen. Sähköiskukivuissa on kestämistä.

Erilaisia lausuntoja on mennyt vak.yhtiöön melkoinen määrä, kahdelta fysiatrilta, kahdelta neurologilta, ortopediltä, kirurgeilta, käsikirurgilta, neurokirurgilta, hammaslääkäreiltä, työterveyslääkäriltä.... siinä rytäkässä kun meni muutakin kuin tämä kaularanka... muista on jotenkin selvitty, mutta tämä retku jäi näköjään riesaksi.

Muutoksenhakultk on pyytänyt "omalta" neuroradiologiltaan kollegiaalisen lausunnon kaikista röntgenkuvistani. Lausunnossaan tämä toteaa mm. että nikamasiirtymä on 2 mm ja että se on normaalia. Hän keskittyy toteamaan ainoastaan kulumamuutokset, jotka sairaalan radiologien mielestä ovat lieviä ja hänen mielestään huomattavia.
No, tuon fMRI lausunnon jo kerroinkin. Olen tilanteessa, jossa kuvien tulkinnassa on vastassa asiantuntijoiden sana vastaan sana.

Hankalista oireista on turhauttavaa edes puhua, kun vakuutuslääkäreille merkityksellistä ovat ainoastaan löydökset ja nekin on todistettavasti liityttävä tapaturmaan. Itse sen tiedän ja hoitavat lääkäritkin, mutta SANAT eivät riitä sitä kertomaan.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Marras 2010, 04:37

Ippe kirjoitti:Muutoksenhakultk on pyytänyt "omalta" neuroradiologiltaan kollegiaalisen lausunnon kaikista röntgenkuvistani. Lausunnossaan tämä toteaa mm. että nikamasiirtymä on 2 mm ja että se on normaalia. Hän keskittyy toteamaan ainoastaan kulumamuutokset, jotka sairaalan radiologien mielestä ovat lieviä ja hänen mielestään huomattavia.
No, tuon fMRI lausunnon jo kerroinkin. Olen tilanteessa, jossa kuvien tulkinnassa on vastassa asiantuntijoiden sana vastaan sana.

Hankalista oireista on turhauttavaa edes puhua, kun vakuutuslääkäreille merkityksellistä ovat ainoastaan löydökset ja nekin on todistettavasti liityttävä tapaturmaan. Itse sen tiedän ja hoitavat lääkäritkin, mutta SANAT eivät riitä sitä kertomaan.

Niinpä. Tuotahan se on ja vakuutuslääkärit piiloutuvat juurikin noiden älyttömyyksien taakse. Sikälikin sun kannattaa hyödyntää sitä oikeusaputoimistoakin, koska niiden pitäisi mun ymmärtääkseni osata ohjata hiukan tuossakin lausunto-suossa liikkumista. Pidetään täällä peukkuja ja kerro ihmeessä, jos jotain tapahtuu tai jos sulla tulee mieleen kysymyksiä, joihin ehkä joku täällä pystyisi vastaamaan! :P :P :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Marras 2010, 14:08

Haluan vähän korjata tuota DD:n kirjoittamaa. En suositellut Treen paikkaa, mutta halusin kertoa, että sellainen mahdollisuus on olemassa. Hoito, jota siellä suositellaan, kraniosakraaliterapia ja hermokudoksen elvytysliikkeet, vaikka onkin erityisen kevyttä, aiheuttava joillekin yläniskan alarialigamenttivaurioiselle rajuja jälkioireita, esim. voimakasta pahoinvointia. Tuo on vähän niinkuin, että mitä alarialigamenttivaurioisen niskan ja aivorunkovaurion kanssa uskaltaa kokeilla. Mutta, jos menee Treelle käymään, niin fysiatriltahan voi kysyä, että ovatko kuntouttaneet vastaavia tapauksia ja miten kuntoutus on sujunut ja jos suosittelevat jotakin kuntoutusta, niin minkälaiset riskit siinä on. Olen kuullut vain, että ovat, mutta en ole itse kuntoutettavien mielipiteitä kuullut.

Toivottavasti sinulle vastaa joku samanlaisen vaurion saanut palstalainen, niin saat toisenlaistakin näkökulmaa asiaan.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ippe » 06 Marras 2010, 18:27

Taidan katsoa sittenkin ensin nuo lisätutkimusten tulokset. Olen menossa korvapolille ja tasapainotutkimuksiin, sekä muutaman viikon kuluttua tehdään useampia herätevastetutkimuksia. Funktionaalisen MRI tuloksista en ole vielä keskustellut hoitavien lääkäreiden kanssa. Yleisellä puolella kaikki etenee niin kovin hitaasti.

Noin vuosi sitten kävin fysioterapeuttini vinkistä kertaalleen voice massace terapeutilla. Hän on vuosia alalla ollut ja kokemusta omaava, ei kuitenkaan uskaltanut käsitellä kuin hyvin varoen. Totesi puolierot ja vain toisen puolen jäntevyyden. Varovaisuudesta huolimatta silloinkin tuli pahoinvointia ja jalkojen hervottomuutta. Suhtaudun tällä erää itsekin kaikkeen melko suurella varauksella.

Olen kuitenkin kiitollinen kaikista vinkeistä ja tiedoista, koska silloin osaan paremmin kysyä hoitavien lääkäreiden kantaa asioihin.
Mielellään vaihtaisin ajatuksia samanlaisen vaurion saaneen kanssa. Tosin nuo aivovammaoireet taitavat täsmentyä tarkemmin vasta lisätutkimusten jälkeen.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ippe » 11 Marras 2010, 11:43

Taas kyselen, onko kellään jolla on aivorunkotasolla vammautumista (esim. retkahduksen aiheuttamaa aivorungon venymistä) ilmennyt silmissä nystagmusta?
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Marras 2010, 12:36

Ippe kirjoitti:Taas kyselen, onko kellään jolla on aivorunkotasolla vammautumista (esim. retkahduksen aiheuttamaa aivorungon venymistä) ilmennyt silmissä nystagmusta?

En tiedä onko minulla nystagmysta, mutta on vaikea pitää silmiä kohdistettuna. Silmien yhteistoiminta on heikkoa, ja luulen sen kyllä johtuvan vammasta. Tutkittiin viime vuonna silmä pkl minun pyynnöstä.

Miten sinulla todettiin tuo aivorunkotason vamma? Minulla jotkut lekurit ja yksi neuropsykologi aluksi epäilivät sitä. Nyttemin on diagnosoitu diffuusi aksoni vaurio, syvien osien aivovaurio. MRI Kuvissa ei näy mitään. Neuropsykologisissa testeissäkään ei näy kuin tietynlaisisissa testeissä ongelma.

Alla olevassa hyvässä väitöskirjassa puhutaan silmän sakkaamisesta oireena retkahdusvammaisilla, en tiedä onko se sama kun tuo nystagmus. En nyt löytänyt kohtaa missä. Joka tapauksessa, jos pystyy lukemaan, niin kannattaa printata Gunilla Bringin Whiplash-associated injuries and disorders väitöskirja itselleen, ja selata sieltä kohtia. On aika hyvä:
http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/42 ... 000_13.pdf
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ippe » 13 Marras 2010, 15:57

fedja kirjoitti:Miten sinulla todettiin tuo aivorunkotason vamma?

Synapsiassa fysiatri diagnosoi näin, että olisi tapahtunut kaulaytimen ja aivorungon venyminen.

Nythän vasta minulle on tulossa nuo herätevastetutkimukset, joista varmaan saa lisätietoa tähänkin asiaan. Onko teille joillekin tehty esim. SEP-, MEP-, BAEP- tai BLINK-tutkimuksia?
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Maalis 2011, 11:33

Mulle tehtiin BAEP syksyllä 2008. Makasin tutkimuspöydällä, kuulokkeisiin tuli ärsykkeitä ja päässä olevat elektrodit niitä sitten rekisteröivät. Siinä ei löydetty mitään mutta tulin tosi huonovointiseksi sen jälkeen ja huimaus paheni. Huhmarin mukaan ne oireet olisi myös pitänyt otta huomioon kun vastausta laadittiin. Lisäksi olin tasapaino testissä jossa todettiin huomattavaa huojuntaa keskivertoryhmään verrattuna, kaikkia sen tutkimuksen osioita ei voitu niskakivun vuoksi tekemään.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ippe » 05 Maalis 2011, 13:25

Sama juttu, ei mullakaan niitä testeissä tulleita oireita kirjattu vastauksiin. Tosin tasapainotestissä se tuli esiin, kun menetin kokonaan tasapainoni ja kaaduin. Turvavaljaat tietysti ottivat vastaan, mutta tasapainolevyltä putosin pois ja sehän näkyi tuloksissa. Niiden mielestä johtui oikean jalan pettämisestä.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Maalis 2011, 14:31

No just joo :x
kojootti

ViestiKirjoittaja campus » 30 Loka 2011, 13:09

Missä se Penttinen ottaa vastaan Tampereella? Siis hänkö voisi arvioida, mitä niskaoireille voisi tehdä. Vai onko Turussa joku sellainen paikka? Oletko Ippe käynyt siellä Meritalossa? Olen käynyt Turussa Apexissa OMT-erikoistuvalla fysioterapeutilla, mutta niska on mennyt huonommaksi ja on todella vaikea, niin että aivoverenkierron häiriöitä epäillään.

Minulla on käsissä jotakin toiminnallista häiriötä. Mikä on se toiminnallinen MRI (mulle on tehty tavallinen MRI)? Voisiko sellaisen saada Mehiläisestä, pulssista? Omasta pussita maksan kaiken, ei ole sairauskuluvakuutukset voimassa, eikä vanhaan kaatumiseen voi tapaturmavakuutuksessa vedota.

Soitin eilen aamuyöllä Turun päivystykseen kysyäkseni lääkityksestäni (neurologilta on TIA-epäily). Sellaiset kysymykset täytyy varmaan vastedes osoittaa valtakunnalliselle puhelinlääkärille, kun soiton jälkeen saa semmoisen tunteen, että anteeksi kun soitin.

Eteisvärinässä viime vuonna minulla oli Mehiläisen lähete ensiapuun, joten pääsin sitä kautta sydänosastolle neljäksi päiväksi. Jos muinulle tulee seuraavan kerran eteisvärinä, niin en tarvitse lähetettä. Mutta toisen kerran elämässäni (63 v) tämän vuoden tammikuussa Tyksiin ensiapuun pyrkiessäni alussa mainitsemani vaivan takia pulssini kokeiltiin ja todettiin, ettei se ole korkea - kotiin vain.

Nyt olen päättänyt että en enää neurologisten oireiden vuoksi vaivaa ensiapuja tai päivystyksiä.
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 31 Loka 2011, 10:39

Minulla on aivorunkotason vammautuminen. Silmissä on kohdistamisen kanssa vaikeuksia ja kohdistaminen on hidasta esim. jos siirrän katseen kirjasta televisioon saan zuumailla tovin ennen kuin näen. Lisäksi minulla on väsyneenä kaksoiskuvia.

Fyssarin mielestä joissain harjoitteissa, joissa tasapainoa vähänkin järkytetään minun silmissäni näkyy just se, mistä sinä puhuit. Lisäksi saan ajoittain kohtauksia, jossa kehoni jhmettyy sille sijoille ja silloin toinen pupilleistani on eri tavalla laajentunut kuin toinen.

Neurologini on kieltänyt minulta kaikki harjotteet, jotka järkyttävät tasapainoa. Siis ei saa aiheuttaa huonoa oloa, kipua eikä epätasapainoista oloa.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely