torvelon vuoro

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja torvelo » 10 Helmi 2012, 08:44

Eilen eka fysioterapia terapia. Olikohan sitten kaksi kertaa, ensimmäinen ja viimeinen.
Tehtiin hiukan lavan venytystä ja hermopleksuksen aukeamista pinteestä. Ei muuta. Mutta olo entistä heikompi. Kaikki ylim. ärsyke häiritsee ja näköjään pienikin (vrt. lymfa) lihasmanipulaatio laukaisee suojajännitystä ja seurauksena on ankara niska ja pääkipu, poskiontelot kanssa tukossa.
"Hoidon" jälkeen olin totaalisen uupunut, simahdin sänkyyn ja nukuin kuin tukki paitsi että kylmät, pistelevät rengasmaiset aallot menivät niskasta polviin. Puolentoistatunin unien jälkeen maistui vesi n. 2,5 l vettä kaksi ja puolituntia kotin paluun jälkeen. koko eilinen nestemäärä (hoidon jälkeen) hiutelee n. 5 litraa. Nyt tänään vasen jalka entistä voimatomampi ja hartiaseudun lihakset vetävät suojajännitystä pääle, muuten niska olisi aika hervoton. Samaten vasen käsi entistä kömpelömpi, kylmempi ja särisee. Ainoa mikä oli hyväksi on rintalihaksen yläosan jännityksen pienenpieni helpotus.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 10 Helmi 2012, 09:38

Auts. Ei kovin miellyttävä kokemus :( Liian rajua käsittelyä.

Minä odotan myös fysioterapian alkua, toisaalta kauhuissanikin. Hermokudos on nyt saanut olla täysin rauhassa kohta 3kk ja olo on silti mitä on, eli mitähän se olo on sitten kun kudosta taas ärsytetään?!?!
anzqu

ViestiKirjoittaja Nasu » 10 Helmi 2012, 11:35

Torvelo, tosi kurja lukea tuosta sun tilanteestasi... Mulla myös alkaa fysioterapia ensi viikolla. Odotan jo nyt mielenkiinnolla, mitä fyssari sanoo, kun kerron että niskaani ei ainakaan saa yrittää hieroa tai venyttää tai edes kovin voimakkaasti koskea. Muuten tulee niin voimakas pahoinvoinnin aalto etten pääse omin avuin kotiin. En voi nyt oikein muuta sanoa, kuin toivotella oikein kovasti tsemppiä ja jaksamista sulle! -Nasu-
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 10 Helmi 2012, 15:10

Sen on kyllä huomannut, että fyssarilla pitää olla kunnon ammattitaito tai ei saa muuta kuin hallaa aikaiseksi. Menihän minullakin alkuun 30 käyntiä eikä tilanne muuttunut oikein miksikään (tosin välissä tuli toinen kolari), mutta neurologisiin potilaisiin erikoistunut fyssari sai tilanteen rauhoiteltua 10 käynnillä.

Omalääkärihän oikeasti ehdotti, että kävisin terkkulan fysioterapeutilla (ettei tarvitse sitä maksusitoumusta kirjoittaa), mutta sanoin suoraan että minulle tarvitaan aikuisneurologiaan perehtynyt fysioterapeutti. Minun niska on sellainen kauhistus, että en anna kenen tahansa siihen enää koskea. Jos makaan normaalisti selällään ja fyssari laittaa kädet keskiniskaan, kuten normaalisti niskaa hierottaessa, niin välittömästi pamahtaa nielu lukkoon ja meinaa tukehtua sylkeensä. Uskoipa lääkärikin kerrasta.

Hitsiläinen kun meinasi taas heittää kuupan äkkiseltään sekaisin, kun vasempaan korvaan iski kunnon sumutorvimainen humina... Ei tällä puolella ole korvaoireita ennen ollut!!
anzqu

ViestiKirjoittaja torvelo » 10 Helmi 2012, 18:45

Oli tuo uusi fysioterapeutti soitellut Käpylän kysyäkseen jatkosta. Siellä nyt kuulivat että niska totaalisen pxxkana,ja sanoivat sieltä ohjeeksi että ei missään tapauksessa minkäänlaisia niskan manipulaatioita eikä taivutuksia. Taitaa kaikki muukin nyt tehty olla turhan rankkaa. Rankkaa joopa joo.
Nimim. ennen reenattiin kovaa ja täysillä

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Orkidea » 10 Helmi 2012, 22:41

Kuullostaa niin tutulle toi hoidon jälkeinen reaktio :? Minullahan saatiin CST-hoidoilla hyvin tulosta aikaiseksi, mutta nyt olen pakotettu hoidottamaan niskaani täällä Belgiassa ja nämä eivät ole kuulleetkaan CST:stä... :roll: Nämä hoitavat niskaani vain ja ainoastaan TOSina, eikä vanhoilla retkuilla ole kuulemma mitään vaikutusta... ja hoidoksi heillä on tarjota vain hierontaa, voimakasta venytystä ja manipulointia... Ei varmaan tarvii kertoa mitä mieltä niskani oli siitä käsittelystä? Fysioterapeutti teki siis noi, vaikka ehdottomasti kielsin ja oikeesti huusin kivusta :evil: Ihmetteli sitten vaan jälkikäteen, että mikä tolle tuli, kun ei jalat meinanneet kantaa yhtään ja päädyin suorinta tietä vessaan oksentamaan. No seurauksena oli tietty aivan mieletön kipu ja huimaus ja käsien puutumiset ja hermokivut lisääntyivät rajusti, mutta olisivat silti halunneet jatkaa samaan malliin, että kyllä se niska siihen käsittelyyn tottuu :shock: Juu ei.

Nyt yritetään sitten jumpata varovasti altaassa todella lämpöisessä vedessä. Tuntuu oikeastaan suht' mukavalta vedessä ollessa, mutta sen verran perusteellisesti saivat niskan ärtymään, ettei siellä voi tehdä paljon mitään, kun kaikki sattuu. Kerran viikossa pitäisi myös jumpata fysioterapeutin kanssa "kuntosalilla", mutta ovat ihan hukassa mun kanssa, kun heillä on tarjota vain venytyksiä ja minä olen jo valmiiksi hypermobiili... :roll: Ihan turhia käyntejä siis... Olisi ollut parempi jättää koko hoidot väliin, koska olen huonommassa kunnossa nyt kuin ennen hoitoja, mutta muutakaan ei ole kuulemma tarjolla. Töissä yritän sinnitellä hammasta purren niskatuen ja särkylääkkeiden avulla (tosin särkylääkkeillä ei tunnu olevan pienintäkään tehoa tuon venytys & manipulointi"hoidon" jälkeen...), kun fysiatri päätti suuressa viisaudessaan, että olen täysin työkykyinen eivätkä oireeni haittaa mitenkään tietokoneella työskennellessä... :x
Orkidea

ViestiKirjoittaja torvelo » 13 Helmi 2012, 14:46

Juurikin näin. TOS oireiluja yritti hiukan hoitaa, kevyesti hierontaa tuosta etuolkapään kohdalta, jossa tunnoton alue. Siinä kohti on alue missä kulke hermokimppu jonka fysiatri arveli venäntänen koska ENMG:ssä ei ole selviä viitteitä.
Pahin on kuitenkin leveän selkälihaksen , tai no, mitä siitä on enää jäljelä, käsittely. Sitä kautta lyö myös niskan tukkoon, samaa jännitystä alas asti.
Nyt tun käsittely kerran jälkeen uusi oire on vasemman jalan (etupuolella) sähköiskumainen kipu/tunnetila nilkasta nivusiin. No, tänään jo helpompaa.
Se tämän homman kanssa on vaikeaa, kun itse käsittelyt ok, mutta huono olotila, kivut tulevat viiveellä. Hankala vetää syy-yhteyttä. Joka kerran jälkeen viisaampi. Mulle ei allasterapia käy ollenkan, pää alkaa heittää volttia, ja olo on sitten sen mukainen. Yritin jo puhua akupunktiosta, joten täytyy jatkaa painostusta. Sitä ei ole erikseen kielletty, sisälty siis tilattuihin hoitoihin.
Tuo Orkidea on noitten lääkäreiden kanssa tuttua, tietävät parhaiten mikä kenellekin sopii, varsinkin vakuutuslääkärit.
Ihmetellään loppuviikosta lisää.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 13 Helmi 2012, 15:40

torvelo kirjoitti:Juurikin näin. TOS oireiluja yritti hiukan hoitaa, kevyesti hierontaa tuosta etuolkapään kohdalta, jossa tunnoton alue. Siinä kohti on alue missä kulke hermokimppu jonka fysiatri arveli venäntänen koska ENMG:ssä ei ole selviä viitteitä.
-torvelo-

Auuuuuuuu-u! Minun fyssari taas sanoi, ettei sitä kohtaa missään nimessä saisi hieroa, koska liian kovat otteet hermokimpun kohdalla voivat tehdä lisää hermovaurioita :shock: Ja käden hermotusta on hoidettu lähinnä jumppauttamalla kättä, eli taivutellaan rentona kyynärpäästä edes-takaisin ja yhtään ei saa särähtää tai hoito on liian rajua. Ja lisäksi on kevyesti hierottu käsilihaksia. Mutta tosiaan, tuohon etuolkapäähän ei edes ole koskettu kuin ainoastaan LymphaTouchilla.
anzqu

ViestiKirjoittaja torvelo » 13 Helmi 2012, 16:29

Jep, ja arvaa koskeeko siihen enää kukaan. Oli se käsittely sen verraten ikävä kokemus, jäljestä päin. Se kone lymfa olisi nyt tulevalla viikolla, mutta saa nähdä.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 13 Helmi 2012, 16:41

LymphaTouch tekee älyttömän huimauksen hoidon aikana, joten kannattaa sanoa että aloittavat tosi pienillä tehoilla. Ja se hoito itsessään ei tunnu juuri miltään.
anzqu

ViestiKirjoittaja Orkidea » 13 Helmi 2012, 17:43

Kirjoitin pitkän vastauksen joka katosi johonkin bittiavaruuteen :(

Mulla ei myöskään ole hierottu siitä edestä, enkä kyllä antaiskaan, kun mulla on siinä tosi kipeä kohta ja mulla ne hermovauriot näkyvät selvästi ENMG:ssä. Mulla on sama juttu, että käsittelyn aikana ei yleensä tunnu pahalta, mutta jälkikäteen sitten senkin edestä. Tosin se belgialaisen fysioterapeutin käsittely sattui aivan törkeästi jo siinä pöydällä, mutta tyyppi vaan sanoi, että sen kuuluukin sattua :roll:

Vesiterapia sopii onneksi mulle, tosin menen vaan sinne altaaseen tosi lämpimään veteen ja pysyn muuten paikoillani, mutta käsiä jumpataan varovasti pienillä liikkeillä. Jalat ovat kuitenkin koko ajan tukevasti pohjassa, niin olo on ok. Lämmin vesi auttaa kuitenkin ainakin hetkellisesti lihaskiristyksiin ja vedessä on muutenkin helpompi tehdä käsiä kohotuksia.

Sanooko muuten fascia-terapia kenellekään mitään? Lueskelin eilen tuollaisesta yhdeltä nettisivulta ja sanoivat sen olevan pehmeää fascioihin kohdistuvaa hoitoa, joten oliskohan toi jotain CST:n tapaista? Tuollaista olisi tarjolla kodin lähellä, mutta en tiedä uskallanko kokeilla mitään tässä kunnossa. Nyt on koko kroppa ihan jumissa eikä päätä uskalla liikutella yhtään, tai oikean käden hermosäryt lisääntyvät entisestään... Särkylääkkeistähän mulla on loppunut tehot jo ajat sitten, ihan sama ottaako niitä vai ei, kun yhtä paljon sattuu joka tapauksessa :? mutta eipä tässä muuta kuin hyvillä mielin töitä jatkamaan :wink:
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Helmi 2012, 21:15

Ei ole tuo fascia-terapia tuttu, mutta hiukan tuo lihaskalvohoidolta kuulostaa. Voikohan olla fasciavenytyshoitoa?

Minulla ammeessa esim tulee kummallisia tuntemuksia. Tuntuu, ettei pysty hengittämään ja rintarangassa joka puolella kova paine siellä aluella, mikä veden alla. Ja rintarangan alaosan vanne tuntuu tosi puristavalta siinä vedessä.

Minä olen uudestaan mennyt vesikävelyä harrastamaan. Nykyään on niin kovat suojajännitykset päällä niskassa, että paremmin kestää tehdä asioita. On sellainen olo, että ihan pakko liikkua sen, minkä vaan voi, etten surkastu pystyyn, tai oikeastaan vaakatasoon. Mulla ihan selkeästi mennyt ohi se herkin ja reagoivin vaihe, jossa reagoi kaikkeen voimakkaasti. Ihan sama minkä liikkeen teki ja millä osalla kehoa, niin aina puristus päässä paheni. Nyt tuon kovan suojajännityksen takia uskaltaa esim. selällään lattialla 1kg paino kädessä nostaa kättä hitaasti ylös ja alas.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 13 Helmi 2012, 23:55

fedja kirjoitti:Minulla ammeessa esim tulee kummallisia tuntemuksia. Tuntuu, ettei pysty hengittämään ja rintarangassa joka puolella kova paine siellä aluella, mikä veden alla. Ja rintarangan alaosan vanne tuntuu tosi puristavalta siinä vedessä.

Minulla on ollut tuota samaa, tuntuu kuin rintakehä salpautuisi ja hengtys lakkaa. Mutta muistelisin, että tuo alkoi jo n. puoli vuotta ennen kolaria. Kesällä 2010 olin vähällä hukkua laiturin päähän, kun keuhkot salpaantuivat vaikka vesi oli tosi lämmintä. Lapsi vielä nappasi takaapäin kaulasta kiinni ja menin ihan paniikkiin. Minulla oli tosin noihin aikoihin niskat ja hartiat tulehtuneet ja sairasloma kutsui parin viikon päästä, kun alkoi päässä huipata.
anzqu

ViestiKirjoittaja torvelo » 15 Helmi 2012, 16:35

VAROITUS, SEURAAVA TEKSTI EI SOVI LAPSILLE. mode voi poistaa viestin, jos tuntu siltä.
Nyt vaihtoehtoina, vedänkö perseet, hankin köyden vai olenko siis oikeasti työkuntoinen.

Vakuutuslaitokset eivät itse oikaise päätöksiään, vaan asian käsittelyodottaa vakon päätöksiä.
"Saatavilla olevalla selvitys ei mielestämme (eikä myöskään TELKin mielestä) riittänyt työkyvyttömyyseläkkeen myöntämiseen, tarjosimme teile mahdollisuutta hankia lisäselvityksenä psykiatrin lausunnon xxxxxxxx kustannuksella. Tarkoituksena oli selvittää, olisiko mahdollisesti sieltä saatavissa sellaista uutta selvitystä, jonka perusteella eläke voitaisin myöntää. Toimitamassanne lääkärinlausunnossa todetaan kuitenkin ettei xxxxxx xxxxxxxx "oireistossa ei vida todeta mihinkään psykiatriseen oireyhtymään viittaavaa komponenttia", joten saatu selvitys johti enenmänkin toiseen suuntaan kuin mikä olisi ollut eduksi eläkkeen myöntämistä ajatellen."
No, tuo lainaus minkä olivat ottaneet psyk. lausunnosta on kappaleen loppuosa, alku osa "Potilaan oireet sopivat hyvin aivovamman jälkeiseen oireyhtymään. Neuropsykologinen kuntoutus ja neurologin toimesta tapahtuva hoidon tarkennus ja seuranta ovat tarpeen."
Sitten tuo lainanatu kappaleen loppuosan lopu "...., joten psykiatrisen jatkohoihon järjestäminen ei ole tarpeen."

Joten asian hoito on paskana, ainoa suunta on halvaantua (niskasta johtuen) pysyvästi.
Kuinka saatana kansanedustajalaitos on voinut myöntää vakuutuslääkäreile jumalan aseman. Kukaan edustajistosta ei vastaa, ketään ei kiinnosta. Ainoa vakiovastaus "Emme voi ottaa kantaa yksittäisiin tapauksiin."
Kuinka täällä on voitu kouluttaa erikoislääkäreitä jotka tekevät näinkin erheellisiä diakgnooseja( mun kohdalla täysi työkyvyttömyys). Vaaranaha on että nikamasiirros jatkuu..
No, ystävät.
Kiitos teille kärsivällisyydestä, ja myötätunnosta. Mun kohdalta kaikki on suurinpiirtein tässä. Joskus ehkä lisää. Jos tulee muuta palautetta. jos olen ..
Likaa josseja. Voikaa hyvin.

- torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 15 Helmi 2012, 16:57

Taas näitä "tulkitaan kuin piru raamattua tapauksia". Tuon voi riitauttaa. Et ole siis hullu, joten sillä perusteella ei eläkettä myönnetä, mutta vammautumista tuo lausunto ei poissulje.

Älä vielä luovuta!! Eiköhän aivovammaliitosta löydy joku viisas, joka osaa neuvoa eteenpäin.
anzqu

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely