torvelon vuoro

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Joulu 2011, 18:38

Vaikea sanoa Torvelo miten tästä eteenpäin. Kun nyt saisit tuon taloudellisen puolen ensin kuntoon niin ei kai siinä muuta ratkaisua ole kuin, että päivä kerrallaan. Haksu on näköjään menossa leikkaukseen mutta itse en kyllä uskaltaisi kun on noita tarinoita lukenut. Enkä usko, että se ainakaan aivovammaan auttaisi :shock:

Minkälaista sulla on se käsikipu? Mulla on sellaista jäytävää ja viiltelevää kipua kyynärpäissä ja oikeastaan kaikissa sormissa aika ajoin. Niskassa taas tuntuu kipuvihlaisuja, johtuu varmasti muutaman millin paksummasta tyynystä, en muutakaan keksi. Mulla tuo pään asettelu on ollut millimetrityötä.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 28 Joulu 2011, 15:59

Juuri palasi sähköt. Olivat vuorokauden poikki. Vietetty leirielämää.
Joo, en minäkään uskalataudu leikaukseen. Samoin kuullut/lukenut noista leikkauksista, että riskit suuremmat kuin hyöty.
Mun käsikivut ovat "kalvavia", kiristää, puristaa, verenkirto loppuu, kylmän arkuus ja vihlonta. Kaikkia erikseen tai kaiki yhdessä. Sormet, kyynärvarsi ja nyt myöskin olkapää. Nyt tuntuu erilaiselta. Tulin ekalta kuntoutuskerralta, lymfaa. Olo tuntuu kevyeltä ja väsyttää. Hoito oli juuri samalta alueelta kuin missä ollut niitä kummia tuntemuksia, tuossa rinnassa, yläselässä ja kädessä. Kasvoissa ollut "kumisuus" osaksi kadonnut.
Täytyy polilta kysyä vielä lisäksi mitä tehdään jatkossa,.
Oliko sulla Kojootti tästä aivovammasta johtuen kuvissa selviä viitteitä. Mulla diag. kanssa vamma (neuropsyk. testit x3), muta kuvissa ei selviä viitteitä. Joten tämä uusi lekuri jättänyt sen asian pois sanelusta. Nyt on vain tuo nikamien siirtymä, alarialigamentit revenneet ja nestettä nikamissa.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja kojootti » 28 Joulu 2011, 19:09

Muistaakseni eri lääkäreiden B-lausunnoissa diagnoosit vaihtelivat mutta aina kun itse tein hakemuksia milloin mihinkin niin lätkäisin ne kaikki kehiin.
Kuvissa ei selvää aivovammaa ole näkynyt mutta diagnoosin tekivät Huhmar ja Tuliniemi.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja torvelo » 29 Joulu 2011, 11:02

Jansku, noi käsi ongelmat myös osaltaan samoja. mainitsit tuolla jossain muualla että neste hölskyy, mulla aivan samanlainen tunne, mutta toisella puolen rinta ja leveä selkälihas.
Eilinen lymfa auttoi n. 3 tuntia. Kasvoista hävisi kumisuus ja selässä ei hölskynyt ja käsi ongelmat oli siedettävät. Mutta tänä aamuna olo oli jo vanhalla mallilla, ongelmat palasivat.

Kojootti, samoin mulla vaihtelee noi dg:t. Niitä on useampi, just äsken laskin että niitä on 7, S06.2-T91.8.
Mullakaan ei kuvissa av:n osalta ole selviä viitteitä, mutta jotain. Av:n osalta on vain testit ja lausunnot.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja torvelo » 31 Joulu 2011, 14:11

Nyt ollut kaksi kertaa lymfaa. Alkuun, siis terapiapäivinä olo tuntuu kohtuulliselta, mutta seuraavana päivänä kiristää vasenta puolta, samoin jalka oireet lisääntyvät.
Tuntuisi ihmeelliseltä, jos tuo sively olisi liian rankkaa. Mutta ei se olon huononeminen voi muustakaan johtua.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Tammi 2012, 07:47

Jansku, oletko kokeillut arginiinia? Eräs selkäpotilasystäväni äskettäin soitti ja sanoi, että se laittoi aineenvaihdunnan liikkeelle ja turvotus ja neste kropassa väheni. Paino oli parissa päivässä kuulemma pudonnut 5 kiloa nesteiden häviämisen myötä. Itse en arginiinia tunne.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 01 Tammi 2012, 15:47

Mä koin ekan lymfa keran jälkeen että olisi polvet ruvennut turpoamaan. Niihin iski kumma kiristys. Oliko sitten omia tuntemuksia vai mitä, mutta lymfa-täti sanoi, että se ei ole mahdollista. Tässä "taudissa" on ollut muutenkin paljon sellaista mikä ei pitäisi olla mahdollista.
Mutta mun kohdalla lymfa tuntuu auttavan terapia päiväksi, seuraavan päivänä olo huono ja sitten seuraavana päivän olo rupeaa normalisoitumaan. Voi tietysti olla mahdollista, että osaksi käsittelyn seurauksena lihasjännitys (suojajännitys) helpottuu, mikä sitten provosoi niskaa ja tulee ydin kosketusta. Olo on silloin helvetin huono ja kivulias.
Mun fysioterapia alkaa vasta kun lymfa kuuri on ohitse. Se menee osaksi uusiksi, nyt kun niskavamma on kuvannettu. Se ei kestä yhtään käsittelyä. Puolitoista vuotta sitten sitten fysiatri sanoi, että käden kuntoutusta ei aloiteta ennen kuin turvoutus saadaan pois ja se ei ärsyynny rasituksesta. Kumpikin on vielä mukana kuvioissa. Vielä voimakkaammin kuin silloin. Kaiken kaikkiaan olotila ja toiminta kyky on huonontunu valtavasti. Varsinkin tämä syksy on ollut toiminta kyvyn kannalta katastofaalinen. Suunta on ollut vain ja ainoastaan alas ja kovaa.

Kaikesta huolimatta hyvää tätä vuotta.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja torvelo » 07 Tammi 2012, 16:22

Perxxxstä tämä Kela-taksi uudistus. Taas jäi kuntoutus reissu (lymfa) tekemättä kun taksi ei tullut. Vuoden aikana 10 kerta, lisäksi ollut muutamia myöhästymiä. Alkoi tuo hoito auttamaan, nyt ikävä peruuntunutta reissua. En tiedä tuntuuko nyt samalta kuin ennen lymfaa, vai onko tuntemus huonompi. Piru kun on huono muisti :lol:
Ei tuolla taksikeskuksessa välittäjät mitään väliä vaika tilattu kyyti ei tule, vaikka soittaa ja valittaa, vastaus aina sama, valitettavasti en voi nyt auttaa. Luulisi, että kun on maksullinen numero, niin olisi palvelua tai ainakin tilaukset tulisivat ajallaan. Minkäköhänlainen diili on taksikeskuksella ja Kelalla. Olisi kiva tietää. Sapettaa tuomoinen touhu.
Ensi viikolle tuli psykiatrille aika, samalle päivälle kuin mun vaki aika päälääkärille. Sitä siis siirrettiin, kait?
Käydään nyt sitten psykiatrilla kun työeläkevakuutusyhtiö niin haluaa. Neurologin polin kauta varausaika tuli nopeasti psykiatrille. Oli neurologi hyvin hämmentynyt kun kuuli, että vakuutusyhtiön yliläkäri vaatii psykiatria, koska mun vaivat ovat psyykkisiä. No, käydään tutkimuksissa niin saan hullun tai puhtaat paperit.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja torvelo » 08 Tammi 2012, 09:16

Juu ja ei.
Tämä mainio Kela-taksi uudistus on tulossa koko maan kattavaksi.
Tässä mainiossa ja ei toimivassa tavassa tilataan taksi taksi-keskuksesta, joka on yleensä ruuhkainen tai sitten siellä ei kukaan vastaa, nähtävästi ajatellan että vammaiset taksin tarvitsijat voivat odotella tai sitten soittaa uudelleen. Joissain päin maata on varauspuhelin numero pelkkä ppm/mpm, mutta meillä puhelu on maksullinen. En muista paljonko, mutta n. 1,5 E/puhelu+mpm. Ei sinänsä paljon, mutta jos taksia tarvitsee kolme kertaa viikossa, kolme eri puhelua (voisi varata yhdellä soitolla, mutta sitten käytäntö opettanut etä loppuviikon kyydit jää tulematta), ja sitten jonotetaan, ja hupsista heijaa puhelu katkeaa. Ja taas on roposet mennyt. Mulla kun ei ole tulojakaan, nyt kun vammaistuki on uudelleen haettavana, niin joka saatanan sentti pitäisi pihistää ja säästää jostakin. Kela nähtävästi taas käsittelee hakemusta vähintään kaks kuukautta,joten nähtäväksi jää paljonko sieltä tulee, vai joutuuko taas valittamaan päätöksestä. Niin, onneksi on valitusoikeus, asian käsittely nyt vaan satumoisin kestää sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa vähintän 13 kk. Hip huraa.
Jos taksin sitten varaa itse järjestelmän ulkopuolelta, eli varaat tutun taksin, niin sinä tapauksessa joudut maksamaan koko kyydin itse (mulla yleensä 80E/suunta). Maksun voit sitten jälkeen päin anoa Kelalta takaisin. Muta joskus voi käydä niin, että matkalla (posti/Kela) kuitit hukkuu. Ja jälleen on valitus/selvitys työ edessä.
Tervetuloa suomistoliittoon.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Tammi 2012, 19:38

Meidän maakunnassa mennään vielä vanhalla järjestelmällä aina kevääseen 2013 saakka, sillä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan suunnalla on kuulema ollut niin paljon ongelmia Kela-taksin kanssa, että viivästyttävät käyttöönottoa kunnes homma saadaan toimimaan noissa isommissa maakunnissa. Eli minä sain buukata taksit etukäteen ja Kela maksoi ennakkovarausmaksutkin!

Mutta on tuo kieltämättä sieltä ja syvältä, kun ei saa uuden keskuksen jälkeen enää käyttää vakitaksia, ellei ole TODELLA painavat syyt (vakava vammaisuus jne.).
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 09 Tammi 2012, 10:34

Kela-taksisysteemin on tarkoitus poistaa taksien valtakirjasysteemi ja taata taksinkäyttäjälle ajot omavastuuhinnalla. Kela sitten katsoo tapaukset jälkeenpäin kattaako Kela-taksin käyttökriteerit ja jos ei, niin perii ajon hinnan jälkikäteen takaisin.

Mukamas helpottaa, mutta toinen taitaa olla vielä tilanne...
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Tammi 2012, 00:01

Torvelo. Yks niska-aivovammainen kerto, että lymfa aktivoi sen nestekierron, mutta hänellä oli joku toinen paikka jumissa, jonka takia neste kertyi johonkin toiseen paikkaan, eikä sen taki helpottanut. Voin kysellä tarkemmin. Aika epämääräisesti sanottu. Sorry.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 10 Tammi 2012, 10:06

Jos Fedja joskus muistaessasi kysäiset asiaa, olisi ilo kuulla.
Nyt tuntuu pahalta. Kiristää, puristaa kylkeä ja selkää, niskaa myöten.
En tiedä johtuuko lymfasta, vai sen puutteesta. Iltapäivällä aika (jos taksi tulee), joten tunnustellaan oloa loppuviikolla paremmin.
Huomenna suuren kaupungin, suuren sairaalan suurelle lanttumaakarille aika. Tuumitaan mitä sitten seuraavaksi, jos en olekkaan psykiatrin tarpeessa.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 10 Tammi 2012, 11:09

Eilen illalla lähti ilmanpaine putoamaan, matalapainetta tekee ja liekkö lunta luvassa. Olo on pirun kipeä! Heti aamusta piti laittaa niskatuki ja sitä ei ole muuten tapahtunut ihan lähiaikoina. Ei auta edes lääkitys olotilaan. Kaularangassa tuntuisi sojottavan rautakeihäs... ainakin kiputuntemusten perusteella.

Ihan silkasta mielenkiinnosta kysyn, paheneeko muilla kivut säätilan vaihdosten mukana? Tämähän on fibrolaisilla yleinen piirre, mutta näyttää pätevän myös erilaisten leikkausten ja vammojen jälkitilaan.
anzqu

ViestiKirjoittaja torvelo » 11 Tammi 2012, 16:36

Mä kun olen luulut, että on tullu vaihdevuodet, tai jotain, kun noita reumatismikolotuksia tulee.
Tänään oli sitten psykiatrisen osaston ylilääkärin tapaaminen, en ikinä, enkä koskaan, ole kuullut kenenkään puhuvan niin rauhallisesti ja selvästi.
Onneksi oli avustaja mukana, olisi muten mennyt puolitoista tuntia hukkaan, onneksi sai torkkua taksissa mennen-tullen.
Hän ihmetteli, että mikä on on oikein hänen osansa tässä kuviossa, antoi ymmärtää että vakuutusyhtiön kiusantekoa tämmöiset ylimääräiset kuviot, ja se, että usean neurologin ja neuropsykologin lausuntoja ei uskota. No, tuli myös se selväksi, että ei nämä zykiatrit ole hulluja varten, eikä hullun (akuttii psykoosi(hienommin sanotu)) papereita varten tulla polille. Zykiatrin apua voi joskus tarvita tilanteen kokonaiskuvan näkemiseen ja siihen sisälle pääsemiseen.
En nyt kuitenkaan ole (vielä) akuutissa tarpeessa keskustelemaan zykiatrin kanssa. Mutta jos tulee tarvetta, niin pikaisesti saan ajan polille. Usein pitkäaikaiset kipupotilaat (myös kipupolilta) tarvitsevat jossain vaiheessa zykiatrista konsultaatiota.
Kaiken kaikkiaan se vähä mitä muistan oli positiivinen kokemus.
Sieltäkin tulee b-lausunto tukemaan tapaturmaista vammautumista.
Väsyttää, raskas reissu.

-torvelo-
torvelo

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely