Orkidean tarinaa

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja Orkidea » 04 Joulu 2010, 00:00

Tilannepäivitystä, eli sain tänään keskiviikon magneettikuvan tulokset. Tuossa siis tutkittiin TOSin aiheuttamaa verisuonten puristumista, kun kädet ovat kohoasennossa ja kyllähän sieltä löytyy ihan selkeää todistusaineistoa. Muutamissa kuvissa ongelma erottuu todella selvästi eli valtimo puristuu voimakkaasti käsiä nostaessa. Tämän kokeen perusteella voi sanoa 100 % varmuudella, että minulla on melko harvinainen valtimoperäinen TOS.

Mielenkiintoista kuitenkin on, että tämä tulos ei edelleenkään selitä hermoratakokeen tulosta, joka viittaa selkeään ongelmaan nikamatasolla. Tähän mennessä nikamista ei ole löydetty selittävää tekijää :roll: , mutta odotan mielenkiinnolla fysiatrin konsultaatiota, jonne aion kerätä mukaani joka ikisen tähän mennessä otetun tutkimustuloksen. Itsekseni olen miettinyt, että ovatkohan ne vanhat retkut sittenkin tehneet jotain pysyvämpiä ongelmia nikamatasolle vaikkei tähän asti otetuissa kuvissa mitään ilmiselvää näykään... :? No, toivottavasti saan lähiviikkoina asiaan selvyyttä :) .
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Joulu 2010, 10:23

Siellä päin tunnutaan kunnolla selvittävän mikä on homman nimi :). En ole kyllä missään ennen tavannut yhtä perusteellista ja nopeaa asian tutkimista. Yritetään ainakin löytää ne ongelmat, mitä löydettävissä koneellisesti on. Hieno homma.

Jospa saisit loppuun vastauksia sitten Suomessa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 04 Joulu 2010, 14:27

Joo, täällä kyllä tapahtuu nopeasti, mutta kyllähän ne tutkivat, kun potilas maksaa itse kaiken yksityistaksoilla... että niitä laskuja odotellessa :? :roll: Siitä on nyt kolmisen kuukautta aikaa, kun eka kerran menin ortopedille valittamaan käsien puutumista ja särkyä eli tosi nopeasti on kaikki tutkimukset järjestyneet. Nyt kaikki pitäisikin olla otettu, tosin tekevät luultavasti tuon hermoratakokeen uudelleen alkuvuodesta, taitavat toivoa, että hermojuurivauriot olisivat kadonneet johonkin, kun eivät löytäneet niille mitään ilmiselvää selitystä :wink: Asian huono puoli on, että olisivat pistämässä leikkauspyödälle ihan yhtä nopeasti, lukemani perusteella TOSia yritetään yleensä hoitaa fysioterapialla vähintään 6-12 kuukautta, mutta täkäläinen lääkäri alkoi tyrkyttää leikkaushoitoa, kun fysioterapia ei ollut poistanut oireita neljän viikon jälkeen :shock: :o :( Vähän tuli sellainen olo, että rahat pois vaan, oli leikkaus oikeasti tarpeen tai ei... :?

Mielenkiinnolla odotan kyllä tuota fysiatrin käyntiä, toivottavasti siellä saa jotain selvyyttä asiaan :) .
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Joulu 2010, 22:19

Pitääkö siellä itse maksaa lysti vai maksaako työterveys niin kuin täällä?

Leikkaukseen menoa sinuna kyllä miettisin varmaan moneen otteeseen, jos onnistumisprosentti on noin pieni, mitä sanoit (20-40). Kumman kiire niillä on leikata. Toivotaan, että löydät jonkun muun kuntoutusmenetelmän vaivaan. Onkohan niitä :shock: ? Ainahan voi jostakin löytyä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 12 Joulu 2010, 00:53

Joo, eli itse joudun maksamaan ensin kaiken ja työnantaja korvaa aikanaan osan, mutta en edes tarkkaan tiedä minkä verran... :? Belgialaisten "kela"-korvaus on itse asiassa todella hyvä, mutta valitettavasti en ole siihen oikeutettu työehtojeni vuoksi :( Jos leikkaukseen päädytään, niin silloin voi neuvotella työnantajan kanssa kulujen korvauksesta.

Minustakin pitävät ihan liikaa kiirettä tuon leikkauksen kanssa ja siksi epäilenkin, että ovat enemmän kiinnostuneita rahoista kuin potilaan hyvinvoinnista :? Suurin osa TOS-potilaista saadaan kohtuulliseen kuntoon konservatiivisella hoidolla eli fysioterapialla ja omalla jumpalla, mutta joskus joudutaan leikkaamaan, jos on paha pinne kyseessä. Minulla on se harvinainen versio, jossa on valtimot pinteessä ja monien englanninkielisten lähteiden mukaan siihen ei auta muu kuin leikkaus :cry: mutta haluan tosiaan arvion suomalaiselta asiantuntijalta enkä ole vielä luovuttanut toivoani tuon fysioterapian suhteen :wink:

Tarkoitus on kyllä kokeilla OMT, CST ja muut mahdollisesti tehoavat hoidot, mutta samalla pitää tietysti pitää silmällä käsien kuntoa. Nyt ne menevät sinisiksi monta kertaa päivässä :? , mutta palautuvat nopeasti... sitten jos väri ei palaudukaan normaaliksi liikuttelulla/ravistelulla, on syytä olla huolissaan ja silloin voi alkaa leikkauskin tuntumaan houkuttelevalta vaihtoehdolta :wink:
Orkidea

ViestiKirjoittaja Orkidea » 18 Joulu 2010, 00:35

Taas vähän raporttia, kun jaksan taas olla hetken pystyssä... Tulin tuossa välissä Suomeen, mutta en ole vielä kertaakaan päässyt kokeilemaan OMT:aa, kun sain heti tänne tultuani pahan flunssan ja astman pahenemisvaiheen :( Nyt onneksi jo vähän helpottaa, mutta käytännössä ensimmäinen viikko meni ihan hukkaan :?

Nyt odottelen kovasti ensi viikkoa ja fysiatria ja toivon hartaasti saavani asiaani jotain selvyyttä. Nyt kun on menty toista viikkoa ilman hoitoja, kädet puutuilevat melko pahasti ja niskat ovat todella jumissa, joten yskiminen sattuu "ihan kivasti" :evil: Yllättävää on, että myös molempien jalkojen puutumiset ovat lisääntyneet huomattavasti, mutta menevät onneksi nopeasti ohi :?

Nyt kun tuo uusi suljettu osio on valmis, niin ajattelin lisätä sille puolelle joitakin magneetti- ja röntgenkuviani sinne kommentoitavaksi, mutta ensin täytyy vähän toipua flunssasta, vielä en jaksa olla tarpeeksi kauan pystyssä... :roll:
Orkidea

ViestiKirjoittaja Orkidea » 21 Joulu 2010, 00:39

No niin, tänään oli vihdoinkin se odotettu fysiatrikäynti ja puolentoista tunnin ajan tutkittiin sekä minua että aiempia koetuloksia :shock: :D . Oli kyllä oikein positiivinen ja mielenkiintoinen käynti ja ihan erilainen työskentelytapa kuin minua hoitaneilla belgilääkäreillä... Hän epäili ensin että TOS diagnoosi voisi olla väärä, mutta muutti kuitenkin mielensä tutkimuksen edetessä ja vahvisti diagnoosin. Sen lisäksi löytyi vähän muutakin, laitoinkin tarkempaa raporttia käynnistä tuonne privaattipuolelle :)
Orkidea

Edellinen

Paluu Käyttäjäesittely