Orkidean tarinaa

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Orkidean tarinaa

ViestiKirjoittaja Orkidea » 18 Loka 2010, 14:15

Olen tuonne muihin aiheisiin jo hieman kirjoitellutkin, mutta laitan nyt tänne esittelyyn vielä yhteenvedon niskaongelmistani. Valitettavasti olen vielä ihan noviisi noiden niskaongelmien kanssa, joten on varmaankaan osaa antaa kovinkaan täsmällistä kuvausta. Ja koska asioin lääkärissä ranskankielellä täällä Belgiassa, niin kuvaus suomeksi saattaa olla entistä hämärämpi :wink:

Olen juuri 34 vuotta täyttänyt toimistotyötä tekevä nainen ja olen vapaa-ajallani toiminut jooga & pilatesohjaajana. Tosin tällä hetkellä en ohjaa ja olen sairaslomalla töistä näiden niskaongelmien vuoksi. Perussairauksina on kilpirauhasen vajaatoiminta ja astma. Minulla on ollut niska-hartiaseudun jumitusta ja kipuilua suurinpiirtein niin kauan kuin muistan ja olen käynyt hierossa säännöllisesti jo lukioikäisestä asti, vaikka hieronnan apu onkin ollut aina hyvin lyhytaikaista. Noin vuosi sitten aloin käymään säännöllisesti 1-2 kertaa viikossa fysioterapiassa, koska niskan jumitus meni niin pahaksi, että haittasi työn tekoa. Vähitellen viimeisen puolen vuoden aikana oikea käsi on alkanut puutuilla ja kipuilla enenevässä määrin ja etenkin kohoasennot ovat hankalia ja pitkäaikainen tietokoneella työskentely alkoi tuntua todella hankalalta.

Koska fysioterapiasta ei ollut mainittavaa apua, otettiin niskan röntgenkuvat ja menin niiden kanssa ortopedin vastaanotolle. Hän huomasi kuvista välittömästi kaulakylkiluut ja muutamien testien jälkeen hän kertoi epäilevänsä TOS-syndroomaa ja lähetti minut eteenpäin neurologille ja magneettikuviin. Neurologin ENMG-testissä todettiin, että ranteen, kyynärpään ja olkapään hermoradat näyttäsivät olevan kunnossa, mutta C6 ja C7 hermojuurissa näyttäsi olevan ongelmaa. Neurologi epäili välilevyn pullistumaa, mutta käsittääkseni magneettikuvassa ei näkynyt mitään siihen viittaavaa.

Seuraavaksi menin tänä aamuna käsikirurgin vastaanotolle. Hän tutki tarkkaan kaikki tähän astiset tulokset ja sanoi pitävänsä TOS-syndroomaa erittäin todennäköisenä, mutta lähetti minut vielä varmuuden vuoksi lisäkokeisiin ja neurokirurgin vastaanotolle ENMG:n tulosten vuoksi. Seuraavaksi otetaan uudet röntgenkuvat, CT ja echodoppler (?), jolla on käsittääksseni tarkoitus tutkia ovatko myös verisuonet puristuksissa. Nämä tutkimukset tehdään 29.10 ja menen heti niiden jälkeen takaisin käsikirurgille kuulemaan tuloksia. Neurokirurgin vastaanotto on 4.11.

Käsikirurgin mukaan TOS on minun tapauksessani erittäin todennäköinen riippumatta siitä löytääkö neurokirurgi jotain ongelmaa, koska etenkin oikean puolen kaulakylkiluu on erittäin hankalassa asennossa ja lisäksi kaulan oikealla puolella oli nähtävissä jotain TOSille tyypillisiä muutoksia. En ihan tarkkaan ymmärtänyt oliko kyse lihaksesta, nivelestä vai mistä, mutta joka tapauksessa se näkyi selvästi röntgenkuvissa :roll: Lääkäri taisi käyttää sanaa fibrosis tai jotain sinne päin, mutta noviisi kun olen, niin en ymmärtänyt mistä oli kyse :lol:

Tässä siis minun vaivani tähän saakka, päivitän myöhemmin lisää kun tulee mieleen tai jotain uutta selviää. Jos joku osaa heittää villejä arvauksia, mistä tuossa ENMG:ssä näkyneessä C6 ja C7 hermojuurien ongelmassa voisi olla kyse, niin kovasti kiinnostaisi kuulla! :)
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 26 Loka 2010, 02:50

No nyt on katseltu magneettikuvan tuloksia neurologin kanssa ja ilmeisesti magneetissa ei näkynyt yhtään mitään poikkeavaa. Kaikki välilevyt olivat siellä missä pitikin, eikä kahdesta vanhasta retkahdusvammasta näkynyt mitään merkkejä (autokolari, jossa pääni iskeytyi etupenkkiä vasten ja sain aivotärähdyksen noin 20 vuotta sitten ja hevosen potku päähän reilu vuotta myöhemmin, myöskin aivotärähdys ja avohaava päälaella, mutta en menettänyt tajuntaani missään vaiheessa). Eli tuon kokeen mukaan nivelsiteetkin näyttivät normaaleilta, mutta lueskelin täällä jossain, että nivelsiteiden ongelmat eivät välttämättä näy tavallisessa magneettikuvassa...

Joka tapauksessa TOS on siis erittäin todennäköinen ja viime päivinä olen seurailut noita käsivarsien pulsseja. Kohoasennoissahan minulla häviää pulssi molemmista käsistä, mutta nyt olen huomannut mielenkiintoisen ilmiön. Olen polkenut aika paljon kuntosalin kuntopyörällä, jossa istutaan tuolissa ja polkimet ovat edessä, joten niska ei rasitu polkiessa. Kädet laskeutuvat rentoina suoraan alas, jossa on pulssia mittaavat sensorit. Välillä pulssi katoaa täysin, vaikka pidät kädet paikoillaan ja välillä se näyttää hyvin alhaista tulosta, esim. 60 vaikka todellinen pulssi on jossain 130-140 tuntumassa. En sitten tiedä, onko tuossa kyse laitteen häiriöstä, vai katoaako/sekoileeko pulssi käsissä ihan lepoasennossakin. Jos verisuonet ovat pinteessä levossakin, niin sitten tämä on ilmeisesti selvä tapaus ja leikkaus on ainoa vaihtoehto, mutta pitää tosiaan odotella niitä perjantain tutkimuksia...
Orkidea

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Loka 2010, 00:53

Moi Orkidea!

Tervetuloa munkon puolesta palstalle! :) Kuulostaapa hurjalta, että oireet provosoituu noin selkeästi. :( Jännä että sen huomaa noin! Tiedätkö yhtään, kuinka iso leikkaus on kyseessä?

Uskoisin, että hermojuuret ovat puristuksissa tuossa 6-7-tasolla, kun kyselit tuota ENMG-havaintoa tarkemmin. Käsien hermotus ja mnoet suonet kulkevat juuri siellä tasolla, joten oireet alarangasta käsiin ovat tyypillisiä. :(

Tsemiä sulle hirmuisesti!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Loka 2010, 13:00

Moi,

Hyvä, että kirjoitit tänne tarinaasi. Kirjoittakaa kaikki palstalaiset tänne tarinanne, jos vain suinkin jaksatte. Tahtoo mennä eri ihmisten tarinat sekaisin, niin on hyvä täältä käydä katsomassa kuka kukin on.

Sinultakin näköjään löytyy retkahduvammoja taustalta. Voisko olla mahdollista, että niskaoireilu on alkanut sieltä jo, ja nyt pahentunut ja kehittynyt TOS:ksi? Itselle tuli mieleen, että voikohan raju oireistosi johtua neuraalikudoksen ärsytyksestä (Dura). Oletko kokeillut kraniosakraaliterapia (Craniosacraltherapy), että onko sillä helpottavaa vaikutusta oireiluun ja autonomisen hermoston rauhoittamiseen.

Mitäkähän sieltä voitaisiin leikata, jos kuvissa eivät näe leikattavaa?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 27 Loka 2010, 15:06

Hei Tahdonvoimaa ja Fedja ja kiitos kommenteistanne! :D Kiva kun ei tarvitse yksin ihmetellä oireiluaan.

Olen itsekin miettinyt, että TOSin taustalla on varmaankin nuo vanhat retkut, vaikka minulla onkin tuo TOSille altistava rakenteellinen ongelma. Niskat ovat olleet jumissa niin kauan kuin muistan ja allekirjoitan täysin nuo oudot oireet, mitä olen täältä lukenut retkuista ja jännitysniskasta. Epämääräisiä huimauksia, päänsärkyjä, pahoja lihasjumeja, epätodellista oloa, muistihäiriöitä jne. ollut vaikka kuinka kauan, mutta ne on aina pistetty kilpirauhasen piikkiin, koska ne ovat myös tyypillisiä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Monen asian osalta oireilu on helpottanut kilpirauhasen hoidon myötä, mutta osa oireista on ja pysyy... :?

C6 ja C7 hermot ovat tosiaan pinteessä, ja noilla perjantain tutkimuksilla yritetään saada selville missä kohtaa se pinne on, jotta päästään selvyyteen leikkaustarpeesta. Tarkoitus on tosiaan tehdä TOS-leikkaus, eli poistetaan ylimmät kylkiluut, ylimääräiset lihasjousteet ja mahdollisesti poistetaan/katkotaan lihaksia, jotta hermille ja verisuonille saadaan vapaa reitti. Jos siis leikkaukseen päädytään, niin se tietää kahta leikkausta, koska molemmat puolet pitää operoida. Leikkaustapoja on ilmeisesti useampia, joten en tiedä vielä tarkempaan.

Käsikirurgin mukaan kyseessä on aika vaikea leikkaus siinä mielessä, että vaikka hermoille ja verisuonille saadaan tehtyä tilaa, niin hankalat oireet jatkuvat usein leikkausen jälkeenkin ja ilmeisesti toimenpide on altis komplikaatioille :? Netistä kaivamieni artikkelien mukaan onnistumisprosentti on vain 20-40 % luokkaa, joka ei kuullosta kovin mieltäylentävältä, mutta toisaalta jotain on tehtävä, koska kädet eivät kestä yhtään rasitusta. Niinkin pieni asia kuin kaupan mainoslehtisen selailu sai aamulla kädet "tönkkööntymään" niin pahasti, että kauppalistaa ei tarvinnut vähään aikaan kirjoittaa, kun kynä ei pysynyt kädessä :cry: enkä viitsi edes laskea kuinka monta kertaa sormet tekevät lakon tätä viestiä kirjoittaessa... TOShan on enemmänkin käsien kuin niskan sairaus, mutta minulla kyllä oireilee niskakin jatkuvalla lihaskivulla ja takaraivoon säteilevällä päänsäryllä.

Mitenkäs tuo neuraalikudoksen ärsytys voidaan tutkia? Tähän mennessä on tosiaan tehty hermoratakokeet ja röntgen+magneetti, perjantaina tietokonetomografia ja verisuonitutkimus. Ajattelin vielä selvittää, olisiko mahdollista tehdä funktionaalinen magneettikuvaus näiden lisäksi, koska kaularangassa tuntuu tosiaan jatkuva kipu, vaikka normimagneetissa ei näkynytkään mitään ja neurologin mukaan TOSin ei pitäisi aiheuttaa tuollaista kipua.

Tähän mennessä on kokeiltu vain tavallista fysioterapiaa, joka sekin määrättiin tauolle tutkimusten ajaksi. Täytyypä selvittää tuota kraniosakraaliterapiaa, ihan ensiksi täytyy googlettaa mistä on kyse, kun ei ole ennen tullut vastaan... Joku suositteli myös lymfaa TOSin hoitoon ainakin aluksi, koska ilmeisesti normaali fysioterapia on liian rajua TOS-potilaalle ja aiheuttaa vain entistä pahempia lihasjumeja. Minulla on aina heti hoidon jälkeen parempi olo (paitsi joskus todella paha huimaus), mutta monesti jo seuraavana päivänä lihakset ovat totaalisen jumissa eli siinä mielessä tuo voi pitää paikkansa, vaikka fysioterapeutti käsitteleleekin hartioitani todella varovasti.
Orkidea

ViestiKirjoittaja Orkidea » 29 Loka 2010, 15:17

Jaha, taas on tutkittu... Verisuonitutkimus näytti juuri sen mitä epäilinkin, eli kohoasennoissa täydellinen pinne molemmissa käsissä :( Seuraavaksi otettiin röntgenkuvat, jotka näyttivät sen mikä jo tiedettiinkin, eli minulla on kaulakylkiluut, jotka näyttävät klassisilta TOS-kylkiluilta, eli näyttävät painavan juuri siihen kohtaan, josta hermot ja verisuonet kulkevat :?

Lopuksi tehtiin vielä tietokonetomografia ja siellä näkyikin aihetta mennä takaisin neurokirurgin juttusille... eli käsikirurgin mielestä yhdessä nikamavälissä saattaa olla ongelma, mutta ei selittänyt tarkemmin mitä epäili... minun amatöörin silmiini se väli näytti kapeammalta kuin muut, mutta tiedä sitten... neurkirurgi katsoo tulokset joka tapauksessa ensi viikon torstaina.

Käsikirurgi arveli, että todennäköisesti oireeni eivät ole nikamaperäisiä, mutta varmuuden vuoksi pitää pyytää neurokirurgin mielipide. Joka tapauksessa minulla on "True TOS" eli sekä hermot että suonet ovat todistettavasti pinteessä :cry: Hän ei kuitenkaan mielellään lähde heti leikkaamaan, vaan kirjoitti nyt ensi kuun sairaslomaa ja käski sinä aikana käydä ahkerasti fysioterapiassa ja jumpata usein, mutta varovasti. No ainakin olen kiitollinen tuosta jumppaluvasta, koska mielestäni oireilu on vain pahentunut jumppakiellon aikana.

No saa nähdä miten tässä edetään pidemmällä tähtäimellä, mutta toisaalta hyvä, että nyt ainakin tiedetään, missä on vika, niin asialle voidaan jotain yrittää tehdäkin :)
Orkidea

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Loka 2010, 02:03

Moikkelis!

No nyt etenee hoidot hyvin ja tuntuu siltä, että olet ammattilaisten hoidossa. Mahtavaa! :D Kokeileppas etsiä hakusanalla tältä palstalta tietoa Craniosacraaliterapiasta. Veikkaat, että löydät sitä eniten suomen kielellä juuri täältä. Samoin mun vanhassa blogissa (taistelijat.blogspot.com) on monta sataa artikkelia CST:stä omakohtaisesti koettuna. Täällä on myös linkkigalleriaan kerättynä parhaat CST-vinkit.

Jep, monesti kaikki vaivat liittyvät yhteen. Mulla kun niska väsähtää, niin välillä oireilu "tipahtaa" käsiin muttei kyllä koskaan noin selkeästi kuin sinulle provosoituu käsien nostelusta. Hyvä että yrittävät fysioterpialla ensiksi, koska joillekin se saattaa riittää (yhdistettynä tietenkin omaan harjoitteluun), eikä leikkaukseen ole tarvetta. Toki pitkää pinnaa ja systemaattista harjoittelua se vaatii. Monille TOS-potilaille (esim. isälleni) suositellaan vesiliikuntaa. Erilaisia varovaisia hartia- ja epäkäsliikkeitä altaassa, jossa on sopiva vastus ja veden tuoma tuki. Sen sijaan kaikki ylöspäin tapahtuvat liikkeet (taljat, pystypunnerrus yms.) on pannassa. :)

Kuulostaa hyvältä toi sun tilanne, koska niinkun sanoit, kun on diagnoosi, voidaan kuntouttaa! Ilman diagnoosia kuntoutus on sama kuin samoilisi sysipimeässä metsässä
ilman taskulamppua yrittäen löytää sieltä jotain olennaista. Tsemppiä tiellä!
Orkidea kirjoitti:Jaha, taas on tutkittu... Verisuonitutkimus näytti juuri sen mitä epäilinkin, eli kohoasennoissa täydellinen pinne molemmissa käsissä :( Seuraavaksi otettiin röntgenkuvat, jotka näyttivät sen mikä jo tiedettiinkin, eli minulla on kaulakylkiluut, jotka näyttävät klassisilta TOS-kylkiluilta, eli näyttävät painavan juuri siihen kohtaan, josta hermot ja verisuonet kulkevat :?

Lopuksi tehtiin vielä tietokonetomografia ja siellä näkyikin aihetta mennä takaisin neurokirurgin juttusille... eli käsikirurgin mielestä yhdessä nikamavälissä saattaa olla ongelma, mutta ei selittänyt tarkemmin mitä epäili... minun amatöörin silmiini se väli näytti kapeammalta kuin muut, mutta tiedä sitten... neurkirurgi katsoo tulokset joka tapauksessa ensi viikon torstaina.

Käsikirurgi arveli, että todennäköisesti oireeni eivät ole nikamaperäisiä, mutta varmuuden vuoksi pitää pyytää neurokirurgin mielipide. Joka tapauksessa minulla on "True TOS" eli sekä hermot että suonet ovat todistettavasti pinteessä :cry: Hän ei kuitenkaan mielellään lähde heti leikkaamaan, vaan kirjoitti nyt ensi kuun sairaslomaa ja käski sinä aikana käydä ahkerasti fysioterapiassa ja jumpata usein, mutta varovasti. No ainakin olen kiitollinen tuosta jumppaluvasta, koska mielestäni oireilu on vain pahentunut jumppakiellon aikana.

No saa nähdä miten tässä edetään pidemmällä tähtäimellä, mutta toisaalta hyvä, että nyt ainakin tiedetään, missä on vika, niin asialle voidaan jotain yrittää tehdäkin :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Orkidea » 03 Marras 2010, 03:06

Kiitos vastauksestasi Tahdonvoimaa :D , kiva saada muiden mielipiteitä! Palasin juuri illalla Lontoon reissusta ja yllättävän kaikki hyvin sujui muutamaa ikävää kipukohtausta lukuunottamatta, jotka menivät onneksi nopeasti ohi. Laukku painoi kyllä aika julmetusti paluumatkalla, kun tuli tehtyä vähän reilummin löytöjä, mutta nostoapua sai aina tarvittaessa :D

Olen tosiaan tosi tyytyväinen, että se diagnoosi on nyt olemassa ja on jotain konkreettista, mitä hoitaa. Huomenna menen fysioterapeutille, jonka kanssa on tarkoitus keskustella hoidosta ja tehdä jonkinlainen hoitosuunnitelma. Minulla on täällä Belgiassa suomalainen fysioterapeutti joten keskustelen hänen kanssaan eri vaihtoehdoista ja tuosta Craniosacraaliterapiasta ennen kuin hakeudun muualle hoitoon. Tiedän, että hänellä on useampia TOS-potilaita, mutta en tiedä tarkemmin miten hän on hoitanut... no, eiköhän sitä huomenna selviä jotain :)

Jumppaharjoituksia odottelen jo innolla, mutta yritän muistaa olla varovainen... toivon vaan hartaasti, että ainakin osa vakitunneistani osoittautuu sopivaksi liikunnaksi... toiveissa olisi siis, että pystyisin vielä jonakin päivänä ohjaamaan ainakin rauhallisempia tunteja, rajummista en uskalla tällä hetkellä haaveillakaan. Lempituntini Body Balance yhdistää joogaa, pilatesta ja tai chi'ta, mutta siinä on myös aika paljon käsien kohoasentoja (ei kuitenkaan varsinaisia voimaharjoituksia), joten nähtäväksi jää voinko sitä jatkaa... :? Tuota vesiliikuntaa täytyy yrittää lisätä ohjelmaan, mutta täällä voi olla vaikeaa löytää hallia, jossa voi rauhassa jumpata vedessä, koska täkäläiset uima-altaat ovat yleensä tupaten täynnä uimareita...

Mutta ensin nukkumaan, matkaväsynyt painaa päälle aika rankasti, mutta en näköjään siltikään ymmärtänyt mennä nukkumaan ajoissa :wink:
Orkidea

ViestiKirjoittaja Orkidea » 03 Marras 2010, 17:47

Ensimmäinen fyssarikäynti hoitotauon jälkeen takana ja täytyy sanoa, että ei ole tainnut hartiat olla vielä koskaan näin jumissa :? Jännä juttu, koska ne eivät ole olleet erityiset pahan oloiset viime aikoina ja päätäkin on särkenyt vähemmän kuin normaalisti.

Hartioihin annettiin molemmille puolille ultraa ja hierottiin TOSI varovasti + venyteltiin kevyesti ja harjoiteltiin kotijumppaohjeita. Sain myös hänen kollegansa yhteystiedot, joka antaa hydroterapiaa ja hän kertoi, että Brysselin alueella ei tiettävästi ole kuin yksi fysioterapeutti, joka antaa kraniosakraaliterapiaa ja ilmeisesti hänelle on todella vaikea saada aikoja. Fysioterapeuttini kertoi, että hänen asiakkaistaan joku on käynyt Suomessa kraniosakraaliterapiassa, täytyypä kysyä miten työnantaja suhtautuisi asiaan... :roll:

Oikea käsivarsi oli tällä kertaa todella jumissa ja vastusti venytyksiä huomattavasti vasenta puolta enemmän. Ihan uusi juttu oli, että sormia ei pystynyt venyttämään juuri yhtään kämmenselän suuntaan, vaan voimakas kiristys ja kipu alkoi välittömästi. Olisikohan tuo nyt seurausta viikonlopun rasituksesta, koska aikaisemmin tämän tyyppistä oireilua ei ole ollut :? No, toivottavasti se nyt rauhoittuu nopeasti kun ei ole enää matkalaukkua raahattavana.

Lisäksi todettiin, että kaulan oikean puolen lihakset ovat huomattavasti kireämmät kuin vasemmalla puolella ja lihakset vetävät kaularangan sivusuunnassa vinoon ja lisäksi on tietysti edelleen se vanha tuttu kaularangan oikoryhti, joka saattaa johtua ylikireistä lihaksista tai olla yksinkertaisesti kaularankani luonnollinen asento, entinen ballerina kun olen, niin sekin on kuulemma mahdollista.

Nyt edetään niin, että selvittelen noiden muiden hoitojen mahdollisuuksia ja joka tapauksessa menen nykyiselle fyssarille hoitoon ensi viikon maanantaina.
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Marras 2010, 20:46

Orkidea kirjoitti:Ensimmäinen fyssarikäynti hoitotauon jälkeen takana ja täytyy sanoa, että ei ole tainnut hartiat olla vielä koskaan näin jumissa :?

Ihan uusi juttu oli, että sormia ei pystynyt venyttämään juuri yhtään kämmenselän suuntaan, vaan voimakas kiristys ja kipu alkoi välittömästi. Olisikohan tuo nyt seurausta viikonlopun rasituksesta, koska aikaisemmin tämän tyyppistä oireilua ei ole ollut :? No, toivottavasti se nyt rauhoittuu nopeasti kun ei ole enää matkalaukkua raahattavana.

Minulla on just tuota samaa, että sormia ei pysty venyttelemään kämmenselän suuntaan, etenkin jos käsi on sivulla. Minulla se tulee dura tasolta lähtevästä hermokudoksen ärsytyksestä. Kantaminen minulla ainakin ärsyttää mielettömästi hermokudosta ja pahentaa noita oireita. Voikohan olla niin, että sinullakin on voimakas hermokudosärsytys? Silloin reaktio kevyeenkin venyttelyyn voi olla tuo.

Katoppa täältä, kuinka kevyitä liikkeitä ohjataan, jos on duratasolta tuleva hermokudoksen ärsyyntyminen lievittämiseen:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=421

Jos kiinnostaa kokeilla, niin kokeile noita, mutta vasta silloin, kun ärsytys on muuten minimissään. Liikkeet tehdään todella hitaasti ja toistoja todella vähän aluksi, 2-5 toistoa. Tuota lonkan kiertoa ainakin voisin suositella kokeiltavaksi. Rintarangan kierto voi olla sellainen, joka ärsyttää hermokudosta, jos yhtään kiertää liikaa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 04 Marras 2010, 01:39

Kiitos Fedja linkintä (ja tietysti kiitos myös Tahdonvoimalle ohjeiden kirjoittamisesta!), juuri tämän tyyppisiä ohjeita olen kaipaillut :D Täytyy kokeilla noita ohjeita heti kun tämä akuutti tilanne on rauhoittunut, uskoisin että nuo oikean käden oireet ovat seurausta tuosta Lontoon reissun laukun raahaamisesta :? Jotenkin tuntuu vaikealta asennoitua siihen, kuinka pieniä harjoituksia pystyy tekemään, mutta toisaalta isompien liikkeiden yrittämisestä tulee niin ikävät seuraamukset, että pakko uskoa :wink: Tuntuu vaan niin oudolta, että vielä muutama kuukausi sitten ohjasin jumppia ja treenasin täysillä ja nyt ei meinaa pystyä tekemään paljon mitään :?

Tänään poljin kuntosalilla tapani mukaan kuntopyörää ja yritin sen jälkeen tehdä todella varovaisia venytyksiä, mutta oli pakko lopettaa saman tein, kun kroppa ei ollut alkuunkaan yhteistyöhaluinen :( Menin sitten sen sijaan saunaan ja lämpö tuntuikin lauaisevan pahimpia lihasjännityksiä, tosin oikeaa käsivartta särkee reippaasti edelleen. Pitänee turvautua särkylääkkeeseen, että pystyy nukkumaan, vaikka periaatteessa olen päättänyt pärjätä ilman aivan pahimpia kipukohtauksia lukuunottamatta.

Yritin myös hakea käsikirurgin määräämät B-vitamiinit (jos käsitin oikein B-vitamiinilla voi olla vaikutusta hermokipuihin?!), mutta apteekissa ei ollut kuin synteettisiä valmisteita, joten en huolinut. Pitää mennä huomenaamulla uudelleen, kun lupasivat tilata luonnollista vitamiinia tukusta. Lääkäri oli ilmeisesti määrännyt aika reilun annoksen, koska kaikkia B-vitamiineja sisältävä valmiste oli jo aika vahva ja sen lisäksi näyttäisi olevan tulossa B12-vitamiinia ampullimuodossa :roll: Toisaalta hyvä näin, koska B-vitamiini on kuitenkin vesiliukoista, ja tuosta B12:sta minulla saattaa olla puutetta kilpirauhasenkin vuoksi...

Taas on tullut vietettyä liikaa aikaa koneella, joten nyt aion lähteä kerrankin ajoissa (=ennen puolta yötä täällä Belgiassa) nukkumaan tai ainakin yrittämään nukkumista. Olen aina tykännyt nukkua kylkimakuulla, mutta nyt kädet puutuilevat niin pahasti, että yritän opetalla selällään nukkujaksi. Onneksi minulla on ns. moottorisänky, joten selkänojaa ja jalkoja nostamalla + uudella ergonomisella tyynyllä saa suhteellisen mukavan olon aikaiseksi. Lähden siitä, että jokainen selällään nukuttu puolituntinen on jo hyväksi käsille, joten yritän tsempata parhaani mukaan...
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Marras 2010, 11:57

Pitäisköhän minunkin etsiä käsiini vahvaa luontaista B-vitamiinia. Synteettistä on välillä syönyt vahvaakin annosta. Minkälaisia annoksia sinulle määrättiin?

Jos tuo neuraalikudoksen ärsytys on se ongelma, niin se onkin ihan oma persoonansa. Jos tekee yhtään liikaa, niin jälkiseurauksena on kiristyksen lisääntyminen, viiltokivut yms. Itse tein noita liikkeitä ensin TV:n kirjoittamien ohjeiden mukaan, mutta olin onnistunut tekemään pieleen, enkä ensiksi saanut apua. Trelainen fysioterapeutti sitten ohjasi nuo liikkeet. Tärkeintä oli tuo, että ne pitää tehdä mielettömän rauhallisesti. Lonkan kiertokin kestää ehkä n.3-4s kiertää jalka keskeltä sisään päin. Väliin sain noista liikkeistä huomattavaa apua neuraalikudoskireyksen höllentymiseen. Rintarankakierron olen kokonaan jättänyt pois, kun se ei suju.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 04 Marras 2010, 20:24

Tuosta B-vitamiinista ensin: Lupasivat eilen apteekissa tilata minulle luonnollista B-vitamiinia, mutta ihan samaa synteettistä kamaa tuokin näyttää olevan :( No, käytän nyt kuitenkin tuon satsin ensin ja täytyy tilata vaikka iHerbistä jotain parempaa tilalle. Tuossa on B1 250 mg, B2 10 mg, B6 250 mg ja B12 0,02 mg. Lisäksi erillinen B12 valmiste, jossa 1000 µg, eli vaatimattomat 40 000 % päivätarpeesta :shock: Eiköhän kannattaisi ennemmin tehdä luonnollisia valmisteita, jotka imeytyvät kunnolla, niin ei tarvitsisi noin älyttömiä määriä vetää...

Luulisin, että kyseessä on nimenomaan neuraalikudoksen ärsytys, ainakin se selittäisi parhaiten nämä oireilut... Olen ollut tänään eilisen hoidon jäljiltä aivan älyttömän kipeä ja särkylääkkeillä ei tunnu olevan mitään tehoa :? Ainakin tällä hetkellä tuntuu, että normaali fysioterapia on aivan liian rajua, joten täytyy selvitellä muita vaihtoehtoja.

Kävin tänään vielä kerran neurokirurgilla, joka katsoi vielä viimeisimmätkin tutkimustulokset ja oli samaa mieltä siitä, että tämänhetkiset oireiluni johtuvat nimenomaan TOSista, eli lopullinen tuomio on siis kiistaton neurovaskulaarinen TOS (jos nyt osasin sen oikein kääntää suomeksi...) Lukemani perusteella ilmeisesti aika harvinaista, että sekä hermot että suonet ovat kiistattomasti pinteessä, mutta muistelen nähneeni tällä palstalla jonkun kohtalotoverin... muistaako kukaan kenestä on kyse? Mielelläni kyselisin kyseiseltä henkilöltä eri hoitovaihtoehdoista :)

Nyt on pakko pistää kone kiinni ja siirtyä vaakatasoon, kun kivut tuntuvat pahenevan entisestään :cry:
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Marras 2010, 22:35

Jos saat selville mitä luonnollista laadukasta B-vitamiinia on saatavana vaikka iHerbistä, niin olen kiinnostunut asiasta. Olen joidenkin valmisteiden osalta miettinyt iHerb tilauksen tekemistä lähiaikoina.

Juu. Jos tilanne pahenee hoitojen jälkeen, niin saattaa olla liian rajua hoito. Itselle ei käy muu hoito kun tuo CST (kraniosakraaliterapia). Muut fysioterapiat, viralliset kevyet fysioterapiassa yleisesti käytetyt neuraalikudospumppauksetkin, pahentavat oireita.

Aika hissukseen on pitänyt itsekin opetella elämään. En muista, että oireiletko koko kropalla. Minulla menee oireilu, jumitus, säryt, koko kropan läpi. Kävely pitää olla sellaista rauhallista. Jos kiiruhtaa ja on kiire, niin paikat jumiutuu.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 05 Marras 2010, 15:30

Tervehdys,
Eilen oli aivan kamala päivä, aivan järkyttävät säryt joihin ei tehonnut edes tramal, tänään tilanne on onneksi paljon parempi vaikka päätä särkee edelleen...

Noista B-vitamiineista, iHerbillä on melkoinen valikoima http://www.iherb.com/Vitamin-B-Complex#p=1&sr=0, joten riippuu ihan mitä hakee ja minkälaisella annostuksella niitä haluaa ottaa. B-vitamiinihan on vesiliukoinen, joten yliannostusta ei tule helposti, mutta en sitäkään ihan lapiokaupalla annostelisi, koska muistaakseni ainakin B3 voi aiheuttaa yliannostusoireita. Jos et hiivaa pelkää, niin tässä olisi hinta-laatusuhde aika hyvin kohdallaan http://www.iherb.com/Now-Foods-Nutritio ... g/722?at=0 ja yleensäkin hiivassa on hyvin luonnollisia B-vitamiineja sekä tietysti pähkinöissä ja siemenissä, jos niitä tykkäät syödä.

Toinen, mitä itse ajattelin kokeilla on Serrapeptaasi, eräs nettituttuni on tuota kokeillut muistaakseni kuukauden verran ja on päässyt täysin eroon rannekanavaoireyhtymän oireista, TOS ja jäätynyt olkapääkin tuntuvat voivan paremmin :) . Esim. tuota voisi kokeilla ensin http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-Best ... 12714?at=0 ja jos toimii, niin vähitellen lisätä annosta. Ilmeisesti oireet ensin pahentuivat pariksi viikoksi ja sitten alkoi helpottaa. Eihän tuo varmaan kaikilla tehoa, mutta aina voi kokeilla :wink:

Olen nyt tuon fysioterapian kanssa vähän kahden vaiheilla. Tosiaan keskiviikon hoidosta tulin aika kipeäksi, mutta toisaalta mietin johtuiko tuo nyt pitkästä hoitotauosta... taidan kokeilla muutaman kerran ja jos aina tulee huono olo, niin sitten täytyy lopettaa. Työnantajalta tuli vastaus kysymykseeni ja CST:tä ei korvata sairausvakuutuksestani ja siten en voi myöskään matkustaa Suomeen vain CST:tä saadakseni :? Aion sitä kyllä kokeilla, jos vain löydän täältä jonkun terapeutin, jolle saa aikoja.

Oireita tulee tosiaan koko kroppaan silloin, kun oireilu on pahimmillaan, juurikin jumeja ja lihaskipuja koko kropassa, mutta toki ne oireet ovat pahimmillaan käsissä ja niska-hartiaseudussa... Pakko tässä on rauhallisesti elellä, kun tuntu, että kaikki touhuilu pahentaa oireita. Eilen kyllä pisti vihaksi, kun illalla raahauduin särkylääkkeiden voimin kauppaan ostamaan muutamia välttämättömiä ruokatavaroita ja satuin tapaamaan työkaverini, joka kommentoi heti, että miksi olen kotona, kun eihän minua mikään näytä vaivaavan :evil: Ilmeisesti pitäisi olla kipsi kädessä tai jotain muuta yhtä näkyvää, koska muuten ei voi olla kipeä :roll: Olisi sitten pitänyt lähteä kauppaan kaulurin kanssa, mutta kun sekin tuntui eilen pahalta sitä muutaman tunnin käytettyäni... :?
Orkidea

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely