Emmä esittäytyy

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Emmä esittäytyy

ViestiKirjoittaja Emmä » 17 Huhti 2010, 20:53

Olen näitä sivuja jo kauan lukenut ja saanut tietoa. Kiitos kaikille :)
Eipä ole tullut esittäydyttyä :oops: joten lyhykäisesti:
Kolme ja puoli vuotta sitten lehmä tempaisi kunnon laakin leukaan ja lensin taaksepäin. Kovaa takaraivo- ja leukasärkyä sekä migreeni. Lääkäri kuvautti siinä vaiheessa leuat, muttei löytynyt mitään. Oireet vaan alkoivat TOS-oireina. Kaikenlainen työskentely käsillä tai pään kannattelu tai kenoon painaminen vei aina voimat ja pikkuhiljaa työtahti hiipui ja tuli purnuttia tekemättömistä töistä. Verenpaineet nousi ja rytmihäiriöitä ym. Meni pari vuotta ja tk-lääkäri tajusi sen johtuvan niskasta eikä stressistä tai pumpusta ja laittoi fysioterapiaan. Kaularankaröntgenistä löytyi kulumia ja luupiikkejä.
Perinteinen fysioterapia ja kaulan venyttämiset nostivat elämän aivan uusiin sfääreihin :evil: . Alkoi tulla kunnon kipuja ja rajuja puutumisia entisen uuvuttamisen sijaan. Hermosto sekoili ja oireili paljon rajummin ja jouduinkin syksyllä jäämään sairaslomalle.
Talven aikaan olen käynyt OMT-fysioterapiassa ja saanut ohjeita varovaisiin liikkeisiin ja venytyksiin entisten voimailujen sijaan ja TOS-oireet ovat helpottaneet :) Osansa varmaan varovaisemmalla käsittelyllä ja akupunktiolla myös. Eli jossain mielessä tunnelin päässä on valoa vaikka aika retku tuo kaularanka onkin :wink:
Emmä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Huhti 2010, 23:09

Teretulemast palstalle eMMä!

Hupsista tuota sinunkin tarinaa!

Positiivista, että OMT:stä on löytynyt apua, koska monelle "retkuista" sekin on liikaa. Kiinnostaisi minkälaisia liikkeitä sinulle annettiin? Ovatko ne liikkeet vai se hoito ollut merkittävä juttu siinä, että on alkanut mennä parempaan suuntaan. Käsitteleekö OMT-terapeutti myös niskaa?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 18 Huhti 2010, 00:38

Tervetuloa, Emmä!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Huhti 2010, 00:37

Moro Emmä!
Me ollaan vanhoi tuttui mutta terveppä terve silti! :D :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Emmä » 19 Huhti 2010, 17:46

Kiitos vastaanotosta :)
Kävin tänään ensimmäistä kertaa magneettikuvassa; kaula-,rinta- ja selkärankaa kuvattiin. Ensi viikolla sitten kuulen enemmän.

Aluksi OMT -käsittely oli voimakkaampaa ja laukaisi huimausta ja särkyä ja pahensi puutumista ja päänsärkyä. Muutaman kuukauden ajan olen saanut akupunktion jälkeen myös varovaisempaa niskan lihasten käsittelyä ja venytystä. Tuntuu että vasempaan käteen säteilevät kivut ja puutumiset ovat vähentyneet. Pahimmillaan oireet olivat vastaavia kuin sydäninfarktissa.
Nyt tuntuu, että kaikki oireet paikallistuu enemmän juuri kaularangan ja pään alueella. Äkkiliikkeissä kyllä mukavasti nappaa vasempaan käteen asti.
Emmä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 22 Huhti 2010, 07:55

"Kolme ja puoli vuotta sitten lehmä tempaisi kunnon laakin leukaan ja lensin taaksepäin."

AUTS! Karmea tapaus Sinulla Emmä. Toivottavasti magneetit kertovat tilanteestasi lisää. Niin ja tervetuloa foorumiin. Täällä ei taida liikaa väkeä pyöriä tällä hetkellä.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

elämää magneetin jälkeen

ViestiKirjoittaja Emmä » 26 Huhti 2010, 17:29

Kiitokset kommentoijille :D
Nyt on magneetit takana ja fysiatria tavattu.

Nivelrikkoja löytyy ja vähän auhtautumaa, muttei leikkausta vaativaa.
Yritin parhaani mukaan selvittää, että oireet ovat pahentuneet joidenkin hoitojen jälkeen( =venytykset ja kovemmat manipuloinnit)
Lääkäri määräsi Triptyliä ja laittoi lähetteen kuntoutukseen.
Mitäs kokemusta täällä on tuosta lääkkeestä?

aprikoi Emmä :?:
Emmä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: elämää magneetin jälkeen

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Huhti 2010, 00:48

Emmä kirjoitti:Kiitokset kommentoijille :D
Nyt on magneetit takana ja fysiatria tavattu.

Nivelrikkoja löytyy ja vähän auhtautumaa, muttei leikkausta vaativaa.
Yritin parhaani mukaan selvittää, että oireet ovat pahentuneet joidenkin hoitojen jälkeen( =venytykset ja kovemmat manipuloinnit)
Lääkäri määräsi Triptyliä ja laittoi lähetteen kuntoutukseen.
Mitäs kokemusta täällä on tuosta lääkkeestä?

aprikoi Emmä :?:

Olen syönyt T:ä 1,5 vuotta ja ei valittamista. Aluksi väsytti, nyt ei enää. 1-2 vkoa meni että kroppa tottui siihen, ja sitten se alkoi kuivattaa suuta. Mutta suuvedellä ja kosteuttavilla tableteilla on pärjätty. Silmätipat auttaa silmiin. Hyvin siedetty "mieto" lääke yleisesti ymmärtääkseni.

Menetkö kuntoutukseen julkiselle vai yksityiselle? Olipa hieno homma, ettei tartte alkaa leikkailla mitään. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Emmä » 27 Huhti 2010, 20:46

Jotain toivoa paremmasta. Ehkä alamäkeä alkaa olla tarpeeksi ja parempaa tulossa 8)

Ehkä se lääkkeen(triptylin) mukana tulevan paperin mahdolliset haittavaikutukset saivat karvat nousemaan pystyyn ja niskan oikenemaan entisestään :wink:
Toinen juttu on, kun luin kesällä erään Heikkilän kipukirjan, jossa hän kuittaa
kyseisen lääkkeen masennuslääkkeeksi, josta on luovuttu sen aiheuttamien kuolemantapausten vuoksi. Ilmeisesti annokset ovat olleet monikertaisia kivun hoitoon verrattuna :? Fysiatri kyllä hyvin perusteli lääkkeen käytön ja sanoi sitä turvalliseksi.
Emmä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Huhti 2010, 04:52

Moikka!

Emmä kirjoitti:Jotain toivoa paremmasta. Ehkä alamäkeä alkaa olla tarpeeksi ja parempaa tulossa 8)

Ehkä se lääkkeen(triptylin) mukana tulevan paperin mahdolliset haittavaikutukset saivat karvat nousemaan pystyyn ja niskan oikenemaan entisestään :wink:
Toinen juttu on, kun luin kesällä erään Heikkilän kipukirjan, jossa hän kuittaa
kyseisen lääkkeen masennuslääkkeeksi, josta on luovuttu sen aiheuttamien kuolemantapausten vuoksi. Ilmeisesti annokset ovat olleet monikertaisia kivun hoitoon verrattuna :? Fysiatri kyllä hyvin perusteli lääkkeen käytön ja sanoi sitä turvalliseksi.

Jep, en henkilökohtaisesti usko, että se pienillä määrillä, johon sitä kipukynnyslääkkeenä käytetään voisi olla tappava. Mielenterveysongelmissa ymmärtääkseni määrät ovat todella todella moninkertaiset.

Wikipedia veikkas näin: Amitriptyliinia voidaan käyttää kivun hoidossa annostuksella 30-50mg/vrk, sekä myöskin unettomuuteen. Masennuksen lääkityshoidolla annostus liikkuu tavanomaisesti alueella 75-200mg/vrk

Ja olikohan kyse muuten Triptylistä vai jostain muusta amitriptyliinivalmisteesta, sitäkään en tiedä. Suomessa on myyty Googlen mukaan ainakin Amitriptylinia, Laroxylia, Sarotenia ja Tryptizolia. Kotimainen lääkealan yritys Orion-Pharma valmistaa edelleen tuotetta nimellä Triptyl. Luulisin, että täällä missä ollaan tosi tarkkoja lääkelainsäädännön ja -markkinoinnin suhteen ei paljon valmisteltaisi vaarallaisia aineita. Mutta mene ja tiedä. Minä en tiedä. :O

Itse olen menettänyt uskoni Heikkilään tässä viime aikaisten diabetes-keskusteluiden myötä. Aikaisemmin pidin häntä tosi ok-persoonana, mutta nyt tullut sellainen "maailman lopun meininki" -tunne vähän kaikessa. Kaikki on vaarallista, kuolemaksi ja myrkyllistä, etenkin jossei ne noudata hänen oppejaan. Pidin siitä aikaisemmasta maltillisesta linjasta enemmän. :)

Mutta en tosiaan osaa sanoa enempää lääkkeen turvallisuudesta, mutta samoin omat fysiatrini on pitänyt sitä parhaana vaihtoehtona, eikä koskaan ole halunnut vaihtaa kipulääkkeitäni esim. opiaattijohdannaisiin kun tuolla on pärjännyt. Arjessa tosiaan suurin haitta on silmien ja suun kuivuminen. Muuta en ole huomannut, vaikka olen syönyt 1,5 vuotta sen 12,5 mg aamulla ja illalla. Joskus vedin 4-5 kpl:ttakin, mutta hengissä ollaan. Nyt olen vähentänyt sen joka toinen pvä 12,5 mg ja tiputtelen hiljakseen pois kokonaan, jos kroppa kestää. :)

Kyllä se alamäki saisi jo loppua sinunkin kohdallasi! Olet kyllä aivan oikeassa!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Kaisa » 28 Huhti 2010, 07:38

Minä en ole vielä syönyt Triptyliä, mutta minulla on masennuslääkkeenä Cipramil, en tiedä ajaako se saman asian.

Itse suhtaudun myös Heikkilään nykyisin tosi varauksella. Hänen ruoka- ym. oppinsa ovat jotenkin fanaattisia. Ihan kuin kaikki muut lääkärit olisivat väärässä ja hän vain oikeassa. Luulisi jo saaneen Nobelin tuolla parantamistaidolla. Olen myös sitä mieltä, että hän ei itse näytä terveyden perikuvalta.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Emmä » 28 Huhti 2010, 10:44

Hei ja kiitos kommenteista. Harkitsen jo purkin avaamista :?
Kuitenkin optimistina uskon vaivan helpottumiseen. Jatkossa en kyllä päästä kaulaani manipuloimaan ja venyttämään ketä tahansa.

Olen nyt kolmisen viikkoa syönyt Triptyliä eikä enää väsytä niin kuin alkuun. Migreniin ei ole auttanut, mutta ehkä jotain helpotusta on tullut -liekkö nyt sitä lumevaikutusta :wink:
Emmä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Retkun kanssa toimeentulemista

ViestiKirjoittaja Emmä » 02 Syys 2010, 07:13

Tästä sivustosta on ollut tavattoman paljon apua. Joten valtavat kiitokset ylläpitäjille ja muille käyttäjille!!! :)

Olin elokuussa kuntoutuksessa ja sain motivaatiota oman kuntoni ylläpitoon ja paljon hyviä ohjeita tukirangan vahvistamiseen ja notkistamiseen. Tasapainotaitoakin painotettiin. Sairauslomakausi päättyi elokuun loppuun ja sairaslomaa on kirjoitettu maaliskuun loppuun kuntoutustuen(osa-aikaeläke) hakemista varten. Niska on edelleen paskana, mutta koen saaneeni niin paljon apua OMT-fysioterapiasta ja hyvistä harjoitteista, että ajattelin yrittää jatkaa töitä täällä lypsykarjatilalla. Opiskeluvaihtoehtoja mietin viimeiseen asti, mutta en ehkä olisi jaksanut kotitöiden lisäksi vielä ajaa koulun penkille ja hoitaa opiskeluja, joille ei ehkä ole edes käyttöä. Omassa yrityksessä pystyy toivottavasti sopivasti tauottamaan töitä tarvittaessa(tosin muut joutuvat myös tekemään silloin minunkin edestäni.)

http://enmaa.wordpress.com/vaivaistelukertomus/ Enemmänkin turinaa kaularankavaivasta. :?
Emmä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Retkun kanssa toimeentulemista

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Syys 2010, 12:25

Emmä kirjoitti:Tästä sivustosta on ollut tavattoman paljon apua. Joten valtavat kiitokset ylläpitäjille ja muille käyttäjille!!! :)

Kiva kuulla! :D Tsemppiä, eMMä!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kiitos DD

ViestiKirjoittaja Emmä » 03 Syys 2010, 10:08

Täytyy tosiaan pitää varansa ettei kuntoutuksen jälkeen rytmi häviä ja malttaa jatkaa itsestä huolehtimisesta, koska sitähän se tervehtyminen vaatii. Vaivat ei välttämättä poistu, mutta niitten kanssa oppii elämään.
Emmä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Käyttäjäesittely