Kyphosiksen epämääräisistä vaivoista

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Helmi 2010, 19:39

Ainahan siinä voi niin käydä, etteivät ota vakavasti. Siinä ikävässä tapauksessa sun tehtäväsi on sitten puhua lääkäri ympäri... Tosin uskon, että ottavat tuon nikamasiirtymänkin jo vakavasti. Se siirtymähän tuppaa helposti lisääntymään ja voi pahimmillaan kehittyä aika invalidisoivaksi. Sikäli olisi hyvä, että pääsisit toimeen mahd pian. Sitä julkista fysiatriakin kun voi pahimmillaan joutua odottamaan kuukausia. :evil:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Helmi 2010, 20:13

Kyphosis kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:Kiitos Kyphosis, sun ihana palaute innosti mut lisäämään taas yhden liikkeen blogiin ja harjoitusketjuuni Oon nyt vuoden yrittänyt hoitaa ton homman, mut mä oon sellainen perfektionisti, että en muka voi laittaa ohjeita, ennen kuin saan niihin kuvat ja VIDEOT. Kuvia voi vielä räpsiikin itsestään mut videot on tuottanut hankaluuksia. Etenkin kun olen luvannut itselleni kuvata ne ulkomailla, mihin lähden heti kun olen kunnossa. Eli en ehkä koskaan... ;)

En vielä ehtinyt lukaista tuota uutta liikettä, mutta kiitän sekä omasta että muiden kaltaisteni omatoimisesti apua etsivien puolesta ;) Noista voi sitten itse kokeilla mitkä tuntuu hyvältä ja sopivilta kunkin yksilöllisen tilanteen mukaan. Se leuanavausjuttu tarttee kokeilla, veikkaisin että sopii mulle, kielen kitalakeen imeminen taas ei tuntunut sopivalta ja taidan tietää syynkin: kiinnitin huomiota omaan toimintaani ja hokasin että teen samaista kielen imemistä muutenkin ihan huomaamattani ja siten ehkä liikaakin, tosin kielenkärki ei ole ihan etuhahampaiden takana.

Purentaongelma mulla on ja siihen hammaskisko, en narskuttele vaan puristan yöllä hampaita yhteen, joskus huomaamatta päivälläkin. Toisinaan teen tätä enemmän, toisinaan vähemmän (stressi?). Ohimolla on tosi kipeitä pisteitä ja purentalihakset on aina jännittyneet. Leukanivelet väliin naksuu ja rahisee, eipä kai se ihmekään. Jonkin verran tuo kisko auttaa kun on ns. syvä purenta; en pääse puremaan lihaksia niin kramppiin kun on 'korotusta' hammaskalustossa.

Tästä silmänliikeharjoituksesta pitää vielä kirjoittaa, tosissaan siitä tuli ihan välittömästi helpotusta jumitukseen ylös takaraivolle, muualla kyllä jumittaa entiseen malliin. Se pikkuinen ritinä mitä kuului vasemman korvan takaa (karsastusta on muuten enemmän vasemmassa silmässä) tuli kun nousin ylös, kesti ehkä 5 sekkaa ja ikinä ennen ei sellaista ole kuulunut. Tänä aamuna tein taas tuon harjoituksen mutta ritinää ei tullut. On kyllä koko ajan ollut niin kevyt ihana tunne siellä nollavälin alueella ettei aikoihin! Mikä liekään siellä on voinut olla joka ritisi, mutta ihan kuin olis pieni ihme tapahtunut yhdestä kerrasta. Tää on niin tyytyväinen ettei tosikaan, kiitos Sinun Tahdonvoimaa :D

Hyvä juttu! Kyllä noista aika monien vaikutuksen huomaa melko pian, etenkin jos ei ole mitään suurempaa traumaa taustalla, vaan kyse on enemmänkin huonosta hallinnasta ja puuttuvasta tuesta ja sellaisesta kevyestä kalvoärsytyksystä. Ja sen olen itse huomannut, että joku päivä kun kroppa on huonompana (hermosto herkällä), se ei siedä mitään harjoituksia mutta toisinaan voisi tehdä melkein mitä tahansa. Sen vuoksi en ole hyljännyt mitään harjoitteita, vaan ainoastaan pitänyt taukoja niistä tai kokeillut sitten vähän myöhemmin uudelleen, onnistuuko joku paremmin. Hirveen vaikeitahan noi on tehdä oikein, kun kukaan ei ole katsomassa, mutta peili auttaa todella paljon. Ja peilin edessähän ne pitäisi muutenkin tehdä, koska siinä yhdistyy se visuaalinen ja liikekontrolli. :) :)

Ja monesti tuo silmienkierto todella avaa sen nollavälin alkavan nikama"lukon"/jumiutuman\jakituksen whatever, ja tuo helpotuksen pään kiristykseen välittömästi. Itselläni on suoranainen pakkomielle tuosta leuan availusta ja kielenimemisestä. Jossen tee niitä juuri tietyllä hetkellä, kun alkaa ahdistaa, tulee todella hirveät paikat. Kyllä tuo mies on monet kerrat nauranut, kun ollaan oltu täs viimeaikoina jossain käymässä ja meikäläinen on yhtäkkiä alkanut loksutella leukojaan kun on ollut pakko! ;) ;)

Mitä tulee yleisesti niskavaivoihin, niin yksi keino diagnosoida heikko yläniska, on testata löytyykö kitalaesta iso laakea "kuoppa". Jos kitalaki on tasainen, eikä siellä ole sellaista puolikkaan omenan mallista kumpua väärinpäin (onks se nyt sit kupera vai kovera?) yläniska on heikko ja kitalakikin on päässyt "painumaan kasaan". Vaikea selittää, eikä tuota kaikki tunne, mutta tällaiset herkkähermostoiset kyllä. Kun itse menin ekan kerran CST:hen, kitalaki oli aivan kivikova ja laakea, mut se on sellainen pehmeä ja siellä on se saakelin kuoppa! :D

Mut näitä juttuja ei kyllä 99 prossaa fyssareista tiedä ja itse en ylipäänsäkään uskallais kellekään selittää mitään mistään kuopista, kalvoista tai muustakaan omasta hoidostani ja kuntoutuksestani, koska oma fysiatrini ja fyssarini edustaa tätä häviävän pientä "kalvokoulukuntaa" ja on monessa asiassa radikaaleja toisinajattelijoita tai sanoisinko ehkä jopa edelläkävijöitä. ;) Olkoot, sopii minulle, koska näillä kuntoutusmetodeilla on tullut tulosta, joka ennen kaikkea on pysyvää ja palkitsevaa, kunhan vaan saa prosessin loppuun eikä sorru pilaamaan piteeneviä hyviä jaksoja omilla typeryyksillä kuten huonolla ergonomialla tai ylirasituksella. ;)

Muksaa sunnuntaita!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kyphosis » 07 Helmi 2010, 20:32

Kiitos DD, sekä linkeistä että infosta! Olet todella perhetynyt näihin juttuihin ja nähnyt tosi paljon vaivaa laittaessasi tietoa sivustolle. Meinaa vaan meikäläisen ymmärrys loppua tuotakin lopputyötä lukiessa, olen vielä niin todella noviisi näissä jutuissa. No, kyllähän sitä aina pienen osan pystyy omaksumaankin. Tieteellisiä faktoja en vielä ehtinyt kuin vilkaista, kyllä opiskeltavaa riittäisi!

Australian malli-ketjuun linkkasin edelleen, ja sitä kirjoitustasi olen lueskelemassa, luulen että siitä saan enemmän irti. Tuskinpa tulisi itsellä englanniksi tavailtua kirjaa johon pohjaat kirjoituksesi, yli hilseen menisi niin että heilahtaisi, vaikka kansantajuisesti onkin ilmeisesti kirjoitettu.

DirtyDeeds kirjoitti:Tosin, jos sulla painamalla kipu helpottuu, se ei kuulosta oikein siltä. Eikä välttämättä siltä hermojuuripuristukseltakaan, ärsytystä se varmaan kyllä voi aiheuttaa. Ehkä siinä vaan nikama on päässyt väärään asentoon, vähän jumi-sellaiseen, ja se aiheuttaa sitä kipua?

Lohduttavaa tietää ettei tässäkään selkäkipuilussa välttämättä ole mitään vakavampaa kyseessä. Sen verran täytyy korjata omia sanomisia että kyse ei olekaan L5-S1-välistä vaan se on L4-L5-väli mikä Spinal mouse-tutkimuksessa oli se joka lonkottaa eteentaivutuksessa. Tarkistin asian saamistani tulosteista varmuuden vuoksi kun muisti heittää niin usein, ja niin oli nytkin käynyt.

Noista ylemmistä lannerangan nikamista se fyssari oli sitä mieltä että niissä on liikaa liikettä ja tää testi kuulema vielä 'aliarvioi' tulosta, pitää kuulema osata tulkita oikein eikä vaan katsoa suoraan niitä lukuja joita testi antaa..

No joka tapauksessa tämä pistosvaiva on tuolla ristiselän alaosassa. Ne hymykuopat ilmeisesti on alaselässä SI-nivelien kohdalla ja tää kipu oli pikkasen sen vasemman hymykuopan yläpuolella, piti eilen oikein peilistä tsekata kun yritin paikkaa määrittää, mutta mahdotontapa se taitaa itse olla tehdä. SI-nivelkin on aika korkea, mihin kohtaan siinä tuo hymykuoppa sitten tuleekaan?
Kyphosis
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kyphosis » 07 Helmi 2010, 20:51

DirtyDeeds kirjoitti:Ainahan siinä voi niin käydä, etteivät ota vakavasti. Siinä ikävässä tapauksessa sun tehtäväsi on sitten puhua lääkäri ympäri... Tosin uskon, että ottavat tuon nikamasiirtymänkin jo vakavasti. Se siirtymähän tuppaa helposti lisääntymään ja voi pahimmillaan kehittyä aika invalidisoivaksi. Sikäli olisi hyvä, että pääsisit toimeen mahd pian. Sitä julkista fysiatriakin kun voi pahimmillaan joutua odottamaan kuukausia. :evil:

Sitähän tässä vähän pelkään jos tuo liikkuvuus lisääntyy vaan, sit se on jo huonompi homma. Näin herkästi kipuileva tuo ristiselkä ei vielä koskaan ole ollu, mutta se on varmaan aika helppo tk-lääkärinkin kuitata ettet sä lääkäriä tartte, liikuntaa vaan lisää kun lihakset ei tue.. Lupaili se kaularankaröntgenkuvia tulkinnut tk-lääkäri että saanen fyssarikäyntejä lisää, tällä kertaa tk-puolelle. Meikäläisen kukkarossa kun nuo tänhetkiset yksityisellä käynnit x 7 lohkasee jo aikamoisen loven.

Näinhän se menee julkisella, jonot on varmaan mahtavat, jos sinne ylipäänsä sattuu saamaan lähetteen.

En tiedä olisko mun tapauksessa parempi käydä yliliikkuvuuteen erikoistuneella fysiatrilla jos yksityiselle hakeutuisin, kun nää vaivat varmaankin alunpitäen tulee siitä hypermobiliteetista niinkuin joku täällä jo kommentoikin. Luin EDS-foorumilta että Seppo Villanen olis siinä pätevä, vai liekö parempi sitten se 'teidän' Tampereen spesialisti taikka joku muu?
Kyphosis
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kyphosis » 07 Helmi 2010, 21:45

tahdonvoimaa kirjoitti:Mut näitä juttuja ei kyllä 99 prossaa fyssareista tiedä ja itse en ylipäänsäkään uskallais kellekään selittää mitään mistään kuopista, kalvoista tai muustakaan omasta hoidostani ja kuntoutuksestani, koska oma fysiatrini ja fyssarini edustaa tätä häviävän pientä "kalvokoulukuntaa" ja on monessa asiassa radikaaleja toisinajattelijoita tai sanoisinko ehkä jopa edelläkävijöitä. ;) Olkoot, sopii minulle, koska näillä kuntoutusmetodeilla on tullut tulosta, joka ennen kaikkea on pysyvää ja palkitsevaa, kunhan vaan saa prosessin loppuun eikä sorru pilaamaan piteeneviä hyviä jaksoja omilla typeryyksillä kuten huonolla ergonomialla tai ylirasituksella. ;)

Muksaa sunnuntaita!

Heh, täytyykin kokeilla sitä suun aukomista sitten peilin edessä :). Miten Tahdonvoimaa muuten oli sen lonkankoukistajaliikkeen kanssa jonka laitot tuonne toiseen ketjuun, siinä ilmeisesti pidetään jalat suorina selinmakuulla ollessa? Sori tyhmä kysymys, niitä varmaan tulen esittämään täällä vielä monia ;)

Ihan sama mullekin mikä koulukunta tai metodi on, kun vaan tulis helpotusta vaivoihin. Tuo nollaväliin kohdistuva liike kyllä vakuutti mut siitä että sun hoitavat tahot on oikeilla jäljillä :)

Pahaa pelkään ettei paikallisilta fysioterapeuteilta täällä ehkä löydy kovin erikoista ammattitaitoa, mutta toivottavasti olen väärässä. Ei meikäläisen kuitenkaan luulis olevan mikään mahdottoman haasteellinen tapaus, tai vaativan ihan älytöntä erikoisosaamista. Ikävää on se ettei ammatissa toimivilla ihmisillä joskus ole lainkaan sellaista sisäistä paloa hankkia lisää tietoa ja taitoa, tehdään vaan niikuin on aina ennenkin tehty.

Olen kyllä henkisesti valmistautunut siihenkin että etsiskelen hyviä liikkeitä netin kautta ja yksinkertaisesti vaan kokeilen mitkä on sopivia. Kun ei tosiaan mitään vammautumista ole taustalla niin en oikein usko että näiden syvien lihasten harjoitusten kanssa suurta vahinkoa vois päästä syntymään. Pahempaa vahinkoa saattaa tulla jos nyt menen joogaan tai kuntosalille.. Ja jos edistystä tulee niin se on sitten aina positiivista. Tietysti valkkaan apua tuovia liikkeitä myös paikallisilta fyssareilta saamistani ohjeista.

Niinpä niin, hyvä se on mun lämpimikseni puhua ja intoilla, kun saisin kans jotain ihan oikeesti tehdyksi..

DD:n vinkkaamassa spondylolyysia ja -listeesiä käsittelevässä fysioterapialopputyössä oli hauska tikku-ukkokuvio numero 3, jos sen sisimmäisen ympyrän sisällä olevia harjoitteita tai niiden kaltaisia vaikka tekisin ensin, ja sitten siirtysin toisen tason liikkeisiin niin lopulta kroppa alkas kestää niitä uloimman tasonkin toimia paremmin :D
Kyphosis
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Helmi 2010, 22:34

Kyphosis kirjoitti:No joka tapauksessa tämä pistosvaiva on tuolla ristiselän alaosassa. Ne hymykuopat ilmeisesti on alaselässä SI-nivelien kohdalla ja tää kipu oli pikkasen sen vasemman hymykuopan yläpuolella, piti eilen oikein peilistä tsekata kun yritin paikkaa määrittää, mutta mahdotontapa se taitaa itse olla tehdä. SI-nivelkin on aika korkea, mihin kohtaan siinä tuo hymykuoppa sitten tuleekaan?

Nyt kysyt niin vaikeita, että mä en ainakaan osaa vastata. :P

Kyphosis kirjoitti:En tiedä olisko mun tapauksessa parempi käydä yliliikkuvuuteen erikoistuneella fysiatrilla jos yksityiselle hakeutuisin, kun nää vaivat varmaankin alunpitäen tulee siitä hypermobiliteetista niinkuin joku täällä jo kommentoikin. Luin EDS-foorumilta että Seppo Villanen olis siinä pätevä, vai liekö parempi sitten se 'teidän' Tampereen spesialisti taikka joku muu?

[mutu]Hmmm. Jotenkin kuvittelisin, että sellainen fysiatri, joka ymmärtäisi niskaongelmien päälle, olisi sen verran osaava että ymmärtäisi myös nikamasiirtymän päälle. Täytyy kyllä myöntää, että tämä on ihan täysin mutua. Enpä osaa mitään varmaa tähän sanoa.[/mutu]

Jos sitten omin voimin eri selän jumppaliikkeitä kokeilet, niin muista kuulostella vähän aikaa. Liian kovat liikkeet voi tuntua vasta muutama päivä jälkikäteen tai ylirasitus voi jopa kumuloitua pikku hiljaa ja aiheuttaa ongelmia vasta jälkijunassa. Eli älä innostu liikaa heti alussa. 8) :D 8) Ja monissa liikkeissä se lannerangan notko pitää pitää täysin liikkumattomana eikä esimerkiksi lantio saa antaa periksi, vaikka toista jalkaa nostaa lattialta. Ja hengitellä pitää normaalisti, eikä hengitystä saa pidättää liikkeiden aikana. Syvien lihasten aktivaatio olis myös syytä hallita, toivottavasti fysioterapeuttisi on sen sulle opettanut.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Helmi 2010, 23:03

Juu, lonkankierrot tehdään jalat suorina, ei patjaa eikä tyynyjä edes polvien alla. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Helmi 2010, 01:53

Niin, tulipa mieleen, että näistä kahdesta ft-työstä löytyy myös oppaat liikkeineen, kuvineen ja selityksineen omatoimiseen kuntoutukseen.

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=410

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=411
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyphosis » 08 Helmi 2010, 14:08

Kiitos DD noista linkeistä ja siitä kun otat kantaa ja kommentoit mun höpinöihini ;) Niskat on kovilla kun kiinnostavaa matskua olis niin paljon, mutta ajan kanssa hissuksiin mentävä.

On tosi mukavaa saada teiltä ystävällisiltä sieluilta palautetta ja näkemyksiä, toimitte ikäänkuin konsulentteina meille noviiseille ilman mitään kiitoksia kummempaa korvausta. Tuleehan siitä kyllä hyvä mieli itsellekin kun pystyy auttamaan. Mulla on näissä niska- ja selkäpuolen asioissa vielä pitkä matka siihen että voisin avittaa muita, mutta yritän välillä noilla toisilla foorumeilla antaa vertaistukea jutuissa jotka on itselle tutumpia. Niin aktiivinen en toki lähimainkaan ole kun te vakkarit tällä palstalla. Asiaan paneutumisenne on tosiaan arvostettavaa!

DirtyDeeds kirjoitti:[mutu]Hmmm. Jotenkin kuvittelisin, että sellainen fysiatri, joka ymmärtäisi niskaongelmien päälle, olisi sen verran osaava että ymmärtäisi myös nikamasiirtymän päälle. Täytyy kyllä myöntää, että tämä on ihan täysin mutua. Enpä osaa mitään varmaa tähän sanoa.[/mutu]

Täytyy kypsytellä tuota ajatusta sopivasta hoitavasta tahosta vielä. Täällä foorumilla oli muistaakseni jossain ketjussa keskusteluakin hyvistä fysiatrikokemuksista, muita en nyt muista kun se Treen expertti.

En tiedä miten pitkät jonot on taitavien fysiatrien vastaanotoille, talvilomaviikko on täällä kai vko 9, silloin voisi tuon teinin kanssa harkita lähtemistä sukulaisiin joko Helsinkiin tai Treelle. Matkoineen ja lääkärikuluineen tuollainen reissu vie kyllä pienen omaisuuden vaikka sukulaisten nurkissa voikin loisia, en tiedä vielä miten saisin sen järjestymään. Mun kaikkien pikkuvaivojen selittäminen lääkärille vie melkoisen tovin, olis varmaan viisasta varata ainakin tunnin lekuriaika..

DirtyDeeds kirjoitti:Jos sitten omin voimin eri selän jumppaliikkeitä kokeilet, niin muista kuulostella vähän aikaa. Liian kovat liikkeet voi tuntua vasta muutama päivä jälkikäteen tai ylirasitus voi jopa kumuloitua pikku hiljaa ja aiheuttaa ongelmia vasta jälkijunassa. Eli älä innostu liikaa heti alussa. 8) :D 8) Ja monissa liikkeissä se lannerangan notko pitää pitää täysin liikkumattomana eikä esimerkiksi lantio saa antaa periksi, vaikka toista jalkaa nostaa lattialta. Ja hengitellä pitää normaalisti, eikä hengitystä saa pidättää liikkeiden aikana. Syvien lihasten aktivaatio olis myös syytä hallita, toivottavasti fysioterapeuttisi on sen sulle opettanut.

Mulla kyllä on paha taipumus aina innostua asioista vähän liiaksi (niinkuin nytkin huomaa että tätä tekstiä on tullut..), mistään urheiluun tai liikuntaan liittyvästä vaan en ole vielä koskaan liikaa intoutunut. Mutta kertahan se olis ensimmäinenkin :shock: Kiitos kuitenkin varoituksesta, se oli aivan asiaa.

Syvien lihasten aktivaatio kuulostaa vieraalta, ei ainakaan noilla sanoilla ole valitettavasti ohjattu. Ft kyllä oli tarkkana niiden ohjaamiensa liikkeiden aikana ettei lannerangassa tai lantiossa tapahtunut mitään liikettä, vaan ainoastaan siellä missä pitikin. Ja vatsan puoli piti pitää lihaksia jännittämällä 'kurissa', vetää napaa selkäruotoon päin. Sainpa oikein kehujakin siitä miten olin 'helppo' ohjattava tän suhteen :).

Hengittäminen on kyllä sellainen juttu joka meinaa väkisinkin liikkeiden aikana unohtua. Sitä keskittyy niin tekemiseen. On vaan yritettävä saada itsensä mahdollisimman usein kiinni hengityksen pidättämisestä, jos se menis lopulta kaaliin ja 'automaattiseksi'.
Kyphosis
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Helmi 2010, 17:43

Ja yksi erinomainen liikuntamuoto niskavaivaisell on VESI. Oma fyssarini painottaa sitä aina. Ei tärähdystä, ei nivelien ylikuormittumista, halvat varusteet, voi treenata niin paljon kuin sielu sietää ja ennen kaikkea tehokasta, kun ostaa vaikkapa vesihanskat tai muut vastukset. :) Tästä on oma ketjunsakin, joka löytyy hakusanalla vesijuoksu. Siellä on vinkkejä varystevalintoihin sekä tekniikoihin ja keskustelua yleisesti aiheesta. :)

Tsemiä treeneihin! :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Helmi 2010, 20:43

Kiitoksia, K! Tuollaista palautetta on tietysti harvinaisen mukava lukea... :D :P :D

Kyphosis kirjoitti:Syvien lihasten aktivaatio kuulostaa vieraalta, ei ainakaan noilla sanoilla ole valitettavasti ohjattu. Ft kyllä oli tarkkana niiden ohjaamiensa liikkeiden aikana ettei lannerangassa tai lantiossa tapahtunut mitään liikettä, vaan ainoastaan siellä missä pitikin. Ja vatsan puoli piti pitää lihaksia jännittämällä 'kurissa', vetää napaa selkäruotoon päin. Sainpa oikein kehujakin siitä miten olin 'helppo' ohjattava tän suhteen :).

Tuo "napa selkäruotoon" on itse asiassa juuri sitä syvän eli poikittaisen vatsalihaksen aktivoimista. Siinä on ideana juuri se, että syvät lihakset aktivoituvat ja lähtevät mukaan liikkeeseen ja ne paitsi vahvistuvat, niin myös niiden toiminta ajan myötä automatisoituu.

Tutkitusti syvän vatsalihaksen oikeanlainen aktivoiminen aktivoi automaattisesti lantionpohjan syvät lihakset ja päinvastoin. Tämä siis tieteellisten tutkimusten perusteella on fakta. Sen lisäksi on myös fakta, että selän puolen syvät lihakset eli multifidukset EIVÄT AINA AUTOMAATTISESTI aktivoidu, vaikka syvä vatsalihas on aktivoitu. Aika usein näin käy, muttei aina. Siitä syystä myös ne syvät selkälihakset pitäisi varmuuden vuoksi oppia tahdonalaisesti aktivoimaan ja tämä on asia, joka ei ole ihan jokaisen fysioterapeutin tietoisuuteen vielä päässyt.

Jotta kaikki syvä lihaksisto tulisi kunnolla mukaan harjoitusliikkeisiin, ne multifiduksetkin pitäisi siis oppia tahdonalaisesti aktivoimaan. Esimerkiksi mulla on ilmeisesti käynyt niin, että erään kipuepisodin jäljiltä mulla oli oikean puolen multifidukset pudonneet kyydistä ja olleet poissa pelistä peräti 8 vuotta. :evil: ( Poissa pelistä tarkoittaa sitä, että vähän kovemmassa rasituksessa ne kyllä aktivoituivat, mutta eivät kevyessä rasituksessa kuten esimerkiksi kävelyssä. Näin ollen kävelyssä osa tarvittavasta tuesta on multa puuttunut... )

Siitä Australian mallin tekstistä huomaat, että esim. Paul Hodgesin 8-portaisessa etenemismallissa (myös alla) ensimmäisessä vaiheessa opetellaan tahdonalaisesti sekä syvän poikittaisen vatsalihaksen (transversus abdominis) että syvien selkälihasten (multifidus) tahdonalainen aktivaatio, yksi kerrallaan eli itsenäisesti. Toisessa askeleessa ne opetellaan aktivoimaan molemmat samanaikaisesti, jonka jälkeen sitä aktivaatiota käytetään jatkossa kaikissa liikkeissä. Pieni yksityiskohta, mutta ilmeisesti suht tärkeä sellainen...

Paul Hodges: 3 Stages / 8 Steps
Cognitive stage. The cognitive stage consists of formal motor skill training. This is the time when the patient is improving the perception of the skill. He or she needs to understand the task and know what it feels like. The physical therapist needs to provide instructions, visual cues, mental imagery, optimal body positions or postures, and various facilitation/feedback techniques to help produce the ideal response. It is also necessary to provide or use various techniques including feedback to decrease over-activity of global muscles. Next, we work on improving precision of the skill.

Associative to automatic stages. The associative stage is where the patient has "got the idea," so he or she needs repeated practice of the skill for thousands of repetitions to develop a motor program and thereby progress to the automatic stage. The idea is to decrease the facilitation/feedback techniques as one progresses toward the automatic stage. We also start with a simple, non-functional task in unloaded positions and gradually progress to complex, functional, upright tasks while gradually adding load and speed. The following are the eight steps of progression he lists...

Steps of progression.
1. Independent activation of transversus abdominis and multifidus.
2. Independent co-activation of transversus abdominis and multifidus.
3. Improve precision.
4. Co-ordination of breathing.
5. Function: static tasks
6. Function: Light dynamic tasks.
7. Local and global co-activation.
8. Specific functional retraining.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyphosis » 08 Helmi 2010, 22:18

Kiitos taas DD ja TV uusista eväistä, tsemistä ja vinkeistä! Onneks sullakin DD on lopulta löytynyt osaava fysioterapeutti ja ne multifiduksetkin pysyy messissä ;)! Huh huh, yhä varmempi olen etten löydä omalta paikkakunnaltani näitä juttuja hyvin hallitsevaa fyssaria, ja lähimpään kaupunkiin, mikäli sieltäkään löytyisi, tulisi sitten matkakuluista iso lisälasku. Ite mun on alettava opiskella tuota teoriapuolta, ja kokeiltava sitten käytännössä, saas nähdä miten ämmän käy :mrgreen:. Sinnikkyyttä vaativa pitkä tie epäilemättä on edessä ja aivan noista aktivoinnin alkeista on lähdettävä.

Meillä täällä ei ole edes uimahallia, lähimpään on 40 km matkaa, joten vesijumpat ei säännöllisenä harjoituksena tahdo onnistua, varsinkin kun pitäisi junalla + bussilla kulkea. Vesijuoksua olen joskus kokeillut pari kertaa, mutta se ei oikein meinannu soveltua mun malttamattomalle mielelle, siinä etenee varsinkin tällä kunnolla niin tuskastuttavan hitaasti! Haluaisin onneton päästä vauhdikkaammin eteenpäin.. En tosin tiedä oliko tekniikkanikin ihan pielessä, yksi tuttu kaveri opasti silloin minua. Rintauintia en osaa niin että pistäisin pään välillä veden alle, ja pää pystyssä kenottaminen ottaa niskoille. Kesällä kyllä on aivan ihanaa käydä uimassa luonnonvesissä, pieniä lenkkejä tehden ja välillä selällään kelluen :).
Kyphosis
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Helmi 2010, 00:29

Dirty Multifidus Maestro Deeds alkaa kuulostaa mun korvaan yhä paremmin DD:n osaamista kuvaavalta. :) :D Oot sää kyllä aikas maisteri oikeesti näissä hommissa! Monet fyssarit piekset sata nolla tietoudessa ja ohjaustaidoissa. Mikä on toisaalta hienoa mutta surullista fyssareiden ammattikunnan näkökulmasta. No joo, mut saat multa jatkossa muinaiselta Roomalta kalskahtavan arvonimeltä! ;)

Jep, vesikävelyssäkinl on lukuisia tekniikoita mutta en mä usko, että se sulla aivan pieleen oli mennyt K! :) Yök, yök, uinti niskoille... Samaa mieltä, ei hyvä. En mä ainakaan pysty hallitsemaan rankaa siinä. Mut toisaalta olen muutenkin suht paska uimaan, että ehkä ajatukset on sitten ollut siinä säälitävässä räpiköinnissä eikä ranganhallinnassa...

Ja totta virkot, ei tuollaisilla etäisyyksillä taida ola hyötyä hallissa käymisestä! Saapiko sulta kysyä, missä päin Suomea sä asut, kun on noin harvinaisen pitkä matka halliin? :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Kyphosis » 09 Helmi 2010, 11:00

tahdonvoimaa kirjoitti:Jep, vesikävelyssäkinl on lukuisia tekniikoita mutta en mä usko, että se sulla aivan pieleen oli mennyt K! :) Yök, yök, uinti niskoille... Samaa mieltä, ei hyvä. En mä ainakaan pysty hallitsemaan rankaa siinä. Mut toisaalta olen muutenkin suht paska uimaan, että ehkä ajatukset on sitten ollut siinä säälitävässä räpiköinnissä eikä ranganhallinnassa...

Ja totta virkot, ei tuollaisilla etäisyyksillä taida ola hyötyä hallissa käymisestä! Saapiko sulta kysyä, missä päin Suomea sä asut, kun on noin harvinaisen pitkä matka halliin? :)

Mulla oli penskana kans ongelmia rintauinnin tekniikan kanssa, vaikka kuinka peruskouluaikaan yrittivät opettaa. Sitten jossain vaiheessa parikymppisenä vaan loksahti miten se menee. Huonommallakin kunnolla uiminen onnistuu aika vauhdikkaasti kun sen tekniikkapuolen hanskaa, hirmu pitkään ei tietysti jaksa kun hapenottokyky on surkea. 'Sammakkouinti' onkin sitten ainoa urheilulaji jonka tekniikasta tajuan jotain :(. Mutta se pään laittaminen veden alle, sitä en oo oppinu enkä taida oppiakaan enää.

Laitan sulle TV yksityisviestiä asuinpaikkakunnastani, kun en tohdi julkisesti sitä ilmoitella: tämä on senverran pienehkö paikkakunta että joku voisi vaikka tunnistaa tän vaivaisakan, eikä vielä uskallus riitä siihen. Sinä oot rohkea, samoin ainakin Pandorakin (muista en tiedäkään), kun uskallatte tulla kaapista ulos ;).
Kyphosis
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Helmi 2010, 14:38

Kiitos privasta! :)

Juu, mitäpä tässä peitellä. Jos kaikki menee terveyden kanssa päin peetä, niin antaa mennä sit niin että joku muukin saa vertaistukea ja apua, toivottavasti. Mä oon aina kannattanut suoraa puhetta ja reilusti omalla nimellä esiintymistä, vaikkei se helppoa olekaan ja vaatii paljon intoa hallita sitä omaa julkikuvaansa. Mut enemmän siitä on ollut iloa kuin haittaa, minkä huomaa siinä, että muut ihmiset saa apua ja kertoo vielä tästä.

Se palkitsee aina, että pystyy jelppimään, vaikka oishan se itsekin kiva joskus olla kunnossa. Muiden auttaminen ole itseltään pois niin kauan kun ei roiku netissä liikaa ja pilaa omaa niskaansa ja silmiään sitten vuorostaan sillä. Siihenkin olen sortunut, mutten enää. Terveys ekana. :)

Mukavaa päivää sinnekin! :D
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely