uusi jäsen esittäytyy.

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

heissan

ViestiKirjoittaja tessa14 » 24 Helmi 2010, 19:34

Nyt selvisin aika hyvin keskusairaala käynnistä ja tosen totta, käpylässä otetussa hypofyysiseulonta paketissa löytynyt kortisoni puute on totta, josta johtuu väsyminen, huono olo ja jopa se, että elimistö käyihan epätasapainossa eli virtsaerityksen suuri pitoisuus. Se lääkäri piirsi paperille, että tossa niskan ja kallon pohjan kohdilla on hypotalamuksen alla sellasisia pikku palleroista joilla eri tehtäviä eli mulla on revennyt siitä pallerosta jonka nimi on joku adh (?) ja jonka tehtävänä on tuottaa kortisonia elimistöön..., sanoi, että luultavsti kolarin jälkeen tai sitten sen naprapaatin hurjien manipulaatioiden jälkeen siellä olllut jopa verenvuotoa.. No, loppuelämä syötävä kortisonia eli kaikkea tähän niskavammaan liittyy... Mutta sanoi, että huono olo ja väsyminen usein helpottaa jo parin viikon kortisoni kuurin syömisen jälkeen..

Ihme, ettei täällä foorumissa ole enempää kohtalotovereita kun mulla ei ole edes mikään hurja kolari ollut siis, että olisi mitään pään tai niskan murtumia...Se kortisoni on kuulemma koko elimiston ylläpitävä suoja-aine ja kaikkeen viluun, hikoiluun sekä rytmihäiriöt mitä mulla on niin kuulemma auttaapi tuo, että elimistössä on se normaali kortisonitaso.
Empä olis ennen tiennyt miltä tuntuu sanonta, että joku on niska päällä tai kaikki kaatuu mun niskaa : ). Sillä mun niska ei kestä enää mitää, miten ihmeessä saisi ton pään vielä pysymään tossa niska päällä!
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Helmi 2010, 19:58

Moikk Tessa14!

Olipa hyvä kuitenkin, etttä lääkäri uskoi, että kortisonilla voisi saada olotilaan merkittävää parannusta. Todella hieno asia, että edes yhden tuosta kurjasta oirenipusta voi saada hiukan paremmaksi. Se on kaikki kotiinpäin.

Vielä palatakseni tuohon manipulaatioasiaan, oli todella kurja kuulla että käsittely oli noin hirvittävän kovakouraista. En yhtään ihmettelisi, että vaikka suuremmat vammat olisi tullut todellakin siitä kuin autokolarista.

Sitä ei sitten pysty mitenkään todistamaan, että saisi tuon hoitajan jotenkin vastuuseen tuosta vahingosta. Eihän kukaan ammattilainen voi mennä millää kiiloilla tai muilla laitteilla vinssaamaan niskaan! Käsittämätöntä.Olen tosi pahoillasi puolestasi. :( :(

Ja taidat kyllä toistaiseksi olla ainoa hypovaurioinen tällä palstalla mutta oletko tutustunut tuohon Hippokampaksun foorumiin, jossa on enemmänkin päänsä loukanneita. Heidän foorumi löytyy osoitteesta http://hipokampus.net. Ei sillä että pois ajettaisiin, vaan jospa saisit tuolta palstalta kenties sama hypovamman kanssa elävien tukea? :D :)

Toivotaan kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että kortisonista on apua väsymseen ja voimattamuuteen! Hieno kuulla, että sairaalareissu meni yleisestikin hyvin.

Voimia sinulle Tessa14!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 25 Helmi 2010, 19:43

Hyvä, että Käpylässä tutkivat tuon asian ja pääsit omassa sairaalassa asian kanssa eteenpäin!!

Tuo ongelmasi on ilmeisesti aiheuttaa aivovamman seurauksena tulevan hormonitoiminnan puutteen takia lisämunuaisen vajaatoiminnan vai? Kuulostaako alla oleva tutulta? En tiedä onko nämä nyt sama vai eri asia. Sori, jos Tessa sotken päätäsi ü.

Lisämunuaisen vajaatoimintaa on kahta päätyyppiä: primäärinen (vika on lisämunuaisissa itsessään) ja sekundäärinen (vika on hypotalamuksessa tai aivolisäkkeessä). Joskus erotellaan erikseen sekundäärinen (aivolisäkkeestä johtuva) ja tertiäärinen (hypotalamuksesta johtuva) vajaatoiminta. Hypotalamuksen tuottama kortikoliberiini eli kortikotropiinia vapauttavaa hormoni(englanniksi CRH) stimuloi aivolisäkkeen etulohko eli hypofyysia tuottaamaan kortikotropiinia eli adrenokortikotrooppista hormonia (ACTH). ACTH puolestaan stimuloi kortisolin (ja joidenkin muiden hormonien) eritystä lisämunuaisista. Jos joko CRH:n tai ACTH:n eritys on vajavaista, ei myöskään kortisolia erity riittävästi.

Jos lisämunuaisen vajaatoiminta on aivoperäistä eli ACTH on vähissä, aldosteronista ei välttämättä ole puutosta (koska sen erittymiseen vaikuttavat myös muut hormonit), mutta sen sijaan ACTH:n puutos vaikuttaa muihin hormoneihin, joiden eritystä ACTH kontrolloi. Näitä ovat testosteroni, progesteroni (naisilla) ja pregnenoloni. Testosteroni on tärkeää myös naisille ja sen puutos voi aiheuttaa mm. CFS:n tyyppisiä oireita, koska se vähentää solujen polttoaineena toimivaa ATP:ta. Pregnenoloni on DHEA:n ja progesteronin esiaste, mutta sillä on myös vaikutuksia aivojen toimintaan. Jos lisämunuaisen vajaatoiminnan syynä on aivolisäkkeen vajaatoiminta eli hypopituitarismi, silloin on usein myös muita puutoksia, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta sekä vasopressiinin eli ADH:n, oksitosiinin, kasvuhormonin, progesteronin ja estrogeenin puutos. Muiden hormoneiden määrät voidaan helposti mitata verestä, mutta kasvuhormonin eritystä on hyvin hankala mitata näin, koska se erittyy lyhyinä pulsseina.

Lisämunuaisen vajaatoiminnan hoito

Lievää lisämunuaisen vajaatoimintaa voidaan joskus hoitaa pelkällä stressin ja muiden rasitustekijöiden vähentämisellä, runsassuolaisella ruokavaliolla ja lakritsijuurella. Useimpien potilaiden olo kuitenkin paranee merkittävästi kortisonikorvaushoidolla. Yleensä käytetään hydrokortisonia, joka on samaa ainetta kuin lisämunuaisten erittämä kortisoli.

http://cfs.gehennom.org/?lisamunuainen

CFS porukoissa joillakin on tuo samantyyppinen ongelma ja saman tyyppisiä oireita kuin sinulla. Heillä syynä virustauti tai autoimmuunijärjestelmän toimivuuden ongelmat, kun sinulla pään trauma.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

kiitos

ViestiKirjoittaja tessa14 » 26 Helmi 2010, 23:37

Kiitos fedja ja tahdonvoimaa :) ,,,itseasiassa asia meni jotenkin noin niinkuin fedjan teksteissä eli lisämunuainen ei tuota..ja se nainen siis lääkäri piirsi paperille, että joku rakkula revenny...Miä olen niin ylivireinen noissa lääkärikäynneillä, että oli ihan puhki...pitäis ja yleensä yritänkin ottaa miehen mukaan vähän niinku stoppariksi..

Mulle tehtii joku lisämunuaisen..plaa, plaa :? josta väsähdin.... Mutta kaiken kaikkiaan, jos mun autokolarista on yli kymmenen vuotta ja olen kuitenkin tehnyt kaksi lasta ja töissäkin sitkoillut, mutta en enää sen työterveyslääkärin lähetteen naprapaatille jälkeen, josta alkoi nää nielemis ongelmat, lisääntyny väsymys ym.. Muistan, että Helena Huhmar sanoi, että älä koskaa anna enää koskea kenenkään niskaasi ja kertoi, että naprapaattien koulutukseen ei kuulu, että heille kerrottaisiin, että ihmisen elintärkeät alueet ovat niskassa eli autonominen hermosto joka ei korjaannu, kuten aivoissa voi joku oppia toimimaan ja paikkaamaan jotain aluetta. Eli koska mulla on autonominen hermosto rikki eli akku niin, jos menen ylikierroksilla niin voi käydä niinkuin autolle, josta akku hajoaa eli virtaa ei mene moottorii :(

Nyt eksyin aika paljon aiheesta, joka oli?? minä unohdin jo tänkin palstan salasanan pariin otteeseen ja nyt mulle tuli uusi..

Mutta olen joo käynyt hippokampuksen sivuilla, mutta tosi vaikeaa seurata keskustelua...kun on uusi...tai ehkä se, että ne asiat mitkä minua mietityttää on varmaa käyty jo moneen otteeseen läpi.

Mutta oikeesti toi kortisoni on auttanut, että olen selkeästi pirteämpi, mutta ain mun touhussa on vaara siinä, että jos olen parempi niin lähtee käsistä eli yritän joka päivä muistaa nukkua päiväunet..

Ja kun olin Käpylässä niin fedja olit opastanut yhtä hakemaan apua Käpylästä,,ja hän oli tosi tyytyväinen...en ehtiny olla kuin ehkä pari-kolme päivää hänen kanssaan siellä..

Ja ne ketkä oli Käpylässä Insuressa,,Niin terkkuja teille! Muistan, että jotkut ainakin kävi lukemassa näitä sivuja ja olisi kiva kuulla mitä teille kuuluu...Mun tuomiohan oli se 100% työkyvytön...kiva..

Mutta nyt on olohuoneessa masentunut tunnelma kun suomen peli taitaa mennä ohi maalin :wink: ...
Empä olis ennen tiennyt miltä tuntuu sanonta, että joku on niska päällä tai kaikki kaatuu mun niskaa : ). Sillä mun niska ei kestä enää mitää, miten ihmeessä saisi ton pään vielä pysymään tossa niska päällä!
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Uusi jäsen eisttäytyy

ViestiKirjoittaja TiikeriMuffini » 12 Syys 2010, 09:33

Ajattelinpa rekisteröidä itseni tänne...
Olen melkein 40-vuotias kolmen lapsen yh-äippä Espoosta joka on ollut peräänajokolarissa 02/2006. Sen seurauksena koko päiväinen opiskelija ja ammatinvaihdossa.

Minun autoni perään ajettiin kun olin pysähtyneenä punaisissa valoissa.
Sain tietysti Whiplash-vamman ja sen lisäksi oikean käden olkapää sai kipeetä. Törmäyksen voimasta auton cd-soitin irtosi jonka otin refleksinomaisesti tietysti kiinni ja käsi teki äkkinäisen liikkeen taakse etupenkkien väliin.

Kolme vuotta vastapuolen vakuutusyhtiö korvasi mukisematta fysikaaliset OMT-Fysioterapeutilla,lääkkeet,lääkärissä käynnit ym. Sitten siellä vakuutusyhtiön lääkäri päätti,että minulla ei ollut enään mitään kolarissa tulleita vammoja.
Niska rutisee,rahisee ja paukkuu ja oikea käsi väsyy herkästi ja hermokipuilee aika-ajoin.
Päätä kääntäessä jotain menee jonkin yli...jotain on poikki...
Tein valitukset Liikennevahinkolautakunnalle mutta hävisin pelin.

Tämä "ihmeparantumiseni" tapahtui heille siinä vauheessa kun fysiatrini pyysi maksusitoumusta toiminnalliseen magneettiin,että saataisiin yläniskan vammat selville.
Perus magneetti tehty vajaa 2kk:tta kolarin jälkeen kun vakuutusyhtiö siihen vihdoin suostui. C7 todettiin silloin murtuma.

Nyt olen toukokuusta asti ollut vaivojeni kanssa omillani. Talous romahti mutta on jaksettava opiskella uusi ammatti,että pääsen palaamaan työelämään.
Kunnallisessa olen saanut fysikaalista mutta niistä ei ole hyötyä vaan tarvitsisin OMT-fysioterapeutin käsittelyä.

Nyt odotan joskus kutsua Jorviin fysiatrille. Niska todella jäykkä ja kipuileva. Oikeapuoli kasvoista on myös alkanut puutumaan ja jokin painaa sisältä päin oikeaa korvaa niin,että se humisee.

Että näillä mennään.
Mukavaa syksyä kaikille.
:)
TiikeriMuffini
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Uusi jäsen eisttäytyy

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Syys 2010, 22:43

Moikka Tiikerimuffini!

Kuulostaapa herkulliselta tuo nickisi! :D Tervetuloa palstalle! Hurjalta kuulostaa taustasi ja oireesi ja kovin epäreilulta (jälleen kerran), että olet ihmeparantunut. mUtta niinhän me kaikki. Vielä kun todellinen toimintakyky kulkisi käsi kädessä vakuutusyhtiön päätösten kanssa, tässähän voisi pian juhlia!

Minkä tyyppiseen työhön olet nyt kouluttautumassa? Tuleeko sinulla nuo oireet esille kumpaan suuntaan päätä kääntäessä? Entä korvaoire, paheneeko sekin kierrossa?

TiikeriMuffini kirjoitti:Ajattelinpa rekisteröidä itseni tänne...
Olen melkein 40-vuotias kolmen lapsen yh-äippä Espoosta joka on ollut peräänajokolarissa 02/2006. Sen seurauksena koko päiväinen opiskelija ja ammatinvaihdossa.

Minun autoni perään ajettiin kun olin pysähtyneenä punaisissa valoissa.
Sain tietysti Whiplash-vamman ja sen lisäksi oikean käden olkapää sai kipeetä. Törmäyksen voimasta auton cd-soitin irtosi jonka otin refleksinomaisesti tietysti kiinni ja käsi teki äkkinäisen liikkeen taakse etupenkkien väliin.

Kolme vuotta vastapuolen vakuutusyhtiö korvasi mukisematta fysikaaliset OMT-Fysioterapeutilla,lääkkeet,lääkärissä käynnit ym. Sitten siellä vakuutusyhtiön lääkäri päätti,että minulla ei ollut enään mitään kolarissa tulleita vammoja.
Niska rutisee,rahisee ja paukkuu ja oikea käsi väsyy herkästi ja hermokipuilee aika-ajoin.
Päätä kääntäessä jotain menee jonkin yli...jotain on poikki...
Tein valitukset Liikennevahinkolautakunnalle mutta hävisin pelin.

Tämä "ihmeparantumiseni" tapahtui heille siinä vauheessa kun fysiatrini pyysi maksusitoumusta toiminnalliseen magneettiin,että saataisiin yläniskan vammat selville.
Perus magneetti tehty vajaa 2kk:tta kolarin jälkeen kun vakuutusyhtiö siihen vihdoin suostui. C7 todettiin silloin murtuma.

Nyt olen toukokuusta asti ollut vaivojeni kanssa omillani. Talous romahti mutta on jaksettava opiskella uusi ammatti,että pääsen palaamaan työelämään.
Kunnallisessa olen saanut fysikaalista mutta niistä ei ole hyötyä vaan tarvitsisin OMT-fysioterapeutin käsittelyä.

Nyt odotan joskus kutsua Jorviin fysiatrille. Niska todella jäykkä ja kipuileva. Oikeapuoli kasvoista on myös alkanut puutumaan ja jokin painaa sisältä päin oikeaa korvaa niin,että se humisee.

Että näillä mennään.
Mukavaa syksyä kaikille.
:)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja torvelo » 02 Tammi 2011, 21:04

heippa tessa14, mulla oli tuossa kanssa pitkä kausi että janotti jatkuvasti, siis todella join tosi paljon, vettä. Ja se seurauksena pissitti jatkuvasti, joku 10-15 krt/vrk. En edes tajunnut tuota jatkuvaa juomista, ennenkuin luin tätä sun tarinaa. Nyt olen syönyt näitä alzhaimer-lääkkeitä, ja on tuo jatkuva janontunne hävinnyt, olo tuntuu sen puoleen "melko" normaalilta(:
torvelo

Edellinen

Paluu Käyttäjäesittely