uusi jäsen esittäytyy.

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

juu

ViestiKirjoittaja tessa14 » 22 Helmi 2010, 22:09

Ei varmasti tee lisä retkahdukset hyvää : (, olen jotenki yrittänyt minimoida niitä pitämällä niskatukea niin ulkona kuin välillä kotonakin...

Toi niskasta halaaminen on kurjaa kun meillä on pari aika pientä lasta jotka saaattaa hypätä kaulaann tai sitten kompastun niiden leluihin eli koti on aikas vaarallinen paikka, jos en muista huilata ja pysyä rauhallisena..myös äitini usein rutistaa minua kaulasta/niskasta..

Onks teillä tietoa siitä hypovauriosta? kun se mulla nyt käpylässä todettiin ja itseasiassa hurjan kuulonen ja tuntunen vamma : (
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Helmi 2010, 00:20

Minulla ei ole tietoa tuosta hypovauriosta.

Sinun pitää opettaa niille läheisille erilainen tapa halata ü. Että halataan siten, että kädet rintarangan ympärillä. Onnistuu se sillaikin. :roll:
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

joo

ViestiKirjoittaja tessa14 » 23 Helmi 2010, 11:23

kiitti, neuvosta, opetellaan..ja mutta usein ole ihan ylivireessä itsekkin, mutta vähitellen menee opii perille :? ..

Tässä on hurja prosessi kun pitää ensin työstää itse hyväksyykö vamman, ja katkeruuden miksi ei aiemmin tutkittu ja suoraa sanoen kuvainnollisesti koen tulleen potkituksi henkisesti päähän ku olen hakenut apua lukemattomat kerrat,,,ja tyhjin käsin tullut aina pois...toisaalta tieto, että tosiaan mulla onkin vakava aivovamma ja niskavamma on helpotus, mutta koska käsittely ihan kesken niin voimavaroja perheelle tai ympäristölle opettamiseen on vielä tosi niukasti :( ,,,tuntuu, että vellon jossain itsesäälin ympäröimässä ympyrässä,, ja kaikki kärsii..

Luin itse hypofyysi vauriosta eli siinä on hypotalamuksen alta revennyt piuhoja ja aiheuttaa kortisonin ja erilaiset hormoonien matalaa tai kokonaa loppunutta tasoa! Vielä senkin, mutta osa mun väsymyksestä ja lihasten voimattomuudesta meneekin sen piikkiin eikä pelkkään kaularangan retkahdusvamman ja alarian repeämisen piikkiin. Eli mulla ei toimi ollenkaa kortisonin tuotto, kasvuhormoonin tuotto ja virtsan vuorokausimäärä ylittyy puolellla! Ja taas jatkuu tutkimukset keskussairaalassa, jonne meno aiheuttaa mulle jo paniikkikohtauksen kun monesti sinne menny ja saanu luun kurkkuun : (,, toki nyt on Käpylän neurolgin lausunnot ja pyynnöt...
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: joo

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Helmi 2010, 13:30

tessa14 kirjoitti:Tässä on hurja prosessi kun pitää ensin työstää itse hyväksyykö vamman, ja katkeruuden miksi ei aiemmin tutkittu ja suoraa sanoen kuvainnollisesti koen tulleen potkituksi henkisesti päähän ku olen hakenut apua lukemattomat kerrat,,,ja tyhjin käsin tullut aina pois...toisaalta tieto, että tosiaan mulla onkin vakava aivovamma ja niskavamma on helpotus, mutta koska käsittely ihan kesken niin voimavaroja perheelle tai ympäristölle opettamiseen on vielä tosi niukasti :( ,,,tuntuu, että vellon jossain itsesäälin ympäröimässä ympyrässä,, ja kaikki kärsii..

Meillä aika monella on samoja kokemuksia. Itselläkin on ollut melkoinen taistelujen taival tää. Nyt kun tuli eläke, niin ei tarvitse enää välittää siitä, jos lääkäri ei tajua yhtään. Minulla meni 6v, että pääsin sellaiselle lääkärille, joka tiesi osittain mistä on kyse. Ja sitten 11v, että pääsin Käpylän osaamisalueen piiriin. Hyvä, että pääsin.

Kannattaa priorisoida siten, että opettelee sellaiset asiat ensin, jotka voivat aiheuttaa lisähallaa tai lisävaurioita. Sen takia tuosta uusien retkahdusvammojen estämisestä puhuin niin paljon, ettei tilanne ainakaan sen takia huonone, että tulee lisävammaa.

Tuo henkinen prosessi on aika iso. Siihen kannattaa hakea apua psykologilta. Pyytää vaikka sieltä sairaalasta missä on hoitosuhde, että jos pääsis psykolgin juttusille käsittelemään vammautumista. Olen itse kokenut sellaisen tarpeelliseksi. Neuropsykologinen kuntoutus on tuollaisessa tilanteessa tosi tarpeellinen. Siitä kannattaa kysyä kanssa.

Tsemppiä sinne lekurille!. Voit luottaa itseesi, varsinkin nyt kun sinulla on selustaa ja hyvät lausunnot Käpylästä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: joo

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2010, 17:02

tessa14 kirjoitti:Luin itse hypofyysi vauriosta eli siinä on hypotalamuksen alta revennyt piuhoja ja aiheuttaa kortisonin ja erilaiset hormoonien matalaa tai kokonaa loppunutta tasoa! Vielä senkin, mutta osa mun väsymyksestä ja lihasten voimattomuudesta meneekin sen piikkiin eikä pelkkään kaularangan retkahdusvamman ja alarian repeämisen piikkiin. Eli mulla ei toimi ollenkaa kortisonin tuotto, kasvuhormoonin tuotto ja virtsan vuorokausimäärä ylittyy puolellla! Ja taas jatkuu tutkimukset keskussairaalassa, jonne meno aiheuttaa mulle jo paniikkikohtauksen kun monesti sinne menny ja saanu luun kurkkuun : (,, toki nyt on Käpylän neurolgin lausunnot ja pyynnöt...

Tessa, tuosta ylläolevasta tekstistäsi tuli mieleen eräs telkussa näkemäni dokumentti, jossa eräällä amerikkalaisella nuorella naisella oli vähän vastaavan tyyppistä ongelmaa. Tuli mieleeni noista sun hormooniviittauksista.

Tällä nuorella naisella oli sellainen ongelma, että hän joutui juomaan vuorokaudessa aivan mielettömät määrät nestettä. Aina kun hän lähti jonnekin, vesipullo piti olla mukana pienelläkin matkalla. Kerran sitten sairaalaolosuhteissa kokeilivat miten käy, jos vaan on juomatta normaalia enemmän. Tila romahti ja kokeilu oli pakko keskeyttää liian suuren nestehukan takia.

Muistaakseni hänellä oli myös väsymystä eikä olokaan ollut oikein mainio. Tämä nuori nainen oli tainnut alunperin loukata päänsä polkupyörällä ja oli juossut lääkäreillä ja erilaisilla spesialisteilla vuosikausia. Sitten lopulta hän oli eksynyt sellaisen spesialistin pakeille, joka löysi vian. Aivoista oli vastaavasti jokin piuha katkennut, eikä sen seurauksena nestetasapainon säätely toiminut oikein. Tämän katkenneen piuhan takia aivot eivät tuottaneet jotain tiettyä hormoonia. En vaan yhtään muista mistä aivon osasta oli kyse, mutta nestetasapainon säätelyyn se vaikutti eli voisi olla vähän samaa sukua kuin sulla.

Tämä lääkäri sitten antoi kokeena tätä hormoonia piikillä ja potilaan tila parani muutamassa tunnissa. Ylenmääräistä juomista ei enää tarvittu ja potilaan olokin parani jotakuinkin normaaliksi. Tämän jälkeen potilas oli pystynyt viettämään normaalia elämää perheensä, hän tarvitsi ainoastaan joka päivä piikin tätä hormoonia. Mistään retkahdusvammasta hän ei kuitenkaan tainnut kärsiä.

Tämän enempää en ikävä kyllä tuosta dokumentista muista, en nimeä enkä muuta. Tältä pohjalta tuli kuitenkin mieleen, että voisi tosiaan olla hyvä sun vähän painostaa lääkäreitä, että tutkivat sulta kaikki mahdolliset hormooni- yms. tasot? Ehkä sullakin olis mahdollista huomattavasti tilanne parantaa synteettisellä hormoonipiikillä, jos jonkun hormoonin puutteesta olisi vastaavasti kyse. Ja kasvuhormooniakin sun pitäis voida saada lääkkeenä lääkärin määräyksestä, jos sulla siitäkin on pula.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

hei, joo

ViestiKirjoittaja tessa14 » 23 Helmi 2010, 18:41

siis ilmaisin/ilmaisen varmaan itseäni huonosti,,toi niska kipu ja pää kipu pääsee taas päälle, mutta mulla oli kahden viikon käpylä jakso jolla otettiin hypofyysio paketti, ja siinä todettiin ,että minulla on hyvpofyysiovaurio, jossa aloitetaan lisätutkimukset ja hoito tuossa lähi keskussairaalassa, ja nyyh, pelkään sitä ku pieni possu.. saatan oikeasti alkaa itkeä, jos joku sanoo töykeästi, vaikka tiedän nyt, että minulla on oikeasti asiat tosi huonosti.. Siinä hypofyysiosssa on just se, että kaikki hypotalamuksen alla olevasta jostain(?) erittävät kortisonit ja hormoonit ei siis erity ja sitte siellä tehtiin se virtsan seuranta eli usein virtsaamistarve niska ja aivovammoissa lisääntyy niin mun vuorokausi virtsamäärä on 5000 ml! Ja siis juon kuitenkin vain n.2000ml eli se liittyy johonkin.., mutta tohon kortisonin ja hormoonien puutteeseen liittyy tosi voimakas väsyminen ja lihasten voimattomuus. Mulla tehtiin meilahdessa käpylän jaksolla myös nielun tomografia ja refleksi kokeet ja nielu ei toimi lainkaan...

Mutta siis oli uskomatonta olla Käpylässä jossa mun oireita pidettiin normaalina ja kohtelu oli tosi ihanaa..

Toi hypofyysi vaurio ja lisääntynyt virtsaamistarve on kuulemma tosi yleisiä, eli mun hurja väsymys johtuu just siitä eikä vain siitä, että vireystilan säätelyjärjestelmä on rikki autonomisessa hermostossa.

Ja olen käynyt neuropsykologisessa kuntouksessa jonkin aikaa, toki siinä on välillä taukoa, koska joudun menemään toiseen kaupunkiin ja matkustaminen tuo minulle tosi huonon olon sekä mulla on ollut kipujen kanssa aika kurjaa ja nytkin olen vaan makuulla ja taistelen keskikovan ja tosi kovan kivun kanssa. Olen hieman pulassa, koska meillä on pari vielä aika pientä lasta ja eilen jouduin olemaan koko päivän heidän kanssaan kun hiihtoloma ja toisella tarha kiinni niin kostautuu heti kipuina, koska en pääse tarpeeksi ajoissa huilaamaan...

Neuropsykologisella kuntoutuksella olen päässyt hieman eteenpäin, mutta tosi rankkaa tajuta, että tää oli tässä..ja jos minua olisi ajoissa ymmärretty ja tutkittu niin tilanne ei olisi näin paha.
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: hei, joo

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Helmi 2010, 19:46

tessa14 kirjoitti:Neuropsykologisella kuntoutuksella olen päässyt hieman eteenpäin, mutta tosi rankkaa tajuta, että tää oli tässä..ja jos minua olisi ajoissa ymmärretty ja tutkittu niin tilanne ei olisi näin paha.

Sama täällä. Alkuun pitkään tietämättömänä ja ymmärtämättömänä pahensin omaa tilaani. Minua on harmittanut se, etten itse tajunnut tilaani, mutta minkäs sille voi, jos ei tajua itse tai kukaan muukaan.

Aiheuttaako sinulla hypovaurio lisämunuaisen toimintahäiriön?
CFS-verkko: Lisämunuaisen vajaatoiminta
http://cfs.gehennom.org/?lisamunuainen

Sinulla voisi olla mahdollisuus saada henkilökohtaista apua vammaispalvelusta. Onko siitä kukaan maininnut?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: hei, joo

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2010, 20:06

tessa14 kirjoitti:Siinä hypofyysiosssa on just se, että kaikki hypotalamuksen alla olevasta jostain(?) erittävät kortisonit ja hormoonit ei siis erity ja sitte siellä tehtiin se virtsan seuranta eli usein virtsaamistarve niska ja aivovammoissa lisääntyy niin mun vuorokausi virtsamäärä on 5000 ml! Ja siis juon kuitenkin vain n.2000ml eli se liittyy johonkin..,

Puutun nyt vielä tähän. Sehän ei ole mahdollista, että saisit vuorokaudessa nesteitä sisääsi vain 2 litraa vuorokaudessa ja samanaikasesti virtsaisit 5 litraa vuorokaudessa. Silloinhan painosikin laskisi 3 kiloa vuorokaudessa ja olisit hetkessä kuivunut täysin. Toisin sanoen kyllä sun täytyy saada nesteitäkin sisääsi vähintään tuon saman verran vuorokaudessa, eikös vaan?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ihan totta!

ViestiKirjoittaja tessa14 » 23 Helmi 2010, 21:08

Laitan nyt suoraa lainauksen teksistä mikä Käpylän neurolgi lähetti : virtsaamiseurantakirjapäiväkirjassa 24 tunnin jaksoissa lasketut kokonaisvirtsamäärät /vrk:dessä 3500-4890ml/vrk. Kun potilaan ilmoitetun painon mukaan laskettu normaali vuorokausivirtsan normaali määrä tulisi olla noin 2100ml eli potilaalla on runsasvirtaisuus eli polyteria. Virtsaamiskertoja vuorokaudessa 16-20 juodut nesteet 24 tunnin jaksossa 2100ml/vrk. Havainnot sopivat tapaturmaisen aivovamman osana olevan keskiaivojen vauriosta johtuvaan hypotalaamiseen antidiureettusen hormoonin vajaaeritykseen joka antaa aihetta despopressiinihoitoon....eli emmiä keksin : (...kirjottelin vaa uutena, että olisko kohtalotovereita..ku kuulemma noi virtsa ja suoli onh´gelmat aika yleisiä. Sekä se hypovaurio...Toivottovasti uskot nyt...ja voihan sinne Käpylään soittaa, koska se Hannu Virtanen sanoi, että tosi yleistä se runsasvirtaisuus, jos tän tason vamma mikä mulla on : (...
:(

Se neurologi kertoi, että jollain on niin vaurioitunu se keskus siinä hypotalmuksessa(?), että saattaa vuorokausivirtsamäärät olla jopa76-8litraa...Ne tutki tän, koska käyn niin usein pissalla, mutta voi olla, että joku virtsasulkija vaurioitunut neurologisesti tai sitte juts toi mikä mulla, mulla todettiin vielä jotaa takaisin vrstausta eli lähetteessä lukee: niskan retkahdusvamman liittyvän selkäytimen yläosan vaurion aiheuttamaksi sopivan virstarakon ja virtsputken sulkijan neurogeeenisen toimintahäriön vuoksi tutkittava urodynaamiseella tutkimuksella.

ja tapaturmaisen aivovamman liittyvän aivolisäkevajaatoiminnan vuoksi
Empä olis ennen tiennyt miltä tuntuu sanonta, että joku on niska päällä tai kaikki kaatuu mun niskaa : ). Sillä mun niska ei kestä enää mitää, miten ihmeessä saisi ton pään vielä pysymään tossa niska päällä!
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2010, 21:17

Oukei, täytyyhän se sitten uskoa. :D Ehkä sä sitten olet loput nesteet saanut ruokailun kautta tai jotain, muuten mä en oikein ymmärrä tuota yhtälöä... :?: :?: :?
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 23 Helmi 2010, 21:20, muokattu yhteensä 1 kerran
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

...ja vielä

ViestiKirjoittaja tessa14 » 23 Helmi 2010, 21:17

ja se hypotalamus seulantapaketti : Poikkeavina löydöksinä erittäin matala aamukortisolipitoisuus, matala ADH-pitoisuus, matala testoteronipitoisuus, matala kasvuhormonin IGH-1-pitoisuus, matala estralipidipitoisuus, matala luteinisoivan hormonin pitoisuus. ja jotaa muuta... Ja nämä sopivi tapaturmaiseen aivolisäkevajaatoiminnan osaksi. Osittain aivorunkovaurioon mutta todennäköisesti aivolisäkevaurioon liittyen potilaalla on keskeisenä oireina mm. väsymys ja voimattomuus- Potilaan poikkeavan runsasvirtsaisuuden syyksi sopii tutkimuksissa todettu aivolisäkkeen ADH-erityksen vajaus eli hypotalaaminen diapetes insipidus, joka sopii tapaturmaiseen aivovammaan liittyvään keskiaivojen vaurioon..

:(

Ei kuulosta kivalta, eikä se, että vielä ku olen itse noista tutkimuksista ja jatkoista ihan pööllämistynyt niin joku vielä luulee, että keksin :cry:
Empä olis ennen tiennyt miltä tuntuu sanonta, että joku on niska päällä tai kaikki kaatuu mun niskaa : ). Sillä mun niska ei kestä enää mitää, miten ihmeessä saisi ton pään vielä pysymään tossa niska päällä!
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: ...ja vielä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2010, 21:25

tessa14 kirjoitti:Ei kuulosta kivalta, eikä se, että vielä ku olen itse noista tutkimuksista ja jatkoista ihan pööllämistynyt niin joku vielä luulee, että keksin :cry:

Sorry, tessa! Ei ollut tarkoitus väittää, että keksit jotain. Ihmettelin vaan noiden määrien erisuuruisuuksia, ja oletan vaan, että olet saanut sitten loput nesteet muuta kautta. Eli pyydän anteeksi, jos sait sen käsityksen, että mä luulen sun keksivän asioita. Ei todellakaan, tottakai mä uskon sua.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Helmi 2010, 21:34

Kyllä täällä osoitteessa kanssa sinua on uskottu ihan alusta alkaen Tessa.

DD:lle. Juoman lisäksi kiinteä ruoka sisältää myös nesteitä.
Esimerkki:
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/ ... ipitoisuus
Mikä on tomaatin vesipitoisuus?
Tomaatit sisältävät 94 % vettä ja niissä on energiaa 78 kcal/100 g. Katso lisätietoja tomaatista seuraavasta linkistä:
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2010, 21:43

fedja kirjoitti:DD:lle. Juoman lisäksi kiinteä ruoka sisältää myös nesteitä.
Esimerkki:
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/ ... ipitoisuus
Mikä on tomaatin vesipitoisuus?
Tomaatit sisältävät 94 % vettä ja niissä on energiaa 78 kcal/100 g. Katso lisätietoja tomaatista seuraavasta linkistä:

Joo. Ilmeisesti kiinteä ruoka sitten sisältää enemmän nestettä kuin olen ymmärtänytkään... Edelleen pahoittelut Tessalle. :cry:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

piste vielä keskustelulle

ViestiKirjoittaja tessa14 » 23 Helmi 2010, 22:08

.., jos vielä niinkuinarkikielellä tajuttuna, niin mun aivolisäkkeeseen tullut vamma joka lisää virtsan eritystä eli se ei ole verrannollinen juotuun tai ravinnosta saatuun..., mulla ei vielä vaarallinen, mutta jollain tosiaan saattaa tulla 8 litraa, ja silloin kuulemma alkaa olla elimistö vaarassa eli pissa nousta oikeesti päähän :wink: ..

Ei varmaan mikään naurun asia, mutta oikeesti tää on mulle kaikki tosi uutta, ku multa vasta pari vuotta sitte se Huhmar Ortonissa totes, että alaria-reven ja jotaa kaularankavamma ja aivovamma oireita ja sitte ku olin siellä Käpylässä tammi-helmikuussa ni oli tosi outoa, että niille noi asiat oli arkipäivää...ja liittyy kaularankavammaan...EI teillä Käpylän kävijät ole sitte otettu tollasia virtsatestejä ja hyposeulonta paketteja? Ku se oli oikeasti kiva tietää, että ainainen väsyminen ja voimattomuus mikä lisää kipuja ja huonoa lihaskuntoa onkin ihan lääkkeillä hoidettavissa ja parin viikon kortisonia syöneenä olen huomattavasti pirteämpi.
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely