Timon niskatarinaa

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Timon niskatarinaa

ViestiKirjoittaja diskusprolapsi » 09 Marras 2009, 10:37

Moi.

Olen todellinen noviisiniskoittelija ja kärsin vasta kuudetta viikkoa, mutta koska oireet eivät ole juuri helpottaneet, luulen, että tämä foorumi saattaa saada minusta pitkäaikaisenkin jäsenen. Kirjoitan tähän tarinastani alun ja jatkan sitten, jos vaivat jatkuvat ja/tai uutta ilmenee.

Vaivani ilmestyivät nopeasti pahenevina ensin niska-, hartia ja olkapääsärkynä, josta säteilykipu levisi vasempaan käteen. Kolmessa päivässä olo muuttui niin sietämättömäksi, että oli jäätävä pois töistä. Neljäntenä päivänä menin työterveyslääkärille, joka onneksi osasi epällä välilevyongelmaa, kun taivutti niskaa kivun suuntaan ja sai minut melkein huutamaan tuskasta.

Mitään tapaturmaa minulle ei ole sattunut, joten vaiva johtuu iän myötä tulleesta rappeumasta.

Luin jostain, että kaularangan välilevytyrä paranee useimmiten itsekseen 1-6 viikossa ja ilmeisesti samaa ajatteli lääkärinikin, kun määräsi ensimmäiset sairaslomaviikot yhden kerrallaan. Nyt olen jo reilun kahden viikon sairaslomajaksolla, jonka jälkeen menen sairaalaan toisesta vaivasta johtuvaan leikkaukseen. Aika näyttää, jatkuvatko niskavaivat tuosta leikkauksesta ja sen aiheutamista kivuista toivuttuani.

Takana on nyt kaularankaröntgen, jossa ei ilmennyt vaivaan viittaavia nikamamuutoksia sekä vasemman käden ENMG, josta löytyi irritaatiota tasolla C6/C7, suomennettuna kai hermojuuren ärsytystä. Onneksi löytyi, etten ainakaan ole luulosairas. Viikon päästä menen neurokirurgin juttusille ja saan ehkä lisää tietoa vaivastani ja jatkosta.

Lääkityksenä minulla on tällä hetkellä ja toistaiseksi Lyrica 2x300 mg, joka vie hermosäryn melkein 12 tunniksi kerrallaan. Lihas- tms. särkyyn otan pahimpina hetkinä 50-100 mg Ketomexia. Aika kuluu enimmäkseen makuulla, mitään kotihommiakaan ei jaksa tehdä, kuin vähän aikaa. Onneksi ruokailu sujuu jo istuma-asennossa. Kävelyllä yritän käydä useita kertoja päivässä.

Tässäpä juttua aluksi. Olisi kiinnostavaa saada viestejä muiltakin, joilla välilevytyrä on kehittynyt rappeutumalla ja onko kenelläkään vaiva oikeasti poistunut itsekseen ja onko uusinut jne.

Terv. Timo
diskusprolapsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Marras 2009, 14:40

Terve, Timo! Ja tervetuloa palstalle turisemaan... :D

Kyselit itsellään parantuneista välilevyvaivoista. Itse olen suoraan keskustellut kahden sellaisen tapauksen kanssa. Ensimmäinen oli työkaverini, joka niskaleikkauksesta palattuani kertoi itsellään myös olleen niskan välilevytyrän. Hän oli ollut kaverinsa kanssa venettä nostamassa ja olivat raahanneet sitä ylös vesirajasta. Hän oli kai rykäissyt vähän reilummin venettä käsillään ja siitä oli välilevy vahingoittunut. Toisen käden peukalo oli sitten halvaantunut. Magneettikuvaan päästyään välilevytyrästä ei kuvissa ollut enää jäljellä paljoakaan, ja se olikin parantunut itsellään. Samoin peukalon halvaantuminen oli sitten itsellään korjaantunut, eikä ymmärtääkseni hänelle jäänyt siitä minkäänlaisia ongelmia.

Toinen tapaus oli tuossa keväällä, jolloin eräs toisen palstan nimimerkki otti yhteyttä. Hänen siskonsa kärsi välilevytyrästä, ja kymmenen vuotta aikaisemmin hänellä oli myöskin ollut samassa nikamavälissä ja samalla puolella välilevytyrä, joka silloin oli vetäytynyt ja parantunut itsestään. Loppukesästä kuulin, että tämä toinenkin oli itsestään parantunut, vaikka neurokirurgi oli ehdottanut pikaista leikkausta. Neurokirurgi kuitenkin suostui antamaan kuukauden lisäaikaa, ja hän haki lisäksi toisen neurokirurgin mielipiteen, jonka mukaan kaksikin kuukautta voi odottaa ja katsoa. Koska oireet olivat jo hieman lieventyneet, hän päätti odottaa, myöskin Lyrican voimin. Ja tosiaan, loppukesästä kuulin, että tämä toinenkin välilevytyrä oli vetäytynyt. Tällä tapauksella molemmat johtuivat toimistotyöstä, eli olivat tulleet pikkuhiljaa, eikä mitään selvää traumaa ollut taustalla.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja diskusprolapsi » 09 Marras 2009, 14:57

Kiitos paljon noista tarinoista, DD.

Kuten tuossa jo totesin, olen menossa vajaan kahden viikon kuluttua toisen vaivan leikkaukseen, josta en viitsi tällä foorumilla kertoa, kun se ei liity selkään tai niskaan.

Silloin on kulunut seitsemän viikkoa niskasta johtuvien vaivojen alkamisesta ja leikkauksen jälkeisen kivun hoitoon saan varmasti kovat lääkkeet. Voihan olla, että välilevytyrä vetäytyy hyvällä tuurilla pakkolevon aikana itsestään.
diskusprolapsi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Marras 2009, 16:13

diskusprolapsi kirjoitti:Silloin on kulunut seitsemän viikkoa niskasta johtuvien vaivojen alkamisesta ja leikkauksen jälkeisen kivun hoitoon saan varmasti kovat lääkkeet. Voihan olla, että välilevytyrä vetäytyy hyvällä tuurilla pakkolevon aikana itsestään.

Toivotaan niin. Jos niin on käydäkseen, niin uskoisin, että tuon toisen leikkauksen jälkeisinä viikkoina sun pitäis alkaa huomata jo jonkinlaista pientä oireiden lievenemistä. Toivotaan parasta!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Käyttäjäesittely