soneten tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja sonette » 11 Helmi 2010, 17:55

tässä on teksti kaularangan mangneett kuvauksesta:
Kaularangassa nikamacorpusten muoto on tavallinen. Niiden signaali on säännöllistä.
Discusväleissä kaularangan keskivaiheilla on hiukan madaltumista.
Prolapsiin sopivia muutoksia ei näy, ei juurikanavissa ahtautumista.
Medullan signaali on säännöllistä, medullopatian merkkejä ei ilmene ja liquoria näkyy hyvin medullan ympärillä.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Helmi 2010, 05:23

sonette kirjoitti:tässä on teksti kaularangan mangneett kuvauksesta:
Kaularangassa nikamacorpusten muoto on tavallinen. Niiden signaali on säännöllistä.
Medullan signaali on säännöllistä, medullopatian merkkejä ei ilmene ja liquoria näkyy hyvin medullan ympärillä.

Erinomaiselta kuulostaa! Eli ainakaan kyseessä ei ole selkäydintä (medulla) ahtauttava vamma eikä todella vakava nikama/välilevyvamma, koska tyypillisesti suuremmat lihas/nivelsiderepeämät näkyisi magneetissa samoin kuin merkittävät arpikudosmuutokset. Ehkä siellä on sitten lihas-, hermo ja nivelside/kalvoärsytystä ja huono lihastasapaino onnettomuuden seurauksena. Tähän uskoisi fysioterapian ja harjoittelun auttavan, vaikka tie varmasti kärsivällisyyttä vaativa onkin.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja sonette » 12 Helmi 2010, 07:32

sonette kirjoitti:Silloin vuonna 1998 lääkäri on kirjoittanut tälläin

Kaularankavammaepäily:

Apukuljettajan paikalla turvavöissä kolarissa, jossa kuski
väistänyt jänistä ja auto ajanut ojaan.
Kuljettaja selvinnyt vammoitta. Potilaalla otsalla haava suturoitu,
iskenyt päänsä tuulilasiin. Valittaa niskakipua.
st. yt hyvä. Ei haavan lisäksi ulkoisia vammoja.
Sydänäänet norm. , ei sivuääniä. Keuhkoista symmetriset hä:t.
Vatsa palp. pehmeä ja myötäävä.
RR 160/95 p.112
Kaularankartg: C5 liukunut hieman eteenpäin
C6:en verrattuna. C1 ja 2 näkyvät huonosti.
Siirtyy kaularanka tuettuna ambulanssilla p-kks:an

Voikohan mulla silti olla häikkää tossa c5.n kohdalla,jossa
on vuonna1998 ollut toi siirtymä.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Helmi 2010, 23:00

sonette kirjoitti:
sonette kirjoitti:Silloin vuonna 1998 lääkäri on kirjoittanut tälläin

Kaularankavammaepäily:

Apukuljettajan paikalla turvavöissä kolarissa, jossa kuski
väistänyt jänistä ja auto ajanut ojaan.
Kuljettaja selvinnyt vammoitta. Potilaalla otsalla haava suturoitu,
iskenyt päänsä tuulilasiin. Valittaa niskakipua.
st. yt hyvä. Ei haavan lisäksi ulkoisia vammoja.
Sydänäänet norm. , ei sivuääniä. Keuhkoista symmetriset hä:t.
Vatsa palp. pehmeä ja myötäävä.
RR 160/95 p.112
Kaularankartg: C5 liukunut hieman eteenpäin
C6:en verrattuna. C1 ja 2 näkyvät huonosti.
Siirtyy kaularanka tuettuna ambulanssilla p-kks:an

Voikohan mulla silti olla häikkää tossa c5.n kohdalla,jossa

Mikseiköhän siitä ole sitten mainittu enää, jos sielläelkeästi sellainen olisi? Voi olla että tilanne on muuttunut, ko aikaa on kulunut hurjasti. Tai eri kuvantamisissa näkyy ranka hieman eri tavalla? Nyt kun muistelen, niin mulla tulkittiin röntgenkuvassa olevan muutaman millin siirtyä C1:ssä, mutta kun otettiin magneettikuva, fysiatri totes, että röntgenkuva oli otettu hieman vinosta ja se vain huijas.. Voihan se siirtymä olla myös niin vähäistä, ettei röntgenlääkäri sitä tunnistanut vai oliko tuo MRI-lausunto jo fysiatrin suusta?!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja sonette » 12 Helmi 2010, 23:30

toi on mangnettikuvauksen lausunto.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Helmi 2010, 17:47

sonette kirjoitti:tässä on teksti kaularangan mangneett kuvauksesta:

Mutta onko tämä siis uusi vai vuodelta 98 oleva?

Mä mietin nimittäin sitä, että miksi röntgenlausunnossa vuodelta 1998 on mainittu se nikamaliukuma C5-tasolla, mutta tässä magneettikuvassa, jonka pitäisi olla vielä paljon tarkempi, sitä ei ole. Olipa tämä sitten vuodelta 98 tai uusi, niin missä se vamma on? Kaiken järjen mukaan sen pitäisi näkyä MRI:ssä.

Fysioterapeutti osannee tulkita kuvia eri näkökulmasta kuin maalllikko. Toivottavasti saat helpotusta oireisiisi jahka harjoittelu ja hoito pääsee alkuun. :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Helmi 2010, 17:59

sonette kirjoitti:Voikohan mulla silti olla häikkää tossa c5.n kohdalla,jossa

Vastaan siltä kannalta, että oletetaan, että tuossa C5:n kohdalla on todellakin aikanaan ollut siirtymä. Siinä tapauksessa olen sitä mieltä, että tuo aikanaan sattunut siirtymä VOI edelleen jollain lailla oireilla, vaikkei sitä siirtymää enää olisikaan.

Perustelen sen seuraavasti. Kyseinen siirtymä on voinut aiheuttaa siihen kohtaan kaularankaa jonkinasteisen posturaalisten eli asentoa ylläpitävien syvien lihasten inhibition, eli jonkinasteisen niiden toiminnan estymisen. Tutkimusten mukaan jo pelkkä kipu voi aiheuttaa tällaisen inhibition syviin lihaksiin. Toinen mikä yleensä tekee saman, on jonkinasteinen sen alueen pehmytkudosten vaurio. Esimerkiksi jos tuon nikamasiirtymän yhteydessä on aiheutunut jonkinlainen nivelsidevaurio, se aiheuttaa vastaavan lihasinhibition. Tutkitusti tällainen lihasinhibitio ei poistu itsestään pitkänkään ajan kuluessa, vaikka kipu olisi poistunut ja mahdollinen pehmytkudosvaurio olisi jo parantunut. Tällainen lihasinhibitio on juuri niitä "motorisen kontrollin häiriöitä", joista olen muuallakin kirjoittanut.

Tämä syvien lihasten inhibitio - eli niiden toiminnan jonkinasteinen estyminen - aiheuttaa sitten sen, että syvät lihakset eivät enää normaaliin tapaan tue (kaula)rankaa siinä mainitussa kohdassa. Pintalihakset yrittävät syvien lihasten sijaan stabiloida niveltä, mutta ne eivät tosiaan siihen sovellu. Tämän seurauksena tuollainen nikamaväli voi sitten päästä liikkumaan hallitsemattomasti tai liiallisesti ja se voi taas aiheuttaa kipua. Ja koska tämä inhibitio eli motorisen kontrollin häiriö ei itsestään automaattisesti poistu tai korjaannu, olen sitä mieltä, että periaatteessa se C5:n seutu VOI edelleen sulle aiheuttaa oireita, vaikka siitä on jo kymmenkunta vuotta.

Tällainen motorisen kontrollin häiriö kuntoutetaan opettamalla niille niskan lihaksille uudelleen se oikeanlainen toiminta. Kuten tällä palstalla on monesti todettu, se on hidasta ja vaatii fysioterapeutilta aikamoista osaamista. Sen, miten nämä niskaongelmat KÄYTÄNNÖSSÄ kuntoutetaan, taitaa tällä palstalla parhaiten osata kertoa Tahdonvoimaa. Ja kaikista onnistuneista kuntoutusprosesseista tällä palstalla mielellään luettaisiin, jos jollakulla muullakin on kokemusta tuloksellisesta niskakuntoutuksesta. :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Helmi 2010, 02:09

Just noin se varmaan on niinkun DD sen selitti. Tai siis sanotaan, et mä olen samaa mieltä, että vaikkei siirtymiä selkeästi näkyiskään, jos sellainen on ollut, se varmasti on aiheuttava edelleen oireita. Ja juurikin noilla perusteilla. Mut siitä en tiedä, osaanko mä kuntoutuksesta sen suuremmin sanoa kun kukaan muukaan, mut ainakin mulla on ollut ligamenttirevähdys C6/7:ssä ja olen harjoitellut pari vuotta ja käynyt hoidossa, ja on se paljon parempi nyt. :D

Nyt kun alan miettii asiaa enemmäb omasta näkökulmastani, niin tuo munkin vamma on todennäköisesti ollut vuodesta 03, kun kaaduin motskarilla hartialleni/niskalleni (joka oli siis PALJON pahempi juttu kun tää uusi liukastuminen 08) ja se vamma on tosiaan voinut olla siitä ekasta onnettomuudesta asti. Ja nyt se vaan paheni. Multahan ei otettu C-rangan magneettia silloin 03, eikä röntgeniäkään, niin ei voi tietää tilannetta aiemmin. Mutta on niitä oireita ollut koko ajan. Eli hyvin mahdollista, että Sonette sullakin voi olla siellä muodostunut ongelmaa tolla tavalla niinkuin DD tossa kertoili ja kuntouttamalla voisi varmaan saada apuja. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Helmi 2010, 02:12

ja multa saa kyllä kysyä kuntoutuksesta, koska oon niin onnettoman huono siitä sillain kokonaisvaltaisesti kertomaan. Koska tää kroppa on muutenkin aivan UFO, niin pelkään hiukkasen kertoilla noista omista jutuistani sillain hirveen yleisellä tasolla. :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja sonette » 17 Touko 2010, 21:07

Oletteko te muut joutuneet niskan retkahdus vamman takia käymään
psykologin luona, minä joudun käymään mutta ei noi psykologin käynnit
mitään auta noihin särkyihin.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 18 Touko 2010, 09:51

Hei Sonette!
Ei auta särkyyn, mutta kannattaa ottaa ihan muulta kantilta psykologin luona käynnit. Silloin, kun ei löydy apua kipuun ja vaivaan, niin täytyy "oppia elämään sen vaivan kanssa". Siihen juuri voi saada apua, mutta se riippuu täysin omasta asenteesta. Ei siellä kannata käydä, jos etukäteen ajattelee, että se on hyödytöntä.

Kun sanot, että joudut käymään, niin mitä se tarkoittaa, pakotetaanko Sinua siellä käymään? Itse menisin tällä hetkellä riemumielin, jos pääsisin, mutta kun meillä päin on kova paine mielenterveyshoidon puolella eikä minulla missään tapauksessa ole varaa mennä yksityiselle.

Kirjoittelin tuohon toiseen ketjuun, kun on niin raskasta, kun pitäisi luopua kaikesta kipujen vuoksi ja tunnen itseni niin huonoksi kaiken kaikkiaan, kun en selviä normaalielämästä. Siihenkin juuri olisi apua, jos voisi keskustella jonkun ulkopuolisen kanssa. Ei minun mieheni ja perheeni jaksa kuunnella minua loputtomasti.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja sonette » 23 Kesä 2010, 18:53

Oon nytten kahtena maanantaina käynny kuntosalilla ja niska on paljon enemmän kipeempi ja kun yrittää tehdä niita liikkeitä mitä fysioterapeutti on antanut niin niitä ei pysty särkyjen ja niska säryn takia tekemään ollenkaan
ja päätä ei paljoo kärsi kääntää kun särkee kokoajan, ja huimaus oireet mulla on joka päiväisiä.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja sonette » 23 Kesä 2010, 19:20

Niin ja mulla on noihin särkyihin kipulääkkeenä noritren 50mg 1 tabletti iltaisin ja ketorin särkylääkkeenä.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Kesä 2010, 19:27

sonette kirjoitti:Oon nytten kahtena maanantaina käynny kuntosalilla ja niska on paljon enemmän kipeempi ja kun yrittää tehdä niita liikkeitä mitä fysioterapeutti on antanut niin niitä ei pysty särkyjen ja niska säryn takia tekemään ollenkaan
ja päätä ei paljoo kärsi kääntää kun särkee kokoajan, ja huimaus oireet mulla on joka päiväisiä.

Moi!

No jopas on kurja juttu. :( Kuulostaa ihan siltä, että fysioterapeutin liikkeet ovat aivan liian järeitä/voimakkaita. Niiden ei pitäisi provosoida oireita, vaan tärkeää olisi pystyä harjoittelemaan niin, ettei oireita tule.

Monille retkahdusvammaisille ei sovi ollenkaan tavallinen fysioteparia, eikä normaalit kunto/jumppaliikkeet. Sen sijaan hellävarainen OMT tai kraniaalinen terapia tai craniosacraaliterapia hellästi annettuna sopii yllättävän monelle. Ja sellaistahan ei pidä tosiaan väkisin yrittää tehdä, joka pahentaa oloa.

Olisiko siellä jotain niskavammoihin erikoistunutta kokeneempaa fysioterapeuttia, johon kannattaisi investoida? Turha maksaa tai laittaa aikaa siihen, mikä pahentaa oireita. :(

Uskon, että sinunkin kohdallasi helpostusta löytyy, kunhan vain löytyy retkahdusvamman hallitseva kuntouttaja.

Minkä tyyppistä huimausta sulla on päivittäin? Epävarmaa oloa? Humalatunnetta? Heittääkö päässä? Keinuttaako?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja sonette » 23 Kesä 2010, 20:03

Se huimaus olo on sellasta että tuntuu kuin päässä pyörii.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Edellinen

Paluu Käyttäjäesittely