soneten tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja sonette » 12 Loka 2009, 22:11

Osaatteko kertoa että minkä niminen lääke auttaa noihin niska särkyihin?
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Loka 2009, 22:24

Ei taida olla mitään yhtä ja sopivaa. Monilla ei auta mikään, joillain jopa käsikauppatavarana Burana400! Itte oon syönyt kipukynnyslääke Triptyliä ja Klotriptyliä ja joskus Burana 800mg tai Panadol Extend 650 mg. Panacodia on myös joillain, mut se on opiaattijohdannainen, kevyt. Laittamalla ylös hakuun jonku noista nimistä, löydät paljonkin keskustelua aiheesta. Ü Ehkä muut osaa auttaa enemmän...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja sonette » 13 Loka 2009, 18:20

Eilen illalla kun olin rupeemassa ilalla katsomassa televisiota
niin oikeen kuuluvasti kuulu kun niska naksahti kipeesti, mulla muutenkin
kolarin jälkeen on ollut päivittäin niska kipeenä ja naksahdellu päivittäin, mutta eilen illalla sen naksumisen jälkeen mulle tuli voimakas huippaus olo
ja yöllä särki niskaa ja yöstä teki sen vielä mielen kiintoiseksi kun mulla tosiaankin päivittäin särkee leukaniveliä niskan lisäksi, ja leukanivelien takia mulla on käytössä öisin kisko,mutta ihan samalla tavalla mulla särkee noita leukaniveliä ja ne naksuu silti.

Mulla on käytössä tizanidin alternova tabletit.
Mihinkä alueisiin vaikuttaa noi C1-2?
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Loka 2009, 19:47

moi!

Vastaan niin hyvin, kun maallikkona, kohtalotoverina osaan. Mutta en siis ole lääkäri enkä fyssari, vaikka tietoa onkin päässä runsaasti. =)

sonette kirjoitti:Eilen illalla kun olin rupeemassa ilalla katsomassa televisiota
niin oikeen kuuluvasti kuulu kun niska naksahti kipeesti, mulla muutenkin
kolarin jälkeen on ollut päivittäin niska kipeenä ja naksahdellu päivittäin, mutta eilen illalla sen naksumisen jälkeen mulle tuli voimakas huippaus olo
ja yöllä särki niskaa ja yöstä teki sen vielä mielen kiintoiseksi kun mulla tosiaankin päivittäin särkee leukaniveliä niskan lisäksi, ja leukanivelien takia mulla on käytössä öisin kisko,mutta ihan samalla tavalla mulla särkee noita leukaniveliä ja ne naksuu silti.

Mulla on käytössä tizanidin alternova tabletit.
Mihinkä alueisiin vaikuttaa noi C1-2?

Monesti naksuva nivel on löysä. Eli sieltä puuttuu kunnollinen nivelside/kalvotuki sekä ne niskaa tukevat lihakset. Siellä nikamat pääsee "liiraamaan" tavallaan luistamaan, mikä ei tietty ole pidemmän päälle hyväks nikaman toiminnalle. Mut kai se on niin, että jokainen pahemman retkuvamman saanut omistaa löysän niskan, JOLLEI sitä ole kuntoutettu/hoidettu mitenkään. Oma niskani on muutenkin keskivertoa löysempi, ei kuitenkaan instabiili. Aika hyvin oon saanut pään teljettyä paikoilleen lihasharjoituksilla ja koordinaatiotreeneillä. Mut viel on paljon työtä edessä, että se kestäisi ottaa kunnon askelia. :)

Voi johtua huippaukset siitä, että siellä jäi joku nivel yläniskassa lievästi virheasentoon sen naksahduksen myötä. Puhdas naksuminen tosiaan useimmiten johtuu siitä, että nivelissä on väljää, ja tämä syntyy sit vamman myötä. Syntyvä arkikudos ei ole ihan samanlaista kuin ehta alkuperäinen ja jos lihaksetkin vaurioituu, niska voipi olla normaalia liikkuvampi.

Tarkoituksellista naksuttelua ja niskan venyttelyä kannattaisi toistaiseksi välttää, ettei hermot ja kalvot ärry entisestään. Fyssari osaa sit neuvoa, miten niskaa vahvistetaan ilman, että sitä venytetään. Naksuminen ja "kuivankuuloinen" rutina on usein merkki eri tyyppisestä ongelmasta. Rusahtelu sattaa olla liikehäiriöisen/jäykän/arpeentuneen nikaman merkki. Näin mun fyssari on mulle kuvaillut. Tosi herkkänäppinen fyssari tuntee liikehäiriöt yläniskassa ja osaa mobilisoida eli sillaine kevyesti "nitkuttaa" nivelen optimaaliseen asentoon.

Kysymäsi yläniskan C1-2 (C0 on kallonpohjan väli) vaikuttaa suoraan päähän, koska siellä ihan yläniskassa menee mm. kaikki aivothermot. Eli sinänsä silmä-, korva-, nielemis yms. jutut voipi johtua just sieltä yläniskasta. Ja todennäköisesti johtuukin, jos homma menee sulla, niinkuin monilla muillakin retkuilla. Mut yhtä hyvin yläniskaongelma voi tuntua koko kropassa niinkuin meitsillä. Kun niska väsyy ylhäältä, tulee lonkka kipeäksi... Hieno kone tää ihmiskeho! Kurkkaappas artikkeliosioon, siellä on paljon tietoa niskan/rangan anatomiaan liittyen. =)

Tsemppiä niskoitteluun!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Re: Tervetuloa

ViestiKirjoittaja sonette » 15 Loka 2009, 15:18

fedja kirjoitti:Tervetuloa palstalle sonette.

Kylläpäs kuulostaa tutuilta nuo sinun oireet. Minulla korvasärky oli välillä vähempänä. Nyt sitä on taas ollut molemmissa korvissa. Leukoja ja kasvoja kiristää täällä aika kovasti. Sehän voi olla, että vamman oireisto on sinulla pikku hiljaa vuosien myötä pahentunut. Tuohon tilanteeseen voi olla löydettävissä apua. Tärkeää olisi löytää vamman ymmärtävä fysiatri, kuten DD sanoi, joka osaisi sitten ohjata oikeanlaiseen kuntoutukseen.

Huomasitko, että alun jälkeen heti olisit ollut jäykempi tai jatkuvasti lievästi jumissa kuin ennen tapaturmaa? Joskus, kun tulee tuollainen vamma, jossa aivotkin saa tärskyt, niin ei välttämättä edes tajua, että on kroppa muuttunut vamman jälkeen.

Onko sinulla mikä auttanut leukanivelsärkyihin? Mulla tosiaankin jokapäivä niskan lisäksi särkee leukaniveliä.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Loka 2009, 15:25

Mulla on auttanut leukasärkyyn fysioterapia, harjoitukset ja CST-hoito. Anatomisesti leuka ja niska nääs toimii kiinteässä yhteydessä. Usein niskavamma vaikuttaa myös leukaniveliin ja myös korvakipu voi heijastua leuan rakenteista... Tai sit niskasärky kipuilee myös leuassa. Sitähän ei oikein tunnu kukaan tietävän, mikä kipu tulee mistäkin hermosta, mutta kaikki ne kallonalueen ongelmat voi tulla niskavamman seurauksena ja monesti liittyvät kaikki rangan muuttuneeseen anatomiaan kokonaisuutena.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja sonette » 16 Loka 2009, 12:06

DirtyDeeds kirjoitti:Just. Minkälaisilla lääkäreillä olet käynyt? Niinkuin ehkä palstalta olet lukenutkin, lähinnä fysiatrian erikoislääkärit eli fysiatrit näistä yleensä eniten ymmärtää, tosin ilmeisesti niistäkin vain osa. Eli jos käyt "vääränlaisella" lääkärillä, et oikeaa diagnoosia ja oikeanlaista hoitoa saakaan, kun eivät koko vammaa monesti mainittavasti edes tunne.

Itse en ole retkahdusvammainen, mutta täällä monet palstalaiset ovat ja saat varmasti oikeanlaista opastusta, minkälaisiin osoitteisiin diagnoosia ja hoitoa kannattaa mennä hakemaan. Kerrotko vielä mistä suunnasta Suomea olet, jos joku osais sulle vaikka vinkata oikean osoitteen, jotta saat hoidon ja kuntoutuksen alkuun?

Eli siis varmaankaan kirurgit ei ymmärrä niskan retkahdusvammasta?
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Loka 2009, 12:51

sonette kirjoitti:Eli siis varmaankaan kirurgit ei ymmärrä niskan retkahdusvammasta?

Jotkut harvat neurokirurgit voivat ymmärtää. Itse en ole tavannut vielä yhtäkään neurokirurgia, joka olisi ymmärtänyt. Ja aina sitten voi olla poikkeuksia. Jos menee yksityisesti jollekin lekurille, kannattaa ottaa etukäteen soittamalla tai e-maililla selvää, ymmärtääkö retkahdusvammaa, ettei rahat mene hukkaan.

Minulla ei leukoihin auta tällä hetkellä mikään. Minulla niissä ei oikeastaan ole särkyä vaan kovat kiristykset ja vedot. Ne tulee niskasta. Mikäli niskaa en saa kuntoon, niin ei tapahdu edistystä leuoissakaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Loka 2009, 12:52

Harvemmin. Kyllähän ne osaa välilevynpullistumat operoida muttei ymmärrä sitä hermotason venytysvammaa, nivelside/pehmytkudosvammaa ja eikä etenkään tämän kuntoutusta. Valitettavaa, kyllä! :( Suomessa on joitain lääkäreitä (siis kourallinen), jotka hanskaa hermotasolle asti vaikuttaneen retkun. Surkea tilanne. Mutta luulen, ettei naapurimaissakaan asiat ole todellisuudessa kovinkaan paljon paremmin... Enpä tiedä, kun ei ole ollut siellä, kuullut vaan juttuja.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja sonette » 21 Loka 2009, 12:55

Tänään kävin päivystyksenä kirurgian poliklinikalla,niin lääkäri laittoi
fysiatrian poliklinikalle konsultaatio pyynnön aikaa varten.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja sonette » 24 Marras 2009, 21:19

Minulle on kaksi kertaa tullut fysiatrian poliklinikalta kirje että aika on 3kk:n
päästä,eli helmi-maaliskuussa pitäs tulla aika fysiatrian poliklinikalle.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Marras 2009, 21:22

Kirurgialla ei osattu sanoa mitään? Toivottavasti asiat lähtee rullaamaan fysin puolella! :) Onko olo parempi, huonompi vai samanlainen?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Marras 2009, 23:13

sonette kirjoitti:Minulle on kaksi kertaa tullut fysiatrian poliklinikalta kirje että aika on 3kk:n
päästä,eli helmi-maaliskuussa pitäs tulla aika fysiatrian poliklinikalle.

Jos tuolla lailla ovat lykänneet, voit koittaa myös muutaman kerran soitella poliklinikalle ja kiirehtiä. Se voi joskus auttaa. :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sonette » 26 Marras 2009, 21:14

tahdonvoimaa kirjoitti:Kirurgialla ei osattu sanoa mitään? Toivottavasti asiat lähtee rullaamaan fysin puolella! :) Onko olo parempi, huonompi vai samanlainen?

Sen verran sanoi kirurgi että on retkahdusvamma ja laittoi lähetteen fysiatrian poliklinikalle,ja silloin kun sidon nauhakenkiä kumarassa tai kannan painavia kauppa kasseja niin ne saa aikaan huippaus olon ja samoin kirkkaat valot ja jos autolla ohittaa toisen auton.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja sonette » 30 Joulu 2009, 22:14

Minulla on ensimmäinen aika fysiatrian poliklinikalle 13.1.2010.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely