soneten tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

soneten tarina

ViestiKirjoittaja sonette » 10 Loka 2009, 17:44

Olin vuonna 98 autokolarissa,kun väistimme jänistä. Minä sain 7tai 8 tikkiä otsaan kun ilmeisesti joku työkalu oli lentänyt hanskalokerosta otsaan ja minun pulen ikkuna oli mennyt rikki mutta kummastakaan minulla ei ole mitään muistikuvaa.Mutta vuodesta 98 asti minulla on ollut niska kipeänä ja nytten on ilmennyt muitakin oireita.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: soneten tarina

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 10 Loka 2009, 17:57

sonette kirjoitti:Olin vuonna 98 autokolarissa,kun väistimme jänistä. Minä sain 7tai 8 tikkiä otsaan kun ilmeisesti joku työkalu oli lentänyt hanskalokerosta otsaan ja minun pulen ikkuna oli mennyt rikki mutta kummastakaan minulla ei ole mitään muistikuvaa.Mutta vuodesta 98 asti minulla on ollut niska kipeänä ja nytten on ilmennyt muitakin oireita.

Hei Sonette ja tervetuloa kerhoomme iloiseen!

Kuulostaapa tutulta tuo, että jotain mäsähtää päin näköä/päätä ja tulee niskavamma. Pandoralla hyppäsi koira ohimoon, Helli taas löi ohimonsa katuun kaatuessaan, Fedja pomppasi pyörän sarvien yli, Nanin pää osui kattoon kuskin ajettua kuoppaan ja minä kaaduin omiin jalkoihin. :(

Onko sinulla diagnosoitu retkahdusvammaa tai muuta niskavammaa, tai oletko ollut kuntoutuksessa niskasi takia? Onko oireisto pahentunut ajan myötä?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: soneten tarina

ViestiKirjoittaja sonette » 10 Loka 2009, 21:02

tahdonvoimaa kirjoitti:
sonette kirjoitti:Olin vuonna 98 autokolarissa,kun väistimme jänistä. Minä sain 7tai 8 tikkiä otsaan kun ilmeisesti joku työkalu oli lentänyt hanskalokerosta otsaan ja minun pulen ikkuna oli mennyt rikki mutta kummastakaan minulla ei ole mitään muistikuvaa.Mutta vuodesta 98 asti minulla on ollut niska kipeänä ja nytten on ilmennyt muitakin oireita.

Hei Sonette ja tervetuloa kerhoomme iloiseen!

Kuulostaapa tutulta tuo, että jotain mäsähtää päin näköä/päätä ja tulee niskavamma. Pandoralla hyppäsi koira ohimoon, Helli taas löi ohimonsa katuun kaatuessaan, Fedja pomppasi pyörän sarvien yli, Nanin pää osui kattoon kuskin ajettua kuoppaan ja minä kaaduin omiin jalkoihin. :(

Onko sinulla diagnosoitu retkahdusvammaa tai muuta niskavammaa, tai oletko ollut kuntoutuksessa niskasi takia? Onko oireisto pahentunut ajan myötä?

Olen monesti lääkäreille maininnut että niska on jatkuvasti kipeänä, mutta
lääkärit eivät ole tehneet asialle mitään, paitsi nytten vasta sitä ruvetaan tutkimaan kun oireet on lisääntyneet. Mutta yhdelle lääkärille kun kerroin miten olen satuttanut niskani niin hän sanoi että oire on retkahdusvamma.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Loka 2009, 21:20

Tervetuloa palstalle, sonette! :D

Minkälaisia muita oireita sulle on tullut niskakivun lisäksi? Pitkään olet kipuillut, jos kolari on jo viime vuosituhannen puolella sattunut...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sonette » 10 Loka 2009, 21:38

Jatkuva kipu niskassa,ja päivittäin ihan pientä päänsärkyä, ja sitten jos tekee liikkeitä ja hommia jotka vaikuttaa myös niskaan niin silloin rupeaa ensin kädet tärisemään ja sen jälkeen tulee huono olo ja migreeni tulee nykyään ihan yhtäkkiä, ja silloin jos joutuu esimerkiksi lasten leluja kerätä lattialta ja kumartuu keräämään niin rupeaa huippaamaan, korvia särkee,mutta niissä ei ole tulehdusta ja keväästä eli helmi-maaliskuusta asti on särkenyt jatkuvasti leukaniveliä ja muutamaan hampaaseen koskee vaikka ei oo yhtään reikiä, kauppa kassi jos on ihan täynnä,niin en jaksa kantaa,vilkkuvat valot saa aikaan huonon olon ja myös tärinä,ja kaupoissa joissa on raput jotka liikkuvat ylö ja alas,niin alas kun yrittää tulla niin niissä en meinaa päästä alas, ja kun on auton kyydissä ja jos sillä rupee kiihdyttää niin tulee huono olo ja asioita olen ruvennu aika paljon unohtaan.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Loka 2009, 22:04

Just. Minkälaisilla lääkäreillä olet käynyt? Niinkuin ehkä palstalta olet lukenutkin, lähinnä fysiatrian erikoislääkärit eli fysiatrit näistä yleensä eniten ymmärtää, tosin ilmeisesti niistäkin vain osa. Eli jos käyt "vääränlaisella" lääkärillä, et oikeaa diagnoosia ja oikeanlaista hoitoa saakaan, kun eivät koko vammaa monesti mainittavasti edes tunne.

Itse en ole retkahdusvammainen, mutta täällä monet palstalaiset ovat ja saat varmasti oikeanlaista opastusta, minkälaisiin osoitteisiin diagnoosia ja hoitoa kannattaa mennä hakemaan. Kerrotko vielä mistä suunnasta Suomea olet, jos joku osais sulle vaikka vinkata oikean osoitteen, jotta saat hoidon ja kuntoutuksen alkuun?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Tervetuloa

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Loka 2009, 09:22

Tervetuloa palstalle sonette.

Kylläpäs kuulostaa tutuilta nuo sinun oireet. Minulla korvasärky oli välillä vähempänä. Nyt sitä on taas ollut molemmissa korvissa. Leukoja ja kasvoja kiristää täällä aika kovasti. Sehän voi olla, että vamman oireisto on sinulla pikku hiljaa vuosien myötä pahentunut. Tuohon tilanteeseen voi olla löydettävissä apua. Tärkeää olisi löytää vamman ymmärtävä fysiatri, kuten DD sanoi, joka osaisi sitten ohjata oikeanlaiseen kuntoutukseen.

Huomasitko, että alun jälkeen heti olisit ollut jäykempi tai jatkuvasti lievästi jumissa kuin ennen tapaturmaa? Joskus, kun tulee tuollainen vamma, jossa aivotkin saa tärskyt, niin ei välttämättä edes tajua, että on kroppa muuttunut vamman jälkeen.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sonette » 11 Loka 2009, 10:38

Kävin muutaman kerran hierojalla joka sanoi että niskassa on retkahdusvamma, mutta aina hieronnan jälkeen mulla rupee kädet tärisee ja sitten sen jälkeen tulee huono olo.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Loka 2009, 12:56

Joo. Hieroja ei ole kyllä tässä vammassa paras mahdollinen hoitaja. Hieroja hieroo lihaksia ja helpottaa niiden tilannetta mikäli eivät ole revähtäneet ja vaurioituneet. Tässä vammassa on usein hermotkin pinteessä niskassa, johon ei hieronta oikein auta. Tuo tärinä on hermostoperäistä oiretta. Minulla on tuota käsissä ja jaloissa välillä. Aikoinaan OMT-fysioterapian ja fysioterapian jälkeen tuli tuota tärinää lähes poikkeuksetta.

Jos sinusta tuntuu, että haluaisit asiaan lisäapua, niin sitä kannattaa lähteä etsimään. Me voidaan jeesata siinä asiassa mitä pystytään.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Loka 2009, 19:26

sonette kirjoitti:Jatkuva kipu niskassa,ja päivittäin ihan pientä päänsärkyä, ja sitten jos tekee liikkeitä ja hommia jotka vaikuttaa myös niskaan niin silloin rupeaa ensin kädet tärisemään ja sen jälkeen tulee huono olo ja migreeni tulee nykyään ihan yhtäkkiä, ja silloin jos joutuu esimerkiksi lasten leluja kerätä lattialta ja kumartuu keräämään niin rupeaa huippaamaan, korvia särkee,mutta niissä ei ole tulehdusta ja keväästä eli helmi-maaliskuusta asti on särkenyt jatkuvasti leukaniveliä ja muutamaan hampaaseen koskee vaikka ei oo yhtään reikiä, kauppa kassi jos on ihan täynnä,niin en jaksa kantaa,vilkkuvat valot saa aikaan huonon olon ja myös tärinä,ja kaupoissa joissa on raput jotka liikkuvat ylö ja alas,niin alas kun yrittää tulla niin niissä en meinaa päästä alas, ja kun on auton kyydissä ja jos sillä rupee kiihdyttää niin tulee huono olo ja asioita olen ruvennu aika paljon unohtaan.

Kuulostaa kyllä kovin tutulta! Meikällä on ollut noita kaikkia enemmän ja vähemmän. Voisi kuvitella kertomasi perusteella, että hermo/kalvoperäistä ongelmaa olisi. Aivan kuten Fedja ja DD:kin sanoivat, voimme mieluusti jelpata tämäntyyppisen niskavamman ymmärtävän lääkärin luo. Tarkka diagnoosi on aina hyvä alku kuntoutukselle. Vaikka vamma olisi ollut kauankin, oireistoa voi yleensä helpottaa jonkun verran. Pitkä ja rankka tiehän se on, mutta parempi sekin tie, kun ei helpotusta ollenkaan. =)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja sonette » 11 Loka 2009, 20:53

Onkohan Joensuussa lääkäreitä jotka osaavat hoitaa retkahdusvammaa?
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Loka 2009, 21:43

Tiedän erään tuttuni kautta yhden työelämään kuntoutuneen retkun Joensuusta ja voin kysellä, oliko hän Joensuussa hoidettuna, vaiko muualla. Muistaakseni joku tällä palstalla vakiohääräävistäkin oli sieltä Karjalan seudulta...

Tsemppiä niskoitteluun ja mahdollisimman mukavaa sunnuntaita kaikesta huolimatta!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja sonette » 12 Loka 2009, 18:57

Silloin vuonna 1998 lääkäri on kirjoittanut tälläin

Kaularankavammaepäily:

Apukuljettajan paikalla turvavöissä kolarissa, jossa kuski
väistänyt jänistä ja auto ajanut ojaan.
Kuljettaja selvinnyt vammoitta. Potilaalla otsalla haava suturoitu,
iskenyt päänsä tuulilasiin. Valittaa niskakipua.
st. yt hyvä. Ei haavan lisäksi ulkoisia vammoja.
Sydänäänet norm. , ei sivuääniä. Keuhkoista symmetriset hä:t.
Vatsa palp. pehmeä ja myötäävä.
RR 160/95 p.112
Kaularankartg: C5 liukunut hieman eteenpäin
C6:en verrattuna. C1 ja 2 näkyvät huonosti.
Siirtyy kaularanka tuettuna ambulanssilla p-kks:an
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Loka 2009, 19:21

Jaa niin joo, että se oli ojaanajo. No, ei ihme, jos vähän kaularanka vihoittelee. :( Kuvittelin jotenkin, että väistitte ja matka jatkui ilman suurempia töytäyksiä. Kyllä tuossa on varmaan tullut iskua rankaan ja onhan siellä löydöksiäkin, jos C5 on liukunut eteenpäin ja yläniskaa ei saatu kunnolla kuvanneettua. Varmaankin fysiatri määrää MRI-kuvaan, jossa rakenteet näkyy tarkemmin.

Mä kyselin jo tuttuni kautta tätä joensuukaista kuntoutujaa, mutten saanut vielä vastauksia.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Loka 2009, 20:03

Tuo C2 - C0 alue on tärkeä nähdä kuvassa. Ei kai sitä voi jättää noin analysoimatta vaan, että eivät kuvassa kunnolla näy.

Laitoin sinulle yksityisviestiä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely