Pandoran lipas

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Elo 2009, 22:48

Ei sinne sinun niskaan kyllä tosiaankaan saa koskea. Toivottavasti ei pukkaa sitä uutta kohtausta. Taas on sitten tieten toipuminen sulla edessä siitä tutkimuksesta.

Minä en kyllä ymmärrä, että miksi vakuutusyhtiö ei maksaisi hoito. Minäkin sain yhden jakson fysioterapiaa (10krt) vakuutusyhtiöltä autokolarin jälkeen. Monet retkahdusvammaiset ovat saaneet fysioterapiaa vakuutusyhtiön maksamana. Monesti toppaavat vuoteen tai 3 vuoteen. Onkohan Tampereen fysiatri liian skeptinen vai kirjoittaako sellaisia lausuntoja, että eivät ole tarpeeksi painavia vakuutusyhtiölle? Mikä tässä nyt mättää?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 04 Elo 2009, 23:54

En tiedä kai se puhui kokemuksesta ja halusi varoittaa varautumaan pahimpaan. Eihän tapiolasta mitään päätöksiä ole tullut.

Olo ei ole sellainen, että kohtaus tulisi, se itseasiassa olisi tullut jo eilen, jos olisi ollut tullakseen. Mutta tosiaan uusi toipuminen tuon tutkimuksen jälkeen on näköjään edessä. Saa nähdä kuinka kauan se tällä kertaa kestää. Jos tuo lääke nyt rauhoittaisi niskoja, muuten tulen hulluksi tämän paineen kanssa, päätä ei jaksa kannatella ei sitten yhtään eikä makaaminenkaan auta. Tai ehkä en sentään hulluksi, hermot tässä vaan on mennyt. Mutta hei aina täytyy muistaa, että psyykkisesti olin rauhallinen ja asiallinen...

Jos saisi elämän rauhoitettua nyt, että ei tarvitsisi auton kyytiin mennä pariin päivään. Että pitääkin asua korvessa, mistä ei pääse minnekään ilman autoa.

Mites Fedja on homeopatia auttanut, vaikuttaako mitenkään?
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Elo 2009, 10:43

Pandora kirjoitti:Jos tuo lääke nyt rauhoittaisi niskoja, muuten tulen hulluksi tämän paineen kanssa, päätä ei jaksa kannatella ei sitten yhtään eikä makaaminenkaan auta.

Onko sinulla painetta päässä nyt kun on tuo neuraalikudoksen ärsytys pahana? Tuntuuko se silmien ja nenän takana kallon sisällä? Mitä lääkettä sait?

Pandora kirjoitti:Mites Fedja on homeopatia auttanut, vaikuttaako mitenkään?

Kyllä se tuntuu yleisvointiin auttavan. Tosin pitäisi pystyä pitämään ruokavalio sokeri- ja gluteenivapaana. Se on vaikeaa, koska ruokavalio on niin rajoittunut ja yksitoikkoinen.

Päivitän noita omia tekstejä muokkaamalla vanhaa viestiä, joten aina minun päivitykset eivät näy uutena viestinä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 05 Elo 2009, 13:29

fedja kirjoitti: Onko sinulla painetta päässä nyt kun on tuo neuraalikudoksen ärsytys pahana? Tuntuuko se silmien ja nenän takana kallon sisällä? Mitä lääkettä sait?

Kyllä se paine enemmänkin tuntuu tuolla takaraivossa ja niskakuopassa, tosin kiristää ohimoille ja silmiinkin pahimmillaan. Tunne on erilainen tuon nenän ja silmän alueilla, ei kovinkaan syvällä siinä kohdalla.

Sain 10 mg triptylia iltaisin.

fedja kirjoitti:Kyllä se tuntuu yleisvointiin auttavan. Tosin pitäisi pystyä pitämään ruokavalio sokeri- ja gluteenivapaana. Se on vaikeaa, koska ruokavalio on niin rajoittunut ja yksitoikkoinen.

Päivitän noita omia tekstejä muokkaamalla vanhaa viestiä, joten aina minun päivitykset eivät näy uutena viestinä.

Kestää varmasti aikansa ennenkuin alkaa kalvoihin vaikuttamaan, noinhan homeopatia toimii, nostattaa yleiskuntoa ja siitä pikkuhiljaa alkaa parantamaan sairautta.

Ruokavaliota saa nykyään aika hyvin monipuoliseksi rajoittuneissakin tapauksissa. Oletko koskaan kokeillut miten speltti sinulle vaikuttaa, monet joille ei sovi gluteiini voi syödä spelttiä, jos ei oireet ole kovin pahat. Samoin voisin kuvitella sinulle sopivan hyvin lisäaineeton ja mahdollisimman puhdas ruokavalio. Oletko kokeillut sokerista intiaanisokeria tai ruokosokeria? Niiden vaikutus on eri kuin valkoisen sokerin.

Minä puolestaan valvoin kolmeen, kun viimein nukahdin nukuin torkahdellen puoli yhteen saakka. Illalla jo sanoin, että nyt on pakko nukkua, hieman harmittaa, mutta jos tuo olisi rauhoittanut niskoja. Pakotus tosin alkaa tuntua ylhäällä ollessa ja on aivan tokkurainen olo, mutta jos tämä tästä.

Pitäisi kai itsekin jaksaa kiinnittää tuohon ruokavalioon, ruokailuni on aivan järkyttävää....
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Elo 2009, 14:56

Pandora kirjoitti:Ruokavaliota saa nykyään aika hyvin monipuoliseksi rajoittuneissakin tapauksissa. Oletko koskaan kokeillut miten speltti sinulle vaikuttaa, monet joille ei sovi gluteiini voi syödä spelttiä, jos ei oireet ole kovin pahat. Samoin voisin kuvitella sinulle sopivan hyvin lisäaineeton ja mahdollisimman puhdas ruokavalio. Oletko kokeillut sokerista intiaanisokeria tai ruokosokeria? Niiden vaikutus on eri kuin valkoisen sokerin.

Mielestäni minulla on ruokavalio niin monipuolinen kuin mahdollista. Mukana on kaikki gluteenittomat viljat, quinoa ja amarantti. Spelttiä olen kokeillut. Ei käy. Ruokavalio on lähes lisäaineeton ja luomu. Valkoista sokeria en ole käyttänyt sitten 2005. Intiaanisokeri on parempi, mutta ei käy sekään. Silti sorrun siihen säännöllisin väliajoin.

Rajoittavaksi ruokavalion tekee se, että joihinkin ruoka-aineksiin ja ruokiin kyllästyy: vihanneskeitot, jotkut vihannekset, ja se että monimutkaisempia ruokia ei jaksa laittaa kunnon takia. Lisäki kiellettyjen listalla on niin paljon tavaraa: esim.: maitotuotteet, tomaatti, pavut, soijatuotteet, siemenet, selleri, peruna..., useimmiten myös gluteenitonkin leipä, välillä myös täysjyväriisikin l. suolisto on tooodeella huonossa kunnossa. Jos ei kestä täysjyväriisiäkään, silloin ruoan sisältö on quinoq, kana/kalkkuna ja vihannekset/juurekset. Ei sitä monta vuotta jaksa tuolla samalla laihalla.

Pandora kirjoitti:Sain 10 mg triptylia iltaisin.

Minä puolestaan valvoin kolmeen, kun viimein nukahdin nukuin torkahdellen puoli yhteen saakka. Illalla jo sanoin, että nyt on pakko nukkua, hieman harmittaa, mutta jos tuo olisi rauhoittanut niskoja. Pakotus tosin alkaa tuntua ylhäällä ollessa ja on aivan tokkurainen olo, mutta jos tämä tästä.

Triptyl väsyttää melkoisesti varsinkin alussa. Ja tekee olon tokkuraiseksi päivällä. Itse ainakin nuokuin sitä käyttäessä päivätkin. Itse asiassa töissä nukahdin 2-3krt päivän mittaan. Koska olin sitä käyttäessä muutenkin väsynyt, niin en tajunnut sen lisäjutun tulevan triptyl:stä. Tietääkseni säännöllisesti käytettynä siihen tottuisi ja väsymys ei olisi päivisin niin kova. Tottuminen n. 1-2vk aikana.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 05 Elo 2009, 16:41

Ei yhtään ihme sitten olekaan, että tänään olen aivan tokkuroinen ollut, mutta kipuun se ei ole ainakaan vielä auttanut. Pakko se on todeta, että kunto meni samaksi kuin kolmisen viikkoa sitten. Nyt on otettava vain rauhallisesti.

Vitsi vieköön, sana työ. Mitä se on, ei ainakaan mitään sellaista mitä jaksaisi edes ajatella, päätä särkee niin julmetusti eikä voimia ole mihinkään. Kunpa saisikin nukahdettua, mutta ei. Sitten vielä kun tapahtuisi sellainen ihme, että joku olisi sillä aikaa siivonnut kodin ja vienyt kivun pois. No ainahan saa toivoa....

Fedja: Ikävältä kuullostaa tuo sinun suoliston herkkyytesi, toivottavasti homeopatia auttaa. Toivon sitä todella.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Triptyl

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Elo 2009, 17:26

Juu, kyl se pariks viikoks heittää tokkuran, mut sitten alkaa auttaa. Ja tiiän niin ton tunteen, kun pää ei voi olla missään asennossa ja painetta on kaikkialla. Ihan sama, mitä lääkkeitä syö, niin aina nekään auta. Eikä etenkään heti. Hanurista...

Itse lähden huomenna kriisielvytykseen fyssarille, kun hartia-lantiopoikittaiskalvot jäi jumiin! Ei pysty liikuttaan ees käsiä, kun sattuu niin helvetisti alavatsaan. Ja jalkoja ei voi liikuttaa, kun se sattuu tonne johonki häpyluuhun, mihin kalvot kiinnittyy. Tsiisus sentään, on se perseestä olla herkkä... Voimii itse kullekin!

Ja en tiedä, miks Penttinen on aina noin negatiivinen fyssarikokemusten suhteen. Varmaan nämä myöhäisdiagnoosit (eli mennyt kuukausia) diagnoosista vaikuttaa osaltaan. Ja hyvähän se on varoittaa koska todennäköistä tuntuu olevan, ettei fyssareita korvata, jollei magneetissa näy mitään ja kyseessä on vaan keskushermoston/neuraalikudoksen ärsytystila. Kai siellä suurin piirtein repeämä pitäis olla, että vakuutusyhtiö uskois jotain vammaa olevan.

Saatanan skeptikot ja itsekkäät bisneskeskeiset paskat siellä päättää kaikesta... Ja aina ku mahdollista, potilas on terve. Perkele, vaikka tulis pää kainalossa matkalaukussa lääkäriin, niin TERVE se on. Sorry, alkaa taas käpy palaa tän vakuutustouhun kanssa... Olin unohtanut ketutuksen, mut nyt taas muistin hävinneeni noin 20000 euroa päiväraha/fyssari yms. kuluissa tän Pohjolan "elämänkokemussäännöt"-tulkinnan takia... No, en anna ton enää provosoida oireita. Stressi on pahaksi... Tsemppii ja voimii sisaret Fedja ja Pandora...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Elo 2009, 17:38

Pandora kirjoitti:Ei yhtään ihme sitten olekaan, että tänään olen aivan tokkuroinen ollut, mutta kipuun se ei ole ainakaan vielä auttanut. Pakko se on todeta, että kunto meni samaksi kuin kolmisen viikkoa sitten. Nyt on otettava vain rauhallisesti.

On se kyllä herkkä tuo sun niska. Kertoo ainakin siitä, että siellä niskassa ei tosiaankaan kaikki ole kohdallaan. Tsemii taas nousuun.

Pandora kirjoitti:Sitten vielä kun tapahtuisi sellainen ihme, että joku olisi sillä aikaa siivonnut kodin ja vienyt kivun pois. No ainahan saa toivoa....

Täällä on mennyt sängynpohjalla tämä päivä "menoputken" jälkeen. Kävin aamulla "poimimassa" mustikoita torilta. Ostin laatikollisen niitä. Olin siellä puolisen tuntia ja oli kyllä erittäin vaikeaa. No, tää kalvojumpperi menee parissa päivässä ohi, luulen, kun on nyt ruokaperäistä.

Minulla siivooja siivoa itsestään pienestä maksusta 2krt/kk ü.

Pandora kirjoitti:Fedja: Ikävältä kuullostaa tuo sinun suoliston herkkyytesi, toivottavasti homeopatia auttaa. Toivon sitä todella.

Samaa toivon itse. Toivottavasti olisi luonteenlujuutta olla hyvänä hetkenä sortumatta tällä hetkellä sopimattomaan ruokaan.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Mäkin taidan

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Elo 2009, 17:46

Mäkin taidan hankkia jatkossa siivoojan. Helvettiiks sitä huhkiin itteensä sängyn pohjalle tommosen takia. Nooh, enpä muutenkaan ole se kaikkein kliinisin ihminen. Varmaan pitäis olla, kun pöly yms. voi käydä herkkiin hermoihin.

Onneksi vanhemmat aina jeesii, kun käyvät, mutta kurjaa se on raihnasta äiteetäkin siivouttaa... Hänellä kun on ihan yhtä herkkä hermosto ja osin samoja oireita. Voi, voi. Eikä ainakaan parempaan tuu meneen, jos molemmat tyttäret on tässä kunnossa...

Hmm..-. Selittäisköhän mun huonoo oloo se, että söin tänään aamupalaks Jaffa-keksipaketin? Ei jaksanu keittää puuroo tai muutakaan, niin sorruin siihen. Ei helv... Ton on ny loputtava. Nyt huomisesta alkaen se loppuu!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 05 Elo 2009, 22:56

sokerilakko olisi kyllä paikoillaan. jos huomenna jaksaisi skarpata edes sen verran. öitä.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 07 Elo 2009, 18:15

Olo sen kun pahenee.

Lääkkeellä kyllä nukun, mutta en kai vissiin herää kunnolla ollenkaan. Viime yönä vaatimattomasti ilta puoli yhdeksästä seuraavaan aamupäivään puoli kahteentoista. Miten ihmeessä unta voi riittääkin? No liekö sillä väliäkään, kun en mitään muuta voi juuri tehdä kuin makaa sängyssä. Jalat ja pää eivät kanna ja kädetkin ovat täysin voimattomat. Päätä särkee kokoajan etenkin ohimoista ja no niskastakin ja jaloissa kiristää.

Voihan, sanonko mitä. Nyt vaan pitäisi kiltisti odottaa, että niskat rauhoittuvat, mutta alkaa pikku hiljaa tympiä.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

nuku, nuku nurmilintu

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Elo 2009, 18:26

Unella on onneksi parantava vaikutus! Ota se lepo, mitä kroppa tarvitsee. Tsemppiä taisteluun sisko!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Elo 2009, 19:17

Pandora kirjoitti:Olo sen kun pahenee.

Lääkkeellä kyllä nukun, mutta en kai vissiin herää kunnolla ollenkaan. Viime yönä vaatimattomasti ilta puoli yhdeksästä seuraavaan aamupäivään puoli kahteentoista. Miten ihmeessä unta voi riittääkin? No liekö sillä väliäkään, kun en mitään muuta voi juuri tehdä kuin makaa sängyssä. Jalat ja pää eivät kanna ja kädetkin ovat täysin voimattomat. Päätä särkee kokoajan etenkin ohimoista ja no niskastakin ja jaloissa kiristää.

Voihan, sanonko mitä. Nyt vaan pitäisi kiltisti odottaa, että niskat rauhoittuvat, mutta alkaa pikku hiljaa tympiä.

Pitäiskö sun kokeilla pienempää annosta lääkkeestä tai jos olo vaan pahenee, niin jättää se pariksi päiväksi? Jos tabletti on kova, niin terävällä puukolla sen saa kahtia tai 1/4 osan. Mutta älä itse katkaise. Vaatii niskoja. Minä olen ottanut 10mg doxalia 1/4mg ja siitäkin tulee tokkurainen olo seuraavana päivänä.

Tuo huononeminen voi johtua tällaisestakin kierteestä: Lääke nukuttaa liikaa, jonka seurauksena paikat menee jumiin. Seuraavana päivänä ei tokkuraisuuden takia jaksa nousta tai nousee tosi myöhään, että taas vertyisi. Ja jumituksesta tulee entistä pahempi olo. Tuon takia triptyl/doxal ei sovi minulle, vaan menen entistä enemmän jumiin siitä pienestäkin annoksesta.

Kannattaa muistaa sekin, että tän vamman kanssa ja muutenkin lääkkeistä voi tulla outoja vaikutuksia. Ei tuo kovin hyvältä kuulosta, jos sinulla kädet/jalat eivät kanna.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Niinpä!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Elo 2009, 20:03

hyvä pointti Fedjalla! Mä en osaa noita lääkkeitä noin ajatellakaan, ku ittelläni oireisto on mielestäni johtunut vammasta, ei lääkkeestä. Itse konsultoisin Penttistä heti maanantaina. Siis jokatapauksessa konsultoisin, vaikka olo ois parempikin. Yrität känkee ittes sinne ylimääräisenä potilaana fyssarille, ettei ny mene vallan sietämättömäksi fiilikset. Syyskuuhun on aika pitkä matka vielä. Toisaalta, oireet voi johtu myös ihan siitä kaulaytimen vammasta, mutta kyllä aika hurjalta kuulostaa, ettei raajat kanna!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 07 Elo 2009, 22:24

Niin tai siis kyllä ne vähän kantaa, mutta ovat aivan oudot ja voimattomat. Samanlaiset oireethan nyt on kun silloin viimeksi kun tutkittiin niskoja, tosin nyt en sentään saanut kohtausta, joten en usko, että ihan on lääkkeistä, muuta kuin tämä väsymys.

Lääke auttaa sentään nukkumaan, en vielä sitä jätä, koska kivut oli melkoiset ennen kuin aloitin lääkekuurin. Tiedän, että en nuku sitten lainkaan ja on tuskainen olo.

Eiks yleensä sitten niskapotilaat mene huonoon kuntoon tutkittaessa? Miten teillä on käynyt? Kai tämä taas menee ajallaan ohi.

Täytynee varmaan soittaa, jos pääsisi jollekin muulle fyssarille ainakin aluksi. Tuntuu niin avuttomalta, kun mikään ei auta eikä oikein osaa tehdä itsensä auttamiseksikaan mitään.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely