Pandoran lipas

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja Pandora » 06 Loka 2009, 17:10

Ei ne pyyhkineet minulta retkahdusvammaa, mutta se ei vaan liity näihin kohtauksiin.

Juu, olihan tämäkin kokemus, mutta hei kaikenkaikkiaan reissun anti oli se, että kohtausoireet eivät liity retkahdusvammaan ja minä nyt olen ilmeisesti psykosomaattisesti sairastunut, jolloin hermostoni aiheuttaa kohtauksia ja vähentää toimintakykyäni.

Tämä perustellaan sillä, että saamani vamma ei voi olla niin vakava, että aivovauriota olisi syntynyt, jonka takia mm. magneettikuvia ei ole syytä ottaa ja koska minulla ei ole aivovammaa ja kohtauksen nähnyt neurologi ei pitänyt sitä epileptisenä niin on syytä ohjata minut psykoterapiaan ruotimaan, mikä elämässä on mennyt vikaan.

Kukaan ei koko aikana ottanut kantaa silmäoireisiini, toimintakyvylliseen rajoituksiini, koska ne eivät liity kohtauksiin vaan retkahdusvammaani, joka itseasiassa pitäisi olla heidän mielestään jo parantunut ja luonteeltaan nekin voivat olla psykosomaattisia ja minuahan tutkittiin sairaalassa vain neurologisesti, jolloin ei ole syytä ottaa lihastoksillisiin asioihin kantaa.

No eeg:n ne vielä suostuivat ottamaan jossain vaiheessa, jatkosta ei ennen sitä tarvitse keskustella...

Että tälläistä tällä kertaa, suomen kokonaisvaltaisessa hoitopolitiikassa. Ei tähän voi enää suhtautua kuin nauramalla. Sen ohjeen sain, että jos kohtaukset uusivat niin keskity hengittämiseen ja ole rauhallinen, ne eivät ole vaarallisia vaan poistuvat aikaa myöden, kun saan elämäni ongelmakohdan tiedostettua ja korjattua.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Loka 2009, 17:16

Kappas! Näin fyysisestä vammasta saatiinkin psyykkinen, ja nyt siitä on helppo pyyhkiä händyt. Häpeän, et kyseessä on viel maamme johtava yliopistollinen sairaala. Pah. :( Nähtävästi Orton ja Käpylä on sit ainoat paikat, joissa osataan alkeellista matikkaa ja ymmärretään syy-seuraussuhteita. Ihmetouhua. Mitä mieltä ne oli CST:stä? Sinne vaan...?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Loka 2009, 17:19

Absurdeinta on tietty se, että kohtaukset nyt alkoi onnettomuuden seurauksena, mutta kas kummaa, eivät sitten kuitenkaan liity mitenkään onnettomuuteen. No, johan on aikoihin eletty. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 07 Loka 2009, 12:30

He eivät itseasiassa ottaneet mitään muuta kantaa kuntoutukseeni ja hoitooni kuin sen, että jatkotoimenpiteet suoritetaan omalla lääkärilläni ja mielenterveystoimistossa mikäli eeg:ssä ei löydy mitään ihmeellistä. Koska minua tutkittiin neurologian osastolla eikä minusta löytynyt neurologista vaivaa niin sairaalan osuus on täytetty minun osaltani.

Mutta no, kaikesta on päästävä yli, minä voin joko katkeroitua ja stressata itseäni vääryyksillä tai sitten voin tehdä sen mitä voin eli etsiä apua jostakin, jossa voin saada vastauksia, miksi saan kohtauksia, jotka vievät minulta kyvyn kontrolloida omaa elimistöäni, miksi menetän ajoittain liikunta ja puhekykyni. Sehän se tärkeintä on.

Se, että lähtisin panettelemaan lääkärien toimintaa aiheuttaisi vain mielipahaa. He ovat varmasti tehneet parhaimman mihin he kykenevät.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 08 Loka 2009, 14:57

Jess,

minun magneettikuvaukseni oli keritty jo hyväksyä ennen kuin menin osastolle eikä sitä voida peruuttaa ilman minut lähettäneen neurologin lupaa, joten todennäköisesti marraskuussa tiedän, mitä pääkopassani on, jos siellä nyt ylipäänsä mitään onkaan!

Sain myös tietää, että minulta ei voida poissulkea ilman tutkimuksia aivovaurion mahdollisuutta, joten perustelut onnettomuuden vakavuuden asteesta on aivan mitättömät.

Nyt voi huokaista ja käydä katsomassa mitä minun kanalaumani tuumaa uusimmista käänteistä. Ne luultavasti siitä vähät välittää, niillä kun on ihan omat kotkotukset, mutta onpahan ainakin joku, jolle voin kertoilla ja siihen voi aina luottaa, että löytyy kuulija ainakin siihen saakka, kun leipää on tarjolla, ei vaan meidän ainokainen hypridi uskollisesti seuraa minua ikuisessa siinä toivossa, että josko sillä sittenkin olisi vielä jotakin minulle. Joskus kun tietäisi mitä senkin päässä liikkuu, on se sen verran erikoinen tyyppi, mutta niinhän nuo onnettomat häkkikanat ovatkin, jalostettu niin pitkälle, että pakostikin sitä jonkinlainen traumaattinen käytös on syntynyt. Miettikää nyt, niin olisi ollut minunkin Sagani kohtalo pienen pieni häkki koko loppuelämänsä. Mutta minä sen sieltä puoli vuotiaana pelastin ja vaikka se välillä stressaantuukin ja alkaa syömään munia niin en minä sitä ole hennonut lopettaa. Se kun on laumani ainokainen, joka kapinoi sisälle menoa ja kaipaa enemmän huomiota kuin koira konsanaan.

No nyt meni aivan asian vierestä, sen sitä teettää kun yrittää selvitellä asioita ja kuulee joskus hyviäkin uutisia...
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Loka 2009, 20:49

Pandora kirjoitti:Sain myös tietää, että minulta ei voida poissulkea ilman tutkimuksia aivovaurion mahdollisuutta, joten perustelut onnettomuuden vakavuuden asteesta on aivan mitättömät.

No nyt kuulostaa jo siltä, että potilaallakin kenties on hiukkasen oikeuksiakin.

Saattaahan se olla, ettei sieltä löydy mittään. Se ei kuitenkaan sulje pois aivorunkovauriota siltikään. Minulla on puhtaat paperit pään suhteen nyt kuvienkin perusteella ü.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Loka 2009, 23:04

Heippa! Nyt alkaa kuulostaa Pandora paremmalta tutkimusten kans. Ajatus siitä, et aivoissa olisi jotain, on pelottava, mutta ainahan se on hyvä, et tutkii ja sitten pystyy kohdistamaan hoidot oikein. Kerrohan kanasille terveisiä. ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 09 Loka 2009, 08:41

Juu, kieltämättä fliiliskin on hieman toinen.

Meninpä muuten soittamaan mielenterveystoimistoonkin ja kerroin heille, että nyt pitäisi selvittää mikä minun elämässäni on vikana, kun näin voimakkaasti oireilen. Jouduin selittämään kahdesti, mitä neurologit olivat sanoneet, ennenkuin ymmärsivät.

No tästä voi tulla ihan mielenkiintoinen reissu, pakkohan niiden on jonkinlainen psykologinen kartoitus minulle tehdä vaikka ovatkin sitä mieltä, että hieman oli omituinen minun tarinani.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Loka 2009, 10:45

No joo, kieltämättä varmaan harvemmin täysin terveen kuuloinen "mieleterveyspotilas" soittaa ja vaatii poissulkevaa tutkimusta, koska ulkopuoliset tällaisen tarvitsee... ;) Varmaan miettivät tuollakin, et onpas hullu tapa toimia. Enkä ihmettele. Hirveetä rahan ja ajan hassausta. Ihme touhua. No, onpahan sit ainaki suljettu enemmän psyykkisen puolelle kääntyvä psykosomaattinen oireisto pois.

Mut hei, sit ne varmaan alkaa epäillä, ettäehkä ongelma on sosiaalisella puolella ja ohjaa toimintaterapiaan ja ryhmädynamiikkakurssille. Anteeks, mut musta toi vaan kuulostaa samalta, ku lähettäis reisiluunsa murtaneen ihmisen, joka nyt voi olla hiukka surullinen asiasta, psykologin juttusille, jotta suljetaan psyykkinen oireisto pois ja voidaan todeta reisi murtuneeksi. Niin erikoista... Aina vaan.

Tärkeintä, että polla saadaan kuvattua ja CST:tä uskalletaan jatkaa, koska apua oli!! =)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 11 Loka 2009, 21:53

Ajattelin jo tuossa, että jätän tämän ketjun tauolle, mutta mihinkä sitä pahoista tavoista pääsisi.

Jälleen kerran minä odotan, tällä kertaa reilu kuukauden, sitten saan tietää pääkoppani tilanteen. Jotenkin alkaa tympiä, että tämä sairastaminen voi olla yhtä Iisakin kirkon rakentamista.

Sillä välin yritän ottaa viimein varovasti (sanoo nainen, joka on viettänyt tunnin tietokoneella yhdistyksen asioita hoitamassa). No kohta ei ole enää mitään hoidettavaa, kun kaikki on delegoitu.

Olen alkanut harjoittaa mielenhallintaa ja meditointia. Kai se on aktiivisen harrastusihmisen saatava joku projekti aina käsiinsä. Enkä usko, että rentoutusharjoituksista on mitään haittaakaan. Mielenkiintoista kerta kaikkiaan, mutta sen jälkeen kun olen alkanut meditoida kolmesti päivässä olen ollut melkoisen väsynyt ja nukun ihan mielettömiä määriä. Tosin hermostovaivoja ei ole ollut vaikka ei kyllä sitten voimiakaan. Mutta se nyt vaan on niin tätä. Toivottavasti tuo on merkki siitä, että elimistö parantaa itseään ja kuluttaa siihen kaikki voimavarani.

Joka tapauksessa olen kehittynyt huimasti mielenhallinnassa, luen silvamenetelmä-kirjaa ja saa nähdä mitä itsesuggestointi tuo tullessaan, ainakaan se ei ole fyysisesti kuormittavaa vaikka vaikutus on melkoinen.

Vaikka kovin yksitoikkoiseksi tämä elämä on tullut niin onneksi on nuo eläimet. Niistä on yllättäen seuraa, eilen oli hauska katsella kuinka kukko, neljä kanaa ja kaksi koiraa söivät sulassa sovussa vanhaksi mennyttä jauhelihaa, jota heittelin maahan pieninä nokareina.

Mutta paranee taasen lopetella, niskat on sitä yrittänyt kertoa jo pidemmän aikaa...
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Loka 2009, 19:50

Minusta tuntuu, että jos vaan pystyy rentoutusharjoituksia tekemään, niin niistä voi olla paljon apua. Näin ainakin itsellä. Siihen meni vaan monta vuotta, ennen kuin pystyin rentoutumaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 13 Loka 2009, 08:44

Sinun kannattaisi etsiä mahdollisuutta käydä jollain toisella neurologilla, second opinion, jos vain on mahdollisuutta.

Tämän palstan lukijat varmaan osaavat neuvoa, että kuka Tampereella tuntee aivovammat ja/tai retkahdusvammat ... ellei sieltä löydy ... niin Hesassa niitä ainakin on...
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 13 Loka 2009, 08:48

Vielä unohdin sanoa, että neuropsykologille kannattaisi myös yrittää päästä sen poissulkemiseksi, ettei sinun muistitoiminnoille ole tapahtunut mitää ...
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 13 Loka 2009, 11:06

Mä olen tavannut nyt neljä neurologia. Kaksi oli melkolailla sitä mieltä, että oireistoni liittyy retkahdusvammaan, menee varmaankin ajan kanssa pois, toinen näistä oli sitä mieltä, että aivovaurion mahdollisuus on suljettava pois, toinen sitä mieltä, että kuvat ovat tarpeettomat, koska niistä monesti löytyy sellaistakin, jota neurologit ei osaa tulkita. Nämä kaksi neurojälkimmäistä oli kiinnostunut vain kohtauksista ei muista oireista ja luokitteli minut psykosomaattisesti sairaaksi.

Mä luulen, että odottelen rauhassa magneettikuvaukseen ja katson mitä se sanoo ja mietin tulevaisuutta vasta sitten. Jos kohtaukset jatkuu niin täytyy yrittää päästä Ortoniin tai Käpylään tutkimuksiin. Minusta neurologin perustutkimukset olisi tärkeää tehdä, mutta ehkä sitten myöhemmin.

On tässä tullut sekin mieleen, että josko minulla olisi selkärankareuma ja se selittäisi osan oireista. Melkoinen sukurasite minulla siihen on. Neuropsykologi on tosiaan mietittävä vaihtoehto, kohtauksien jälkeen olen huomannut, että lyhytaikaisessa muistissa on jokusen verran häikkää.

Mutta nyt taidan vain keskittyä pitämään oloni siedettävinä.
Kun ei tee mitään niin kivutkin pystyy pitämään poissa, mutta silloin tosiaan ei kanna, kumartele, kurottele eikä kävele tai istu liikaa, mutta ei myöskään makaa.

En minäkään rentona aivan pysty olemaan, mielen pystyn tyhjentämään ja keskittymään harjoitteisiin tai tyhjyyteen, mutta kun kroppa on mitä on niin rentoutuminen ei ole helppoa. Mutta onpahan ainakin jotain mitä tavoittelee.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Loka 2009, 19:08

Nopsa kommentti. Penttinen ois varmaan osannut epäillä ja diagnosoida selkärankareuman MRI:stä. Hän näkee niistä niin monia asioita, mitä muut ei osaa edes ajatella. Esim. nikamien muoto kertoo jo jotain osviittaa mahdollisesta reumasairaudesta ja uskon Penttisen kattoneen kuvat sillä silmällä. ;) Tiedä sit, mut kuvittelisin näin.

Aina ihmettelenkin, miten joku voi olla niin tarkka kun Eero, että se pystyi mun "puhtaista" kuvista sanomaan missä kohtaa mulla on rangassa takaligamenttirakenteissa C7-tasolla millin kulmakiilautuminen... Käsittämätöntä. No, oot ainakin ollut hyvissä käsissä fysiatrin suhteen. Seuraavaks joo magneettituloksia sit venttaileen. Tylsää vaan oottaa, oottaa ja oottaa, mutta ei auta. =) Sitähän tämä on!
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely