Pandoran lipas

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja Pandora » 08 Syys 2009, 19:00

Kiitoksia vastauksista.

Tänään soitin täysin turhan, mutta erikoislaatuisen puhelun vakuutusyhtiön lääkärille. Okei, ymmärrän jotenkin heidän pointtinsa siitä, että tapaturma on saattanut laukaista minussa piilevän sairauden ja jos heidän mukaan nuo kohtaukset eivät ole liitännäisiä tapaturmaan, koska lääketieteellisesti hänen mukaansa minun olisi pitänyt menettää tajuntani, jos olisin todella saanut niin vakavan aivovamman tapaturmasta, joka aiheuttaisi kohtauksia.

Mutta puhelun ehdottomasti mielenkiintoisin lause oli se, että lääkäri olisi ollut kiinnostunut näkemään sen, että laukaiseeko niskojen manipulointi todella tämänkaltaisia kohtauksia. Aivan kuin minä olisin joku koekaniini. Hän kun ei ole uransa aikana moiseen kuulemma törmännyt. Mutta miten ihmeessä minä aina onnistun saamaan ihmisistä tälläisiä piirteitä esiin?

No positiivista puhelussa oli se, että hänen mielestään tapauksessani on aihetta valitukseen ja kun kerroin lääkitykseni, sairaslomatilanteeni ja työkykyni, syyt pitkittyneeseen hoitoon menoon ja tuon uuden kohtauksen niin hänestä tilanne on hieman toinen, mutta silti hän oli sitä mieltä, että tapaturmani oli niin pieni, että ei se voinut aiheuttaa mitään näin vakavaa.

Joka tapauksessa aion valittaa ja katsoa sitten, josko siitä olisi jotain hyötyä. Mitään sen parempaa kirjallista lääketieteellistä selvitystä en heiltä saa, ei kuulemma ole tapana selvittää asioita sen enempää asiakkaille. Eikä minun kuulemma tarvitse perustella mielipidettäni siitä, että olen erimieltä heidän päätöksestään.

No, jos jaksaisi tällä viikolla perehtyä asiaan paremmin. Huomenna on terveyskeskuksen lääkäri ja fyssarikäynti. Päätä ja niskaa ja takaraivoa on jomottanut mielettömästi parin päivän ajan, tietysti minun säkälläni tramalit on loppu ja tavalliset särkylääkkeet eivät auta.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Hmm...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Syys 2009, 19:19

No, tuohon aivovamma ilman tajuttomuutta on olemassa monia puoltavia dokumentteja/presentaatioita. Sitä paitsi, jos sulla silmissä pimeni, vaivuit maahan, etkä tiennyt missä on katto ja missä tlattia, sekin on jo "tajuttomuutta". Vaikka ois kestänyt muutaman sekunnin, niin silti. Tuosta aivovamman diagnosoinnista löytyy tältäkin palstalta, Fedja lienee osata kertoa mistä. Mä oon valitettavasti puhelimen netin varassa, niin en pysty selaamaan. Manskullakin on uskoakseni tästä asiasta nyt menossa valitusprosessi. Ehkä hänkin osaa auttaa.

Ja toiseksi, sinulla on lain mukaan oikein saada kaikki sinua koskeva päätökset, lauselmat, case-pöytäkirjat ja rekisterissä oievat asiakirjat itsellesi. Eli voit pyytää niitä uudestaan vedoten henkilörekisterilakiin. Muistaakseni. Täällä on siitäkin ketjunsa. Mutta potilas todella saa kaikki häntä koskevan matskun vakuutusyhtiöstä ja sellainen pitää toimittaa, jos sitä pyydetään. Tuo on höpönlöpöä, etteikö nitä "ole tapana selvittää tarkemmin". Helvetti soikoon.

Kolmanneksi, toivottavasti lääkäri ei nyt kirjannut asiaasi muotoon: niskaa on hoidettu, mikä on osaltaan saattanut aiheuttaa kohtaukset. Perkele, mä oon skeptikko, mutta pelkään näin tapahtuneen... Tarkastat sitten tuon keskustelun sisällön, kun saat ne asiakirjat vakuutusyhtiössä. Kaikki puhelutkin asiakkaan kanssa kirjataan johonkin asiakastietokantaan ja olet oikeutettu ne saamaan.

Tsemiä!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Vielä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Syys 2009, 19:28

Mä en jumalauta tajua tota, että 40-kiloisen esineen, oli se sitten koira tai tunkki, iskeytymistä päähän, etenkin ohimoon, ei pidetä vakavana vammamekanismina. Herranjestas sentään, jos laskee sen kiihtyvyysenergian, mikä päähän tulee, sitä voidaan pitää kolarin veroisena töytäyksenä. Mutta vakuutusyhtiössä lekurit tuijottaa vaan sitä vamman tyyppiä, eikä todellakaan laske todellisia kiihtyvyys-hidastuvuusvoimia. Ihmisiä on vammautunut todella pahasti vähemmästäkin kuin painavan esineen iskeytymisestä päähän/niskaan. Kyllä meillä on paljon tekemistä... Anteeksi avautuminen, mua on suoraan sanoen tänään v-nut niin paljon nämä Manskun haittaluokan alentamiset ja sun vamman vähättelyt, että on parempi vissiin pistää puhelin pois tai hermosto laukeaa. Monelta meet huomenna hoitoon Pandora? Take care!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 08 Syys 2009, 22:10

Hyvä tietää, että minulla on mahdollisuus saada vakuutusyhtiöstä nuo lauselmat. Pitänee ottaa uudelleen yhteyttä.

Minulla lukee tuo niskojen tutkiminen ja siitä mahdollisesti aiheutunut kohtaus jo lääkäreiden lausunnossa ja kyllähän se varmaan sen tämänkin päiväsen on kirjannut. Miksi se on sinusta huono asia?

Ei minun tajuntani laskenut siinä onnettomuuden yhteydessä.

Menen puoli kuusi hoitoon huomenna, aamulla on lääkäri ja päivällä pitäisi olla vielä optikko, haluaisin todella tietää, onko näköni sama kuin ennen, mutta luulen, että joudun peruuttamaan ajan, silmät ovat sen verran rasittuneet etten voi rasittaa niitä nyt lisää ja toisaalta huomisesta tulee muutoinkin melkoisen raskas päivä. Mutta ylihuomenna nukun, en tee mitään muuta. Olen melkoisen poikki kaikesta ajattelusta ja selvittelystä, että tämä voikin käydä työstä.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Syys 2009, 22:45

Pandora kirjoitti:Hyvä tietää, että minulla on mahdollisuus saada vakuutusyhtiöstä nuo lauselmat. Pitänee ottaa uudelleen yhteyttä.Minulla lukee tuo niskojen tutkiminen ja siitä mahdollisesti aiheutunut kohtaus jo lääkäreiden lausunnossa ja kyllähän se varmaan sen tämänkin päiväsen on kirjannut. Miksi se on sinusta huono asia? Ei minun tajuntani laskenut siinä onnettomuuden yhteydessä.

Hyvä, hyvä. Kyllä sieltä on velvollisuus kaikki asiarekisterissä olevan matsku toimittaa. Ja kyllä ne toimittaa, kun vaan jaksaa pyydellä. Lähinnä tarkoitin sitä, ettei vakuutusyhtiös saa jostain kumman syystä käännettyä asiaa niin päin, että kohtaukset aiheutui niskan käsittelystä eikä itse tapaturmasta. Semmoisen luulis heikentävän mahdollisuutta saada valitus läpi. Toipumisen kannalta on varmasti hyvä asia, ettei ole ollut tajunnan menetyksiä. Kirjasiko kukaan heti onnettomuuden jälkeen papereihin mitään aivotärähdystä tai muutakaan "sekavaa" oloa tms.? Niistä merkinnöistä voi olla merkittävää etua, jos sellaisia on.

Pandora kirjoitti:Menen puoli kuusi hoitoon huomenna, aamulla on lääkäri ja päivällä pitäisi olla vielä optikko, haluaisin todella tietää, onko näköni sama kuin ennen, mutta luulen, että joudun peruuttamaan ajan, silmät ovat sen verran rasittuneet etten voi rasittaa niitä nyt lisää ja toisaalta huomisesta tulee muutoinkin melkoisen raskas päivä. Mutta ylihuomenna nukun, en tee mitään muuta. Olen melkoisen poikki kaikesta ajattelusta ja selvittelystä, että tämä voikin käydä työstä.

Koitahan nyt ottaa iisisti Pandora. Tiedän, että sairaana noiden asioiden hoitaminen on todella raskasta. Mutta asiat varmasti lutviintuu. Ja parempi olla ottamatta liikaa juttua samalle päivälle. Se optikko vilkkuvine valoineen ja näöntarkastuksineen voi olla suht rankka juttu.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 09 Syys 2009, 11:48

Peruutin optikon, oli jo tuo terveyskeskuksessa käynti sen verran rankkaa ja tänään vielä pitää käydä toimistolla ja hoidossa, että eiköhän siinä ole yhdelle kerralle etenkin kun tekisi mieli nukkua. Tajuton väsymys ja kallonpohjan ja otsalohkon särky.

Kiva päivä tulossa. No omalääkäri suhtautui asiallisesti, fysiatri tekee minusta lähetteen TAYSin neurologiselle osastolle ja nyt minulle tehdään kuntoutussuunnitelma, joka pistetään vetämään kuntaan, jos sitä kautta pääsisin yksityiseen fysiatriseen hoitoon. Eli taas papereita ja odottamista, jee.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Hienoa!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Syys 2009, 19:26

Hienoa, että hommat kuitenkin etenee. :) Mukava kuulla, että omalääkäri ymmärsi ja sais lähetteet TAYSsiin. Toivottavasti hoito meni jouhevasti, eikä kohtausta ilmennyt. Kävin itsekin piipahtaa hoitopöydällä aamusella. Nyt uudessa kodissa ihmettelemässä uutta ympäristöä. Joskin mukavaa sellaista. Voimia odotukseen, joka on aina yhtä turhauttavaa!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Syys 2009, 23:53

Pandora kirjoitti:Tänään soitin täysin turhan, mutta erikoislaatuisen puhelun vakuutusyhtiön lääkärille. Okei, ymmärrän jotenkin heidän pointtinsa siitä, että tapaturma on saattanut laukaista minussa piilevän sairauden ja jos heidän mukaan nuo kohtaukset eivät ole liitännäisiä tapaturmaan, koska lääketieteellisesti hänen mukaansa minun olisi pitänyt menettää tajuntani, jos olisin todella saanut niin vakavan aivovamman tapaturmasta, joka aiheuttaisi kohtauksia.

Monesti vakavassa aivovammassa on tajuttomuus alussa, mutta voi myös saada vakavan aivovamman ilman tajuttomuutta. Puhutaan myös sellaisesta tajuttomuusajasta lähtien tapaturmahetkestä, josta vammautunut ei muista mitään, vaikka on ollut tajuissaan siis silmät auki ja puhuva yksilö.

Tässä ketjussa on pari esitelmää aivovammasta:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=31
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 10 Syys 2009, 09:47

Hoito meni ok, vaikkakin olin tahtomattani varautuneempi kuin yleensä. Löysin triangelin päästäni, se tuntuu vieläkin. Siis tunnen kolmion joka kulkee takaraivon, korvat ja päälaen. Hoidon jälkeen olin taas todella voimaton ja mies joutui jälleen hakemaan minut kotiin. Taidan suosiolla yrittää järjestää kyydin seuraavalla kerralla.

Mutta nyt taas lepäämään, olo on kuin katujyrän alle olisi jäänyt.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Wau!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 10 Syys 2009, 10:45

Hieno juttu, että kohtausta ei tullut. Kyyti on kyllä fiksu järjestää, totta. :)

Ja tervetuloa herkkisten kerhoon. Ne on kalvot, se "triangeli". Falx (pystyssä, jakaa aivolohkon poikittaissuunnassa kahtia jatkuen niskan kautta hanuriin asti) ja poikittaiskalvo (korvien kohdalla, erottaa isot ja pienet aivot mm.). En tiedä, lohduttaako, mut usein kalvojen tunteminen on tervehtymisen merkki. Toisaalta samalla alkaa kyseenalaistaa myös oman järkensä, kun tuntee jotain, mitä juuri kukaan ei tunne ja tuntemukset jkäy läpi todella hassun skaalan kaikkea.

Mulla ne oli ollut niin jumissa, etten tuntenut aluks mitään. Sit ekaks aloin tuntea ne ja sit turhat tuntemukset eli yliherkkyys on hiljalleen kadonnut. Mut matkalla olen kokenut kaiken maailman triangeleita, suppiloita, pallopäätä, vetoja sinne sun tänne yms. Nyt ne tuntuu joskus, kun ylirasitan. Jumankeuta me ollaan ihmeellisiä me ihmiset. ;) Haluan uskoa. että noi tuntemukset on hyvä merkki sullakin.

Voimia ja lepoa! :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 10 Syys 2009, 14:55

Kuulemma tosiaan on terveen merkki, että kipu ja oireilu siirtyy sinne missä vauriokin on, mutta tää päänsärky tekee mut hulluksi, mikään nappi ei auta, eikä asennon vaihdot ja no joo ei tietokone tosiaankaan, mutta kun unta ei saa, levätä ei voi ja tämä on ainoa mikä vie ajatuksia pois.

Nyt taas oksettaa, mutta se nyt on tuttua, ei tarvi mahatautia pelkää. Kaikkea sitä ihmisen pitää kokeakin. Sitten on vielä pojan synttärit, taitaa mennä melko metsään koko juhlat. Onneksi en oikein edes jaksa ajatella.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Niinpä...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 10 Syys 2009, 15:26

Kyllähän sitä itsekin miettii joo, et kaikkea sitä pitääkin kokea. Sais loppua jo itse kullakin. Perkele, toi sietämätön olo on pahin. Ku missään asennossa ei ole hyvä. Ja tosiaan se ei ole edes semmosta pelkkää särkyä, vaan yleisesti helvetin ahdistava, levoton ja samalla uupunut muttei väsyttävä olo. Mua auttoi vähän tyynyn hankinta. Vain Joutsenen untuvatyynyllä ilman tyynyliinaa pystyn olemaan joten kuten, ku tuo olo yllättää vielä toisinaan... Koitahan kärvistellä! Vaiks onkin perseestä, niin kyl se joskus loppuu. Ja siihen ajatukseen täytyy vaan takertua itse kunkin. Mahdollisimman siedettäviä synttäreitä kaikesta huolimatta. Paljonkos siellä täytetään?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 11 Syys 2009, 17:24

Tänään on onneksi ollut hieman parempi, no siivoukseenhan sekin energia sitten meni, mikä tuntuukin selässä, niskassa ja päässä melkoisena rasituksena.

14 tuo poika täyttää, onneksi ei vieraita nyt ihmeemmin tarvitse kutsua ja poika tekee itse tarjottavat, vaikka täytyyhän siinä autella.

Terveyskeskuksen lääkäri ei sittenkään tykännyt maksusitoumuspyynnöstäni neurologille. Lupasi tehdä, mutta ylilääkärihän sen voi perua, jota hieman epäilenkin tekevän, no sen näkee sitten. En jaksa vaivata mieltäni enää byrokratialla, kai pitäisi.

Haluaisin olla jo terve, mutta kaikkeahan ei saa.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Syys 2009, 17:45

No hittolainen. Ois paree mennä sitoutumusten läpi. On se kumma juttu, että sairasta ihmistä ei vaivauduta tutkiin ennen ku on viimeinen pakko. Aatellaan vaan muutaman käynnin kuluja, mutta kukaan ei funtsaa kokonaiskustannusta, jos diagnoosi ja hoito viivästyy. :(

Mutta se on totta, että byrokratialla ei kannata liikaa kiusata itseään. Vaikka rahaa palaa perkeleesti omasta pussista, oon niin onnellinen, että kaikki mahdollinen ja mahdoton on tutkittu ja hoitakin pn löytynyt, vaiks kukkaro on tyhjä. ;)

Koitahan kärvistellä synttärit läpi. Ja hieno juttu, että poikakin on noin itsenäinen, että tekee osittain omat tarjottavat.

Tsemppiä taisteluun! Ja kun oikein kovasta jotain haluaa, NLP:n mukaan se toteutuu. Vetovoiman laki on niitä harvoja universaaleja lakia, jotka toimii aina ja kaikkialla. Luottakaamme siihen, että saamme, mitä haluamme. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 16 Syys 2009, 10:37

Elossa edelleen vaikka aina ei siltä tunnu. Elimistö on todella rasittunut ja päänsärky iskee hyvin helposti eikä sitten lähde kuin kunnon unilla. Silmät ei jaksaisi enää. Kai niitä hoidossakin on rasitettu niin paljon, että valo, tv, lukeminen, tietokone on jo liikaa. Minulla kun hoidossa silmät räpsyy tosi helposti.

Tuo kallonpohjan särky on jotain käsittämätöntä, siihen ei särkylääkkeet auta, sitten kun iskee niin se iskee. Eilen laukesi ajelusta, tänään onneksi saan olla kotona.

Tietynlaisen väsymyksen huomaa jo ihan siitä, että haluaisi vain olla rauhassa eikä jaksa ajatella. Puhelimen soiminen ärsyttää, se, että pojat mekastaa tai edes keskustelevat normaalisti. Ei tämä unen puutteesta johdu, nukun yön ihan hyvin, fyysisesti olen vain liian kuormittunut.

Kaikkein ikävintä on huomata, että nuo fyssarin antamat jumppaliikkeet näyttävät tekevän kaikkein pahinta, se on sen kohtauksen jälkeen mennyt vain huonompaan suuntaan joka päivä ja liikerata on supistunut olemattomiin. No yritän edelleen tehdä ne päivittäin kolmesti, täytyy tehdä ne vaan todella varovasti.

Nyt pitäisi kai rauhoittua ja olla vain makuulla paikoillaan, mutta jotenkin siihen on tosi vaikea orientoitua. Mieltä painaa kaikki nuo paperisotkut ja selvittelyt mitä pitäisi alkaa tehdä... Lehtikin on vielä ihan alkutekijöissään...
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely