Nanin täydennetty tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Nanin täydennetty tarina

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 00:07

Hei kaikille!

Viimein sain aikaiseksi ja aikaa täydentää tätä esittelyäni:

Olen siis pian 40v nainen, joka on saanut alkuperäisen Whiplashinsa autotöyssyssä 1986 ja siitä lähiten kärsinyt pikku hiljaa enemmän ja enemmän niskavaivoista, jotka viimeisen n. 11 vuoden aikana ovat olleet aika 'helvettiä'. Nykyinen diagnoosi kaularangan välilevyrappeuma ja TOS.

Olen työssä, josta pidän todella paljon ja kieltäydyin 'luovuttamasta' vielä tämän vammani takia... minulla on paljon ns. pitämättömiä sairaslomia, kun suomalaisella sisulla porskutan eteenpäin, vaikka aihetta ja syytä olisi levätä ja potea...

Tässä taustaa:

1986 (minä 17v):

Sukulaisperhe Ruotsista tuli kesälomalle meille ja heidän poikansa oli juuri saanut ajokortin. Serkkupoika tahtoi sitten tietenkin esitellä ajotaitojaan (?) melle Suomen tytöille, joten läksimme ajelemaan serkun vanhempien autolla pitkin pikkukylää. Serkku ajoi todella kovaa ja pyynnöistämme huolimatta ei hidastanut vauhtia, vaan ilmeisesti nautti meidän tyttöjen huudattamisesta. Ajaessaan pitkin jalankulkutietä (!) reilusti yli satasen vauhtia tuli eteen sellainen madallus, jossa pihaan johtava tie katkaisee tämän jalankulkutien madaltuen muutaman metrin matkan ja tähän 'monttuun' me sitten ajoimme kovalla vauhdilla.

Minä olin takapenkillä ilman turvavyötä (siihen aikaan ei takana ollut vöitä) ja lensin kattoon eli iskin pääni voimalla kattoa vasten. Seurauksena pää- sekä niskakipua ja kun seuraavana aamuna oksetti ja huimasi, niin serkun kielloista huolimatta kerroin asiasta äidilleni.

Kylän terveyskeskukseen siis näytille ja siellä tämä alkoholiongelmainen lääkäri diagnosoi vain aivotäräyksen ja lähetti kotiin.
Siitä lähtien kärsin jatkuvista pää- ja niskakivuista, joista kävin toistuvasti valittamassa lääkärille. Pillereitä ja lepoa sain joka kerta.

Vasta parin vuoden jatkuvan valittamisen jälkeen kuvattiin kaularanka röntgenissä. Silloinkaan ei 'havaittu mitään' eli annettiin asian olla, määrättiin taas lääkkeitä ja lepoa. Tuttu juttu varmaan monelle.

Saatuani lapsen 90-luvun loppupuoliskolla (ja alotettuani työn, jossa istun koko ajan tietokoneella) oireet pahenivat. Varmaan se vauvan jatkuva kantaminen ja äitiysloman jälkeen jatkunut tietokonetyö tekivät tehtävänsä.

Etsin ja hain apua itselleni hyvin monista eri paikoista, mutta mistään ei löytynyt helpotusta. Välillä itkin sitä epätoivoa, kun mikään ei auttanut ja kukaan ei tiennyt miten auttaa.

2001

Viimein v. 2001 minut ohjattiin yksityiselle fysiatrille (Markku Turunen), kun sanoin, etten jaksa enää kannatella päätäni, pistäkää piikillä vaika pullo vodkaa kaulan alueen lihaksiini, etten enää tuntisi tätä kipua.

Fysiatri tunnisti heti whiplashin ja sen hoitamattomuuden aihuttamat vauriot, jotka tässä vaiheessa siis olivat tietenkin pysyviä. Hän tutki minua lähes tunnin ja minua melkein itketti, kun viimein tunsin, että joku tietää miltä minusta tuntuu ja että mikä minulla on.

Kävin hänen lähettämänään magneetissa, jossa löytyi pieni sentraalinen prolapsi CIV-CV välissä ja joka vahvisti fysiatrin arviot muita kaularangan & ympäröivien lihasten vaurioita myöten. Hän määräsi OMT-hoitoa, joka jonkin verran helpotti aina joksikin aikaa.

2006

OMT-hoidoissa kävin sitten 2-3 sessiota vuodessa, kunnes sitten v. 2006 sain uuden Whiplashin työmatkalla ulkomailla junassa. Se ei tietenkään tehnyt hyvää vanhalla vammalleni ja oireeni pahenivat. Vakuutusyhtiö korvasi 10 OMT -hoitokertaa ja sanoitui sitten irti asiasta, koska taustalla on vanha vamma.

Jatkoin OMTssä juoksemista (jatkuvia 'lukkoja') ja kipulääkkeiden syömistä sekä pään- että niskan särkyyn.

2007

Vuoden 2007 keväällä OMT-terapeuttini arveli uusien, erilaisten kipujeni perusteella, että nyt on 'jotain muuttunut' ja passitti työterveyslääkärille, joka laittoi lähetteen keskussairaalaan fysiatrille. Tämä määräsi uuden magneettikuvan ja sen perusteella laittoi lähetteen K. Lindgrenille Ortoniin, koska vaurioni ovat 'niin hankalat' ja oli viitteitä TOSiin.

Lindgren tutki ja määräsi funktionaaliseen magneettikuvaan (joka muuten sattui himskatisti ja aiheutti viikon kestävän todella kivuliaan päänsäryn) ja tulos oli:

- se eka prolapsi CIV-CV välissä on suurentunut voimakkaasti ja on nyt vasemmalle painottuva.
- CIII-CIV välissä prolapsi (vas)
- CV-CVI välissä prolapsi (oik)
- CVI-CVII välissä prolapsi (sentr)
- sivutaivutuksessa denssissä ei tapahdu lainkaan sivuliikettä suhteessa CI -nikamaan (alarligamenttivaurio)
- Alarligamentit molemmin puolin paksuuntuneet posttraumaattiseen arpifibroosiin sopien
- kaularangan ekstensio kivulias, ekstensiossa suuri liike C5 tasolta, Th rangan yläosa ja C7 liikerajoitteiset, samoin yläniska. C1 rotaatio oikealle rajoittunut, vasemmalle C1 liike suuri.

Olen nyt käynyt 4 kertaa viikon satsin Ortonissa OSKUssa ja saanut hyvää hoitoa, neuvoja ja ymmärrystä. Olen todella onnellinen, että viimein päädyin Ortoniin.

Sieltä saadut viimeiset diagnoosit ovat whiplashin lisäksi kaularangan välilevyrappeuma (kera niiden neljän prolapsin) sekä TOS tuossa vasemmalla yläneljänneksellä aiheuttaen vas. käden lievää kömpelyyttä.

Seuraava jakso Ortonissa on muutaman viikon kuluttua, ja pelkäänpä joutuvani kertomaan, että nyt tunnen kipua ym ym yhä useammin myös ylimenoalueella... en tiedä onko rappeuma edennyt, vai mikä nyt mättää...

Kaiken tämän lisäksi mieltä ei yhtään lämmitä se, etten saa mistään vakuutuksesta tm. mitään korvauksia, sillä puutteellisen alkuhoidon, tutkimuksen ja diagnosoinnin (josta tein valituksen potilasasiamiehellle liian myöhään) vuoksi jäi vanhemmiltani tietenkin vahinkoilmoitus tekemättä vakuutusyhtiölle 3v kuluessa vahingosta... ja sukulaisperhe, jonka autolla heidän poikansa tämän minulle aiheutti, ei ota mitään kantaa tähän.

Yleisimmät oireeni:

Normaalitila:

- niska tuntuu jäykältä ja pään liikkeet rajoitettuja
- yläniskan kohdalla, heti kallonpohjan alla tunne 'paksusta pannasta'
- kaularangan lihaksistoa kiristää ja 'vetää alaspäin' (teen jatkuvia vastavetoja yläviistoon)
- vas. hartia on paljon ylempänä kuin oikea
- vs. lapa on 'kireä'
- pää on painava kantaa
- päänahka on kireä
- päätä liikutellessa kuuluu rutinaa ja naksahduksia
- usein alkavan päänsäryn tunne

Kipeämpi tila:

- samat kuin edellä
- päätä särkee keskikovasti, Panadol Forte 1g tai Pronaxen auttaa useimmiten
- usein ns. nikamalukko joko CIII-CIV tienoilla tai ylimenoalueella ja se tuntuu kuin kynä tms. olisi tungettu nikamien väliin.
- nikamalukko aiheuttaa vas. hartialihaksen (epäkäslihaksen?) kipeytymisen ja ko. lihas on välilä ihan 'koholla'. Aaltomaisia kipuja kulkee ko. lihasta pitkin välillä kyynärpäähän asti.
- välillä vas. pikkurilli tuntuu kylmältä tai vähän tunnottomalta
- pään ja koko ylävartalon liikkeet rajoitettuja

Tosi kipeä tila:

- pää ei käänny ja leuka ei nouse, vas. käsi ei nouse rintakehää korkeammalle. Näiden liikkeiden yrittäminenkin sattuu kovin ylä/keskiniskaan
- erittäin kova päänsärky, tunne että kallo halkeaa. 1- 2 x Panacod lievittää sen pehmeämmäksi, muttei poista kokonaan.

Tuollaisen kipeämmän tai tosi kipeä tilan saa aikaiseksi todella helposti. Ei tarvitse kuin:

- nukkua huonossa asennossa tai vieraassa sängyssä
- nukkua muulla kuin omalla tyynyllä
- olla vedossa, palella kylmässä
- kantaa tai nostaa tai työntää muutamaa kiloa painavempaa
- kurotella/katsoa ylöspäin tai taivuttaa päätä taakse edes vähän (eipä se tosin paljoa taivukaan...)
- kopauttaa pään edes heikosti johonkin
- katsoa TVtä, valkokangasta, luennoitsijaa, esiintyjää tms. yhtään sivuttain eli muuten kuin suoraan vastapäätä
- kävellä liukkaalla eli kehon lihasten jännittäminen tasapainon pitämiseen
- kaikenlainen tärähtely
- ym ym.

Apuvälineeni eli parhaat ystäväni:

- santsin kauluri (pehmeä harmaa ja kovempi sininen)
- Back-On-Track -kauluri
- Klosterfau:n Franzbranntwein Gel mit Menthol - lihasgeeli (luontaistuote!!!), jota ostan aina Sveitsissä käydessäni - päihittää mennen tullen kaikki Suomessa myytävät lääke- ja kylmägeelit. Lievittää lihaskivun nopeasti.

- Kinnarps 9000 -sarjan työtuoli
- sankaluuri
- ergonominen vatsakolollinen säädettävä työpöytä
- roller mouse

Joskus turhaudun siihen, että mitään ei voi tehdä tai tulen kipeämmäksi. On niin monta asiaa, joita en voi enkä saa tehdä ja se ketuttaa todella.
Mutta toisaalta...on paljon asioita, joita pystyn ja voin tehdä. Täytyy yrittää pysyä positiivisena, ei tästä muuten mitään tule. Kieltäydyn invalidisoitumasta.

Toistaiseksi olen pystynyt säilyttämään positiivisen elämänasenteen, mutta toki on kausia, kun tämäkin tyttö säälii itseään ja manailee huonoa tuuriaan.

But: I am still alive and kickin' :-)

Terveisin
Nani
Viimeksi muokannut Nani päivämäärä 09 Maalis 2009, 14:29, muokattu yhteensä 2 kertaa
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Maalis 2009, 01:02

Hmmm... Tosta tuli kyllä sellainen fiilis, että tekis mieli käydä sitä serkkupoikaa vähän "tukistamassa"... :evil:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Juu, surullista

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Maalis 2009, 03:22

Oli kyllä tosi surullinen tarina tuokin... Harva lekuri edes ajattelee ko. mekanismilla whiplashiää syntyvän.

Mutta asenne on kunnossa! Sillä pääsee pitkälle. :)
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 11:36

DirtyDeeds kirjoitti:Hmmm... Tosta tuli kyllä sellainen fiilis, että tekis mieli käydä sitä serkkupoikaa vähän "tukistamassa"... :evil:

Kiitos, DD...!

Itsenikin tekisi mieli tehdä noin, soittaa tai laittaa vaikka meili ja kertoa missä tilassa olen. No, viimeistään sukujuhlissa ensi vuonna saan tilaisuuden: aion mennä sinne santsin kauluri päällä, herättääpä suvussa kysymyksiä ja minähän vastaan ;-)

Kun äitini on yhteydessä sisareensa eli serkkupojan äitiin ja mainitseekaan minun voinnistani niskan suhteen, niin tämä sisko vaihtaa heti puheenaihetta. Mistä sitä tietää mitä potaskaa serkkupoika on asiasta kertonut ja ehkä siellä Ruotsissa heillä onkin asiasta ihan eri kuva...?
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: Juu, surullista

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 11:49

tahdonvoimaa kirjoitti:Oli kyllä tosi surullinen tarina tuokin... Harva lekuri edes ajattelee ko. mekanismilla whiplashiää syntyvän.

Mutta asenne on kunnossa! Sillä pääsee pitkälle. :)

Kiitos, Tahdonvoimaa!

Kyllä se mitä ilmeisimmin voi se Whiplash tulla tuollaisestakin ylöspäin pomppaamisesta kattoa vasten ja onhan siinä täytynyt olla jonkinlainen eteenpäin retkahduskin, kun kovasta vauhdista tömähtää auton pohja maata raapimaan ja vauhti hidastui äkisti.

Asenteesta: olen aina ollut 'nuori kapinallinen' jossain määrin, joten on luontevaa, etten anna tässäkään periksi ;-)
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Maalis 2009, 11:51

Nani kirjoitti:Kun äitini on yhteydessä sisareensa eli serkkupojan äitiin ja mainitseekaan minun voinnistani niskan suhteen, niin tämä sisko vaihtaa heti puheenaihetta. Mistä sitä tietää mitä potaskaa serkkupoika on asiasta kertonut ja ehkä siellä Ruotsissa heillä onkin asiasta ihan eri kuva...?

Se voi muuten hyvin olla. Se kultainen serkkupoikahan on ihan alusta asti vältellyt vastuuta, en ihmettelisi vaikka olisi kaunistellut asiaa. Musta oli tosi törkeää yrittää kieltää sua kertomasta loukkaantumisesta vaan sen takia, että pelkäs itselleen mahdollisesti tulevia seuraamuksia. :evil: Jos siinä olis vähänkään miestä, niin se olis kiltisti ottanut vastuun tekosistaan, vaikka jälkikäteen. Mutta kuulostaa suhteellisen selkärangattomalta kaverilta... :x
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 12:22

DirtyDeeds kirjoitti: Jos siinä olis vähänkään miestä, niin se olis kiltisti ottanut vastuun tekosistaan, vaikka jälkikäteen. Mutta kuulostaa suhteellisen selkärangattomalta kaverilta... :x

Joo, se oli nuorena aika pitelemättömissä, aiheutti vanhemmilleen jatkuvaa huolta kännäilemällä ym. ja ajoipa itsensäkin sairaalaan, muistan valokuvan, jossa sillä on sellainen rautahäkkyrä päässä&ylävartalossa - olisko se sellainen halovest, jollainen Jano74:llä nyt on? Täytyykin joku päivä kaivaa se kuva esille ja oikein tutkailla.

Nyt aikuisena on kuulemma serkku jo rauhoittunut. Se pyysi mua jokin aika sitten kaverikseen Facebookissa ja hyväksyin, mut ei olla vielä puhuttu aiheesta... saas nähdä jonain tulevana kipupäivänä, että laitanko viestiä...
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Maalis 2009, 12:30

Tosta tuli mieleen sellanen tapaus, kun meillä eräs armeijakaveri samasta tuvasta ajoi aika rajun kolarin lomille lähtiessään. Näin kaverin vasta ihan viimeisinä päivinä uudestaan ja naama oli kyllä ihan eri näköinen. :shock: Sillä oli nenäkin samannäköinen kuin Michael Jacksonilla, eli aikas lailla sitä oli leikelty...

Ymmärsin, että sillä ei olis niskatukea ollut, mutta rautahäkkyrä oli päässä pitkään. Sillä oli ilmeisesti kasvot menneet sisään aika pahasti, ja tosiaan, täysin erinäköinen se oli kun runsaan puolen vuoden päästä kaverin näin uudestaan. Whiplashia se ei varmaan saanut, koska joku kaveri oli sen lomilla nähnyt ja sanoi, että oli ravistellut päätään rautoineen joka suuntaan näyttääkseen, ettei haittaa mitään. Whiplash-vammainen tuskin sillä lailla päätään heiluttelis - ja olis tolkuttoman humalassa... No, kaveri sai ainakin ilmaiset kasvokirurgin käsittelyt... :roll:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 14:38

Mä en tosta mun serku tapauksesta paljoa muista, täytyykin kysellä äidiltä muistaako se mitä sille kävi ja jäikö vaurioita.
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Maalis 2009, 18:19

Nani kirjoitti:Kyllä se mitä ilmeisimmin voi se Whiplash tulla tuollaisestakin ylöspäin pomppaamisesta kattoa vasten ja onhan siinä täytynyt olla jonkinlainen eteenpäin retkahduskin, kun kovasta vauhdista tömähtää auton pohja maata raapimaan ja vauhti hidastui äkisti. Asenteesta: olen aina ollut 'nuori kapinallinen' jossain määrin, joten on luontevaa, etten anna tässäkään periksi ;-)

Kyllähän se vauhti siinä hidastuu toki. Lekurit vaan on välillä niin pöllöjä, että niille tuntuu kelpaavan aiheuttajaksi vain se peräänajo- tai kylkikolari. Käsittämätöntä. Samat fysiikan lait ne kaikessa pätee... ;) Tai niin mä oon oppinut...

Ilman asennetta tän vamman kanssa on turha kuvitella elävänsä. Muuten kilahtaa nuppi. Muistan, kun menin fyssarille ekan kerran ja hän sanoi:
"Sinä paranet, luota siihen. Mutta muista myös, että sun tehtävä on pitää henkinen puoli kasassa, niin minä vähän jeesin kehoa korjaamaan itsensä". Ja tolla roolijaolla on pärjätty. CST on auttanut tosi hyvin, ja uskon todella, että paranen, se vie vaan aikaa. Mutta jos olisi antanut pään kilahta, hoidoistakaan ei olisi ollut hyötyä.

Mäkin voisin vähän läksyttää sitä serkkupoikaas... ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 19:04

tahdonvoimaa kirjoitti:
Kyllähän se vauhti siinä hidastuu toki. Lekurit vaan on välillä niin pöllöjä, että niille tuntuu kelpaavan aiheuttajaksi vain se peräänajo- tai kylkikolari. Käsittämätöntä. Samat fysiikan lait ne kaikessa pätee... ;) Tai niin mä oon oppinut...

Ilman asennetta tän vamman kanssa on turha kuvitella elävänsä. Muuten kilahtaa nuppi. Muistan, kun menin fyssarille ekan kerran ja hän sanoi:
"Sinä paranet, luota siihen. Mutta muista myös, että sun tehtävä on pitää henkinen puoli kasassa, niin minä vähän jeesin kehoa korjaamaan itsensä". Ja tolla roolijaolla on pärjätty. CST on auttanut tosi hyvin, ja uskon todella, että paranen, se vie vaan aikaa. Mutta jos olisi antanut pään kilahta, hoidoistakaan ei olisi ollut hyötyä.

Mäkin voisin vähän läksyttää sitä serkkupoikaas... ;)

Totta puhut, asenne on tärkeä.

Serkkupojalla varmaan korvat kuumottaa tänään... hih!
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Maalis 2009, 20:57

Nani kirjoitti: Serkkupojalla varmaan korvat kuumottaa tänään... hih!

Ei muuta kuin vinkkaat sen muina miehinä tänne lukemaan ketjua.

Mistä löysit santsin kaulurin?
Miten nuo kaksi kauluria käyttötarkoitukseltaan eroaa toisistaan (Santsi, Back on Track)? Varmaan jossakin sanoit jo, mutta kun en muista missä ketjussa.

Jos viitsit, niin käy lisään tietoja Santsin kaulurista ketjuun:
Niskasuoja, Niskatuki, Lämmittävä kauluri
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 21:04

fedja kirjoitti:
Nani kirjoitti: Serkkupojalla varmaan korvat kuumottaa tänään... hih!

Ei muuta kuin vinkkaat sen muina miehinä tänne lukemaan ketjua.

Mistä löysit santsin kaulurin?
Miten nuo kaksi kauluria käyttötarkoitukseltaan eroaa toisistaan (Santsi, Back on Track)? Varmaan jossakin sanoit jo, mutta kun en muista missä ketjussa.

Jos viitsit, niin käy lisään tietoja Santsin kaulurista ketjuun:
Niskasuoja, Niskatuki, Lämmittävä kauluri

Pitäis varmaan 'eksyttää' se tänne...

Santsista: sen ekan, harmaan pehmeämmän ostin OMT-terapeutilta ja ton toisen Respectan kauopasta siitä Ortonin vierestä. Niillä on muuten nettisivutkin.

Noi kaulurit on tukikaulureita eli pitää leuan oikeassa asennossa. Ovta niinkuin 'patjamateriaalia'.

Back-onTrack on taas lämmittävä, kipua ja tulehdusta lievittävä kaulasuoja (kangasta, ei patjaa)

Laitan myöhemmin tietoja tonne ketjuun :-)
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Maalis 2009, 21:08

Nani kirjoitti:Santsista: sen ekan, harmaan pehmeämmän ostin OMT-terapeutilta ja ton toisen Respectan kauopasta siitä Ortonin vierestä. Niillä on muuten nettisivutkin.

Noi kaulurit on tukikaulureita eli pitää leuan oikeassa asennossa. Ovta niinkuin 'patjamateriaalia'.

Back-onTrack on taas lämmittävä, kipua ja tulehdusta lievittävä kaulasuoja (kangasta, ei patjaa)

Laitan myöhemmin tietoja tonne ketjuun :-)

Hyvä, kiitos :>.

Nyt meni mullekin perille. Eli Santsi on kauluri. Luulin, että sekin on niskasuoja.

Onko sulle koskaan tehty mittojen mukaan tukikauluria?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nani » 08 Maalis 2009, 21:22

fedja kirjoitti:
Hyvä, kiitos :>.

Nyt meni mullekin perille. Eli Santsi on kauluri. Luulin, että sekin on niskasuoja.

Onko sulle koskaan tehty mittojen mukaan tukikauluria?

Ei oo tehty eikä noitakaan tukia oo lääkäri määränny. Se mun eka OMT-terapeutti Jukka Parikka (Kouvolassa, oli silloin lähin OMT2-terapeutti) sen otti puheeks ja sit ostin siltä sen, 150mk taisi maksaa silloin.

On kyllä ollut hyvä hankinta: niskalihakset ja kaularankaa saa levätä, kun se tuki kannattelee päätä. Nykyään käytän lähinnä ajaessa pidempää matkaa, ei käy tärinä niin tohon rankaan ja asento on oikea :-)

Sen tummansinisen kaulurin, jossa on sellainen leukakolo, ostin ihan mielenkiinnosta viime syyskuussa siellä Ortonissa ollessani. Se on paljon 'kovempaa' materiaalia kuin se mun harmaa ja siinä se leuan oma 'syvennys' on ihan jees.

Tän linkin PDFn sivuilla 1 ja 2 on samanlaisia kuin mulla on.

http://www.respecta.fi/asp/system/empty ... =0&C=26422
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely