Karpalon tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Loka 2009, 15:54

Hieno juttu Karpalo. Oletko löytänyt hyvälle jaksolle syyn vai tuliko ihan yllättäen?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Karpalo » 17 Marras 2009, 11:13

Täällä taas! Arki vie mukanaan niin, ettei tule edes täällä käytyä. Takana on jo toinen hyvä kuukausi peräkkäin: Panacod-purnukkaa ei ole tarvinnut aukaista kuin pari kertaa! :lol: Kiristystä, jumitusta ja kolotusta on kyllä riittänyt päivien iloksi, mutta särkyhelvetti ei ole puhjennut kuin pari kertaa, ja niistäkin selvisin päivässä.

Sen sijaan voin lisätä listaan yhden uuden, tosi ärsyttävän oireen (se reisien kiristys ja kramppaus jatkuu yhä...). Olen jo pari kuukautta nimittäin kärsinyt aika kovasta toispuoleisesta kurkkukivusta. Työterveyslääkäri määräsi antibiootit, mutta eihän niistä iloa ollut. Uusi lekurikäynti ja lähete kurkkulääkärille selvitti, että vika ei ole kurkun sisä-, vaan ulkopuolella. Kävin Voice Massagessa, jossa diagnoosi vahvistettiin, mutta mitään apua en sieltä kokenut saaneeni. Viimein pääsin eilen Ortonin fyssarille, joka selvitti asian: tämä mun niskavamman jälkitila, eli vasemman lavan toimintahäiriö ja kaularangan lihasten toimimattomuus vetää jumiin myös kaulan lihakset. Lihasjumi aiheuttaa kivun lisäksi myös äänen käheytymisen. Nice! :evil: Kuoron pikkujoulukeikkojen putki on alkamassa ja treenejä on 2-3 kertaa viikossa, joten äänen kanssa ei tarttis nyt kyllä olla ongelmia. Onneksi laulaessa tilanne on vähän parempi, kun tekniikka on paremmin hallussa kuin puhuessa. Vituttaa silti, en nimittäin saanut fyssarilta (yllättäen...) oikein mitään ohjeita tai neuvoja mitä tämän ongelman kanssa pitäisi tehdä. Onko jollakin muulla samanlaisia kokemuksia?
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Marras 2009, 17:08

Oletko ajatellut kokeilla vanhaa reseptiä, viskiä ja sikaareja, niin saat seksikkään käheän äänen pikkujouluja varten? 8) :) 8)

Mukava kuulla, että muuten on mennyt hyvin. Muista kuitenkin olla repimättä liikoja, ettei tule mitään ylimääräisiä takaiskuja... :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Karpalo » 17 Marras 2009, 17:27

Eipä tässä enää viskiä ja sikareita tarvita, sen verran hyvin tää lihasjumi toimii... Seksikäs pikkujouluääni todentotta löytyy jo... :P 8)
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 18:18

Karpalo kirjoitti:Sen sijaan voin lisätä listaan yhden uuden, tosi ärsyttävän oireen (se reisien kiristys ja kramppaus jatkuu yhä...). Olen jo pari kuukautta nimittäin kärsinyt aika kovasta toispuoleisesta kurkkukivusta. Työterveyslääkäri määräsi antibiootit, mutta eihän niistä iloa ollut. Uusi lekurikäynti ja lähete kurkkulääkärille selvitti, että vika ei ole kurkun sisä-, vaan ulkopuolella. Kävin Voice Massagessa, jossa diagnoosi vahvistettiin, mutta mitään apua en sieltä kokenut saaneeni. Viimein pääsin eilen Ortonin fyssarille, joka selvitti asian: tämä mun niskavamman jälkitila, eli vasemman lavan toimintahäiriö ja kaularangan lihasten toimimattomuus vetää jumiin myös kaulan lihakset.

Lihasjumi aiheuttaa kivun lisäksi myös äänen käheytymisen. Nice! :evil: Kuoron pikkujoulukeikkojen putki on alkamassa ja treenejä on 2-3 kertaa viikossa, joten äänen kanssa ei tarttis nyt kyllä olla ongelmia. Onneksi laulaessa tilanne on vähän parempi, kun tekniikka on paremmin hallussa kuin puhuessa. Vituttaa silti, en nimittäin saanut fyssarilta (yllättäen...) oikein mitään ohjeita tai neuvoja mitä tämän ongelman kanssa pitäisi tehdä. Onko jollakin muulla samanlaisia kokemuksia?

Joo, mun siskolla! Hänellä oli palava miekka kurkussa 3 vuotta ja meinas oikeesti pahimpina päivinä, että ois parempi olla kokonaan elämättä. Ei voinut puhua, laulaa eikä niellä joskus viikkokausiin. Ääni käheytyi, madaltui ja häippäs joskus viikoiksikin. Hän aloitti CST:n 1,5 vuotta sitten "viimeisenä vaihtoehtonaan",ja nyt kipu on kadonnut kokonaan. Joskus flunssassa se muistuttaa olemassa olostaan muttei ole enää tappavaa.

Tampereen Fysiatripalvelun Penttiset sitä aikoinaan pitkään pohti, et mistä kipu tulee ja päätyivät kymmenenteen (X) aivohermoon, joka hermottaa kaulan syviä lihaksia/kudoksia. Sitä on ny sit hoidettu tosiaan säännöllisesti, ja lopputulos on ollut erinomainen. Tottakai omalla harjoittelulla on ollut tärkeä rooli koko hommassa: äänihuuliharjoituksia, uusi puhetyyli, kalvoharjoituksia, resonaattoriputkitreeneja, niskan hallintaa ja uutta ryhtiä koko rankaan. Ennen tuota CST-hoitoa sisko ravas n. 3 vuotta kaikkialla voice massagesta akupunktioon, eikä mikään auttanut kipuun. Koko ranka oli niin hirveässä kunnossa kroonisten angiinoiden ja kaatumisten takia. Aivan kuten mullakin. ;)

Voin linkata sulle mun blogiin, missä sisko kertoo enemmän tosta vammasta/oireesta. Mut vie hetken, että perkaan tekstit ensin. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 18:24

Ja jep, ei yllätä, ette saanut fyssarilta ohjeita tuohon. Varmaan puheterapeutti tai/ja hermo/CST-osaajat ovat ainoita, jotka osaa ohjata tuontyyppistä harjoittelua. Ja heitäkään ei montaa ole. Sisko kävi about 10 fyssarilla, 3 puheterapeutilla, 2 laulunopella ja ennen kaikkea n. 30 lääkärillä ja kaikki vaan pyöritteli silmiään tai repeilivät päin naamaa, että "tyttö kuvittelee kaiken"... Hankala voi olla löytää apua, mutten mahdoton. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Kurkkupistoksesta Taistelijat-blogissa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 18:32

Tossa lupaani linkki, Karpalo:
http://taistelijat.blogspot.com/2008/11 ... inkin.html

Ja kun lyöt blogin etsi -palkkiin "lady in pink", niin löydät kaikki mun siskon jutut. Myös "kurkku" -hakusanalla saat kaikkea aiheeseen liittyvää. :) Tsemppiä kuntoutukseen ja kuorotouhuihin!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 17 Marras 2009, 19:16

Sen sijaan voin lisätä listaan yhden uuden, tosi ärsyttävän oireen (se reisien kiristys ja kramppaus jatkuu yhä...). Olen jo pari kuukautta nimittäin kärsinyt aika kovasta toispuoleisesta kurkkukivusta.
Viimein pääsin eilen Ortonin fyssarille, joka selvitti asian: tämä mun niskavamman jälkitila, eli vasemman lavan toimintahäiriö ja kaularangan lihasten toimimattomuus vetää jumiin myös kaulan lihakset.

Mulla taisi aikoinaan käydä vähän samalla lailla: muutaman vuoden oireilun jälkeen kurkku tuli mukaan. Romahtaakohan paikat yleensä aina tietyssä järjestyksessä? ;) Ja myös mun Orton-papereissa puhutaan niskavamman jälkitilasta + lapaongelmista. Kurkkuun eivät ottaneet kantaa, kun oire ei ollut jatkuvasti päällä. Nyt kiristää koko ajan.

Vituttaa silti, en nimittäin saanut fyssarilta (yllättäen...) oikein mitään ohjeita tai neuvoja mitä tämän ongelman kanssa pitäisi tehdä.

Samma här!

Tampereen Fysiatripalvelun Penttiset sitä aikoinaan pitkään pohti, et mistä kipu tulee ja päätyivät kymmenenteen (X) aivohermoon, joka hermottaa kaulan syviä lihaksia/kudoksia. Sitä on ny sit hoidettu tosiaan säännöllisesti, ja lopputulos on ollut erinomainen.

...eli mä ainakin otan nyt tosissani tän CST-asian. Ortonissa kyllä sain CST:tä jossain muodossa, ja se tuntui äärettömän hyvältä. Käsittely toistettiin pyynnöstäni myöhemmin, mutta sillä kertaa se tuntui aika mitäänsanomattomalta, ja fyssari sanoi, että CST ei ole varsinaisesti mun juttu (??) Mut hemmetti, jos sillä on kurkkuoireitakin helpotettu, niin pakkohan sitä on kokeilla!! :o
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 20:06

CH kirjoitti:Mulla taisi aikoinaan käydä vähän samalla lailla: muutaman vuoden oireilun jälkeen kurkku tuli mukaan. Romahtaakohan paikat yleensä aina tietyssä järjestyksessä? ;) Ja myös mun Orton-papereissa puhutaan niskavamman jälkitilasta + lapaongelmista. Kurkkuun eivät ottaneet kantaa, kun oire ei ollut jatkuvasti päällä. Nyt kiristää koko ajan.

Itseasiassa hyvin paljon mahdollista, mitä olen kuunnellut fyssarin juttuja! Jos C2-3 -välistä (missä menee kehon tärkeä kudosten "pysäkki"/yhtymäkohta/poikittaiskalvo) puuttuu tuki niskan puolelta, kroppa hakee sen edestä/kaulan pintalihaksista/kieliluusta/leukanivelestä. On se mennyt itselläänkin noin päin, nyt kun alan miettiä. Eli kurkku tuli myöhemmin...

CH kirjoitti:...eli mä ainakin otan nyt tosissani tän CST-asian. Ortonissa kyllä sain CST:tä jossain muodossa, ja se tuntui äärettömän hyvältä. Käsittely toistettiin pyynnöstäni myöhemmin, mutta sillä kertaa se tuntui aika mitäänsanomattomalta, ja fyssari sanoi, että CST ei ole varsinaisesti mun juttu (??) Mut hemmetti, jos sillä on kurkkuoireitakin helpotettu, niin pakkohan sitä on kokeilla!! :o

Jep, sisko on kyllä hyvä esimerkki siitä, kuinka oikea hoito ja harjoittelu vie hermokivutkin pois. Mutta ensin pitää löytää se oikea hoito ja sitten pysyä sinnikkäästi valitsemallaan tiellä. Siskokin on monesti meinannut lyödä hanskat tiskiin, muttei onneksi ole lyönyt. Oireisto on hänelläkin vaan siirtynyt paikasta toiseen ja muuttunut, mutta nyt ihan viimeisten kuukausien aikana alkanut myös hävitä. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Karpalo » 18 Marras 2009, 12:58

Kiitos taas hirmuisesti vastauksista ja TV:lle erityiskiitos blogilinkistä! :)

Sehän tässä taas kerran vetää mielen matalaksi, että ehdin jo riemuita siitä, että ne pahimmat päänsäryt ovat harventuneet. Ajattelin, että tämä kuntoutus alkaa ihan oikeasti tuottaa tulosta, mutta oikeastaan kivut ovatkin siis vain vaihtaneet paikkaa kaulan puolelle! Toi Lady in Pinkin kuvaus veitsestä kurkussa on aika osuva... Ihan niin voimakasta kipua mulla ei ole, mutta sellaista kylläkin, että yöllä herkästi herään kun nielaistessa sattuu niin paljon. Eilen illalla otin Burana 800:n että sain nukuttua. Ja paskamaisinta on tietty se, että mä laulan erittäin aktiivisesti ja mulle (laulu)ääni on koko mun elämä.

Kannattaisko mun nyt siis kysyä tuolta tuppisuufyssariltani tuosta CST:stä? Sinä, CH olet siis saanut ko. hoitoa Ortonilla? Mä en vaan yhtään jaksaisi... Fyssarini kanssa kommunikoiminen on niin valtavan raskasta! Mä olen NIIN väsynyt tähän hommaan... Mutta ei tässä auta lannistua. Jos apu ei löydy Ortonilta, niin mistä sitten? Mulla taitaa muutenkin olla Ortonin OMT:tä enää kaksi kertaa jäljellä, en taida siinä ajassa tulla terveeksi...
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 18 Marras 2009, 14:46

Karpalo kirjoitti:Kannattaisko mun nyt siis kysyä tuolta tuppisuufyssariltani tuosta CST:stä? Sinä, CH olet siis saanut ko. hoitoa Ortonilla? Mä en vaan yhtään jaksaisi... Fyssarini kanssa kommunikoiminen on niin valtavan raskasta! Mä olen NIIN väsynyt tähän hommaan... Mutta ei tässä auta lannistua. Jos apu ei löydy Ortonilta, niin mistä sitten?

Nyt mua alkoi kiinnostaa, kuka fyssari sulla siellä on :) Kerro vaikka yksityisviestissä, niin tästä ei tuu mollaamispalstaa ;) Mullakin on ollut Ortonissa kommunikointiongelmia. En tiedä, mistä se tarkalleen johtuu. Tietääkseni ne eivät siellä varsinaisesti tarjoa CST-hoitoja vaan käyttävät tarvittaessa sentyyppisiä otteita. Tai ainakaan mulle ei tarjottu, vaikka pyysin. Kannattaa tietty kysyä vielä. Mutta CST-hoitajia löytyy varmaan Helsingistä monia muitakin! Ja muistakin kaupungeista. Täällä meillä päin ei sitä ole tarjolla, joten mun täytyy ruveta käymään jossain kauempana.
CH

ViestiKirjoittaja Karpalo » 18 Marras 2009, 15:28

Olen fyssarin nimen jo tuossa ketjun alkupäässä maininnut. Pätevä tyyppi, valittu vuoden 2008 fysioterapeutiksi. Nimikin löytyy täältä: http://www.invalidisaatio.fi/tervetuloa ... erapeutti/ . Onko tuttu kaveri?
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 18 Marras 2009, 16:57

Ach, hän. Nimi on tuttu, mutta tekemisissä en ole ollut :) Aika ansioituneelta kyllä vaikuttaa.
CH

ViestiKirjoittaja Karpalo » 22 Huhti 2010, 17:53

Täällä taas, pitkästä aikaa päivittelemässä tilannettani. On näköjään vierähtänyt melkein puoli vuotta siitä kun viimeksi kirjoitin, vaikka tuntuu että se oli ihan justiinsa. Aika kuluu hurjaa vauhtia! :o

Paljon on puolessa vuodessa tapahtunut ja onneksi lopulta oikein hienoja asioita. Särkyjen ja muiden retkuun liittyvien vaivojen kanssa on ollut ylämäkiä ja alamäkiä. Hurjia särkyjä on ollut, mutta särkyjaksot ovat olleet huomattavasti lyhyempiä. Se omituinen viiltävä kurkkukipu on vaivannut tosi paljon, ja sitä fyssarini on intensiivisesti hoitanutkin. Nyt viimeisen kuukauden aikana kipu on täysin hävinnyt, ja laulaminenkin on tuntunut pitkästä aikaa ihanan vaivattomalta! Olin viime viikolla fyssarilla ja arvatkaa mitä: sain TERVEEN paperit! :D Niska ja lapa kuulemma liikkuvat vihdoinkin oikein ja nyt pitää vaan keskittyä entistä tehokkaammin lihasten vahvistamiseen ja siihen, että niska kestää rasitusta paremmin. Ensimmäistä kertaa hymyilin kun kävelin Ortonilta kohti bussipysäkkiä :) Paljon työtä pitää vielä tehdä että pääsen näistä säryistä eroon, mutta nyt on ihan oikeaa konkreettista TOIVOA! Kolarista on aikaa 2,5 vuotta ja Ortonilla tuli juuri vuosi täyteen. Eli kärsivällisyyttä on tarvittu... Hurjasti tsemppiä ja voimia kaikille näiden ongelmien kanssa painiville!!!
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 22 Huhti 2010, 18:45

Ohhoh! TERVEEN PAPERIT - tuota ilmaisua pääsee harvoin lukemaan. Onnea! Ja onnea myös jatkoon! 8) 8) 8)
CH

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely