Karpalon tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja Jano74 » 19 Kesä 2009, 20:21

Cervical Hell kirjoitti:
Miten se halovest muuten toimii? Ja ennen kaikkea miten se kiinnitetään?

CH

Halovest kiinnitetään pääkalloon neljällä ruuvilla. Tuo "kruunu" joka on ruuveilla kiinni pääkallossa, on neljällä tangolla kiinni liivissä, joka on ylävartalossa.

Eli Halovestia ei pysty riisumaan, edes pesun ajaksi...
Niskavaivoja jo vuodesta 1997!
Jano74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 14 Heinä 2009, 12:33

Karpalo kirjoitti:Moi CH!
mutta aika olemattomilta nuo päänkannattelulihakset (vieläkin) tuntuvat. Yritin aluksi tehdä ihan pikkuriikkistä päännostoa selinmakuulta, mutta se oli ihan mahdoton. Fyssari on muutenkin tehnyt kaikenlaisia kokeita, mutta kauheasti mulle ei ole selvinnyt mitä on löytynyt.

Moikka Karpalo ja CH!

Onko teillä edistynyt tuo päänkannattelu ja tuntuuko siitä olevan apua?

t. Utelias, joka treenaa pään kannattelua, mutta ei saa päätä vielä irti alustasta
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Karpalo » 13 Elo 2009, 13:08

Moi Fedja!

En mäkään vielä pysty kannattelemaan selinmakuulla päätä irti lattiasta. Sen verran on kai kuitenkin edistystä tapahtunut, että uutena liikkeenä ponnistan nyt selinmakuulta vatsalihasten avulla vähän ylös lattiasta. Kädet on suorana edessä ja nousen lattiasta vain sen verran että kädet koskee polviin. Samalla pitää tietenkin kannatella päätä, joten liike on niskalle aika raskas. Liikettä saa tehdä vain niin monta kertaa, että se pysyy hallittuna. Kovin montaa toistoa en pystykään tekemään (n. viisi). Muuten sitten edelleenkin vain liu'uttelen niskaa edestakaisin lattiaa vasten.

Nyt on takana pitkä ja ihana kesäloma, mutta kaiken rentoutumisen keskellä myös niskaharjoitteet jäivät aika vähiin... En tiedä johtuuko siitä, mutta päänsäryt ovat viimeisen reilun viikon olleet erityisen voimakkaita. Nytkin kyllä olen töissä, mutta aikalailla zombiena kahden panacodin ja yhä jäytävän jomotuksen takia. :? Ennen tätä särkyjaksoa musta kuitenkin tuntui, että harjoitteet olisivat ehkä vähän auttaneet. Päänsäryt eivät tuntuneet ihan niin voimakkaita, särkyjaksot olivat lyhyempiä ja iskivät vähän harvemmin. Nyt tuntuu niin kuin olisi tullut takapakkia, vetää mielen vähän matalaksi... :(
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 13 Elo 2009, 20:13

Tervehdys!

Halovest kiinnitetään pääkalloon neljällä ruuvilla. Tuo "kruunu" joka on ruuveilla kiinni pääkallossa, on neljällä tangolla kiinni liivissä, joka on ylävartalossa.

Huh, aika hurjaa kyllä. Mutta samalla loogista :)

Onko teillä edistynyt tuo päänkannattelu ja tuntuuko siitä olevan apua?

Mä oon puolestani jatkanut Ortonista ja omalta OMT:ltäni saamiani liikkeitä - hieman kyllä ristiriitaisin tuntein, sillä tässä ei nyt ole oikein selkeää linjausta siitä, keskitytäänkö pinta- vai syvälihaksiin... Pään kannatteluun liittyvät Orton-liikkeet ovat perinteisiä kumilankaharjoitteita (suht raskaita), kun taas OMT haluaisi keskittyä pään kevyeen nostamiseen kohotetulta alustalta. Teen siis molempia. Olen aina saanut pään helposti irti alustasta, mutta se pitokestävyys on sitten toinen juttu. Se testi, joka mulle Ortonissa muinoin tehtiin, oli myös hyvin raskas ja pakostakin tuli mieleen, oliko siinäkin kyse vain pintalihaksista. Luonnollisestihan nekin ovat heikot, kun kerran syvälihaksetkin ovat. Ja nehän joka tapauksessa toimivat ylikierroksilla, koska joutuvat kompensoimaan syvälihastuen puutetta. Mulla on vielä yksi käynti Ortonissa jäljellä, ja tällä kertaa pitäisi saada lopullinen selvyys siitä, miten nyt jatketaan.

Viime aikoina on kyllä ollut tunne, että vaikka voima tässä pikkuhiljaa (toivottavasti) lisääntyykin, niin mulla taitaa olla myös tekniikassa vikaa. Leukaperät ovat provosoituneet nyt niin, että purentaan täytyy pureutua varmasti seuraavaksi! Tuntuu ihan siltä, että leuka osallistuu aivan liian aktiivisesti pään kannatteluun... Tästä aiheesta lisää Purentaongelmat-ketjussa :) http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... =2601#2601
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

Kyllä!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Elo 2009, 21:53

Mulle ft sanoi, että jos niska ei kanna oikein, kuormitus iskee helposti leukaperiin! Mutta onko sit kyse niskan virheellisestä asennosta vai huonosta lihasvoimatasosta, vaikee varmaan sanoo.

Mä en kuulemma ikinä saa tehdä noita vastuskumiliikkeitä, joissa pää vetää. En edes ohuella kuminauhalla. Liian raskaita ja vaara tehdä ne väärin on niin suuri, että staattiset päännostot on "parhaita"/varmimpia. =) Mutta tiedä sit, mikä sopii kellekin. Mä luotan siihen, mitä mulle neuvotaan ja tottelen ny kiltisti, enkä ala sooloileen mitään. ;) Mä oon tehnyt vuoden koukistajia ja pää pysyy about 45 sekkaa hallittuna oikein. Ja jokainen yli 3 viikon tauko liikkeistä kuulemma surkastuttaa lihakset lähes alkutasoonsa. Repikääs siitä... Perkele. :( Keskimääräinen aika syvien lihasten huomattavalle kehitykselle vaikeassa retkutapauksessa on kuulemma 2-3 vuotta! Miettikää... Törkeen pitkä aika... Eli jatketaan hintuksia leidit. ;)

tsemppiä kaikille!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 13 Elo 2009, 22:30

En minäkään päätäni pysty kannettelemaan kunnolla. Makuulla pään kannattelu testattiin viikko sitten ja en tajunnutkaan kuinka kamalaa se oli, sain pään kyllä hieman ylös, mutta heti alkoi mieletön tärinä ja en vain jaksanut. Käytännössä siis en kyennyt kannattelemaan päätäni makuulla lainkaan ja huonoina päivinä minun tarvitsee tukea pääni ylhäällä ollessa lähes koko ajan.

No, jos saisi siihenkin ohjeet ja pääsisi tekemään jotakin järkevää.

Karpalo, auttaako sulla panacod särkyyn kuinka?
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Huvittava minä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Elo 2009, 00:43

Itsekin olin kuulemma ollut huvittava näky, kun ekalla lekurikäynnillä nojasin pöytään ja tuin päätäni käsiin. Ku menin makaamaan, jouduin kans kannattelee päätä käsillä. Muistaakseni lääkäri sanoikin jotain, että ohhoh... Onpas heikko niska!

Sama juttu, kun menin fyssarille. Aulassa istuin kädet päässä ja tota jatkui pitkään!!! Viiden hoidon jälkeen sain omat harjoitteet (kielenimemisen, leukaliikkeet) ja vasta 4 kk:n jälkeen luvan aloittaa koukistajatreenin. Ku ei niist ole hyötyä, jos aloittaa liian aikaisin. Nyt saan tehdä koukistajia vaan silloin, kuin hermosto sallii, ja huonoina päivinä tyytyä kielenimemiseen ja leukaliikkeisiin... Ja jokainen huono päivä surkastuttaa niskan pitovoimaa. Mut ehkä vielä joskus, ku hinkkaa.

Ft:n mukaan heti, ku pääsen vesikäveleen tai 5 minuutin kävelylle ilman oireita joka toine päivä ja pystyn tekemään koukistajat joka päivä, olen kunnossa n. 4-5 kk:n päästä siitä. Eli paraneminen nopeutuu loppua kohti huomattavasti. Mut ensin pitäis päästä siihen tilaan, ettei hermosto separoi ja voisi siis harjoitella.

Näin sitä huomaa, et oonhan mä päässy eteenpäin, ku nyt jaksaa olla ylhäällä ihan ittekseni ilman kaulatukea ja käsien apua. Se vaan tuppaa aina unohtuu, ku tää paska on kestänyt niin helvetin kauan.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Karpalo » 14 Elo 2009, 10:35

No voi :evil: ! Eli olen varmaankin onnistunut pilaamaan lupaavasti alkaneen kehityksen tällä kesälaiskuudellani! Mutta eipä tuo fyssarikaan yhtään varoitellut asiasta... :? Pitäis vaan uskoa että tämä kuntoutuminen on ihan oikeasti HIDASTA ja äärimmäisen kurinalaista. Kävin ekan kerran tällä Ortonin OMT-fyssarilla huhtikuussa, eli nyt on takana 4 kuukautta ja taidan olla vasta ihan alussa (varsinkin tämän löysäilyn jälkeen...) Huoh! Kyllä sekin on vaikuttanut, että kesän takia tuli kahden kuukauden tauko käyntien välille. Sitä säännöllistä liikkeiden muistuttelua ja takapuoleen potkimista tarvitsee kumminkin edelleen. Miten tuo omatoiminen harjoittelu onkin niin perhanan hankalaa, vaikka kuinka tietää että siitä on apua?! Onneksi seuraava käynti on ensi viikolla, saa nähdä tuleeko huutia...

Pandora: Mulla panacod auttaa aika hyvin silloin, kun otan sen heti kun ekat särkyoireet alkavat tuntua. Tällaisina megasärkypäivinä ei sitten oikein auta mikään. Eilen otin aamulla kaksi tabua ja särky kyllä vaimentui, mutta palasi vielä voimakkaampana illalla. Vaimentuneen kivun tilalla oli sitten totaalisen voimaton, turta ja sumuinen olo. Mä olen (edelleenkin...) herkkä pancodin sivuoireille. Suu ja nielu kuivuu, ja sitten kun on useamman päivän kuuri takana, myös vatsan toiminta tuntuu pysähtyvän. Olen silti iloinen, että panacod kumminkin usein auttaa! Kolarin jälkeisen vuoden riuduin säryissäni pelkkä burana apuna, kunnes lääkäri vihdoin tajusi että täytyy kai sitä kipuakin hoitaa... Mitä hyväksi havaittuja kivunlievityskonsteja teillä muilla on?
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Karpalo

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Elo 2009, 11:28

Moiks!

Mulla ei kävis mielessäkään, et harjoitteet jäis, koska haluan niin paljon elämäni takaisin. Mut toisaalta, mä taidan olla niin paljon huonommassa kunnossa, ku en juuri pysty himastani poistuun, koska niska ei kestä askelta. Näin ollen liikkeiden tekeminen on mulle itsestäänselvää.

Ja toisaalta, oon nähnyt, kuinka tuskaisia ne ihmiset on, jotka ei ole saanut oikeaa hoitoa tai harkkoja, ja pidän itseäni etuoikeutettuna, että ylipäänsä olen löytänyt apua tähän kaikkeen. Niinpä ei kävis mielessäkään olla tekemättä, mitä ammattilainen, joka mut voi tästä pelastaa, neuvoo.

Itse oon ottanut tavaks tehdä treenit heti ku herään ja hetki ennen ku meen nukkuun. Päivätreenit teen, ku ruoka valmistuu. Kun niillä on vakiopaikka, ne ei unohdu. Ootkos moista kokeillut? Yks kaveri taas pistää kalenteriin herätyksen... ;) Toinen rytmittää hampaiden pesuun. Kolmas tekee aina, ku kattoo telkkaa.

Kai se on siitä kii, et pitää todella sisäistää se niiden tärkeys, niin ne ei jäis tekemättä. Kun tajuaa, et hyvinvointi on vain omasta ahkeruudesta kii, harjoitukset on hetkessä automaatio. Mun on vaikee sanoo, ku oon kilpaurheilija ja koko elämäni tottunut harjoitteleen pitkällä tähtäimellä ja säännöllisesti, enkä aio kärsiä yhtään enempää ku ens jouluun täällä neljän seinän sisällä. Tietty toinen ääripää on se, et treenaa joskus liikaa ja sittenki homma floppaa...

KIPU:

Mulla auttoi Triptyl 10 mg kipukynnyslääke, joka vaimentaa kipusignaalin, ennen ku se ehtii aivoihin. Mut tietty hoidolla ja etenkin harjoittelulla on kans iso merkitys! :)

Tsemppii kaikille hinkuttajilla!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 14 Elo 2009, 11:45

Mä en kuulemma ikinä saa tehdä noita vastuskumiliikkeitä, joissa pää vetää. En edes ohuella kuminauhalla. Liian raskaita ja vaara tehdä ne väärin on niin suuri, että staattiset päännostot on "parhaita"/varmimpia. =)

Kieltämättä ne on vähän epämääräisiä liikkeitä. Samoja mulle on määrätty jo 4 v sitten erään toisen OMT:n toimesta, mutta hän käski tehdä ne eri tavalla kuin mitä nyt käskettiin tekemään. Kumpi tapa sitten on paras vai onko kumpikaan... Se eka OMT ei ollut erityisen pätevä, mutta se käynti oli ensimmäinen OMT-käyntini, ja silloin sain vihdoin jotain muutakin ohjeistusta kuin "venyttele" ja "käy hierojalla", mikä oli jo edistystä sinänsä :)

Eli olen varmaankin onnistunut pilaamaan lupaavasti alkaneen kehityksen tällä kesälaiskuudellani!

Varmaan moni meistä tietää tuon tunteen! Mutta ei tässä mikään ole pilalla, uutta puhtia vaan! :) Vuosien saatossa mä ainakin väsyin tottelemaan neuvoja, kun asiantuntijaviidakossa niitä sateli niin paljon eikä mikään tuntunut kuitenkaan pureutuvan asian ytimeen. Ja niinhän sitä onkin sitten jälkeenpäin saanut kuulla, että osa neuvoista oli huonoja ja jopa ei-suositeltavia... Sain kaipaamani vasta tämän vuoden alussa Ortonista: sen, että mua kuunneltiin ja uskottiin ja sain jopa diagnoosin. "Sä nyt vain oot outo ongelmakimppu" -mantra muuttui sairauslomaksi - ajaksi, jonka sain vihdoin pyhittää paranemiselle (eli siis kotiliikkeille ja turhan rasituksen välttämiselle). Tällaisen motivaatiopotkun ansiosta olen tehnyt liikkeitä tunnollisesti. (Vaikka en olekaan täysin tyytyväinen nykyohjeistukseeni, tilaisuus keskittyä itseensä on kuitenkin kullanarvoinen.) Sairausloman aikana ajattelin, että Kela maksaa mulle palkkaa siitä, että teen kotiliikkeet ja hoidan itseäni ;) Ihminen on kyllä aika ehdollistunut koira siinä suhteessa, että välittömän palkinnon (eli paremman olon) puutteessa lannistuu helposti :)
CH

ViestiKirjoittaja CH » 14 Elo 2009, 11:55

Mulle ft sanoi, että jos niska ei kanna oikein, kuormitus iskee helposti leukaperiin! Mutta onko sit kyse niskan virheellisestä asennosta vai huonosta lihasvoimatasosta, vaikee varmaan sanoo.

No niin, tässähän alkaa olla paljonkin järkeä...:) Kun olen kerran pystynyt hämäämään hammalääkärit tasaisella hammasrivistölläni ja ei-aroilla purentalihaksillani, mietin itsekin, että MISSÄ se kipu & rasitus sitten on... Parhaiten sitä taitaa kuvailla ilmaus "siellä, missä leuka loppuu ja niska alkaa"! Jos tuossa nyt on mitään järkeä :)

Täällä foorumilla onkin varmaan puhuttu jossain osiossa voice massagesta? Mulle nimittäin purentafysiologi suositteli sitä. Sanoi, että hyvä voice massage -terapeutti osaa käsitellä mm. ne kohdat, joihin iskee virhepurennasta ja hampaiden hakkaamisesta johtuva päänsärky. Olen tänään menossa kokeilemaan! Jännää! :)
CH

ViestiKirjoittaja Karpalo » 14 Elo 2009, 12:02

Joo. Mulla noiden liikkeiden tekeminen on kyllä perustunut juuri rutiiniin: työpäivän jälkeen juuri ennen nukkumaanmenoa teen liikkeet telkkarin ääressä. Kun kesälomalla tuli reissattua ympäri maata, niin kaikki arkirutiinit treenaus mukaanlukien jäivät. Kyllä mä onneksi välillä liikkeetkin muistin, mutta en riittävän usein (joka toinen päivä pitäisi tehdä). Mulla on juuri se tilanne, että välillä on ihan oireettomia jaksoja ja silloin on helppo unohtaa että mitään vaivaa onkaan... Sitten taas näinä kipukausina syyttää itteään että olinpa tyhmä! Nyt mustakin nimittäin tuntuu, että viimeinkin ihan oikeasti teen fiksuja juttuja enkä just niitä kaikenkarvaisten fyssareiden alati vaihtuvia harjoitteita. Tässä hommassa on siis paljonkin järkeä; miksi sitä näyttää puuttuvan mun päästä... :oops:

Tuosta Voice Massagesta: olen käynyt siellä muutaman vuoden ja suosittelen lämpimästi! Se ei ole aina kovin miellyttävää, mutta on todella tehokasta! Lisäksi kannattaa hankkia purentakiskot, jos on yöllä tapana narskutella tai purra leukoja yhteen. Voice-terapeuttikin voi niitä suositella, lihaksista kuulemma näkee heti onko purija tai narskuttelija!
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Voice massage

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Elo 2009, 15:23

Itse kävin vuodet 04-07 lauluharrastuksen ja puhetyön takia voicessa. Vahingossa se auttoi sitten retkuunkin, joka ei oltu vielä ees diagnosoitu. ;)

Mull lopputulos oli huono, koska vamma on ollut koko ajan hermotasolla. Auttoi aina hetkeks mutta lopulta väkisin avatut lihakset meni enemmän ja enemmän jumiin, koska hermotus ei toimi ku pitäis. Mut ongelma on lihas/niveltasolla, voi auttaa paljonkin. =) Jossen ois eksynyt CST:hen, joka toimii hermotasolla, kävisin vieläkin voice massagessa. Tehokasta, kun sen osaa tehdä!

Ja kyllä leuan ja niskan kiinnityskohta on monella hyvinkin oireherkkäpaikka, koska siinä kakkostasolla yhtyy kaikki rakenteet , mitä päässä ja niskassa on. Kalvot, lihakset, hermotus, nivelsiteet, luut jne.

Muksaa v-loppua! =)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 14 Elo 2009, 18:31

Minullakin on Karpalo oireettomia jaksoja, silloin vain luottaa, että kyllä se siitä ja tekee aivan normaalisti hommia ja jos vähän kolottaa niin suomalainen sisu vie eteenpäin. Ja sitten käy taas näin, että makaan sängyssä koko päivän ja pienikin liikahdus sattuu.

Tunnen tuon panacodin, eikö se ole aika ytyä lääkettä? Triptyl on ilmeisesti pitkäaikaisvaikutteinen lääke enkä oikein tiedä auttaako se kipukohtauksiin tai sitten annostus pitäisi olla minulla isompi kuin 10 mg. Kyllä kivun tullessa kaipaisi kyllä jotakin, jotakin jota ottaisi heti. Minulla ainakin päivittäin olo vaihtelee ja huonoina päivinä tuo triptyl on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Tais olla...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Elo 2009, 19:06

Panacod on enemmän semmoinen kipulääke, jota syödään mm. lihas/nivel yms. kipuihin ja kipu/särkykohtauksiin. Tosi tuju särkylääke se on. Mäkin sitä sain, mutta pärjäsin Panadol Extend 650 mg.lla, ku se oli vatsalle hellempi vaihtoehto

Ja Triptyl (ja Klotriptyl) on juurikin pitkävaikutteinen kipukynnystä nostava lääke eli ns. hermokipulääke (lasketaan ns. masennuslääkkeisiin suurina annoksina käytettäessä), jonka vaikutus alkaa hitaasti ja myös päättyy hitaasti. Triptyliä käytetään sen mukaan, mikä on vaste pitkällä aikavälillä, eli nostetaan hiljalleen ni ylös ku tarvis ja samalla lailla pudotetaan pois vähitellen.

Myös vaikutusmekanismissa oli eroja, mutta en ole perehtynyt sen tarkemmin. Netistä löytynee tietoa. Itte heitän huiviin kipukohtauksen yllättäessä Panadol Extendin, Burana Slow 800 mg (pitkävaikutteinen) tai Burana 600 mg:n (nopeatehoinen) ja ne on toiminut riittävän hyvin, niin en oo hakenut noita Panacodeja. Ymmärtääkseni Panacod on varsin hyvin siedetty ja paljon määrätty tuju särkylääke.
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely