Karpalon tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja Karpalo » 03 Huhti 2009, 21:16

Juu, ajattelin pyytää epikriisiä fysioterapeutilta, kun joskus hänen vastaanotolleen pääsen. Mutta kyllä vaan jaksaa aina uudelleen ihmetyttää miten vähän tästä vaivasta tiedetään!! Jos kerran vammani oli niin selvä tapaus, että sen pystyi diagnosoimaan näppituntumalla muutamassa minuutissa, miten ihmeessä sen toteamiseen meni puolitoista vuotta! Kiitän onneani että päädyin lopulta tälle taitavalle lääkärille! Pieni miinus on tietenkin se, että maksan tämän lystin omasta pussistani, eli paree alkaa laittaa palkasta vähän sivuun... Vakuutusyhtiöltä on kuulemma turha edes yrittää saada mitään korvauksia (sain siis jo syksyllä hylkypäätöksen) :?
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nani » 04 Huhti 2009, 12:30

Karpalo kirjoitti:Valoa tunnelin päässä näkyvissä! :D Kyllästyin epävarmuuteen ja varasin ajan Ortonille fysiatrille. Kävin eilen vastaanotolla. Fysiatri käänteli ja väänteli päätä ja käsiä ja totesi että "selkeä löydös"! En saanut selville varsinaista diagnoosia, mutta ilmeisesti vasemman hartian ja niskan alueelta löytyi selkeä vaurio ja liikerajoitus. Ei kuulemma mikään ihme jos on vähän vaivoja ja särkyjä ollut... Parasta oli se, että näin selvällä löydöksellä on hyvä paranemisennuste! Pitkä tie tässä kuitenkin on vielä kuulemma edessä. Sain lähetteen Ortoniin fysioterapeutille, "joka osaa asiansa". Lääkäri vain pyöritteli päätään kun kuuli että olen viimeisen vuoden aikana käynyt parikymmentä kertaa erinäisillä fyssareilla ilman suurta apua. :roll: Mutta nyt siis pitäisi avun löytyä!

Saakos kysyä minkä niminen lääkäri ja fyssari?

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Päàsia, että saat apua :)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Huhti 2009, 14:42

Kyllä sitä terveytensä eteen tekee mitä vaan, eli eikun säästämään. :) Itse lainaan porukoilta rahaa ja nostin opintolianan hoitoihn, kun en pyssty tekeen duunia kuin 10 h/viikossa. Mutta ihan sama, kunhan saa apua! :)

Ja kun ei Suomessa tätä whiplashiä niin tutkija, niin ei tiedetäkään mitään. ja ne jotka tutkii, ei saa julkaista tutkimuksiaan, koska tämä vaiva on suuri kuluerä vakuutusyhtiöille + Kelalle yms., niin se täytyy vaan yrittää mitätöidä ja piilottaa mahdollisimman hyvin.

Vitun surkee meininki koko valtiossa. Meidän rakas pieni Suomemme upottaa Stubbin johdolla kaiken maailman brändimielikuvanparannusohjelmiin satoja tuhansia, jotta turismi lisääntyis ja saataisiin meille huippukokouksia ja suuria herroja. Silti edes omista kansalaisista ei pystytä pitään huolta!

Kannattais varmaan vähän miettiä, mihin budjettiin sitä rahaakin syytää. Kun kaikki kuntoutujat jää hoitamatta, väestö ikääntyy, nuoret karkaa pois Suomesta ja yrittäjyyskin on ajettu ulkomaille, niin eihän meillä kohta ole työntekijöitä tuottamassa niitä matkailu- ja kokouspalveluita herroille.
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Karpalo » 04 Huhti 2009, 18:47

Aamen! :evil:

Fysiatri on K-A Lindgren, johtava näiden ongelmien asiantuntija siis. Fysioterapeutin nimi on Petteri K. Hän tuntuu olevan Lindgrenin luottofyssari, joten luotan että homma hoituu! Onkohan jollakin hänestä kokemusta?
Viimeksi muokannut Karpalo päivämäärä 18 Marras 2009, 15:31, muokattu yhteensä 1 kerran
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Huhti 2009, 23:06

Karpalo kirjoitti:Aamen! :evil:

Fysiatri on K-A Lindgren, johtava näiden ongelmien asiantuntija siis. Fysioterapeutin nimi on Petteri Koho. Hän tuntuu olevan Lindgrenin luottofyssari, joten luotan että homma hoituu! Onkohan jollakin hänestä kokemusta?

Just. No ei ihme, että osasi diagnosoida :D .

Luottofyssarina sillä on aikaisemmin ollut Tiina. Ehkä molemmat nykyään? Tiinasta kokemuksia, Petteristä ei.

Kohtuu hyvissä käsissä kyllä olet. Kokemusta ei lääkäriltäsi näissä asioissa puutu.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nani » 05 Huhti 2009, 10:15

Karpalo kirjoitti:Aamen! :evil:

Fysiatri on K-A Lindgren, johtava näiden ongelmien asiantuntija siis. Fysioterapeutin nimi on Petteri Koho. Hän tuntuu olevan Lindgrenin luottofyssari, joten luotan että homma hoituu! Onkohan jollakin hänestä kokemusta?

Karpalo,

olet päässyt maamme parhaimmistoon kuuluvan fysiatrin käsiin, onneksi olkoon. Kalle on todella arvostettu ja pätevä ja sen lisäksi myös mukava :-)
Vuonna 2006 Suomen Kipu Ry valitsi hänet Vuoden Auttajaksi (http://www.invalidisaatio.fi/tervetuloa/ajankohtaista/fi_FI/vuoden_auttaja_2006/)

ja hän on saanut myös Lääketieteen Opettajan Duodecim -palkinnon (http://www.invalidisaatio.fi/tervetuloa/ajankohtaista/fi_FI/kalle_duodecim_palkinto/)

Itse aloitin hänen hoidossaan ja olen todella iloinen ja kiitollinen siitä. Kalle on ykkönen!

Petteri Kohosta minulla ei ole kokemusta, mutta tiedän että hänet on valittu Vuoden Fysioterapeutiksi 2008 (http://www.invalidisaatio.fi/tervetuloa/ajankohtaista/fi_FI/vuoden_fysioterapeutti/).

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Kallu rulez!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Huhti 2009, 21:56

Pätevä kaveri on! :) Petteristä en tiedä mutta uskoisin, että huippulekuri "keskinkertaisia" fyssareita huoli. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Karpalo » 16 Huhti 2009, 19:53

No niin, nyt on sitten Petterillä käyty. Tulos oli yllättävä: mulla ei ilmeisesti olekaan enää varsinaista niskavammaa! Epikriisini mukaan "potilaalla on selkeä vasemman yläapertuunan dysfunktio, joka on ylläpitämässä potilaan oirekuvaa". Ilmeisesti tuota "dysfunktiota" on ollut ennenkin (ellei jopa aina), mutta se on pahentunut whiplashin seurauksena, samoin kuin säryt. Lisäksi neuraalikudos on "herkistynyt", mutta vauriota siinä ei enää ole. Hoitona pitkällinen kuntoutus (itsehoitoliikkeet) sekä se, että yritän opetella käyttämään kroppaani uudelleen. Ensin pitäisi kuitenkin taikoa jostain ne kaulan ja niskan syvät lihakset, joita ei ilmeisesti tällä hetkellä ole olemassakaan...

On tietenkin huojentavaa tietää ettei niskassa ole mikään "rikki", mutta toisaalta kyllä ketuttaa tämä paska kroppa. Mutta kyllä tämä kai tästä, nyt vaan sinnikkäästi liikkeitä tekemään!
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Huhti 2009, 22:12

Karpalo kirjoitti:No niin, nyt on sitten Petterillä käyty. Tulos oli yllättävä: mulla ei ilmeisesti olekaan enää varsinaista niskavammaa! Epikriisini mukaan "potilaalla on selkeä vasemman yläapertuunan dysfunktio, joka on ylläpitämässä potilaan oirekuvaa".

No, toihan on hyvä uutinen, koska kyseessä on vain toimintahäiriö! Mutta vammahan se sekin on, koska aiheuttaa oireita.

Karpalo kirjoitti:Ensin pitäisi kuitenkin taikoa jostain ne kaulan ja niskan syvät lihakset, joita ei ilmeisesti tällä hetkellä ole olemassakaan...

Tiedän tunteen, kun niitä ei ole... ;) Vuodessa olen saanut itseni siihen kuntoon, että mulla on kaulan syvät koukistajat ja nyt saan vasta seuraavat niskarusettia l. syviä pikkulihaksia harjoittavat jutut! Hitaasti mutta varmasti.

Karpalo kirjoitti:On tietenkin huojentavaa tietää ettei niskassa ole mikään "rikki", mutta toisaalta kyllä ketuttaa tämä paska kroppa. Mutta kyllä tämä kai tästä, nyt vaan sinnikkäästi liikkeitä tekemään!

Juu, sinnikkäästi ja maltilla! :) Pitkä työ palkitaan pysyvällä tuloksella - onneksi.

Millaisia harjoituksia sait?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Karpalo » 16 Kesä 2009, 09:57

Täällä taas, pitkästä aikaa! Päivitänpä vähän kuulumisiani...

Fysioterapiaa Ortonilla takana nyt reilu pari kuukautta. Olen saanut kovasti harjoitteita, joiden tavoitteena on taikoa hukassa olevat niskan syvät lihakset takaisin, sekä löytää uudelleen lapojen oikea liike. Harjoitteiden tekeminen on tuntunut tervan juonnilta. Eilen kuitenkin fyssari sanoi, että jotain pientä edistystä on tapahtunut! Että niskasta alkaa löytyä jo pientä lihaksen alkua! :D Eli sisulla vaan eteenpäin! Nyt vaan odottelen, että edistys alkaisi tuntua ihan konkreettisesti. Vielä on panacodia kulunut lähes entiseen malliin...
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 16 Kesä 2009, 18:45

Hei Karpalo! Hienoa, että olet saanut apupyörät pyörimään! :)
Kuulostaa aika tutulta. Munkin lausunnossa lukee whiplash, mutta siinä puhutaan myös toimintahäiriöstä niskassa, lapojen alueella ja oikeastaan koko kropan alueella. Mun onneton olosuhde oli väljät, yliliikkuvat nivelet, jotka kaatuminen pisti kokonaan uuteen järjestykseen ja sitä kautta myös niskan. Itse olen myös kotijumppavaiheessa etsimässä kadonneita päänkannattelu- ynnä muita lihaksia. Onko sulla muuten mitattu Ortonissa lihasvoimaa? Mulla mitattiin tuota päänkannattelua, ja vaikka lukemat olivatkin surkeat, positiivista oli kuitenkin se, että nyt on päästy asteikolle asti. (Siis että niitä yleensä voi mitata.) Hiljaa se hyvä varmaan tulee... :)

CH
CH

ViestiKirjoittaja Karpalo » 17 Kesä 2009, 15:23

Moi CH!

Mullakin on sama kompastuskivi: niskassa yliliikkuvat nivelet. Niinpä tuommoinen whiplash saikin vähän hankalampaa jälkeä aikaan kuin ehkä norminiskaiselle... Bonuksena vielä ylijäykkä helposti lukkiutuva rintaranka... :roll: Lihasvoimaa ei ole mitattu millään laitteella(?) ainakaan, mutta aika olemattomilta nuo päänkannattelulihakset (vieläkin) tuntuvat. Yritin aluksi tehdä ihan pikkuriikkistä päännostoa selinmakuulta, mutta se oli ihan mahdoton. Fyssari on muutenkin tehnyt kaikenlaisia kokeita, mutta kauheasti mulle ei ole selvinnyt mitä on löytynyt. Ei ole kovin puheliasta sorttia, tuo Petteri...
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Kesä 2009, 16:54

Karpalo kirjoitti:Mullakin on sama kompastuskivi: niskassa yliliikkuvat nivelet. Niinpä tuommoinen whiplash saikin vähän hankalampaa jälkeä aikaan kuin ehkä norminiskaiselle...

Sama homma täällä. Minulla on ollut "ylitaipuisa" ranka. Toisaalta, niskan retkahdusvammassa, tuli se sitten Whiplash-mekanismilla tai muuten, voi venyä ja vanua C0-C2 stabiliteettiä ylläpitävät pehmytkudokset (jänteet, ligamentit, lihas) ja hermot/kalvot saada vauriota tai shokkia, oli sitten yliliikkuva tai ei. Kaiken järjen mukaan. Vamman seurauksena sitten ilmeisesti myös hermoston/lihasten toiminta häiriintyy. Tällöin seurauksena on sitten yliliikkuvuutta yläniskassa joissakin kohti ja aliliikkuvuutta toisissa paikoissa. Ja tuo yläliikkuvuus C0-C2 alueella aiheuttaa ties minkälaisia oireita. Sen takia Ruotsissa on tehdään noita yläniskan jäykistysleikkauksia. Ja minun järkeni sanoo, että sen takia Halovest voi tuoda suuren helpotuksen, kun stabiloi yläniskan asennon ja hermosto saa olla rauhassa. Minua yritetään nyt kuntouttaa siten, että tuonne alueelle saadaan enemmän lihastukea ja muutkin kudokset alkaisivat paremmin tukemaan yläniskaa. En ole varma tähdätäänkö Ortonilla samaan asiaan. Luultavasti kai, toivottavasti. Minulle Ortonissa tarjotut liikkeet eivät vaan olleet tarpeeksi spesifejä ja kevyitä aluksi.

Nyt tuon Treen käynnin aikana tajusin, että ihan yläniskahan mulla ei pidä vaan falskaa. Esim. jos auton kyydissä on ja jarrutetaan/kiihdytetään, on pää laitettava lukkoasentoon. Kaulurin kanssa kiihdytykset tuntuivat tosi ilkeälle niskassa/päässä, kun en pystynyt lukitsemaan päätä 'leuka alas' -asentoon. Sain sitten fyssarilta ohjeet, että pään taakse tyyny ja tuetaan se niskatukeen ja molemmilla käsillä vielä kiinni esim ovesta ja penkistä. Sitten kun tuon opin, niin sen jälkeen ei enää muulla tavalla autossa halua ollakaan. Vaikka ei tuokaan asento hyvää niskalle tee. Linja-autossa kaulurin kanssa on kyllä tukalaa, kun niskaa ei pysty tukemaan minnekään.

Karpalo kirjoitti:aika olemattomilta nuo päänkannattelulihakset (vieläkin) tuntuvat. Yritin aluksi tehdä ihan pikkuriikkistä päännostoa selinmakuulta, mutta se oli ihan mahdoton. Fyssari on muutenkin tehnyt kaikenlaisia kokeita, mutta kauheasti mulle ei ole selvinnyt mitä on löytynyt. Ei ole kovin puheliasta sorttia, tuo Petteri...

Mä kysyin kans mun fyssarilta tuota, että voiko sanoa, että missä niskassa/rintarangassa varsinainen sylttytehdas on. Ei kuulemma voi tällä hetkellä. Mää teen tuon päänkannattelun tällä hetkellä nostamatta päätä alustasta. Mulle tuo pään nosto alustasta on vielä liian kova liike tällä hetkellä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 17 Kesä 2009, 17:32

Mäkään en ole kovin paljon saanut fyssareilta kommentteja siitä, miksi mitäkin liikkeitä tehdään. Toisaalta vaikka selontekoa saisinkin, unohtaisin sen aika pian. Silloin kun päänkannatteluvoimaa mitattiin, kysyin kyllä, että miksi moisia mittauksia ei aikaisemmin ole tehty. Tähän fyssarini vastasi, että edellisellä kuntoutuskerralla pään nostaminen alustasta oli niin hankalaa, ettei varsinaista voimaa edes kannattanut mitata. Ilmeisesti Karpalon fyssari oli vähän samoilla linjoilla :)

Miten se halovest muuten toimii? Ja ennen kaikkea miten se kiinnitetään?

CH
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Kesä 2009, 18:19

Mää taas en ehtinyt kysyä juuri mitään. Ja toisaalta yritin kysyä tärkeimmät asiat. Olis varmaan saanut vastaukseen esim. siihen, että mitä lihasta kielen imeminen kitalakeen vahvistaa, mutten jaksanut kysellä. Tällä kertaa luotan fysioterapeutin ammattitaitoon niin vankasti, että hän tietää mitä tekee ja mitä mulle ohjaa ü. Uutta mulle ü. Katsottiin käyntikerran alussa aina liikkeet ja sen jälkeen hoito, jonka aikana pitää vain relata, että saa hoidosta sen mikä sen tarkoitus on. Jos puhuu hoidon aikana, niin niskassa on jatkuva kalvo/lihas/hermoärsytys ja hoito valuu hukkaan.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely