Nokkosen niska

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Nokkosen niska

ViestiKirjoittaja Nokkonen » 21 Marras 2014, 09:47

Hei!

Olen lueskellut jo pitkään foorumia ja saanut kaipaamaani tietoa ja tukea. Liityn nyt joukkoon minäkin.

Olen nelikymppinen nainen ja oireillut kauan niska- hartiaseutua.

Puolisentoista vuotta sitten niska kipeytyi äkillisesti yön jälkeen ja oli niin kipeä ettei päätä voinut kääntää. Alkuun sitä hoidettiin torticollis- kipuna mutta kivun jatkuessa tehtiin magneettikuvaus ja todettiin kaularangassa sentraalinen prolapsi joka painaa hieman selkäydintä mutta ei ole aiheuttanut juurikanavan ahtautta. Molemmissa käsissä tuntui jonkinverran säteilykipua. Hoitolinja oli konservatiivinen, kipulääkettä ja odottelua.

Pikkuhiljaa oireisto helpotti niin, että pystyin palaamaan työhöni ja arkiaskareihini.

Tämän syksyn aikana oireet ovat palanneet ja mielestäni nyt pahempina. Niskan kipu ei ole nyt nyt niin kovaa kuin viimeksi, mutta säteilyoireet ovat voimakkaammat. Lisäksi selkälihakset ovat vetäneet nyt ihan kramppiin ja huimailua tullut myös.
Sairaslomalla olen nyt toista viikkoa ja pohdin sitä mitä tästä mahtaa oikein tulla. Taas odotellaan ja maistellaan Buranaa ja Panacodia.

Ortopedilla kävin alkusyksystä ja silloin todettiin että uudet oireet johtuvat todennäköisesti pullistuman uusimisesta.

Päivät vaihtelevat kovasti, hyvinä päivinä kipua on vähän ja huonona enemmän. Väsyttää kovasti.

Ajattelin aina että minulla ei ole ollut mitään traumaa kivun taustalla koska prolapsia ei edeltänyt mitään erityistä tapahtumaa, mutta nyt olen pohtinut voiko vanhakin vamma olla myötävaikuttamassa näihin oireisiin?

Noin parin vuoden takaa löytyy tapahtuma jossa oma hevonen potkaisi alaselkään ja putosin siinä yhteydessä maahan jaloiltani, en ihan tarkkaan muista tapahtumien kulkua mutta isku oli niin kova että virtsat olivat tulleet alle ja kipu oli mieletön. Jalat kantoivat kuitenkin ja illan haudoin selkääni jääpussilla.
Seuraavana päivänä selkä kuvattiin ja myöhemmin alaselkä vielä magneetilla eikä vammoja löytynyt. Tapahtuman jälkeen muistan kuitenkin ihmetelleeni sitä, että niskani kipeytyi eniten ja kävin pitkään sitä hierotuttamassa. Koko selän lihakset paukahtivat jumiin ja jalat tuntuivat pitkään jotenkin hitailta ja vierailta. Kivut kuitenkin lopulta helpottivat, jalat alkoivat toimimaan ja unohdin asian.

Olen nyt miettinyt voisiko olla niin että isku olisi alkusysäyksenä kaikelle tälle oireilulle?

Kiitokset kaikille teille jotka ovat jakamassa tällä foorumilla tukea ja tietoa, lähden nyt kulkemaan kanssanne samaa matkaa :)
Nokkonen
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Nokkosen niska

ViestiKirjoittaja Dubya » 22 Marras 2014, 13:44

Moi, Nokkonen!

Täällä on nykyään aika hiljaista, joten perustimme vilkkaamman foorumin facebookiin. Siellä keskustellaan tosin omalla nimellä, ei anonyymisti. Sinne voit halutessasi liittyä täältä: https://www.facebook.com/groups/NiskajaSelkaVaivat/

Toivottavasti saat apua!
Dubya
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Nokkosen niska

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Marras 2014, 13:47

Tässä on kanssa niskavamman myötä selkäkin krampannut: viewtopic.php?f=12&t=81
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Käyttäjäesittely