Uusi niskavaivainen

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Uusi niskavaivainen

ViestiKirjoittaja Silla » 13 Kesä 2014, 11:29

Heipä hei,

tässä esittäytyy uusi niskavaivainen foorumilla. Itseasiassa niskavaivat ei ole mulle uusia, olen kärsinyt niistä varmaan koko ikäni. Olen reilu kolmekymppinen nainen, kolmen lapsen äiti ja yhden miehen vaimo. Teen myyntisihteerin hommia, eli ei mikään maailman paras ammatti tämmöiselle. Syntyessäni sain vamman oikeanpuoleiseen päänkiertäjälihakseen (m. sternocleidomastoideus) kun minua vedettiin imukupilla ulos. Tämä lihas on ollut aina kireämpi kuin toisella puolella ja olkapääni ovat eri korkeudella. Kropan väärä asento on aiheuttanut jännityksiä kun lihakset pyrkivät korjaamaan ja kompensoimaan tilannetta. Olen kärsinyt niskakivuista ja päänsäryistä ihan lapsesta asti, samoin hampaiden narskuttelusta jonka vuoksi sain purentakiskon joku aika sitten. Hampaat on ihan kuluneet kyllä jo ja leukaluut loksuu. Joitakin vuosia sitten aloin saamaan erikoisia silmäoireita ja elohiiriä ja kramppeja, joita tutkittiin neurologisella osastolla. Mitään ei kuitenkaan löytynyt. Viime syksynä pääsin lisääntyneiden niskakipujen vuoksi fysiatrian poliklinikalle, jossa sain jännitysniska ja tos diagnoosit. Ilmeisesti tuo jännitysniska voi aiheuttaa kaikenlaisia neurologiseksi tulkittavia oireita. Pidin sitä kuitenkin vähän sellaisena asiana, että kerro jotain mitä en tiedä, onhan se nyt ollut aina jännittynyt. Sain fysioterapiaa alkuvuodesta ja jumppaohjeita, jotaka nyt valitettavasti on jäänyt väliin, ja sen vuoksi taas ihan järkyt oireet päällä. Päätin kirjautua tänne foorumille jospa oppisin jotain siitä mikä tämä jännitysniska oikeastaan on ja mitä kaikkea se voi vaikuttaa.

Silla
P15.2 Dystonia colli (syntymävamma)
F45.8 Bruksismi
G44.2 Tension neck
G54.0 TOS functionalis
Silla
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Käyttäjäesittely