JaNo74 esittely

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

JaNo74 esittely

ViestiKirjoittaja Jano74 » 15 Helmi 2009, 18:35

Tervehdys kaikille!

Itse sain niskavammani v.1998 autokolarissa, jossa 77-papparainen tuli STOP-merkkien takaa autoni kylkeen 80km/h. Itse ajelin samaa nopeutta, joten autoni kieri lukuisia kertoja ja jos mihinkin suuntaan...

Ambulanssi vei minut paikalliseen terveyskeskukseen, jossa lääkäri kyseli miltä nyt tuntuu, ja kun ei (kai pienen shokin takia?) tuntunut, niin päästi kotiin.

Kolarista lähtien niskani vihoitteli välillä enemmän ja välillä vähemmän ja TK:sta antoivat aina buranaa ja sanoivat että niskakipu on ajan ilmiö.

2005 loukkasin niskaani uudestaan Tallinnassa, ja jouduin siellä sairaalaan, jossa oli ruotsalainen lääkäri töissä. Laittoi siellä tukevan niskatuen ja käski tulla kotimaassa heti sairaalaan tutkimuksiin.

Tein niinkuin käskettiin, ja menin TYKS:iin ensiapupolin kautta niinkuin oli määrätty. Siellä niskaa tutkittiin, otettiin röntgenkuvat ja tutkittiin lisää. Yritin selittää, että ensimmäinen pahempi retkahdus oli jo -98, mutta sillä ei kuulemma enää ollut merkitystä.

Kaikenlaisten tutkimusten jälkeen minut ohjattiin vanhemman neurokirurgin juttusille, joka oli hyvin perehtynyt Whiplash-asioihin. Pitkien tutkimusten ja magneettikuvausten ym. jälkeen hän ehdotti minulle, että kokeilisin Halovest-liiviä, jota käytetään yleensä vain kaularangan murtumien korjaukseen. Kuultuani, että liivi ruuvataan ruuveilla kiinni pääkalloon, niin en heti halunnut ainakaan tällaista kokeilla. Vähän tämän jälkeen tämä TYKS:n ainoa järkevä herrasmies siirtyi eläkkeelle...

Jonkun ajan kuluttua tuli TYKS:stä kutsu tutkimuksiin... Menin toiveikkaana, ja siellä otettiin ensimmäisenä magneettikuvat, ja tutkittiin taas. Tavallisten juoksujen jälkeen tuli taas kutsu saapua ortopedian osastolle. Olin taas toiveikas, Joko päänsärky ja niskakipu loppuisi, sormien puutuminen, huimaus, näköhäiriöt?

Vastassani oli nuorehko ortopedi joka aloitti ylimieliseen tyyliin luennoimaan nykyisistä internet-potilaista. Sain kuulla ettei minua ehkä vaivaakaan muu kuin luulotauti... Sitten hän luki papereistani halovestista, jota minulle oli tarjottu kokeiltavaksi... siitähän se riemu syntyi!!! Sain kuulla puolen tunnin luennon siitä, että halovestejä ei saisi laitta ikinä kellekään, ja tällaisille luulotautisille varsinkaan....

Riittävästi mielestäni tätä kuunneltuani, annoin tulla omat mielipiteeni ja kokemukseni TYKS:n touhusta, ja poistuin paikalta.

Viime vuoden loppupuolella niskani oli taas huonossa kunnossa raskaiden töiden johdosta, niinpä menin Mehiläiseen, ensin työterveyslääkärille, josta sain lähetteen ensin fysiatrille, sitten neurologille ja lopuksi neurokirurgille. Tutkittuaan aikansa, lääkärit alkoivat taas puhumaan halovestin kokeilemisesta...
Mehiläisessä ei kuitenkaan tällaisia laiteta, vaan olisivat kirjoittaneet lähetteen TYKS:iin. Soitin sinne ja kyselin koska tällaista voitaisiin laittaa, ja pääsin jo puhelemaan ortopedin kanssa joka laitteen asentaisi. Kun ortopedi kysyi henkilötunnukseni, muuttui ääni kellossa... Hän tokaisi yhtäkkiä, että "halovesti ei sua auta, hakeudu johonkin muualle" ja löi luurin kiinni, eli papereissa taisi olla merkintä: HULLU :)

Mehiläisessä vaan naureskelivat puhelulleni ja lupasivat hommata laitteen sinne, ja asentaa sen!

Viime viikon keskiviikkona sitten päähäni ruuvattiin neljällä ruuvilla tukiliivi. Ja voi pojat (ja tytöt kans)... Kun häkkyrä oli kiinnitetty, ja lääkärit käskivät kokeilla kävelyä käytävällä, koin lähes uudestisyntymisen! Päänsärky oli poissa! sormia ei puuduttanut! ajatus tuntui kulkevan! Olin onneni kukkuloilla!!!

Nyt olen pitänyt halovestia 4 vuorokautta, ja kun piikkien juurien kipu alkaa olla tiessään, on olo mitä mainioin, vaikka laite näyttääkin aika pelottavalta...
Halovestia olisi tarkoitus pitää nyt ainakin neljä viikkoa, ja tutkailla taas tilannetta, mutta nyt näyttää ainakin hyvältä! Kiitokset Mehiläisen!

Että tällainen on minun tarinani. Kyselkää jos jäi jotain mainitsematta.

Jari
Niskavaivoja jo vuodesta 1997!
Jano74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Jari moi!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Helmi 2009, 19:51

No, johan on sullakin raju setti... Ikävä kuulla. :(

Kertomuksesi vahvistaa, että tälle foorumille ja tuleville retku-sivuille on todella tarvetta. Hyvin oli samanlaisia kokemuksia suomalaisesta so called -terveydenhuollosta kuin meillä muillakin... Ei tunneta vaivaa, eikä ymmärretä sitä...

Sulla oli kanssa niska ilmeisesti niin "kasassa", että sitä koitetaan entrata ensin uuteen asentoon halolla, eli nostaa pollan paino pois kaularangasta, vai? Ja sitten aloitetaan kuntoutus, vai?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Niin ...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Helmi 2009, 19:54

Mistäs sinä muuten bongasit foorumin? Vai löysitkö ensin blogiin? Kehitetään koko ajan tän saitin markkinointia tässä samalla, niin aina kysellään uusilta tuolokkailta. :) Kiitos!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Minkä takia Halovest?

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Helmi 2009, 20:04

Tervetuloa JaNo74 palstalle!

Siellähän on kieritty ja vieritty.

Niskan retkahdusvamman kohdalla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että kohtelu on kuvaamasi kaltaista. Mikä tietenkin on erittäin IKÄVÄÄ. Luultavasti tuollaisesta voisi tehdä kantelun ihan eduskunnan oikeusasiamiehelle saakka. Ihan vaan sen takia sanoin, että tiedät, että kaikkeen törkeyksiin ei tarvitse suostua.

Sellainen kysymys tuli mieleen, että minkä takia haluavat Halovestin laittaa sinulle? Onko rangassa MRI tai joissakin muissa kuvissa jotakin löydöksiä, jonka takia osa on sitä ehdottanut? Luulisi, että siellä jotakin on pielessä, kun en oikein usko, että Halovestiä laitetaan, jos ei mitään ole pielessä.

Hieno juttu, että olet saanut siitä apua ja että se lopulta laitettiin.

Kuin pahasti vamma invalidisoi. Oletko työ- /toimintakykyinen?

Oletko hoksannut, että voit saada kaikki epikriisit itsellesi? Parhaiten tämä toimii, kun vastaanotolla sanoo, että haluaa epit itsellesi myös.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Samoin utelias

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Helmi 2009, 21:28

Mäkin aloin funtsia, kuten Fedjakin, että oliko siellä niskassa epäilty murtumaa tai hiusmurtumaa, tai suurta jänne/ligamenttirepeämää, kun lähtivät noinkin ääritoimiin? :) Aina mielenkiintoinen tietää muiden kohtaloista...
tahdonvoimaa

Ja hitto

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Helmi 2009, 21:28

Noi papparaisia... Kortit pois vaan, jossei muista liikennesääntöjä...
tahdonvoimaa

Re: Jari moi!

ViestiKirjoittaja Jano74 » 16 Helmi 2009, 11:33

tahdonvoimaa kirjoitti:No, johan on sullakin raju setti... Ikävä kuulla. :(

Sulla oli kanssa niska ilmeisesti niin "kasassa", että sitä koitetaan entrata ensin uuteen asentoon halolla, eli nostaa pollan paino pois kaularangasta, vai? Ja sitten aloitetaan kuntoutus, vai?

Jotain tämänsuuntaista siellä oli, ja epikriisissä puhutaan myös ligamenttivaurioista ym.
Halovestilla yritetään kuitenkin stimuloida alueen hermoratoja "katkaisemalla niistä sähköt" täydellisen levon (liikkumattomuuden) avulla.

Löysin tämän foorumin tuolta Taistelijat-blogin kautta, jonka taas löysin googlettamalla Whiplashia. Hyvä että asioista puhutaan, koska tuntuu että retkahdusvammoista saa puhua vain Ruotsissa :)

Olen ollut jonkunverran yhteyksissä ruotsalaisten Whippareiden kanssa ja saanut sieltä paljon apua ja neuvoja.
hyvä sivusto: http://www.whiplashgruppen.info/

Murtumia ei niskastani ole löytynyt.
Halovest on kohdallani lähinnä kokeilu enää viimeisenä oljenkortena...
Jano74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Jeps kukkuu

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Helmi 2009, 15:38

Sounds like plan! Odotetaan innolla, mitä vestillä saa aikaan. Juu, kyllähän näille asioille tilausta on, koska niinkuin sanoit itsekin. ei paljon löydy apuja Suomesta meille. Ruotsissa ja Keski-Euroopassa tilanne onkin toinen. Jos oon oikein ymärtänyt, niin Belgia taitaa olla kehityksen kärkeä. Ainakin omat hoitavat immeiset ramppaa siellä koulutuksissa.

Niinkuin varmaan ootkin huomannut, niin me uskotaan Fedjan kanssa aika paljon tohon ns. kalvoajatteluun, mitä mun fysiatri ja fyssarikin pitävät varsin mehukkaana selityksenä whiplash-ongelmalle...

Itsekin aikoinaan ihan sattumalta törmäsin Fedjaan tällä foorumilla (ja lukuisilla muillakin;) ja pistettiin hynttyyt yhteen tän whiplash-asian kanssa. Sitten hiljalleen tähän on alkanut löytyä yhä lisääntyvästi porukkaa... Mikä on hyvä vaan. Kiva homma, että saadaan joukkovoimaa ja tietpoisuutta tällekin vammalle. Ja monta päätä yhdessä voi keksiä paljon parempia juttuja kuin yksi, lopun väsynyt ja sairas ihminen, joka on jätetty useimmiten keskenään vammansa kanssa ja leimattu hulluksi... ;) ;)
tahdonvoimaa

Lisäsin ton sun Ruotsi-sivun linkkeihin

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Helmi 2009, 15:39

kiitos! :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Helmi 2009, 20:01

Moi, Jano74! Oletkos tällaseen blogiin törmännyt:

Samun sairaalapäivät

Törmäsin tähän yhtenä päivänä. Tälle Samullekin on aikanaan laitettu Halovest paikalleen ja blogissa näytti olevan jonkun verran kuviakin. Tämä poika taitaa olla nykyäänkin vasta 8-vuotias, ja halovest-leikkaukset on tehty jo aika paljon nuorempana.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jano74 » 17 Helmi 2009, 22:29

Kyllä vaan! Olen Samun tavannut jopa ihan livenäkin, mutta ihan muissa merkeissä :) Siinä on reipas poika jolta kaikkien pitäisi ottaa mallia!
Jano74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Helmi 2009, 00:39

No jopas nyt. Suomi on pieni maa ü. Jostakin aina löytyy tutun tuttu.

Mites Jano sun kunto yleensä, pystytkö olemaan töissä (tai kotona :>)? Minulla tuo jälkimmäinenkin on melko hankalaa. Siis selvitä arjesta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jano74 » 18 Helmi 2009, 10:07

Ennen Halovestia olin välillä töissä, ja välillä kotona... n. puolet ja puolet.

Mut uskon että tämän hoitopätkän jälkeen asiat olisivat paremmin.

Nyt ainakin olo on mitä mainioin kun on tämä härveli päässä! :)
Jano74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Ruotsin info

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Helmi 2009, 13:56

Utelias minä haluaisi tietää, minkälaista tärkeää tietoa sait Ruotsista?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jano74 » 08 Maalis 2009, 10:13

Ruotsalaisilta sain vinkkiä, että siellä halovestia kokeilleet ovat olleet paremmassa kunnossa jo lyhyen kokeilun jälkeen.
Lisäksi niskatukivalikoimat ovat Ruotsissa paljon paremmat kuin Suomessa. Sieltä olen saanut heidän kauttaan tilattua itselleni parhaan tuen.
Täällä Suomessa asia on vain niin, että lääkäreitä ei yksinkertaisesti KIINNOSTA whiplash-vammat.
Olen saanut parhaat tulokset itse tutkimalla asioita ja kokeilemalla mm. erilaisia kaulatukia.

Nyt olen kuitenkin saanut vihdoin apua, joka toivottavasti pitäisi kivut ja oireet poissa. Halovest-aikaa on jäljellä enää 3 päivää, ja sen jälkeen jännitetään miten tuo niska alkaa "käynnistymään" täydellisen levon jälkeen.

Olen mielenkiinnolla lukenut muidenkin käyttäjäesittelyjä, ja lähes liikuttunut noista samanlaisista oireista! Mainitsin joskus jollekin tutkivalle lääkärille pikkusormen puutumisesta ja tunnottomuudesta, niin tämä naurahti ettei pikkusormi yksin voi puutua... Voi rumasanan rumasana!

Halovestin aikana ei ole ollut oireen oiretta! olen ollut päivittäin ulkona kävelyllä, tehnyt lumitöitä!, aamuisin olen todella pirteä herättyäni, toisin kuin ennen haloa. Vaimonikin on sitä mieltä että olen ehkä liiankin "toimelias" kun virtaa olisi vaikka mihin!
KIrjoittelen lisää, kun halovestin jälkeinen aika koittaa.
Eli lähinnä jännitän sitä että kun tuo pömpeli otetaan pois, ja niskalihaksia aletaan kuntouttaa uudelleen, että tuleeko oireet takaisin.
Jano74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely