Dentisti esittäytyy

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Dentisti esittäytyy

ViestiKirjoittaja dentisti » 05 Huhti 2014, 09:59

Hei!
Olen 41-vuotias naishammaslääkäri. V. 2006 perääni ajettiin niin kovaa, että autoni joutui lunastukseen. Tämän jälkeen olen kärsinyt etenevässä määrin huimauksesta ja niskakivuista. Olen ravannut neurologit,fysiatrit ja korvalääkärit ja kovaa huimaukseen en ole saanut kuin lyhytaikaista apua fysioterapiasta. Aina todettu, että C0-2 täysin jumissa vasemmalta puolelta. Ensimmäisen kerran olin mri:ssä 06/2010, jossa löydettiin kohtaisen kookas prolapsi c 5-6, joka komprimoi medulaa ja ahtautti oik. juuriaukkoa. Tällöin minulla ei ollut vielä mitään oireita käsissä, ainoastaan ajoittain voimakastakin huimausta ja niskakipua ja päänsärkyä. Joten tilannetta jäätiin seuraamaan. 11/2012 tilanne kärjistyi niin hurjaksi, että oikea käsi alkoi puutuilla töissä ja huimaus alkoi olla invalidisoivaa, joten uusi mri, jossa pullistuma entisellään ja lisäksi protruusio c4-5. Nyt fysiatrilta lähete Töölööseen, johon pääsin helmikuussa 2013. Vielä seurantalinja ja leikkauspäätös vasta 04/2013. C5-6 prolapsi leikkaus suoritettiin 11/2013. Tämän jälkeen toipuminen on ollut kovin vaihtelevaa. Töihin olen päässyt palaamaan osasairaspäivärahan turvin, mutta tällä hetkellä olen taas sairauslomalla kovan huimauksen vuoksi. Tuntuu että niska on entisestään jäykempi ja lihakset kramppaavat kovasti niskassa, tähän ei ainakaan työasennot helpota yhtään.
Tykkään kovasti työstäni, mutta nyt alkaa olla aika epätoivoinen olo, että onkohan minusta enää tähän työhön. Hartain toiveeni olisi kuitenkin, että saisin helpotusta jatkuvaan huimaukseen. Tiistaina 8.4 olisi leikkauksen jälkitarkistus Töölöössä kovasti toivon heidän ottavan kantaa työkykyyni ja miksi tämä huimaus on niin invalidisoivaa.
dentisti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Dentisti esittäytyy

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Huhti 2014, 12:35

Moi, dentisti, ja tervetuloa palstalle!

Kyllä sun tarviis joku hyvä retkahdusvammankin päälle ymmärtävä fysiatri löytää, neurokirurgi ei niistä oikein ymmärrä. Neurologeista vaan osa tuntuu ymmärtävän näitä.

Avasimme juuri erillisen blogin ja nettisivuston, josta löytyy tiettyjä perustietoja. Vilkaisepa tätä, selventääkö sulle yhtään mm. tuota huimausta? https://sites.google.com/site/alasairas ... ahdusvamma

Toivotaan, että muut kohtalotoverisi myös vastailisivat. Mulla kun ei oo retkahdusvammaa, eikä huimausta...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 05 Huhti 2014, 14:45

moi hammaslääkäri.

niskasta saattaa tulla mitä kummalisempiakin oireita.
hyvän ja ymmärtävän lääkärin löytäminen on ensiarvoisen tärkeää, on vai valitettavaa että julkiselta puolelta saanti on arpapeliä.
itse kävin Huhmaren (neurologi) vastaanotolla nyt kun onnettomuudesta on kulunut 5 vuotta. hän on ensimmäinen lääkäri joka ymmärsi mistä on kysymys ja mitenkä se oireilee. kahden ja puolen tunnin vastaanotto aika meni hetkessä.
toinen yksityinen lääkäri on esim.Turkka. voimakas retkahdusvamma saattaa aiheuttaa vammoja myös muualla, saattaa tulla selkäydin ja aivovammoja, kun pää pääsee heilahtamaan voimakkaasti.
niskalihaksesi saattavat olla suojajännitys tilassa, suojellen vaurioita ja sitä että se ei pahenisi.
valitettavasti enää ei tehdä tarkempia toiminnallisia magneettikuvia(fMRI), sieltä löytyi omat vammani, mm. nivelsiteiden repeäminen.
myös hyvä omt-terapeuti osaa arvioida niskan kunnon. oma kokemukseni oli positiivinen, arveli sormenpäinen avulla yläniskavammaa ja suostunut siihen muuten koskemaan ennen kuin vauriot ovat selvillä. 11 kk myöhemminlöytyi kuvissa sitten vammat. nyt mun niskaan ei sitten kukaan enää koske.
yksi hyvä ja kokenut henkilö on myös markku tuninen.
toivotan kovasti voimia. niskavammoista toipunen ja paraneminen saattaa kestää pitkään. mutta suosittelen näitä yksityisen puolen lääkäreitä. heillä on kokemusta ja tieto retkahdusvamma asioissa.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Huhti 2014, 15:11

Tervetuloa Dentisti!

Täältä varmasti tietoa asiaan löytyy. Torvelo antoikin jo hyviä neuvoja miten jatkaa eteenpäin jollei oma lääkäri tunne niskavammoja.Sanon suoraan, että tuo sun työ on kyllä vihonviimeistä niskapotilaalle. Siinä on likipitäen mahdotonta löytää sellaista työasentoa joka ei kuormittaisi niskaa. Voimia ja tsemppiä!!
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja miimiimi » 05 Huhti 2014, 15:43

Moi, kyllä kuulostaa sun tarina tutulle. Suosittelen että menet pikimmiten jukka turkan tai helena huhmaren vastaanotolle. Usein näissä kolareissa tulee niin kova tärsky niskaan että aivotkin saa kyytiä, ja toi sun kuvaama huimaus viitaisi siihen. Asia kannattaa nyt selvittää, koska liikennevakuutusyhtiön tulisi tapauksessasi ottaa vastuu. Onko vakuutuksen tilanne nyt mikä, eli onko sieltä mitään maksettu? Kyse on liikenteen henkilövahingosta. Ja vielä kappas, jälleen kerran olet yksi jolta myös leikattu kaularanka whiplash vamman seurauksena, sama täällä, mut leikattiin lokakuussa, eikä parempaan ole menty vaan pahempaan. onko sulle tehty enmg?
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja dentisti » 06 Huhti 2014, 19:07

Suurkiitoset kaikille vastanneille. Liikennevakuutusyhtiö käsittelee uudelleen asiani, odottavat vielä neurokirurgin E-lausuntoa. Täytyy varata aika Turkan tai Huhmareen vastaanotolle. Onko teillä kenelläkään niskapotilaalla niin, että liikkeellä ollessa tai maatessa on helpompaa, mutta istuminen on tuskaa? Esim syödessä joskus tuntuu, että taju lähtee? Kysyisin vielä sinulta miimiimi, että millälailla sinulla tilanne on mennyt huonompaan suuntaan? Itselläni oikea käsi on leikkauksen jälkeen palautunut normaaliksi,mutta niska tuntuu entistä jäykemmältä ja varsinkin lihakset kramppaavat vasemmalla niskassa, hartiassa ja jopa etupuolella. Teen ahkerasti fysioterapeutin antamia jumppaliikkeitä, mutta tuntuu, että ne eivät auta
dentisti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 07 Huhti 2014, 14:40

Kolmeen, neljään ensimmäiseen vuoteen tapaturman jälkeen istuminen oli todella hankalaa. Mulla tunne oli lähinnä sellainen , että painun kasaan tai kaadun ja kallonpohja tuli tosi kipeäksi. Piti tehdä koko kropalla töitä, että pysyi istuallaan. Syöminenkin oli seisoen helpompaa. Nykyään istuminen onneksi onnistuu( syytä en osaa sanoa miksi).
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja dentisti » 08 Huhti 2014, 15:08

Hei! Jälkitarkistus Töölöössä ohi. Implantti paikoillaan, vaikkakin etuvoittoisesti. Olivat laittaneet korkean implantin. Neurokirurgi kuunteli ihmeissään kun kerroin huimauksesta ja lihasten kramppaamisesta niskassa ja hartioissa. Kaikki kuulemma kunnossa, pitkän keskustelun päätteeksi laittoi lähetteen fysiatrielle. Ei ymmärtänyt lainkaan kun kerroin kuinka vaikeaa minun on olla työasennossani, päätös täysin työkykyinen. Itsestä kuitenkin tuntuu, että juuri ja juuri pystyy puolikkaaseen päivään.
dentisti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 08 Huhti 2014, 18:21

Siis joudutko nyt mennä töihin? Pitäisikö sun tosiaan varata aika Huhmareelle tai Turkalle mahd pian? Vai onko mahdollisuus päästä työterveyteen? Hyvä kuitenkin edes se , että saat lähetteen fysiatrille. He osaavat paremmin katsoa ihmistä kokonaisuutena.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja julia » 08 Huhti 2014, 18:38

No just joo, ihan kuin minun reissuni Töölössä tammikuussa! Neurokirurgi ei ollut ikinä kuullut, että kellään kaularankaleikatulla kolarissa olleella voisi olla huimausta ja niskakipua, oireeni oli hänen mielestään "epätyypillinen". Ja fysiatrilla voisin käydä oireittani ihmettelemässä ja hakea työterveyshuollosta sairauslomaa, jos omasta mielestäni sitä tarvitsisin...

Minun prolapsileikkaukseni tehtiin syyskuussa ja tasan kolme kuukautta sen jälkeen olin kolarissa (mistä löytyy selostusta toisaalta tältä sivustolta). Fysiatri totesi, että niska on jäykkä, liikerajoitteinen mutta myös instabiili niin ettei pitoa löydy kuin pariksi sekunniksi, joten huimausta ja yökkimistä riittää varsinkin liikennevälineissä niskan heiluessa sinne tänne. Kuntoutuminen kestää vuoden kolarista laskien ja vuoden päästä fysiatrin mielestä voisi ajatella paluuta normaaliin elämään, mutta sittenkin niska tulee aina väsymään ja kipeytymään herkemmin rasituksesta.

Älä jää odottelemaan kuukausia pääsyä jollekin HUS:n fysiatrille, mene pikaisesti yksityiselle kunnon erikoislääkärille, joka on nähnyt sekä kolari- että leikkauspotilaita. Mene OMT-fysioterapeutille, joka on hoitanut niskapotilaita, jotka ovat olleet kolarissa ja leikkauksessa. Minä vaihdoin entisen hyvän OMT-terapeutin fysiatrin vinkin perusteella, kun itsestäkin alkoi tuntua, että harjoitteet olivat täysin pielessä, aivan liian rankkoja. Testaapa itsesi: jos makaat lattialla ja jännität niskan, saatko nostettua pelkän pään irti lattiasta? Jos et saa, lihasvoimat eivät vielä todellakaan riitä työhösi. Ja jos saat, niin jaksatko sittenkään kannatella päätä ilmassa pidempään?

Minulla niskan harjoitteeksi alussa riitti pelkkä leuan liu'utus kohti takaraivoa, sitten käden vieminen otsalle ja kevyt parin sekunnin kaulan jännittäminen kohti kättä. Myös käyntikortin laittaminen kaulakuopan ja leuankärjen väliin ja pelkkä pito paikoillaan toimii syvien lihaksien harjoituksena.

Minun mielestäni on kulunut vielä liian vähän aikaa leikkauksestasi, jotta voisi arvioida, miten pystyt jatkamaan työtäsi. Ensin pitää saada hyvä harjoitusohjelma fysioterapeutilta ja aloittaa tarpeeksi kaukaa, alaselästä ja vartalon syvistä lihaksista, edetä sitten kohti hartioita ja käsiä ja vasta viimeiseksi kasvattaa niskan lihasvoimia suoranaisilla niskaharjoitteilla. Kuntoutus on hidasta ja pitkäjänteistä.

Väsyneet lihakset kramppaavat ja kramppeja voidaan helpottaa lääkkeillä ja manipulaatiohoidoilla. Fysiatri kertoi minulle, että nikamamanipulaatioista ei ole ollut saatu hyviä tuloksia kaularankaleikatuilla, manipulaatiosta ei ole ollut hyötyä tai sitten on ollut peräti haittaa. Niskan pehmytkudosmanipulaatio on OK ja selän, hartioiden ja käsien hieronta helpottaa todella kokemukseni mukaan lihaskipuja. Minä olen myös täysin hurahtanut tyynyliinan sisään käärittyyn kylmäpakkaukseen: pidän kylmäpakkausta niskassa telkkaria katsellessani, lukiessani ja nukkuessani. Kylmäpakkaus toimii niskan tukena loistavasti myös lämmettyään, sillä geelinsä ansiosta se on sekä jähmeä että joustava.

Tsemppiä! Keinoja löytyy ja aina on toivoa jäljellä, joten nyt vaan oikealle lääkärille ja fysioterapeutille!
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja dentisti » 08 Touko 2014, 20:51

Hei!
Ajattelin kertoa uusimmat kuulumiseni. Kokopäiväinen työskentely ei onnistunut huimauksen vuoksi, kuten arvelinkin. Joten jouduin jäämään uudelleen sairauslomalle. Työterveyshuollon kautta sain nopeutettua huomattavasti fysiatrin aikaa, jonne pääsin viikko sitten. Sairausloma ja fysioterapia on auttanut, c0-2 ei ole nyt niin jumissa ja huimauskin on helpottanut huomattavasti. Kaularanka on kaikenkaikkiaan jäykkä ja liikkumaton, mutta tällä hetkellä suurin ongelma onkin rintaranka, joka ei liiku lainkaan. Lisäksi on närästyksen omaista kovaa polttoa rintalastan ja kurkun seudussa, johon nexium ei tehoa lähes ollenkaan. Nämä oireet siis tällä hetkellä, mutta nyt siihen fysiatrin käyntiin. Fysiatrilta tuli 3 uutta diagnoosia: sondylosis cervicalis cum vertigo, hypomobilitas columnae vertebrae thoracalis ja TOS l. sin. Lisäksi fysiatri oli sitä mieltä, että peräänajokolarilla olisi todellakin osuutta tähän mun tilanteeseeni. Joten tänään kun kävin työterveyslääkärin luona keskustelemassa tulevaisuudesta, niin laitettiin haku ammatilliseen kuntoutukseen, joka minulle tarkoittaisi erikoistumista niin, että potilastyö jäisi pois ( :cry: minä niin rakastan juuri tuota potilastyötä, mutta siinähän se niska joutuu kaikkein kovimmalle). Koska prosessi voi kestää kovin kauan laitettiin myös hakemus määräaikaiseen osatyökyvyttömyyseläkkeeseen ja hakemus niskakuntoutukseen Ortoniin. Nyt kaipailisinkin teidän kokeneiden apua, että miten luulette minulle käyvän. Myönnetäänkö nämä tuet vai tipunkohan tyhjän päälle ja vakuutusyhtiö pesee kätensä kolarin osuudesta niskan tilanteeseeni. Jännittää aikalailla!
dentisti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Touko 2014, 22:13

Moi!

Mä laitan sulle "kotiläksyksi" hiukan luettavaa... PDT_Armataz_01_06 Noista tukijutuista, sun on varmaan syytä nyt "opiskella" tärkeimmät perusjutut. Tänne mä olen kirjoittanut tärkeimmät perusteet niistä, tiedät sitten vähän paremmin miten toimia: https://sites.google.com/site/alasairas ... ollisuudet

Mitä tulee sun kuntoutumiseesi, niin minusta sun kannattaisi käydä hakemassa näkemys täältä: http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/ Nämä ovat erityisen päteviä retkahdusvammojen hoidossa ja kuntoutuksessa ja osaavat sulle varmaan antaa parhaan arvion. Ortonissa ymmärtääkseni on aika lailla tuurista kiinni, saatko osaavan vai osaamattoman fysiatrin ja fysioterapeutin kohdallesi. Eli harkitsepa vakavasti Tampereella pyörähtämistä, heillä on haastavienkin tapausten kuntoutuksesta hyvää meriittiä.

Ja sulla näytti olevan TOS:kin diagnosoituna. Hmmm... Tampereella osaavat senkin kuntoutuksen hyvin. Tässä kuitenkin TOS:iin ja peräänajokolariinkin liittyen sulle yks tarina iltapalaksi: http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot. ... -piti.html
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 08 Touko 2014, 22:30

Suosittelen myös lämpimästi Tampereen Fysiatripalvelua :) Minulla on retkuniska ja siihen liittyvä osittainen selkäydinvamma ja lisäksi molemminpuolinen hankala TOS, jonka osalta muualla pidettiin leikkausta ainoana vaihtoehtona, mutta Tampereella saivat sen hoidettua (lähes) oireettomaksi. Retkuniskan osalta hoidot jatkuvat, mutta tilanne on melko hyvin hallinnassa.
Orkidea

ViestiKirjoittaja ykayxi » 10 Touko 2014, 22:50

Hei, kuullostaa tutulta..itseasiassa ihan samalta, isokokoinen prolapsi c5-6 välissä juuriaukkoa ahtauttaen, muovaa myös medullan vasenta reunaa. Ja tämän sain aikaiseksi kun yritin joogaliikkeellä saada niskan auki. Tapahtui pari vkoa sitten. Ambulanssilla päivystykseen, kotiin ja viikon päästä töihin..olen hoitajana terveyskeskuksessa. Nyt työvkon jälkeen polttaa, käsi särkee ja huimaa. Hohhoijaa..tsemppiä . Ja ikää 38.
ykayxi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Käyttäjäesittely