Tepsun tarina

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Tepsun tarina

ViestiKirjoittaja Tepsu » 14 Syys 2013, 18:47

Hei ihmiset,

Olen jo jonkin aikaa lueskellut tätä foorumia ja tästä on ollut minulle paljon apua. Suuret kiitokset teille erityisesti palstan aloittajat ja ylläpitäjät, olisin tällä hetkellä täysin hukassa ilman teitä enkä tajuaisi mistään mitään. Olette aivan korvaamattomia.

Tämä on ensimmäinen kirjoitukseni tänne. En tiedä onko tämä paras paikka keskustelunavaukselle, mutta ehkä ei huonoinkaan :)

Liukastuin ja kaaduin selälleni/takaraivolleni jäiselle asvaltille 11/2012. Diagnoosi: lievä aivotärähdys ja "varmaan siellä jonkunlaista niskan retkahdusvammaakin on". Akuuteimman vaiheen jälkeen pisimpään ja selvimmin tähän yhdistettävissä olevasti vaivasi alaselkäkipu sekä jalkojen "temppuilut". OMT-fysioterapeutti hoiti alaselkääni ja osteopaatti muutaman käynnin verran sekä sitä että kroppaa noin muutenkin. Sitten tilanne alkoi helpottaa ja lopetin käynnit. Vasta nyt, tätä foorumia luettuani, olen osannut paikallistaa monet muut, jotkut vasta kuukausienkin päästä ilmenneet omituisuudet whiplashin aiheuttamiksi. Tässä kaikki tuon marraskuun jälkeen kokemani oireilut:

akuutit ja nopeimmin lievenevät: lievä aivotärähdys, niskan piiskaniskuvamma (kipu) ja suojajännitys, alaselkäkipu
hetkellistä jalkojen heikotusta, ei varsinaista tunnottomuutta mutta tunne kuin jalat pettäisivät vaikka eivät konkreettisesti petä (kesti noin kuukauden-pari)
erityisesti vasemman jalan temppuilua, erilaisia oireita, ikään kuin tunnottomuutta ja puutumista, satunnaisia paikallisia särkyjäkin; välillä myös oikeassa jalassa (pahimmillaan noin kuukauden-pari tapaturman jälkeen)
vasemman jalan pohkeen alaosan / nilkan yläosan möykky joka aina välillä äityy eli turpoaa, kovenee ja kipeytyy; välillä istumisen, välillä kävelyn tai makaamisen seurauksena (ilmeni noin puoli vuotta tapaturman jälkeen, sen jälkeen vaivannut kroonisesti)
sydämen lisälyönnit eli muljahtelut (alkoi joulukuussa, satunnaisesti siitä lähtien)
pisimpään ja pahimmin vaivannut oire: refluksi (ilmenee erityisesti sydänoireina mutta myös rinnan poltteluna, röyhtäilynä, limanerityksenä kurkun takaosassa, nenän limakalvojen turpeutena, hengenahdistuksena ja epämiellyttävänä tunteena ruokatorvessa ym ym ym) (puhkesi joulukuussa, ollut siitä lähtien vaihtelevin oirein ja astein, alussa todella paha) (aiheuttajina sekä erilaiset ruoka-aineet ja juomat että fyysinen rasitus)
kerran akuutti niskakipukohtaus: huimausta, pahoinvointia, niska ja pikkuhiljaa koko kroppa veti täysin betoniksi; rauhoittui osteopaatin ensiavulla ja levossa (kevättalvella)
meluherkkyys (havainto kesällä Stadionin konsertissa, hyvistä korvatulpista huolimatta suorastaan fyysinen pahoinvointi ja paniikki)
kohtaus pitemmän saunomisen jälkeen: horkassa paleleminen ja tärinä, heikotus, pahoinvointi, ripuli (kesällä)
oikean kämmenen keskellä pieni alue, jota kutittaa ja kihelmöi sisäisesti (kroonisesti)
oikean korvan yläosassa/-puolella rutinaa erityisesti sen kyljen puolella maatessa, välillä myös tunne kuin korvassa valuisi jotain (lämmintä) (en muista milloin ilmeni, ollut siitä lähtien)

Erityisesti tuo meluherkkyys- ja saunanjälkeiskohtaus olivat minulle täysin mystisiä. Kunnes tapahtui uusi tapaturma ja eksyin näille sivuille.

08/2013 löin päälakeni ylhäältä alaspäin suuntautuvana iskuna terassilla olevaan poikkipuuhun. Jälleen lievä aivotärähdys. Tällä kertaa epämääriset pään alueen oireet vaan eivät ruvenneetkaan helpottamaan. Tässä niitä:

puristusta ja painetta päässä, vaihdellen eri puolilla, välillä koko päässä, ohimoilla, välillä nenässä ja ylähuulella asti; ikään kuin alaspäin kapeneva kolmio otsalta silmien yläpuolelta ylähuuleen asti; pahimmillaan turrutusta ja pistelyä (kasvo-oireet rauhoittuivat enimmäkseen noin viikon jälkeen, kohtauksittain ollut senkin jälkeen)
silmäsärkyä, ikään kuin silmälihaksissa ja silmien ympärillä ylhäällä ja alhaalla; paikoin myös ihan paikallisia tuikkauksia silmien yläpuolella (rauhoittuivat hieman reilun viikon jälkeen, poislukien kohtaukset)
kohtauksia joissa kahta edellistä + pulssi voimakas ja korkea + heikotus + pahoinvointi + suolentyhjennystarve + kuumotus/kuume + nenä tukkoon + valoarkuus + kyvyttömyys "katsoa"
välillä edellisissä kohtauksissa myös käsiin asti ulottuvia oireita, ikään kuin heikkouden tunnetta ja/tai puutumisen tunnetta, kuitenkin normaali toimintakyky
pieniä vihlovia kipuja tai jomotuksia siellä täällä kallossa (ei pelkästään lyöntikohdassa) (näitäkin noissa puristuskohtauksissa)
välillä suhinaa tai piippausta korvassa/korvissa ja/tai paineen tuntua
oikean korvan rutinaa ja valumista kuten tähänkin asti (kun vedin itsehoitomielessä korvalehdestä alaspäin, kuului ihan järkyttävä rusahdus ja pelkäsin että koko korva hajosi, mitään sen kummempaa ei kuitenkaan tapahtunut; hiukan rasittavammin puuhaillessa ja kumarrellessa tuntui kuin korvassa valuisi jotain kuumaa)
niska-hartia-olka-alueen todella paha suojajännitys
välillä lapojen välien kireys ja kipeys
välillä korkea lepopulssi (verenpaine enimmäkseen ok; syön verenpainelääkettä)
kuumeilua/alilämpöä, joka tapauksessa kuumeinen olo, välillä saattaa tulla hikoilukohtaus (tämä helpotti enimmäkseen noin parin viikon jälkeen)
hetkittäin puristavaa/kiristävää tunnetta kaulan vasemmalla puolella paikallisesti (jumppaaminen tai asennonvaihdos auttaa ainakin ennen pitkää jos ei heti) (tätä ruvennut ilmenemään vasta noin viikon/parin jälkeen tapaturmasta)

Kokonaisvointini on tällä hetkellä enimmäkseen ok silloin kun otan rauhallisesti, poislukien nuo välillä ikään kuin tyhjästä ilmestyvät kohtaukset, jollainen tuli viimeksi tänään. Olen yhä sairaslomalla, sen olen saanut yleislääkäriltä joka ei tietenkään mistään muusta kuin lihasjännityksestä välittänyt mitään, viimeisimmän sairaslomajakson eli ensi viikon sain fysiatrilta (Turun Orton), joka teki vähän tarkemman tutkimuksen ja määräsi Meloxicamia sekä relaksantteja (relaksantteja en ole ottanut, koska luin että kyseinen lääke kiihdyttää keskushermoston toimintaa enkä sitä kaipaa yhtään enempää). Olen myös käynyt muutaman kerran kuntohoitaja-osteopaatilla, joka onneksi ymmärtää autonomisen hermoston osuuden. Silti en ole aivan varma kaikesta käsittelystä, että onko se tällä hetkellä parasta mahdollista. Fysiatri antoi lähetteen fysioterapiaan ja painotti oikeanlaisen kuntoutusohjelman saamisen tärkeyttä (syvät lihakset jne). Hän sanoi myös, että jos vointi ei ala lääkekuurin myötä helpottaa, sitten saan lähetteen magneettikuvaukseen. Minulta ei ole otettu mitään pään/niskan alueen kuvia missään vaiheessa, ainoastaan kaatumisen jälkeen lannerangan röntgen alaselkäkipujen takia. Fysiatri sanoi, että mitään isompaa siellä tuskin on, nivelsiteetkin tuntuivat hänestä napakoilta, tosin sanoi että suojajännityksen alta voi olla vaikea tuntea.

Olen ollut vaihdellen varovaisen toiveikas ja peloissani, peloissani lähinnä noiden kohtausten yllättäessä. Ilmeisesti tänään rasitin niskaani liikaa / väärällä tavalla, kun tuo kohtaus taas pääsi yllättämään. (En vieläkään täysin hahmota mistä se milloinkin laukeaa ja miksi.) Ensin tuntui muutama vihlaisu siellä täällä kallossa, sitten alkoi kova puristus takaraivolla, otsalla ja melkein joka puolella päätä, sitten nousi ja koveni pulssi, tuli suolen tyhjentämisen tarve ja kaikkinainen huono ja pelottava olo. Usein noissa tilanteissa iskee myös valoherkkyys ja haluttomuus katsella mihinkään.

Olen nyt vähän sitä mieltä, että se magneetti kannattanee ottaa, vai mitä? Tuskin tällaiset oireet enää lihasperäisten oireiden piikkiin tässä vaiheessa voivat mennä, kun tapaturmasta on jo kolme viikkoa? Lisäksi pahin suojajännityskin sekä siihen liittyvä kipuilu ovat selvästi helpottamaan päin. Tämä on viides päivä kun syön Meloxicamia.

Jos osaatte sanoa vaikka yksittäisiinkin oireisiin jotain järkevää, olen kiitollinen. Lähinnä kaipaisin mielipiteitänne ja ehdotuksianne siitä, mitä minun kannattaisi tehdä ja minkä/kenen puoleen kääntyä, sekä diagnosoinnin että hoidon suhteen. Miten mahdolliset aivorungon vauriot voidaan todeta? Autonominen hermostoni ON ärtynyt, sen olen tämän foorumin ansiosta todennut itse ja sen ovat todenneet myös niin fysiatri kuin osteopaattikin. Muista mahdollisista vammoista eli oireiden alkuperästä en osaa itse sanoa. Asun Turun seudulla, mutta voin hyvin käydä myös Helsingissä (jossa kuljen töissä) tai tarvittaessa jopa Tampereella, jos muulta ei tarpeeksi hyvää hoitoa löydy.

P.S. Huimausta minulla ei ole ollut missään vaiheessa (ainakaan toistaiseksi), jonkinmoista epävarmuutta kävellessä vain noiden kohtausten aikana, ei juuri muuten.
Viimeksi muokannut Tepsu päivämäärä 14 Syys 2013, 23:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 14 Syys 2013, 20:27

Hei Tepsu ja tervetuloa palstalle.

Sinulla on kaksi aika lähekkäin sattunutta vammaa, joten ei ihme ettei jälkimmäisen jäljiltä elo ole tasaantunut. Siinä mielessä sinulla on hyvä tilanne, että asut Turun suunnalla, joten sinulla on mahdollisuus päästä Turun yliopistollisen sairaalan aivovammakeskuksen ja neurologi Olli Tenovuon asiakkaaksi. Voit lähteä hakemaan lähetettä esim. työterveyslääkärin kautta. Tai voithan sinä ottaa Olliin suoraan yhteyttä esim. sähköpostilla, kuten itse tein aikoinaan, kun yritin löytää neurologin joka osaisi antaa diagnoosin omasta oirekirjostani.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Syys 2013, 21:09

Tervetuloa palstalle, Tepsu!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Syys 2013, 11:11

Hei!

Olen anzqun kanssa samaa mieltä. Yritä saada yhteys Olle Tenovuohon niin varmasti asiat alkavat selkiintyä.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Tepsu » 15 Syys 2013, 23:31

Kiitos, lähetin Tenovuolle sähköpostia, nyt odottelen vastausta.

Vasemman käteni puutuminen on pahentunut, ja tänään siinä on tuntunut hetkittäin myös hermokipua sekä välillä ikään kuin suoniperäiseltä tuntuvaa kipua sisäranteen tienoilla. Välillä on ollut tuntemuksia myös kainalon rinnan puolella. Olisiko tuo kaulalta alkanut oireilu levinnyt sinne? Vaikuttaa TOS-tyyppiseltä oireilulta? Välillä ihan hetkellisesti on ollut vastaavia tuntemuksia oikealla puolella, mutta nyt on sooloillut lähinnä tuo vasen.

Tänään sain myös kohtauksen jossa hikoilutti, syke nousi, verenpaine nousi, sydämeen koski ja vähän muljahteli. Tuolloin myös vasen käsi oli puutunut. Olin luonnollisesti paniikissa, että onko tämä nyt jotain muuta kuin "normaali" kohtaus joita minulla on ollut, koska niissä ei ole aiemmin ollut muita sydänkipua. Asennon vaihtaminen kuitenkin helpotti tilannetta, ja otin myös 1/4 Propralin. Nyt tilanne on rauhoittunut ja verenpaineetkin laskemaan päin. En ole enää tänään ottanut Meloxicamia, koska fysiatri sanoi että jos verenpaineet alkavat nousemaan niin pitää lopettaa.

Ei ole kauhean kiva olo tällä hetkellä, henkisesti. Olen huolissani ja pelkään milloin oikein olen työkunnossa, jos olen. Huomenna alkava viikko on vielä sairaslomaa, mutta tällä menolla ei vaikuta kauhean lupaavalta että tilanne muuttuisi ihan heti. En jaksa uskoa että se ainakaan itsekseen muuttuisi. Tuoreesta tapaturmastani on nyt kolme viikkoa ja kaksi päivää.

Huomenna pitäisi tulla postitse fysiatrin lähete fysioterapiaan (hän unohti kirjoittaa sen vastaanotolla). En vain tiedä uskallanko vielä mihinkään mennä kun vammoja ei ole kunnolla tutkittu (= kuvattu). Kuntohoitaja-osteopaatilla olen käynyt neljä kertaa ja alkavalle viikollekin on kaksi aikaa varattu, mutta ajattelin kyllä nyt perua ne. Varmuuden vuoksi.

Vaikeimmalta tuntuu se kun en tiedä mikä on hyväksi ja mikä pahaksi. Toisin sanoen pitäisikö olla mahdollisimman paljon paikallaan vai liikkua. Molemmissa on omat huonot puolensa eli mikään ei tunnu olevan hyvä. Tietynlainen liikkuminen tuntuu kyllä olevan ihan hyvästä, mutta en ole varma aiheuttaako se kuitenkin oireita. Mistäpä minä voisin sen tietääkään, kun en tiedä mistä ne oireet edes johtuvat.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 16 Syys 2013, 13:18

Kävipäs tragikoomisesti. Tuo sydänoireilu jatkui tänään, joten ajattelin pelata varman päälle ja menin tk:hon. Siellä erittäin ystävällinen sairaanhoitaja ensinnäkin suhtautui päänlyömisiini huomattavasti vakavammin kuin lääkäri ikinä ja lisäksi otti sydänfilmin, happisaturaation ja sydänentsyymin. (Kaikki olivat ok.) Puhui jotain myös TT-kuvasta, erityisesti koska kipuilua on myös kädessä asti. Sitten tuli päivystävä lääkäri, ja se sattui olemaan se minun omani. Jälleen alkoi tiuskinta lihaksista ja liikkumisesta. Sydänoireilun suhteen uskon kyllä hänen olevan oikeassa, eli jumi/puristus/mikälie aiheuttaa sen, niin kuin nämä muutkin, mutta mitään kuvauksia hän ei ollut minulle halukas määräämään vaikka kerroin muista oireistani jne ja sanoin että eikö magneettikuvaus ja neurologin tutkimus olisi aiheellinen. "Vaikka siellä näkyisikin jotain niin ei siellä kuitenkaan mitään sellaista voi näkyä mille voisi tehdä mitään." :!: :?: :!: :?:

Sanoin siihen sitten että minusta olisi kuitenkin mukava tietää onko siellä kenties jotain tapahtunut, kun mulla on nämä kaksi päätapaturmaakin tässä. "No se on ihan sinun oma asiasi sitten jos sinusta olisi mukava tietää." Selvä.

En jaksanut alkaa hänen kanssaan tappelemaan, vaan menen nyt sinne neurologille sitten ihan omin päin. Ja fysiatrilta saan magneettilähetteen puhelimitse vaikka heti, hän lupasi niin, jos ei ala helpottaa. En vain tiedä odottelenko nyt sitä mahdollista Tenovuon vastausta vai en.

Kysymykseeni siitä, voivatko käsioireet johtua siitä että siellä on esim. joku hermo puristuksissa, tämä ihana tk-lääkärini sanoi ensin että ei, lihaksista vaan kaikki johtuu. Sitten myönsi että voihan nekin tietysti jotain hermoa ehkä puristaa. (Laskimoperäisyyttä en uskaltanut edes ehdottaa.) Mutta siinä se. Lähdin kotiin. Sitä TT-kuvaakaan ei otettu (tuskinpa se hoitaja olisi minua siihen voinut määrätä, kun lääkäri ei kerran niin tehnyt?).

Edit. Ja ai niin, sitä fysioterapialähetettä ei vielä tullut. Osteopaattikäynnit peruin. Tosi vaikea nyt tietää mitä tässä pitäisi tehdä. Vähän olen yrittänyt varovasti jumpata että pahin jumi helpottaisi, ja ehkä se on vähän auttanutkin. Ainakaan puutumista ei tällä hetkellä ole eikä tuo sydänkään temppuile. Tulehduskipulääkkeen lopetin kun verenpaineet lähtivät nousuun. Epätietoinen olen ja v*tuttaa.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 16 Syys 2013, 23:26

Suurkiitos teille neuvomisesta - Tenovuo vastasi! Ihmeellistä kohdata tuollaista. Hänen mielestään oireet kuulostavat retkahdusvamman mutta eivät varsinaisen aivovamman oireilta. Kaikkia oireita ei pidä lihasperäisinä (toisin kuin tuo ihana tk-lääkärini).

Enää minun pitää saada lähete nyhdettyä, jotta pääsen vastaanotolle. Se voikin sitten olla vaikeampi temppu. Minusta tuntuu että tk-lääkärini on yhtä tympääntynyt minuun kuin minä häneen.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 17 Syys 2013, 17:31

Sain lähetteen nyhdettyä ihanan sairaanhoitajan avustuksella - hän hoiti koko asian minun puolestani! Aivan mahtavaa kohdata terveydenhuollossa tällaisia ihmisiä kaikkien ei-niin-mukavien kokemusten ohella.

Suurkiitos teille anzqu ja kojootti neuvoista!! Ilman teitä en tietäisi vieläkään mitä tehdä. Nyt sitten vain odottelen vastaanottoaikaa. Mihinkään hoitoihin en enää rupea ennen kuin tiedän mikä niskan ja pään tilanne on.

Tampereen guruista ja etenkin CST:stä haaveilen, mutta odotellaan nyt nuo tutkimukset ensin. Eikä Tampereella kulkeminen tietenkään ihanteellista olisi siinä mielessä, että se tietäisi matkustamista ja istumista, jota minulla tulee muutenkin pitkän työmatkan ja työn luonteen vuoksi. Sairaslomaa on vielä tämän viikon, saa nähdä miten sitten siitä eteenpäin. Kotoa käsin työskentely voisi ehkä voinnin mukaisessa määrin onnistua.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 17 Syys 2013, 21:43

Tervetuloa palstalle minunkin puolestani ja hienoa, että sait lähetteen! :) Varmasti hyvä ratkaisu odottaa nyt sitä vastaanottoa ja katsoa miten asiat alkavat hoitumaan. Tampereen fysiatria ja fysioterapeuttia voin kyllä suositella lämpimästi, ovat kerran pelastaneet minut jo melkoisen hankalasta tilanteesta ja nyt uusien vammojen myötä ovat olleet iso apu vaikeiden vammojen hallinnassa.
Orkidea

ViestiKirjoittaja Tepsu » 17 Syys 2013, 22:07

Orkidea kirjoitti:Tervetuloa palstalle minunkin puolestani ja hienoa, että sait lähetteen! :) Varmasti hyvä ratkaisu odottaa nyt sitä vastaanottoa ja katsoa miten asiat alkavat hoitumaan. Tampereen fysiatria ja fysioterapeuttia voin kyllä suositella lämpimästi, ovat kerran pelastaneet minut jo melkoisen hankalasta tilanteesta ja nyt uusien vammojen myötä ovat olleet iso apu vaikeiden vammojen hallinnassa.

Kiitos Orkidea! Olen lueskellut sinun juttujasi ja tiedän, millaisia koettelemuksia olet joutunut kärsimään. Hyvä kuulla että olet saanut rutkasti apua. Lämpimiä ajatuksia!
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 17 Syys 2013, 22:30

Tepsu kirjoitti:
Orkidea kirjoitti:Tervetuloa palstalle minunkin puolestani ja hienoa, että sait lähetteen! :) Varmasti hyvä ratkaisu odottaa nyt sitä vastaanottoa ja katsoa miten asiat alkavat hoitumaan. Tampereen fysiatria ja fysioterapeuttia voin kyllä suositella lämpimästi, ovat kerran pelastaneet minut jo melkoisen hankalasta tilanteesta ja nyt uusien vammojen myötä ovat olleet iso apu vaikeiden vammojen hallinnassa.

Kiitos Orkidea! Olen lueskellut sinun juttujasi ja tiedän, millaisia koettelemuksia olet joutunut kärsimään. Hyvä kuulla että olet saanut rutkasti apua. Lämpimiä ajatuksia!

Kiitos Tepsu, minulla on hoidot ihan hyvällä mallilla ja tutkimukset jatkuvat :) Todella iso merkitys on hyvillä lääkäreillä ja muilla kuntouttajilla ja siinä suhteessa olen ollut onnekas. Sinullakin on hieno tilanne jos/kun pääset Tenovuon potilaaksi, hän varmasti pitää huolen, että asiat hoituvat niinkuin pitääkin :)
Orkidea

ViestiKirjoittaja kojootti » 19 Syys 2013, 19:41

Hieno juttu :D
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Tepsu » 19 Syys 2013, 22:43

Sain fysiatrin kirjoittaman sairauskertomuksen. Sen diagnoosi on M53.0 Syndroma cervico craniale. Merkille pantavia kohtia:

- ylävartalo jäykkänä ilman myötäliikkeitä tulee vastaanottohuoneeseen, kierrot tapahtuvat spontaanisti keskivartalosta (olin ihan kipeänä vajaan tunnin automatkan ja reilun puolen tunnin odotusajan jälkeen)
- kaularanka ei juuri liiku; passiivisesti testattuna kaularangan liikkuvuus täysi
- pystyasennossa hartiat jonkin verran koholla
- olkanivelten etuelevaatio 180/180, abduktio 180/180
- taakse taivuttaessa pää hakeutuu hartialinjan etupuolelle ja liike kohdentuu yläniskaan
- otsa ei laskeudu vaakatasoon
- C0-liukuminen normaalin rajoissa
- C1/2 kierto 45/45
- spurling -/- (mitä tarkoittaa?)
- rintarangan yläosa jäykähkö
- CRLF-testissä ei selvää costa-1:n liikehäiriötä, mutta liike jähmeähkö molemmin puolin (tarkoittaako tuo C1-nikamaa?)
- neuraalikudoksen dynamiikan testauksessa ei selvää hypomobiliteettia (mitä tarkoittaa?)
- kaularangan syvä lihastuki heikohkoa
- sternocleidomastoideuksessa jännittyneisyyttä ja palpaatiokipua
- juuriaukkopalpaatiossa ei oireprovokaatiota (mitä tarkoittaa?)
- spinosusjoustoissa ei erityistä (mitä tarkoittaa?)

"Potilaalle on jäänyt viimeisimmän tapaturman jälkeen voimakas suojajännitys ja liikehäiriö päälle. Lisäksi mahdollisesti ensimmäisen whiplash-vamman ja yläaukeaman toimintahäiriön provosoimana autonomisen hermoston oireita. Hoitolinja on ensisijaisesti konservatiivinen. Ohjataan potilas -- fysioterapeutin vastaanotolle. Tässä vaiheessa ei ole tarvetta toteuttaa kuvantamistutkimuksia. Jos kuntouttavista harjoitteista ei saada riittävää vastetta, niin edetään kaularangan MRI-kuvaukseen."

Jos joku osaa suomentaa noita kysymyskohtia, saa tehdä niin :) Otan varmaankin tuon paperin mukaan neurologille.
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 20 Syys 2013, 09:47

sain saman numeron ja vaivan kun neurologi sai niskankuvaustulokset fmri:stä. lisäsi vain lääkitystä ja palautti hoidon tk:hon, lausekkeella "ohjataan potilas takaisin omaan tk:hon, josta kipulääkkeen justeeraus."

myöskin toivotan sinut tervetulleeksi palstalle

-torvelo-
torvelo

Paluu Käyttäjäesittely