Uusi retku täällä.

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Uusi retku täällä.

ViestiKirjoittaja helmi » 07 Elo 2013, 15:06

Uusi retku palstailee. Tässä mun (pitkä) tarina:

Helmikuussa 2010 olin melko mitättömässä peräänajokolarissa. Istuin pelkääjän paikalla etummaisessa autossa. Tunsin, että niskaan sattui aika kovaa, mutta nopeasti. Ihmettelin tapahtuiko niskalle jotain. Muutaman minuutin kuluttua niska oli ihan ok. Kävin paikalle tulleessa ambulanssissa, mutta jatkoin sen jälkeen töihin. Kävin vielä työnantajan kehotuksesta lääkärissä ja sain varuksi Sirdaludeja, joita en syönnyt yhtä iltaa pidempään, koska kaikki oli ok.

Toukokuussa alkoi niskakivut, sellaista toimistotyöntekijän särkyä ja jumitusta. Viikon kulttua sain jonkin kummallisen kohtauksen. Syke tuli hulluksi ja olo oli niin kauhea, että luulin kuolevani. Menin päivystykseen ja siinä vaiheessa verenpaine ja syke olivat ihan ok. Lihasrelaksantti reseptin kanssa lähdin kotiin. Seuraavalla viikolla töissä sama toistui pahempana ja paikalle tuli ambulanssi. Sydänfilmi ok. Lähettivät työterveyslääkärille, joka totesi niskan olevan jumissa. Hiljalleen aloin kärsiä lievistä paniikkihäiriön omaisita oireista. Ihmettelin kovasti, koska en ollut mielestäni panikoivaa tyyppiä. Niskakivut yltyivät ja jatkuivat. Tinnitus on jatkuvaa.

Työterveyslääkärini otti minut heti vakavasti ja lähetti fysiatrille. Hän määräsi sauvakävelyä. No sehän vaan lisäsi kipuja, kun kovalla alustalla sauvoin. Sitten laitettiin röntgeniin ja magneettiin. Kulumia oli jonkin verran ja välilevynpullistuma. Vasen käsi oli jo todella puuduksissa aina ja kipu rasittava. Kävin leikkauttamassa pullistuman ja odotin, että taivas aukeaa (siis kivut poistuu :D). Eipä tapahtunutkaan niin. Verenpaineet ja sykkeet temppuilivat ja sain kummallisia kohtauksia. Sellaisia kummallisen olon aaltoja jotka lähtivät vatsasta päätä kohden. Autolla ajo oli hankalaa, kahvi ja alkoholi aihettivat vaikeuksia sydämen kanssa. Olin jo aika rikki.

Jossain vaiheessa eksyin tälle palstalle löysin listan mitä kaikkea niskavamma voi tuoda tullessaan. Poimin listalta aika monta itseeni sopivaa kohtaa ja aloin epäillä retkahdusvammaa. Lääkärit vaan sanoivat, että ei se retkahdusvamma nyt jälkijunassa voi tulla ja ettei sydänhäiriöt voi mitenkään liittyä niskaan. Lähdin sitten listan kanssa Jukka Turkan pakeille. Hän sanoi minun olevan oppikirjaesimerkki retkahdusvammalaisesta. Ihan perinteistä mallia. Sain siis diagnoosin retku + autonomisen hermoston toimintahäiriö tai ylivireystila (mikä nyt olikaan). Voin sanoa, että juoksin Turkan hyvästeltyäni Mehiläisen vessaan ja vollotin helpotuksesta kymmenen minuuttia.

Turkalta sain beetasalpaajat ja klotriptyle mitet. Aikani niitä popsin, mutta ei auttaneet täysin. Lopulta en enää halunnut syödä niitä ja lopetin ne(siis Klotriptyl mitet, beetaa syön vieläkin). Sain muuten melkoiset vieroitusoireet, vaikka ajoin alas hitaasti. Karseeta myrkkyä. Hain Kelan kuntoutukseen ja pääsin, mutta ei se mikään käänteen tekevä pelastus ollut. Ihan kiva lomana. Sydän oikutteli välillä paljonkin ja se sitten tutkittiin. Oli holtteria, rasitustestiä (josta jäin kiinni, eli vakavaa hapenpuutetta löytyi), varjoainekuvausta ja ultraa. Varjoainekuvaus paljasti ihan puhtaat sepelvaltimot, joten rasituskokeen tulos oli väärä positiivinen. Enpä tiennyt, että sellaisiakin on olemassa, mutta kuullemma on ja paljon.

Olen kokeillut aikaa montaa hommelia tähän kipuun. Lääkäreissä juossut, fysioterapiaa, craniosakraalia, akupunktiota, perushierontaa, omt:ta, hermoratahierontaa, meditaatiota, amega-sauvaa... Toki olen myös yrittänyt jumppailla, mutta myönnän, että en varmaan tarpeeksi.
Olin myös poissa töistä 10 kuukautta ja se auttoikin aika paljon. Hengailin kotona ja kävin kuntosalilla jumppailemassa. Olo oli jo aika hyvä maaliskuussa, kun palasin konttorihommiin. Kipuja oli kyllä, mutta siedettäviä. Hermosto-oireet olivat pitkään kurissa, eikä sydän temppuillut juuri lainkaan.

Nyt muutama viikko sitten pahemmat niskakivut alkoivat hiipiä takaisin ja käsi alkoi käydä särkylääkepurkilla. Sydän tuli ihan hulluksi. Ensin sai sätkyn ja laukkasi hulluna pari tuntia. Seuraavana iltana alkoi muljahdella. Siitä seuravana muljahteli jatkuvasti klo 01-7. Huh huh, kun meinaan hulluksi tulla. Muljahteluja ei ole koskaan saatu nauhalle, joten koitin onneani ja menin heti aamulla Diacorille, mutta eipä silloin enään mitään oireita ollut. Lääkäri vaan totesi, että pitäisi varmaan tutkia pumppu taas. Ou jee, back to square one! No ei nyt ihan, mutta aikas paljon ketuttaaaa!!!!

Tässä tämä kolmen vuoden sairastelu tiivistettynä. Paljon jäi vielä kertomattakin. Ei vaan jaksais enää tätä yhtään. Väkisinkin vieläkin mietin, että voiko tämä kaikki todella johtua niskasta?!

Kiitos, kun olette tämän palstan jaksaneet perustaa. Olen saanut täältä tosi paljon tietoa ja vertaistukea ihan vaan lukemalla juttujanne.

Kerrottakoon myös, että olen 40+ äiti-ihminen Helsingistä.
helmi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 07 Elo 2013, 16:35

Hei Helmi! Niinhän tuo on tuttua tarinaa :shock: . Paljonko sulla menee beetasalpaajaa?
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja helmi » 07 Elo 2013, 19:30

Syön Orloc 5mg 1/2 tabuu aamulla ja 1/2 illalla. Nyt on taas verenpaineet korkealla (mittailin pitkästä aikaa, kun nää muljahtelut taas alkoivat), että pitäisi varmaan annostusta nostaa. Mutta sitten ne taas saattaa olla luokkaa 90/70 jonain päivänä, että hankalaa on. Meinasin taas vierailla kardiologilla kysymässä, että pitääkö mun tosiaan aloittaa uuden tutkimukset.

Tässä matkan varrella on kyllä monesti tullut mieleen, että onko sitä vaan pimahtanut. Tuntuu siltä, että uskooko kukaan muo, kun ei tämä näy päälle. Nytkin olen ollut kolme päivää saikulla ja se suorastaan hävettää. No huomenna töihin taas =D
helmi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 09 Elo 2013, 11:22

Tervetuloa retkujen joukkoon ja pahoittelut, että etupäässään olet päätynyt tänne.

Retkahdusvamma voi todellakin sotkea autonomisen hermoston ja sitä kautta tehdä mitä ihmeellisimpiä oireita. Minulla nousi verenpaineet taivaisiin retkahdusvamman jälkeen, tosin mittaustulokset eivät ole mitään luotettavia, sillä mansetin puristus laukaisee järkyttävät hermosäryt. Lisäksi kärsin käsittämättömästä selän hikoilusta. Fyssarin tarvitsee laittaa vain kädet selän iholle ja välittömästi on hikikarpalot pinnassa. Sitten on näitä sydämen muljahteluja ja ylikuormituskohtauksia. Monenmoista vaivaa.

Pari vuotta on nyt kolareista aikaa ja fysikaalinen kuntoutus on ollut yhtäjaksoisena nyt 1,5 vuotta. Fysikaalinen on ollut pääasiassa pelkkää lihashuoltoa, sillä niskajumpat ovat aina aiheuttaneet takapakin. Vasta nyt ollaan siinä tilanteessa, että oireisto on vähän rauhallisempaa ja voidaan aloitella varovasti niskan lihaksistoa aktivoivat harjoitteet fyssarin kanssa. Kuntoutusjaksoilla olen ollut Ortonissa ja sielläkin on menty niskajumppaharjoitteista takaisin perusteisiin, eli viimeisin kotiläksy oli kävelytekniikka. :roll:
anzqu

ViestiKirjoittaja Marja » 09 Syys 2013, 01:03

Moikka, sain pahan whiplashvamman vuonna 2004, k-a rengas osui autoni keulaan ajaessa 80 km/h. Minä kävin KAIKKI mahdolliset tutkimukset, kuntoutukset, hoidot mitä kuvitella saattaa. MISTÄÄN EI OLLUT APUA. Ainoastaan kraniosakraaliterapiaa pystyin ottamaan. Kaularankaani laitettiin yksityislääkärillä vuosikausia minta kertaa vuodessa hyaluron/kortisonipiikkejä. MUTTA tämän vuoden alussa löytyi apu!!! Hevosiani on jo vuosikausia hoideeetu laserilla, siis niveli ja lihaksia. Tajusin vasta nyt itsekin kokeilla. Alkuun oireet pahenivat ja olin kipeämpi. Jatkoin sinnikkäästi ja nyt oloni on aivan hurjasti parempi kuin vuosikausiin. Lasereita on erilaisia, kaikki eivät ole riittävän tehokkaita. Minulla on nyt oma laser, Irradia Mid laser 904, alkuun otin muiden laseria 10-15 min, 700 hz, parisen joulea per neliösentti. Myöhemmin nostin hertsimäärää jo 1500 ja jopa 5000 hz olen laittanut tuohon kakkosnikamaan jonne pukkaa nivelrikkoa. Olen saanut hurjasti apua, mikään muu ei ole auttanut minua, jätin kipulääkketkin pois. Mikäli asut Tampereen lähellä, niin minä voin antaa laserhoitoa jos haluat testata. Yhteystiedot löytyy www.maanrakennuskivijarvi.fi
Marja
Yritys tai mainostaja
Yritys tai mainostaja

Paluu Käyttäjäesittely