Atlasnikaman kiertymä, atlantoaksiaalinen subluksaatio

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

Atlasnikaman kiertymä, atlantoaksiaalinen subluksaatio

ViestiKirjoittaja Newpage45 » 30 Loka 2015, 15:02

Hei, kiitos sivuston ylläpitäjille, olen saanut paljon vinkkejä, toivoa ja vertaistukea tämän sivuston kautta. Minun tarinani niskavamman kanssa alkoi vuosi sitten kun pyörryin, löin pääni, sain aivotärähdyksen ja niskan retkahdusvamman. Retkahdusvamma diagnosoitiin kaksi viikkoa pyörtymisen jälkeen ja neurologin mielestä minun piti olla kunnossa muutamassa viikossa, mutta toisin kävi ja edelleen olen sairaslomalla. Sitkein ja eniten elämää haittaava oire on huimaus joka tuntuu siltä kuin kävelisi aallokossa oleva laivan kannella, se on jatkuvaa kävellessä ja seistessä (välillä myös istuessa). Muita oireita ovat mm. vajoamisen tunne, kehon värinä, painon tunne päässä, pään kannattelun vaikeus, korkea syke, väsymys ja niskakivut. Myös asentohuimaus on tullut kahteen otteeseen tänä aikana mutta se on rauhoittunut Epleyn menetelmän liikkeitä tekemällä ja korvalääkäri on varmistanut että korvista tämä jatkuva huimaukseni ei johdu.

Olen käynyt usealla eri lääkärillä (mm. korvalääkäri, neurologi, fysiatri) ja useissa eri hoidoissa (osteopaatti, fysioterapia, akupuktio, kalevalainen, craniosakraali) ja aloitin hoidot reilu kuukausi vamman saamisen jälkeen. Minulla on ollut pehmeä kauluri, tukiliivi, selkää on teipattu jne. Neljä kuukautta sitten neurologi suositteli minulle kovakaulurihoitoa mutta kauluri aiheutti minulle vielä kovempaa huimausta ja kuntoni joka oli jo aiemmin hieman parempi, laski aika lähelle lähtötasoa ja siitä toipuminen on vienyt monta kuukautta. Kaksi kuukautta sitten funktionaalisessa kine-mri:ssä löytyi atlasnikaman kiertymä 6 astetta ja nikama on 2,5 mm pois paikoiltaan. Eli C1 nikama on kiertynyt C2 nikamaan nähden vasemmalle. Kaulurikokeilun jälkeen sain muutama kuukausi sitten luvan aloittaa varovaisen kuntoutuksen ja olen käynyt craniosakraaliterapiassa 5 kertaa ja nyt jatkan omt-hoitajalla. Craniosakraali auttoi heti tasoittaen pulssia, yleinen vireystila parani hieman ja niskan liikkuvuus parani myös vähän. Edelleen joudun kuitenkin lepäämään monta kertaa päivässä, pystyn tekemään vain kevyitä kotitöitä ja kävelemään vain lyhyitä matkoja kerrallaan.

Olisin tosi kiinnostunut kuulemaan mitkä hoidot / keinot ovat auttaneet saman haasteen kanssa eläviä (varsinkin ne hoidot jotka ovat auttaneet huimaukseen)? Olen myös lukenut Atlaprofilax ja Atlaskotan (Atlasbalans) hoidoista, onko kenelläkään kokemusta näistä hoidoista? Entä onko kokemuksia nikaman puuduttamisesta, onko auttanut huimaukseen vai vaan kipuun? Myös vinkkejä hyvistä terapeuteista Järvenpäässä (tai lähialueilla) otan mielelläni vastaan.
Newpage45
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Atlasnikaman kiertymä, atlantoaksiaalinen subluksaatio

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 28 Joulu 2015, 13:33

Moi, NewPage!

Kokeilepa ehdottomasti Timgreniä, hallitsee myös atlaksen seudun virheasentojen diagnosoinnin ja korjauksen. Täältä löydät: http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/fysiatri_Timgren/

- DD
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Newpage45 » 28 Joulu 2015, 17:40

Moi DD,

Kiitos vinkistä, olenkin hänestä netistä lukenut ja harkinnut hänen vastaanotollaan käyntiä. Jos jollakin on kokemuksia fysiatri J. Timgrenin (Järvenpäässä) vastaanotolla käynnistä/hoitotuloksista, kuulisin niistä mielelläni, varsinkin jos kyseessä on ollut atlasnikama-asia.
Newpage45
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eaglet » 04 Marras 2016, 00:34

Hei!

Viestistäsi on vuosi aikaa, olisi mielenkiintoista kuulla miten nykyään voit? Oletko saanut apua? Itselläni nimittäin juuri todettiin ymmärtääkseni tuo sama vaiva eli atlasnikaman (C1) kiertymä, tosin oikealle. En ole löytänyt mistään, edes tältä foorumilta, mitään selkeää tietoa ko. häiriöstä. Tämä lyhyeksi jäänyt keskustelu on ainoa joka jotenkin liittyy aiheeseen. EIkö tätä vaivaa ole ollut muilla täällä? ?

Olen vielä melko ymmärtämätön näiden niskajuttujen suhteen, mutta sairastamisen suhteen muuten en ole. Helvettini alkoi jo reilut kaksi vuotta sitten ollessani pikkuista vaille 19-vuotias. Saatan siis käyttää jotain vääriä termejä kirjoittaessani, mutta tässä se mitä olen saanut kuulla tähän niskalöydökseen liittyen: C1-C2 ns. rotaatiofiksaatio eli C1-nikama on kiertynyt oikealle ilman samanaikaista, fysiologista sivuliukumaa vasemmalle. Eli C1 kiertynyt oikealle C2:n suhteen. Mitään millimääriä ei ole tiedossa, mutta väliäkös sillä -- virheasento tai mikä lie onkaan oli silminnähtävä. Siis kuvissa. Muuta poikkeavaa ei kuvista tullut esiin. Diagnoosi on sdr. craniocervical tai jotain sinne päin, tuskin antaa mitään lisäinfoa tuo. Onko kenelläkään tietoa/kokemusta/vinkkejä asian suhteen? Newpage, anyone? Kaikki puhuvat vain whiplasheista ja välilevyjen pullistumista, mutta tästä ei tahdo löytyä mitään! Help!

Toivottavasti edes osa invalidisoivista vaivoistani (niistä myöhemmin omassa postauksessa) voisi selittyä tuolla diagnoosilla... Joitakin samoja juttuja on kuin sinulla, selvimpänä tuo "painon tunne päässä". Ehkä myös pään kannattelun vaikeus ainakin nyt kun tämä on vain jatkunut ja jatkunut. Ja väsymys. Voi kuulemma tehdä ainakin kasvo-oireita (löytyy!).

Jos vain suinkin voit ja tahdot, niin olisi kiva kuulla lisää kokemuksistasi C1:n kiertymän suhteen. Tai ei tässä kyllä mitään kivaa ole. Todellakaan. Mutta kuitenkin.
Mistä esim. sait ko. diagnoosin? Kiinnostaa tietää siksi kun kuulin ettei tuota vaivaa monet radiologit, neurologit eivätkä edes fysiatrit noteeraa. Mutta siltikö se siis on huomion arvoinen asia? Sellainen jonka päälle vain nämä helmet ymmärtävät? Vai sanotaanko niin vain kun ei muutakaan keksitä?

Autoikko kraniosakraaliterapia/osteopatia oireisiisi? Menikö se nikama paikoilleen?

Itselläni nyt kauluri ja yhden kerran käyty asiaan perehtyneellä fysioterapeutilla. Olo on kyllä niin jyrän alle jäänyt kuin vain voi olla. PDT_Armataz_01_42
Eaglet
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Käyttäjäesittely